Spring naar bijdragen

iMav's - XJ


Mav
 Share

Recommended Posts

Proj...? Nee het is me aangeraden dat woord niet meer in de mond te nemen dus bij deze doe ik dat ook niet B)

Maar goed, de handjes jeuken, de raderen draaien dus er moet toch iets gebeuren.

Wat het gaat worden.... tsja wie zal het zeggen?

In ieder geval ben ik er al wel aan begonnen :whistle:

Ik heb vorige week het "tikkende" blok van Martijnski opgehaald, afgelopen vrijdag het blok op de montagesteun geschroefd en de ochtend erop begonnen met schoonmaken, 3 bussen ovenreiniger eraan gewijd en dat een uurtje of 2 in laten trekken.

post-160-12873016097494_thumb.jpg

Vervolgens na een paar uurtjes schoonmaken het blok naar binnen gedirigeerd en begonnen met de carterpan eronden weg te halen. Toen stond ik eens naar de krukas te kijken en viel mij op dat er "iets" niet klopte

post-35-12873016098647_thumb.jpg

Goed, inmiddels duidelijk wat er aan de hand was, de krukas gedemonteerd

post-158-12873016103817_thumb.jpg

Idd, er mist een behoorlijk stuk drijfstang B)

post-199-12873016107334_thumb.gif

Hier is goed te zien dat cilinder 3 niet echt meer mee deed in de symphonie, en dat de krukas ook aardige schade opgelopen heeft.

De zuiger zat overigens niet muurvast in de cilinder .

FXJ_8D.PDF post-35-12873016109706_thumb.jpg

Tijdens het aan de montagesteun bevestigen van de motor en het schoonmaken en daarbij draaien van het blok hoorde ik zo af en toe wat ratelen in het blok tijdens het draaien. Bij demontage van het blok bleek wat ik hoorde. Onderstaand de verzameling ijzer wat los door het blok zwierf, te onderscheiden zijn: stukjes lagerschaal, stukken drijfstang, 2 bouten en 2 moeren. Ter orientatie, de bout rechts is een cm of 4,5 lang.

Niet zo vreemd dat het blok tikte en ratelde bij het lopen haha B)

post-35-12873016107973_thumb.jpg

Goed, vervolgens de rest van het blok gedemonteerd, kop heeft geen schade opgelopen en de rest van het onderblok ook nauwelijks. Op wat krasjes in de cilinderwand na. Maar goed, hij wordt toch geboord en gehoond dus da's voor mij ook niet zo spannend.

's Middags rond 5 uur opgehouden en op dit moment staat hij er zo bij en wacht op eventuele verdere behandeling B)

post-35-12873016117566_thumb.jpg post-1799-12873016118803_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Door middel van boren vergroot je de boring (logisch B) ) het boren wordt vaak toegepast in geval van een beschadigde cilinderwand. Ik doe het juist om de grotere boring te krijgen (details volgen).

Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van 't weekend verder gegaan met de schoonmaakwerkzaamheden aan het blok.

Het gehele blok inclusief de kop een keer of 4 in de koudontvetter gehad en grondig afgespoeld met water.

Vervolgens hele spulletje droog gemaakt en de gehele binnenkant van het onderblok ingekwast met verse motorolie om roestvorming te voorkomen.

post-35-12873016136555_thumb.jpg post-35-12873016134732_thumb.jpg post-35-12873016138468_thumb.jpg

Vervolgens de "freeze plugs" uit het blok getikt, via de ontstane openingen kun je goed de ruimtes schoonmaken waar normaliter het koelwater zich ophoudt. Tevens worden deze pluggen vervangen door messing exemplaren, op de 2e foto is wel te zien waarom (dit was een van de minst gecorrodeerde)

post-35-1287301613975_thumb.jpg post-35-12873016140893_thumb.jpg

Nu eerst wat special tools aanschaffen voor ik verder kan :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Donderdag begonnen met de montage van de lift. Had rond een uur of half 9 bij Beest afgesproken, zou het bij hem op de zaak monteren.

