Jump to content

Geen warme kachel, wel doorstroming..en nu?


Recommended Posts

Hulp gevraagd met het volgende:

Motor temp kwam niet boven de 60 graden, kachel werd lauw. Thermostaat vervangen (oude ging na testen bij 51 graden al open) motor temp nu netjes 90 graden. Maarrr nou blaast mijn kachel alleen maar koude lucht.  Alle retourslangen worden warm, goed ontlucht etc. Enige is de kachelkraan die is stuk maar staat nu handmatig (lees met tiewrap) open (nieuwe besteld) dus doorstroming is er. Ipv mijn handen warmen aan de kachel leg ik ze nu op het blok :D

XJ SE 4L High-output uit 94

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wendy

 

Edited by florenwen
Link to comment
Share on other sites

10 minuten geleden zei Black Sjeep:

Hi Wendy,

 

Het spoelen heeft bij mijn XJ in iedergeval wel goed geholpen. Je moet alleen het spoelen van de kachel radiateur tegen de stroomrichting in doen.

Ze noemen dat back flushing. Heb je dat gedaan?

 

Groet,

Martin

Yep alles geflust.. 

Link to comment
Share on other sites

mijn thermostaat was ook slecht en kachel werd niet warm

doorgespoeld tegen de stroming in en werd daarna weer warm dacht ik.

na een maand alle slangen los gehaald van en naar kachel en weerskanten ( beide stromings richtingen) grondig en lang gespoeld tot dat schoon helder water uit kwam.

nu moet ik de kachel in de winter lager zetten is niet te harden zo warm in hoogste stand.\

en zorg ervoor dat hij goed ontlucht wordt.

 

Link to comment
Share on other sites

Als het blok warm is zouden de kachelslangen ook warm moeten zijn, daar waar ze het kachelhuis in gaan. Aangezien je de kachelradiator doorgespoeld hebt, zou de kachelkraan de boosdoener kunnen zijn. Ondanks dat je 'm op "handbediening" hebt staan. ;)

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden zei rado:

ik lees iets over ontluchten vd heater core. hoe doe ik dat? slangen laten bloeden? of is er een simpelere manier?

Simpelste manier is om je voor as op de krik te zitten of bokken zo hoog mogelijk dan zal je radiator vul cap het hoogste punt zijn en hoe hoger des te beter. 

Motor op bedrijfstemperatuur laten komen (vul dop open) en zo kan de lucht ontsnappen en regelmatig in alle leidingen knijpen om het te helpen doen bubbelen. 

Geen koelvloeistof bijvullen tijdens warm lopen want dat komt er toch weer uit omdat water expandeerde als het warm wordt. 

Als je denkt dat er geen lucht meer in zit bijvullen. Later je expansie vat eventueel controleren op niveau. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...