Spring naar bijdragen

Problemen Dynamo/accu i.c.m. Lier


Recommended Posts

Beste medeforummers,

Ik heb een cherokee 4.0 uit 1989, enigszins terreinvaardig gemaakt en daarom ruim een maand geleden een lier erop gezet. Dit betreft een (tweedehands) Warn 8274.

Een paar weken geleden voor het eerst de lier nodig gehad in het terrein, maar toen meteen problemen omdat mijn (tweedehands aangeschafte Yellowtop) accu niet goed was, maar ook mijn dynamo laadde niet meer goed bij. Hij kwam net uit het rode gebied ipv de gebruikelijk 14 volt (+/-).

Toen weer een goede (standaard) accu erin gezet; bij Boris een andere dynamo gehaald en het probleem was opgelost; hij laadde weer keurig 14 volt !

Gisteren wezen spelen op de Maasvlakte en de lier weer een paar keer nodig gehad. De lier deed het prima, maar ook hier ging de wijzer van de voltmeter terug naar 9 volt. Af en toe ging hij weer naar 14, maar na de laatste lierbeurt bleef hij op 9 volt staan en staat er nu nog steeds op...

Wat is nu het probleem ??

Is de lier niet goed ?

Accu niet goed (of kapot door het lieren) ?

Dynamo weer kapot ?

Bekabeling niet goed ?

Het wordt me te duur om elke keer, na gebruik van de lier, er een nieuwe accu en andere dynamo in te zetten dus ik wil dit probleem graag definitief verholpen hebben....

WIE KAN ME HELPEN ??

Alvast bedankt,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 verdachten:

Accu/Winch/Bekabeling.

Is je bekabeling goed? Winch dient zowel met +-pool als -pool direct aan de accu bevestigd te zijn,

eventueel met een grote stroomonderbreker ertussen of relais zoals bij mij.

Zijn je kabels voldoende dik? Maakt je winch ook goede massa met het chassis door zijn bevestiging?

Zijn je relais van de winch nog goed? Hebben deze ook een goede massa?

Is bovenstaande allemaal ok------>bekijk je alternator, zijn je kooltjes nog goed? Is de bekabeling nog goed?

Indien alles ok

Laat je accu uitmeten of doe het zelf indien je dit kan (je hebt hiervoor een speciaal toestel nodig, dit lukt

niet met een Voltmeter) of test hem zelf uit door hem te belasten.

Trouwens wanneer je winch is het normaal dat je voltmeter daalt naar 9Volt bij stevig lieren, doet de mijne ook.

Wat help is wat gas bijgeven, maar soms is dit zelf niet voldoende. Dit kan geen kwaad indien kortstondig 9 Volt.

Dit is wel zeer slecht voor je accu indien je deze stroomsterkte voor langere tijd vraagt. Deze krijgt dan iedere

keer een serieuze patat wat ervoor kan zorgen dat je platen krom gaan staan en de geest geven.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie;

De lier zelf heeft geen - bekabeling; hij moet zelf massa maken met het chassis. Ik heb dit geregeld door de massa kabel van de accu zowel aan de motor (standaard) als ook aan chassis aan te sluiten.

Ik weet niet of de relais goed zijn. Wat voor effect heeft dit als ze niet goed zijn ?

Is de alternator de dynamo ? Hoe kan ik de koolborstels checken ?

De wijzer van de voltmeter schiet met het lieren meteen naar de 9 volt. Daarna ging hij weer omhoog, maar na de laatste keer (en dit duurde wel even want ik zat behoorlijk vast ;-)) ging de wijzer niet meer omhoog.

Ik denk dat ik eerst even de accu door moet laten meten en dan verder ga kijken.

tis alleen vervelend als de accu elke keer kapot gaat (zou dit kunnen komen door kapotte relais op de lier ??)

Bedankt,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie;

De lier zelf heeft geen - bekabeling; hij moet zelf massa maken met het chassis. Ik heb dit geregeld door de massa kabel van de accu zowel aan de motor (standaard) als ook aan chassis aan te sluiten.

Ik weet niet of de relais goed zijn. Wat voor effect heeft dit als ze niet goed zijn ?

Is de alternator de dynamo ? Hoe kan ik de koolborstels checken ?

De wijzer van de voltmeter schiet met het lieren meteen naar de 9 volt. Daarna ging hij weer omhoog, maar na de laatste keer (en dit duurde wel even want ik zat behoorlijk vast ;-)) ging de wijzer niet meer omhoog.