8:39 hing Beest aan de telefoon: "Al wakker?"......... Euh jawel maar moest ff wachten tot ze de wasstraat open hadden, wel een beetje 'schoon' sleutelen he.... :whistle:

Maar tegen kwart voor 9 heb ik de XJ naar binnen gereden.

post-2-12873015729492_thumb.jpg

Na een bak koffie begonnen de auto op assteunen te zetten, eerst onder de assen en vervolgens 6 tons steunen met een blokje hout onder de unibody.

post-2-12873015736021_thumb.jpg post-2-12873015740186_thumb.jpg

Daarna de wielen gedemonteerd en begonnen met het ontmantelen van de voorwielophanging.

post-2-12873015743896_thumb.jpg

Eerst de schokbrekers eraf, trackbar en swaybar los, as zover mogelijk laten zakken om vervolgens de voorveren er tussenuit te kunnen pakken.

post-2-12873015747773_thumb.jpg

Tot zover ging alles lekker soepel en waren de LCA's (Lower Control Arms) aan de beurt om plaats te maken voor een paar nieuwe.

post-2-12873015751487_thumb.jpg

Hier een shot van de vooras zonder LCA's, veren, shocks.

post-2-12873015755554_thumb.jpg

De oude naast de nieuwe veren

post-2-1287301575926_thumb.jpg

De oude naast de nieuwe LCA's

post-2-1287301576308_thumb.jpg

Na de nieuwe LCA's aan de bodykant bevestigd te hebben was het tijd om de nieuwe veren te plaatsen om vervolgens de vooras weer op te krikken en het zaakje licht onder spanning te zetten.

post-2-12873015766833_thumb.jpg post-2-12873015770623_thumb.jpg

Toen kwam de eerste lastige klus, de bevestigingen van de originele swaybar aan de askant moesten eruit, deze zitten met een bus over een stuk draad geschoven wat op zijn beurt aan de as vast zit. Het gemene is dat de kop van de bout een torx opening heeft waaruit je zou afleiden dat je die bout er "wel even" uit zou draaien. Helaas is niets minder waar. De bout blijkt taps te zijn en dat is nog niet het ergste er zitten spiebanen op waardoor hij nooit rondgedraaid kan worden. Zeker een geintje van de ontwerper... :thumbsup:

Dus de enige mogelijkheid was om de bout eruit te slaan/persen. Na een minuut of wat met de moker op de linker bout geslagen te hebben kwam er geen beweging in, ook een poelietrekker bood geen oplossing. Uiteindelijk de kop van de bout eraf geslepen en nogmaals met de moker aan de gang gegaan terwijl de andere kant ondersteund werd door Beest met een andere moker. En jawel na een paar verwoede pogingen kwam hij los. Toen moest de rechter nog, maar die liet ik even zitten, eerste maar eens met de achterkant bezig...

Eigenlijk de kant waar ik het meest tegenop zag, ik weet hoe vast de bevestigingen van bladveren kunnen zitten. Maar zoals wel vaker met een Jeep is niets zoals het lijkt ;). Alle bevestigingen kwamen makkelijk los, sommige bouten klonken wel wat "droog" maar er is geen luchtsleutel o.i.d. aan te pas gekomen.

Een springpad gedemonteerd:

post-2-12873015774451_thumb.jpg

De oude bladveer naast de nieuwe...

post-2-12873015778404_thumb.jpg

Na beide bladveren eraf te hebben zou ik even de shocks verwijderen. Nou is het zo dat bij dit type auto de upper shock mounts vaak voor problemen zorgen. Deze zitten in de bodem van de auto gemonteerd d.m.v een bout in een gelaste moer. Hier komt uiteraard alle rotzooi en water wat opspat tegenaan en 9 van de 10 keer zitten ze goed vastgeroest. Ook in mijn geval...... -knap-..... -knap-..... -knap..... -knap-....... alle vier de bouten gebroken :whistle:. Máár de shocks waren er onderuit haha.

Nu zijn er een paar mogelijkheden om dit op te lossen, 1 is om de gelaste moer eruit te slaan, het gat op te boren en m.b.v. een stuk draad waar een moer aan vast zit deze boven het gat houden en daar een nieuwe bout in te draaien. Je kunt ook de bestaande bout uitboren, het gat opboren en nieuw draad tappen. Ik heb voor het laatste gekozen. En het is een kudklus.....

Maar voor ik daaraan ging beginnen eerst de remleiding achter gedemonteerd en de nieuwe verlengde RVS gemonteerd.

En vervolgens de nieuwe bladveren eronder gezet en handvast aangedraaid

Het was inmiddels donderdagavond een uurtje of 7, Beest moest die avond weg en ik had het ook wel even gehad. Dus naar huis gegaan om vrijdag met frisse moed weer verder te gaan.

