Spring naar bijdragen

Roestbehandelen


dezperado
 Share

Recommended Posts

Ik ben na Sclayn bij vrienden geweest die een garage bezitten en oude autoos restaureren.

Kreeg een fles Reaxyl SX 195 mee metaalionisator/roestomvormer

te gek spul

Roest verwijderen bladerende delen en losse delen met staalborstel vet vrij maken

een verzadigede laag opbrengen met rol kwast of spuit om het proces te versnellen opwarmen tot 82 graden Celsius

dan is binnen een uur droog en anders 3 tot 4 uur

laat een harde beschermende fosfor coating achter ( zwart) De tand

De grondlaag verschaft een ioniserende verbinding met het metaal en schept een neutrale versperring.

achtige ondergrond hecht 10 x beter dan gebruikelijke grondverf

Ik gebruik het op mn roestige boutjes veerbladen einden van de softtop buizen etc. Trekhaak

Het kost € 23 per liter

Cruysberghs Chemical, Heppensesteenweg 16, 3945 Ham

tel +32 11 72 71 66 www.cruysberghs.be

sukses

Voor de jeepers bij mij in de buurt

Ik heb nog 3 flessen besteld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja zeker is geweldig spul heb voorop 2 trekhaken met van de beugeltjes

haken chrome beugeltjes pisbakken chrome en helemaal verroest

erop ge smeerd en paar uur later roest weg op de randen van mn velgen ook bruin na 2 x Sclayn met kwastje erover helmaal toppie

knobbel trekhaak = als nieuw op chassis roestplekken en bladveren toppie als je nagaat dat zo een klein potje novorox een hoop kost en is lastiger te bewerken is net witte melk dit spul is dun als water kun je gewoon in een plantenspuit doen effe in de magnetron warm maken en spuiten maar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In eigenlijk alle roestoplossers/omvormers zit dezelfde werkzame stof: fosforzuur. Klinkt heel giftig, maar het zit ook in Cola. Het zet gewone roest (Fe2O3) om in zwarte roest ofwel magnetit (Fe3O4 als ik goed opgelet heb op school). Het vormt een luchtdichte film over het ijzer, zodat het ook niet meer verder roest.

Nog wat mogelijkheden:

- In de bouwmarkten vind je altijd een heel rek met allerlei schoonmaakmiddelen van een merk wat me even ontschoten is. soms staat daar ook roestomvormer bij voor iets van 5 euro voor een halve liter. Ze hebben het in ieder geval bij de makro.

- het fertan spul. Bruin, ruikt vreselijk zoet, lijkt wel schenkstroop. Werkt ook prima maar is wel vreselijk duur.

- Turtlewax roestomvormer. Rood slijmerig spul, en bevat naast fosforzuur ook zoutzuur. Voordeel van dit spul: het wordt niet zwart maar metaalkleurig.

- En dan heb ik ook nog eens een of ander melkachtig spul gebruikt. Geen idee welk merk, was een klein zwart vierkant flesje met een kwastje erin. Ook dat werkte prima.

En vaak begint het spul opnieuw te werken als je het verroeste voorwerp weer nat/vochtig maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat melkachtige spul is Novorox werkt redelijk maar is beetje dik en als je de dop eraf haalt zit het kwastje vastgeplakt en zit er een dikke film op.

Ook Owatrol en Hammerite zijn leuke producten maar met dit spul heb ik echt een superresultaat. Dun als water Makkelijk kwasten of spuiten

Ben er helemaal over te spreken. Ook het verroeste chrome ziet er weer goed uit. Ik ga mn bodem en chassis er helemaal mee behandelen.

Als ik nog wat over houd want de eerste jeepers zijn vanavond al een potje komen halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima spul en het werkt perfect!!!

Gisteren wat plekjes ingekwast en prachtig resultaat!

Mijn Jeep valt zondag in Horst in ieder geval niet van de roest uit elkaar. laugh.gif

Ik ga zeker een flesje bestellen.

(het lijkt wel een wasmiddel reclame..)

Aanrader dus wat mij betreft.

Als desperado gewoon een container laat komen dan kunnen we allemaal van zijn gastvrijheid genieten. tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

De ervaring die ik heb met Novorex is niet echt goed. De basis van Novorex is een hars met daarin fosforzuur. Mits direct behandeld met een primer en verf (of tectyl) zal de hars in de Novorex weer vocht aantrekken met als gevolg weer roesten, nu echter niet direct zichtbaar onder de hars. Maar na een paar jaar.....

De hars is verder moeilijk te bewerken, en glad te krijgen.

Fertan daarintegen is eigenlijk alleen fosforzuur. Eerst de roestplek goed ontroesten, daarna vochtig maken en dan de Fertan erop. 2 lagen na elkaar na 24 uur. Dat laagje is zeer dun en vormt geen obstakel voor verder afwerking. Dan indien nodig plamuren en afwerken. Ik heb de Fertan standaard in mijn gereedschapkist. Verkrijgbaar in een klein flesje maar ook met spuitpompje. Deze laatste is verhoudingsgewijs veel voordeliger.

Heb vroeger eens een hele auto behandeld daarmee en de roest is op die plekken niet teruggekomen, in ieder geval niet binnen 5 jaar.

Voor elk middel geldt : eerst goed ontroesten, dan pas behandelen. En na 24 uur direct verder behandelen met verf of wax of textyl ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik begrijp het ook niet. wel is het volgende het geval.

Fertan bestaat voor 90 % of zo uit de werkzame stof fosforzuur. Om dit te laten binden met de roest is er 1. water en 2. zuurstof nodig. 48 uur een roestplaatje in de fertan laten liggen is dus onzin, want zowel water als zuurstof kunnen dan niet bij de roest komen en de fosforzuur kan zijn werk dan niet doen.

Dat wat op de verpakking staat nl. werkstuk mechanisch ontroesten (staalborstel, schuren oid.) bevochtigen, fertan erop smeren, 24 uur later nog een keer ontroesten en weer bevochtigen en nogmaals fertan erop. Dan na 24 uur licht schuren en reinigen. Afsluiten met een vulprimer (in spuitbus) of plamuren. Daarna aflakken.

Voor mij heeft dit de laatste 25 jaar prima gewerkt. En ja, ik heb ook een opwerking van de lak gehad op plekken waar ik de lak had laten zitten.

Aggressief spul dus altijd handschoenen aan bij het opbrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

" nogmaals fertan erop. Dan na 24 uur licht schuren en reinigen. "

Volgens mij moet je na behandelen met Fertan niet meer schuren; goed afspoelen, eventueel met een spons, dan afwerken met primer en lak.

Ik heb een heel chassis met Fertan, Ferpox, Antisteenslag en Epoxy lak behandeld.

Vanbinnen met Fertan en wax.

Kan je over tijdje wel vertellen hoe het zich houdt :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even ter extra info, roestomvormer is zeker mooi spul, het vertraagd het roestproces maar stopt het niet.

Effectief is het eigenlijk alleen op dikke delen van chassis, als je roest op dunne carroserie plaat ermee behandeld moet je geen wonderen verwachten, het is meestal al te laat.

Dus mocht je ervoor kiezen om bijvoorbeeld delen over te laten spuiten dan is dat zonde van je geld, de roest komt er weer doorheen....geloof me, ik heb al mening straat exceem in me handen gehad.. :yes:

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...