Ik denk dat ik eerst even de accu door moet laten meten en dan verder ga kijken.

tis alleen vervelend als de accu elke keer kapot gaat (zou dit kunnen komen door kapotte relais op de lier ??)

Bedankt,

Sander

Het lijkt mij niet normaal dat op de relaiskast geen rechtstreekse -min pool zou zitten.

Welk type en merk van winch gebruik je?

Een alternator is hetzelfde als een dynamo in Nederland.

Wij gebruiken het woord dynamo voor opwekker van gelijkspanning en het woord

alternator voor opwekker van wisselstroom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle massa kabels eens nakijken.

Dus ook die niet tot de lier behoren.

Zijn deze wel dik genoeg voor de retourstroom.

http://www.jeepforum.nl/forum/index.php?showtopic=4886&hl=

http://www.jeepforum.nl/forum/index.php?sh...t=0entry55996

http://www.jeepforum.nl/forum/index.php?sh...=45entry54992

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus dezelfde lier als Sjikita. Schijnbaar zit er bij de modernere Warn 8274's aan de onderzijde van de winchmotor een mogelijkheid om een massakabel aan te sluiten, echter bij mijn oudje is dat niet het geval.

Ik vond dit ook vreemd, echter het blijkt wel standaard te zijn en hij moet dus via het chassis massa maken.

De lier zit op een stalen frame en deze zit met 8 of 10 bouten vast aan het chassis. Het lijkt me dat dit wel massa maakt. Wat ik kan checken is de extra massakabel van de accu naar het chassis.

Hier heb ik een stuk startkabel voor gebruikt (zou dit niet dik genoeg zijn ??)

Wrangler tj ; kun je me nog even aangeven hoe ik de koolborstels kan checken ?

thanks,

groet,

sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus dezelfde lier als Sjikita. Schijnbaar zit er bij de modernere Warn 8274's aan de onderzijde van de winchmotor een mogelijkheid om een massakabel aan te sluiten, echter bij mijn oudje is dat niet het geval.

Ik vond dit ook vreemd, echter het blijkt wel standaard te zijn en hij moet dus via het chassis massa maken.

De lier zit op een stalen frame en deze zit met 8 of 10 bouten vast aan het chassis. Het lijkt me dat dit wel massa maakt. Wat ik kan checken is de extra massakabel van de accu naar het chassis.

Hier heb ik een stuk startkabel voor gebruikt (zou dit niet dik genoeg zijn ??)

Wrangler tj ; kun je me nog even aangeven hoe ik de koolborstels kan checken ?

thanks,

groet,

sander

Wat ik eerst zou proberen: leg een massakabel van je motor rechtstreeks naar je accu.

Op de plaatst waar dit bij de nieuwe types zo is.

Voor het bekijken van je koolborstels moet je motor eraf. Heb reeds meerdere malen

een 8274 gereviseerd is heel gemakkelijk. Je neemt de motor eraf en dan trek je het

anker van de motor eruit en zie je je koolborstels zitten. Maak dan tegelijk alles mooi proper

en vetvrij. Eventueel kan je de bewegende delen inspuiten met een beetje kruipolie.

Moest je problemen hebben laat maar weten dan helpen je wel verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus dezelfde lier als Sjikita. Schijnbaar zit er bij de modernere Warn 8274's aan de onderzijde van de winchmotor een mogelijkheid om een massakabel aan te sluiten, echter bij mijn oudje is dat niet het geval.

Ik vond dit ook vreemd, echter het blijkt wel standaard te zijn en hij moet dus via het chassis massa maken.

De lier zit op een stalen frame en deze zit met 8 of 10 bouten vast aan het chassis. Het lijkt me dat dit wel massa maakt. Wat ik kan checken is de extra massakabel van de accu naar het chassis.

Hier heb ik een stuk startkabel voor gebruikt (zou dit niet dik genoeg zijn ??)

Wrangler tj ; kun je me nog even aangeven hoe ik de koolborstels kan checken ?

thanks,

groet,

sander

Bij Sjikita een draad eind in het motorhuis geplaats. Hier op een moer, ring, kabelschoen, ring moer.

Dit als Massa retourstoom gemaakt.

Je kan het zien op de foto's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

In eerste instantie bedankt voor jullie info,

Ik heb zojuist even de accu van mijn vrouw d'r auto in de cherokee gezet, maar dit maakt niets uit.