Vrijdagmorgen eerst de auto op z'n eigen gewicht op de bladveren gezet en deze op moment aangetrokken. Toen was het tijd om de achterwielen voor het eerst te monteren.

post-2-12873015782168_thumb.jpg

Daarna ook de voorkant op z'n eigen gewicht op de as gezet en de voorwielen gemonteerd.

post-2-12873015786982_thumb.jpg

Natuurlijk moest ik die shockmounts nog uitboren, maar dat was niet het enige klusje wat nog wachtte. Ben eerst begonnen om de rechter swaybar mount eruit te halen (die beruchte bout). Ging de eerste al niet echt soepel, deze had nog minder zin om eruit te komen. Vervelende bijkomstigheid was dat er hier niet goed met de moker bij te komen is omdat de onderste bracket van de stuurdemper ernaast zit en ook de spoorstang enigszins in de weg zit. Na geruime tijd met de moker, poelietrekker, WD40, gasbrander, flex (idd slijptol Frank ;) ) en het nodige gevloek er tegenaan gegaan te zijn is heeft hij toch het veld moeten ruimen.

post-2-1287301579128_thumb.jpg

Toen was het tijd om de nieuwe disconnects te monteren ^_^

post-2-12873015795505_thumb.jpg

Tsja...... overmijdelijk natuurlijk, die shockmounts moesten nog.... Om een lang verhaal nog langer te maken, boren, verzuren, boren, verzuren, boren, vloeken, boren, verzuren......... Had ik aan een zijde 2 gaten en kon ik daar draad in tappen. Vrijdagavond was het zover eindelijk 2 getapte gaten onderin de body. Dus shock erbij gepakt om te monteren.

Ik had de oude shocks van Kameel overgenomen die onder zijn TJ zaten. Op de rancho site gechecked ivm met de lengte, de zijne vergeleken met die voor een 3.5" lift voor een XJ en dat kwam (op een paar tiende van een inch) overeen. Dus ik de shock op de onderste mount vast zetten, uittrekken en wilde hem toen boven vast zetten...... :ph34r: ........ nog een keer in en uit....... 1,5 cm tekort in standaard toestand Grrrrrrrrrrr........ 't was wel ff genoeg voor de vrijdag.....

Vrijdagavond op internet rondgekeken en wat bleek de shocks die Rubicon Express normaal bij deze kit levert zijn inderdaad een ruime 4" langer dan de shocks die ik had en die op de rancho site stonden. Pffff..... uiteindelijk de juiste lengte opgezocht en het rancho nummer daarbij en zaterdagmorgen op goed geluk in de auto gestapt en naar B&S gereden. Gelukkig hadden zij ze liggen dus 2 stuks aangeschaft en weer terug naar IJsselmuiden.

Daar aangekomen natuurlijk direct onder de auto gekropen en de shock eronder gezet, past........ mooi!

Vervolgens weer het riedeltje: boren, verzuren, boren, verzuren, boren, vloeken, boren, verzuren......... en er waren nog 2 gaten bij die getapt konden worden. Ook die shock gemonteerd.

In de tussentijd een nieuw speedo gear in de tussenbak gezet, door de grotere wielen gaat anders je km teller afwijken, maar ook de schakelmomenten van de automaat snappen het niet meer omdat de computer dit toerental signaal ook daarvoor gebruik.

Toen was het tijd voor de laatste klus, het ontluchten van de remmen en toen dat gebeurd was kon ie voor het eerst naar buiten....

post-2-1287301579915_thumb.jpg

Daarna samen met Beest nog een klein proefritje gemaakt op het bouwterrein om de hoek, op het eerste gezicht lijkt alles in orde. In ieder geval tot 90 km/u geen vibraties in de aandrijflijn, zowel bij optrekken als afremmen. De auto is een klap stugger geworden zowel op vering als met sturen. Maar ik ga vanmiddag wat uitgebreider proefrijden om te zien of alles OK is.....

post-2-12873015802854_thumb.jpg

Tot zover maar weer........

Was het de moeite waard? Zeker!! Het is een stuk meer auto, en de hoogte is boven verwachting. 't Heet een 3.5" liftkit maar hij is toch gauw een 4 tot 4.25" gegroeid. De afstand van de grond tot onderzijde dorpel bijv. meet nu ruim 60 cm en die was 44 de laatste keer dat ik het gemeten heb. Nu de komende week wat wegkilometers maken, volgende week nog wat nieuwe zaken monteren, o.a. trackbar, stuurdemper etc. En 11 maart de eerste serieuze terreintest.

Thnx Beest voor de sleutelruimte :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...