emmo Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Gisteravond heb ik voor het eerst in de sneeuw gereden met mijn pas aangeschafte grand Cherokee 5.9 LX van 1998. Het was een laagje van enkele centimeters. Ik was erg benieuwd naar de tractie en grip op de besneeuwde wegen. Het rijden op de klinkerweggetjes viel me tegen. In de haakse bochten heeft de auto erg snel last van onderstuur en gleed enkele malen tegen de stoeprand aan. (gelukkig niet al te hard)Volgens mij moet ik zelfs rustiger rijden dan een personenauto met alleen voorwielaandrijving. Daarna op een weilandje was het wel fantastisch rijden! Je kan de auto heerlijk driftend door de sneeuw/gras laten 'ploegen'. Ik heb normale banden onder de auto met nog veel profiel. Ik vraag me af hoe de aandrijving reageert bij gladheid. Ik meende dat je onder perfecte omstandigheden alleen achterwielaandrijving en bij gladheid zeer snel de voorwielen bijgeschakeld krijgt. Bovendien zou er toch ook een vorm van tractie-controle moeten zijn. Hier heb ik weinig van gemerkt. Wie kan me uitleggen hoe de auto moet rijden/reageren in bovenstaande situatie? Verder ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen in de sneeuw. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Gisteravond heb ik voor het eerst in de sneeuw gereden met mijn pas aangeschafte grand Cherokee 5.9 LX van 1998. Het was een laagje van enkele centimeters. Ik was erg benieuwd naar de tractie en grip op de besneeuwde wegen. Het rijden op de klinkerweggetjes viel me tegen. In de haakse bochten heeft de auto erg snel last van onderstuur en gleed enkele malen tegen de stoeprand aan. (gelukkig niet al te hard)Volgens mij moet ik zelfs rustiger rijden dan een personenauto met alleen voorwielaandrijving. Daarna op een weilandje was het wel fantastisch rijden! Je kan de auto heerlijk driftend door de sneeuw/gras laten 'ploegen'. Ik heb normale banden onder de auto met nog veel profiel.Ik vraag me af hoe de aandrijving reageert bij gladheid. Ik meende dat je onder perfecte omstandigheden alleen achterwielaandrijving en bij gladheid zeer snel de voorwielen bijgeschakeld krijgt. Bovendien zou er toch ook een vorm van tractie-controle moeten zijn. Hier heb ik weinig van gemerkt. Wie kan me uitleggen hoe de auto moet rijden/reageren in bovenstaande situatie? Verder ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen in de sneeuw. Houdt er rekening mee dat tractiecontrole/abs e.d. systemen bedoeld zijn om de wielen rollend te houden en zo tractie te behouden. Wanneer je zijwaarts schuift omdat je te hard een bocht in gaat kunnen die systemen je ook niet maximaal helpen. Ondanks alle hulpmiddeltjes dus toch blijven opletten!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 van mij is al weer een poosje terug die sneeuw ervaring, maart 2005, 10 tot15 cm banden, general grabber wegband, 235-70-16 ik vond de tractie helemaal geweldig bij stoplicht heel simpel als eerste weg bochten ging super ik denk dat je iets meer met beleid gas moet geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Gisteravond heb ik voor het eerst in de sneeuw gereden met mijn pas aangeschafte grand Cherokee 5.9 LX van 1998. Het was een laagje van enkele centimeters. Ik was erg benieuwd naar de tractie en grip op de besneeuwde wegen. Het rijden op de klinkerweggetjes viel me tegen. In de haakse bochten heeft de auto erg snel last van onderstuur en gleed enkele malen tegen de stoeprand aan. (gelukkig niet al te hard)Volgens mij moet ik zelfs rustiger rijden dan een personenauto met alleen voorwielaandrijving. Daarna op een weilandje was het wel fantastisch rijden! Je kan de auto heerlijk driftend door de sneeuw/gras laten 'ploegen'. Ik heb normale banden onder de auto met nog veel profiel.Ik vraag me af hoe de aandrijving reageert bij gladheid. Ik meende dat je onder perfecte omstandigheden alleen achterwielaandrijving en bij gladheid zeer snel de voorwielen bijgeschakeld krijgt. Bovendien zou er toch ook een vorm van tractie-controle moeten zijn. Hier heb ik weinig van gemerkt. Wie kan me uitleggen hoe de auto moet rijden/reageren in bovenstaande situatie? Verder ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen in de sneeuw. Je hebt wel een auto met bijna 2 ton aan gewicht moet je wel bedenken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lazyfish Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Na ziet er wel chilly uit zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Zoals hierboven: het gaat om tractie, dus banden zijn ook erg belangrijk. Sommige banden hebben gewoon vreselijk veel problemen met sneeuw. Ik heb eens banden gehad die een 10 scoorden met nat wegdek, maar met een beetje sneeuw reed ik op een laagje boter...en raakte dus ineens een lantaarnpaal met wegglijden in een bocht. Goeie banden is de helft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Zoals hierboven: het gaat om tractie, dus banden zijn ook erg belangrijk. Sommige banden hebben gewoon vreselijk veel problemen met sneeuw. Ik heb eens banden gehad die een 10 scoorden met nat wegdek, maar met een beetje sneeuw reed ik op een laagje boter...en raakte dus ineens een lantaarnpaal met wegglijden in een bocht. Goeie banden is de helft. Ben ik het helemaal mee eens. Goeie banden is van belang. Je kan op diverse site's van banden merken testen bekijken. En dan zie je ook welke punten ze krijgen met welk weer type. Maar of je nou met 100Kg of 2000Kg door de sneeuw gaat..... Als het glijd....dan gaat die 2000Kg op een gegeven moment zeer snel..