Kontakt aan = 9 volt (net buiten het rood), starten + gas geven = wijzer beweegt nagenoeg niets.

Ik heb dus het idee dat het nu niet meer aan de accu ligt. De auto start ook nog gewoon op de accu.

Ik krijg verschillende mogelijkheden door;

- laadstroomkabel van dynamo naar accu bekijken

- massa direct van liermotor naar accu (dit heeft, denk ik, niets met de oplossing van het probleem te maken maar kan misschien wel een oorzaak van het huidige probleem zijn, of niet ??)

Iemand nog ideeën ??

Groet,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

In eerste instantie bedankt voor jullie info,

Ik heb zojuist even de accu van mijn vrouw d'r auto in de cherokee gezet, maar dit maakt niets uit.

Kontakt aan = 9 volt (net buiten het rood), starten + gas geven = wijzer beweegt nagenoeg niets.

Ik heb dus het idee dat het nu niet meer aan de accu ligt. De auto start ook nog gewoon op de accu.

Ik krijg verschillende mogelijkheden door;

- laadstroomkabel van dynamo naar accu bekijken

- massa direct van liermotor naar accu (dit heeft, denk ik, niets met de oplossing van het probleem te maken maar kan misschien wel een oorzaak van het huidige probleem zijn, of niet ??)

Iemand nog ideeën ??

Groet,

Sander

Denk dat de spanningsregelaar defect is.

Mogelijk een diode.

Laat dit even meten bij een accu specialist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om een en ander uit te sluiten heb ik gisteravond maar weer een dynamo bij Boris (cherokeeparts - Waalwijk) gehaald.

Om een of andere reden duurde dat halen nagenoeg 3 uur (toch effe gezellig gekletst, nietwaar Marcel ?)

Vanmiddag de dynamo erop gezet, de oude accu weer terug, en wat denk je.......

Keurig weer op 14 volt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik had van Marcel (Boris) nog een paar tips gekregen wat het eventueel nog zou kunnen zijn waarom de dynamo niet oplaadde, maar helaas dit bleek allemaal in orde.

Dus; contact aan 9 volt, starten en weer keurig op 14 volt.

Eigenlijk baal ik hiervan als een stekker. Het is natuurlijk wel prettig dat hij weer oplaad, echter ik weet nog steeds niet waarom de dynamo nu wederom de geest heeft gegeven.

HEEFT IEMAND NOG EEN IDEE WAAROM DIT GEBEURD IS ????

Ik heb ook nog een extra massakabel van de liermotor rechtstreeks naar de - van de accu gelegd.

Volgende week wil ik de kapotte dynamo naar een "dynamospecialist" brengen om er achter te komen wat er nu kapot is gegaan, en misschien dat hij mij een reden kan geven waarom dit nu voor de 2e keer gebeurd is.

Weet iemand (in de buurt van Tilburg/eindhoven/breda en omstreken) een "dynamospecialist" te zitten ??

Bye,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk wel prettig dat hij weer oplaad, echter ik weet nog steeds niet waarom de dynamo nu wederom de geest heeft gegeven.

HEEFT IEMAND NOG EEN IDEE WAAROM DIT GEBEURD IS ????

Ik heb ook nog een extra massakabel van de liermotor rechtstreeks naar de - van de accu gelegd.

Bij het lieren wordt de stroom uit de accu getrokken (de dynamo zelf kan niet voldoende leveren)

Gaat je accu kapot dan zal er (te)veel stroom van de dynamo worden gevraagd (die wordt zo'n beetje kortgesloten) en de dynamo zal vervolgens na korte tijd besluiten om niet meer mee te spelen.

Als je het draadje van de dynamo bekijkt waarmee de accu wordt opgeladen zal meteen duidelijk zijn dat dit niet geschikt is voor grote stromen van 400-600 Ampere.

De massakabel van de liermotor staat hier los van. Mocht de lier geen goede massa krijgen dan is het enige wat niet goed werkt de lier zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het lieren wordt de stroom uit de accu getrokken (de dynamo zelf kan niet voldoende leveren)

Gaat je accu kapot dan zal er (te)veel stroom van de dynamo worden gevraagd (die wordt zo'n beetje kortgesloten) en de dynamo zal vervolgens na korte tijd besluiten om niet meer mee te spelen.

Als je het draadje van de dynamo bekijkt waarmee de accu wordt opgeladen zal meteen duidelijk zijn dat dit niet geschikt is voor grote stromen van 400-600 Ampere.

De massakabel van de liermotor staat hier los van. Mocht de lier geen goede massa krijgen dan is het enige wat niet goed werkt de lier zelf.

wat is de oplossing dan? nog een zwaardere accu? of niet lieren? op dit moment een lier aan het zetten, lierplaat is net klaar en gespoten en was even aan het surfen op internet tot ie droog is.. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat is de oplossing dan? nog een zwaardere accu? of niet lieren? op dit moment een lier aan het zetten, lierplaat is net klaar en gespoten en was even aan het surfen op internet tot ie droog is.. smile.gif

Ik heb hier in Waalwijk wel goed kontakt met een revisie bedrijf dus , ik kan hem daar evventueel ook wel voor je afgeven.

(Auto Lico (AD-dealer) in Waalwijk)

(Ik kreeg s'avonds van mijn vriendin te horen : 'Je hoefde toch alleen maar een radiateur er uit tehalen , duurt dit 3 uur ?' )

Ik als antwoord :' je hebt soms van die klanten'......

Ik zou morgen weer het een en ander gaan doen , maar ik ga maorgen de boot maar eens te water laten :

boot-1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie boot joh, ik had hem nog niet bekeken in je stalling.

Ik zal je e.d.d. bellen om het adres van dat revisiebedrijf te krijgen. Eigenlijk is het mijn bedoeling niet om die dynamo te laten repareren (natuurlijk afhankelijk van kosten), want ik neem aan dat een occasionnetje via jou goedkoper is.

Ik wil gewoon graag weten wat er nu gebeurd is, en wat ik er aan kan doen.

Jeepee; mijn accu is nog heel gebleven. Kan het zijn dat de accu niet voldoende tijd heeft gehad om op te laden, we hebben namelijk een paar keer achter elkaar gelierd (binnen half uur) ?

Het kleine rode kabeltje is inderdaad niet geschikt voor "a lot of amperes".

Is het voorstel dus om er maar meteen een "dikke" accu erin te zetten ?

Groet,

sander

ps. ook leuk die bloembakken op je boot ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk of die eerste Optima accu wel kapot is of niet want dat is de meest geschikte voor een lier.

Die gel accuus kunnen ertegen dat ze steeds leeggetrokken worden en platen acuu niet. Daar trekken de platen krom van.

Ik ben bijna elk weekend aan het lieren en vaak achterelkaar en het enige wat de geest gaf was de massa contacten (platic) naar de koolborstels.

Op advies van 6wheeler 2 nieuwe massadraden laten trekken naar het huis en het was weer ok. Kostte me bij een revisiebedrijf in Didam 5 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een grote zware 100 A accu erin zetten, loopt je lier ook nog sneller dan voorheen.

En wat die yellowtops betreft, hier staat er ook een heeft al 3 dagen aan een gellader gehangen vervolgens getest, niet goed, weer een paar dagen geladen zelfs met een hogere laadstroom door een constante belasting eraan te hangen maar nee hoor geen leven meer in te krijgen.

Zware accu plaatsen en het dunne draadje van de dynamo vervangen zou denk ik toch voldoende moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel raar, Sander en ik hebben deze zondag gespeeld in rilland, de cherokee staat vast in een dikke modderput en wij lieren, zijn warn snelloper 8000 lbs schiet gelijk in het rood bij de voltmeter ( onder de 9 vlt dus ) met een goede dynamo en een 75 ampere accu, we stoppen met lieren en zetten mijn lier er op(1000lbs van de macro)die houdt hem tussen de 10 en 11 volt met een 55ampere accu ( moet nog andere halen ) de dynamo´s van een cherokee en een wrangler zijn toch ongeveer gelijk in sterkte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook handig om te weten dat je met een snatch block met een 10.000 lbs lier geen 20.000 lbs kunt trekken maar dat je met een snatch block en een 10.000 lbs lier maar het halve vermogen van je lier nodig hebt om hetzelfde gewicht te lieren. Dus je accu minder belast

Je kabel loopt dan wel halve snelheid maar met evenveel lieren gaat je accu langer mee en kun je meer lieren.

Je hebt soms wel kabel verleng stuk nodig omdat je dubbele lengte gebruikt.

Dus je kabel via een boom en snatchblock terug naar je bumpertrekoog.

alles over lieren en gebruik en reparatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...