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BlackBear Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Ik heb 2 jaar geleden niewe winterbanden op de grand gezet. Naar wintersport geweest aldaar een een camper in de sneeuw 300 meter de helling op getrokken gewoon top. Dus een grand met goede winterbanden is wat mij betreft een perfecte combi in de sneeuw. Groeten Hendrik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
emmo Geplaatst December 27, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Bedankt voor al jullie reacties! Vandaag heb ik nog wat meer getest. Het viel me nog steeds niet mee. Vanochtend stond ik in de bebouwde kom al weer omgekeerd op de weg! Onder mijn Grand liggen nu Yokohama's AVS S/T banden. Deze banden staan in het algemeen erg goed aangeschreven. Op sneeuw raad ik ze echter ten zeerste af. Ik vraag me echter af of het nog zin heeft om voor deze winter nog over te stappen op winterbanden. Misschien toch maar wat voorzichtiger rijden.... Welke banden hebben jullie onder de Cherokee en wat zijn jullie ervaringen daarmee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Yokohama avs st geen sneeuw ervaring?? yokohama geolander wel wat sneeuw ervaring General Grabber st de band wat ik in maart had General AmeriTrac BFGoodrich AT band wat ik nu heb BFGoodrich radial long Trail Bron duh Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
emmo Geplaatst December 27, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Beest, bedankt voor je snelle reactie. Ik had de testen op Tyre.com ook al gelezen. Ik zie dat je nu op (volgens de test) erg goede banden rijdt die ook op sneeuw nog aardig meekomen. Heb jij behoefte aan speciale winterbanden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 kort weg , nee had ik ook niet met die General.. ik denk toch dat het met beleid gasgeven en sturen veel tracktie hebt veel meer dan bij een "gewoon" aangedreven auto maar het is een zware auto. gewoon blijven oefenen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Doet de 4wd het wel goed ????? Als jij zo makkelijk achterste voren komt te staan, klinkt het mij van niet ??????? Groeten Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
acro Geplaatst December 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2005 Ik zit zelf erg veel in de sneeuw. Met name Oostenrijk. Had op m'n Scorpio GoodYear winterbanden. Waren de duurdere uitvoering. In 1 woord top. Had eerst een paar andere en die waren bagger. Ook winterbanden trouwens. Kon het lulligste hellinkje nog niet op. De soort winterband zegt dus ook heel veel. Heb nu de zelfde als Beest erop liggen. 30x9.5R15 Ben erg benieuwd als ik het weekend van de 7e jan. weer over het witte wegdek ga. Sowiezo is de breedte van "onze" banden een nadeel in de sneeuw. Hoe dunner hoe beter eigenlijk. Meer druk per cm2. Wat ook heel veel scheelt is de hoeveelheid PK's tot je beschikking. Werken niet altijd in je voordeel. Zet hem daarom lekker in de 2 als je aan het rijden bent en later in de D. De 2 is perfect voor sneeuw. Goodluck, snowman. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
arie Geplaatst December 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2005 Hoi, Ik heb een grand van '93 met officiële velgen. Daarop zitten KUMHO M & S banden, hier heb ik zelf nog nooit van gehoord. Echter, in tegenstelling tot de afgelopen paar weken (met maar een paar centimeter sneeuw) was ik in maart de King off the road. Toen lag hier 50 cm plus, ook op de weg. Geen centje pijn, helling op helling af, bochten, remmen en rontonde: allemaal geen probleem. Het resulteerde er zelfs in dat ik als enige de post kon halen bij het postkaantoor voor al mijn buren van het industrietrein. Kortom ik kijk nu al uit naar het moment dat hier weer een beetje echte sneeuw valt. Ik sluit me wel aan bij X opmerkingen hiervoor, 4*4 houdt in dat er meer kan. Maar niet bij dezelfde snelheid en dezelfde omstandigheden. De charme van 4*4 is dat het lukt daar waar anderen falen!!! Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst December 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2005 wil toch effe zeggen dat al heb je de beste winterbanden als je in de bocht af moet remmen ga je wel rechtdoor of je nou tractiecontrol hebt abs etc. Dus is leuk om er mee te spelen en je komt ook overal omhoog maar vergeet nooit dat als je eenmaal glijd je wel recht door gaat. Ik spreek uit ervaring en ben al 9 maanden aan het revalideren na een crash in een auto van eur 81.000,00 met winterbanden en alles wat je maar kunt kopen aan electronica tegen slippen , remmen etc. en m'n snelheid was niet hoog. remmen in de bocht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2005 Tja... je moet winterbanden niet zien als: Nu kan ik meer of sneller. Als je winterbanden monteert, bouw je daarmee een stukje extra veiligheidsreserve in. Veel mensen denken echter: Ik heb ABS, Tractie controle en Winterbanden, dus kan ik harder rijden, sneller door de bocht en later remmen. Maar daarmee geef je die extra veiligheid meteen weer weg.... Gewoon rijden, zoals je anders zonder al die zaken zou doen, en je hebt een dijk van een extra marge! Dat geldt ook voor 4wd voertuigen: Je hebt veel meer tractie en daardoor het gevoel dat je veel meer kunt...zeker als er ook nog winterbanden onder zitten. Maar als je moet remmen heb je net zoveel remmen als degene voor je in z'n Golf... ook 4! En ABS heeft één groot nadeel: Ga je remmen(met ABS ingreep) en tegelijkertijd sturen dan neemt de remweg enorm toe! Heeft alles met krachten op de banden te maken. Verlies je op dat moment alle tractie, dan schaats je alsnog van de weg en ben je aan de goden overgeleverd! ( zonder ABS was dat overigens al eerder gebeurt, maar dat terzijde...) Natuurlijk zit er, om op winterbanden terug te komen, veel verschil tussen de verschillende merken en typen. Één ding hebben ze gemeen: Ze zijn in de sneeuw veel beter dan zomerbanden! Dat een GC achter toch wat uitbreekt, komt door het gebruikte systeem met een visco. De meeste kracht gaat normaal gesproken naar de achteras, en als die z'n tractie verliest zal er voor meer aangedreven gaan worden. (Max verhouding is 50/50) Je bent dan dus al wat tractie kwijt, wat in de sneeuw feitelijk al uitbreken kan betekenen! Een LS differentieel werkt dan ook in je nadeel, omdat bij erg weinig grip (sneeuw!) beide wielen zullen doorslaan. Door dan het gas vast te houden zal de voorwielaandrijving de auto echt wel door de bocht sleuren, maar je achterkant neemt wel de buitenbocht.... Vanzelfsprekend zullen banden met meer grip je probleem aanmerkelijk verminderen... Enne Dez... vat het bovenste niet persoonlijk op a.u.b.... Ik was er (gelukkig!) niet bij toen je die klapper maakte en kan/wil daar dus ook niet over oordelen! Ik schrijf hier alleen op wat ik om me heen zie (vertegenwoordigers in leasebakken enzo) en hoor! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
acro Geplaatst January 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2006 wil toch effe zeggen dat al heb je de beste winterbandenals je in de bocht af moet remmen ga je wel rechtdoor of je nou tractiecontrol hebt abs etc. Dus is leuk om er mee te spelen en je komt ook overal omhoog maar vergeet nooit dat als je eenmaal glijd je wel recht door gaat. Ik spreek uit ervaring en ben al 9 maanden aan het revalideren na een crash in een auto van eur 81.000,00 met winterbanden en alles wat je maar kunt kopen aan electronica tegen slippen , remmen etc. en m'n snelheid was niet hoog. remmen in de bocht Jezus Dez, heb die foto serie net even bekeken. Daar ben je echt door het oog van de naald gegaan. Loopt meestal heel anders af. Hoop dat het ondertussen stukken beter gaat met je. Eén ding moet ik je nageven. Je bent wel van het type hardcore offroad rijden. Benz of niet. Zonder dak is het trouwens ook een mooie auto. Be safe! Acro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simba Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Hier ff mijn ervaring(en) in de sneeuw, Ik heb 2 jaar lang een 5.9LX gehad met de originele fabrieksbanden (Goodyear Eagle M+S) en heb daarmee flink rondgebaggerd in Oostenrijk in de sneeuw. Waar anderen kettingen nodig hadden ging ik prima naar boven. Zelfs een keer op de Duitse autobahn op de terugreis flinke sneeuwval gehad, dik 20 cm op het wegdek en geen centje pijn met 100 Km/u. Je moet dan natuurlijk rustig sturen en van je remmen afblijven. Voelde allemaal heel stabiel aan. Mijn 2e Jeep was een 4.0i met ook die originele banden en ben daarmee een besneeuwd "geitenpad" mee op en afgeweest in de bergen (helling dik 18%) in zijn lage gearing omhoog en omlaag en ging ook perfect met heel veel tractie. Nu heb ik mijn 3e ZJ met Pirelli Scorpion M+S en die zijn duidelijk wat minder. Het ligt natuurlijk ook aan je profieldiepte maar voorzichtigheid blijft altijd geboden en zeker downhill want de zwaartekracht gaat een rol meespelen dus steile helling en naar beneden altijd in lage gearing en alleen de 1e versnelling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Hmm, als er 20cm sneeuw ligt, pak ik de lange latten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.