keesg Geplaatst October 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2016 Vandaag op de terugweg van een zeer leuke dag Spaarnwoude constateerde ik een irritant zingend geluid vanaf de achteras. Het zingende geluid is continue aanwezig behalve wanneer ik het gas los laat dan is het weg. Ik vermoed een wiellager. De achteras heeft op enige moment een een half uur onder water gestaan.... Vermoedelijk is dat de oorzaak geweest. Wat ik alleen vreemd vind is dat bij gas los geen geluid aanwezig is. Zou dit dan kunnen duiden op het lager van de pinion as? Ga morgen poetsen zal dan het dopje van de achteras eraf halen, kijken of er alleen olie inzit. Wat ik wel weet is dat de slang van de ontluchting goed was de laatste keer dat ik gekeken heb. Groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst October 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2016 Als het geluid weg is als je het gas loslaat is het in ieder geval niet de as, maar moet je het in de aandrijving zoeken. Ring/Pinion, aandrijfas. Kan iets heel kleins zijn zoals een beetje zand in een lagertje/kruisje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
D-me Geplaatst October 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2016 Mijn ervaring met hetgeen u beschrijft, rollager(s) van de ring and pinion. Als het geluid verandere bij gas loslaten, neem je de druk van de ring and pinion af. Een wiellager zou constant zijn. Kan evengoed veroorzaakt zijn door een verkeerde belasting op uw aandrijfas. Bv op steen of heuveltje terecht komen. Greetz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 24, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2016 (bewerkt) De toon hoogte doet idd vermoeden dat het iets is wat snel draait. Aandrijf as draait toch wel een factor 4 sneller dan een steekas. Heb geen last van een lekkende keering aan de ingaande as van de acheras, Dus dan lijkt me ook niet dat daar zomaar water/zand in komt. Ik ga dan voorlopig even hopen op het kruisje, is het makkelijkste te vervangen. Maar goed, gaan morgen wel een aan het schoonmaken voel me daar vandaag niet toe in staat (griepje). October 24, 2016 bewerkt door keesg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 24, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2016 (bewerkt) Net nog even aan het kijken geweest op Youtube. Het vervangen van de pinion lagers is nog niet zo'n feest geloof ik. Heeft er iemand tips om eenvoudig een goede diagnose te stellen of bepaalde zaken uit te sluiten. Een kruisje vervangen om die uit te sluiten zie ik nog wel zitten. Voor de lagers dan moet het differentieel uit elkaar dan moet de pinion as eruit vervolgens de lagers eraf en nieuwe erop. Moet je dan ook alles opnieuw uit shimmen ? Of is dat alleen noodzakelijk bij nieuw tandwielen? Met die lagers ga ik dus sowieso niet beginnen. In geval van de lagers vervangen zie ik het nog eerder gebeuren om er een compleet nieuwe gebruikte as onder te zetten. Remmerij overzetten en dan hopen dat die as niet dezelfde kwaal heeft. October 24, 2016 bewerkt door keesg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst October 25, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2016 Kees, even doorrijden van Spaarnwoude naar IJmuiden naar ProGear. Gehele achteras revisie voor mijn XJ 2001 gedaan. Even slikken 1000 euro maar dan weet je zeker dat alles goed is. As vervangen veel werk en kost ook geld. Gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 25, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2016 Ja maar inmiddels staat de auto weer thuis in Moergestel. Dus effe doorrijden naar ProGear is niet aan de orde . Met de auto wegbrengen en halen ben ik ook al een dag onderweg. Ben zelf ook niet bang aangelegd om wat te sleutelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 27, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2016 Net begonnen met schoonmaken. Tijdens wat manoeuvres op het erf kreeg ik het idee dat de auto erg wringt in de bocht... Wellicht LS die geen zin meer heeft. Op de snelweg heb je daar niet erg veel last van maar langzaam.rijdend op beton. Schokken en wringen. In het terrein in lage gearing in de modder dan merk je zoiets ook niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2016 Zat er water in het diff? Dan ook de wiellagers schoonmaken en de keerringen vervangen! Een beetje nieuwe olie de wiellagers doen, nieuwe olie in het diff -met LS toevoeging- en nog eens luisteren. Tenzij dat je nu met schoonmaken een lager aantreft met veel slijtage. Schouderlagers, wiellager, keerringen of LS vervangen is eenvoudig zelf te doen. Pinionlager is lastiger, zoals je zelf al opmerkte..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 27, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2016 Water in het diff weet ik nog niet, morgen gaat ie naar binnen en dan schroef ik het deksel eraf. Schouderlager? Is dat het lager waar het diff in gelagerd is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2016 Net het dopje eraf gehaald, er kwam olie uit, behoorlijk wat. Dit doet vermoeden dat de vorige eigenaar de auto aan 1 kant heeft opgekrikt alvorens te vullen. Heb nl niet het idee dat er water oid in de olie zit. Is behoorlijk donker van kleur dat wel. Het opkrikken aan 1 kant snap ik wel, de auto is verhoogd er zit een spie tussen de as en de veren, de as is dus enigszins achterover gekanteld. Als je dan toch nog olie bij het voorste pinion lager wil hebben moet er wat meer olie in de as dan tot aan het vulgat. vanavond verder.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2016 Er kwam behoorlijk wat olie uit? Dat opkrikken lijkt mij niet waarschijnlijk, eerder dat er toch meer water inzit als jij denkt..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst October 29, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2016 De olie was behoorlijk zwart. Had niet het idee dat er water in zat. Verder was de olie ook behoorlijk dik. Onder in het diff huis lag zand??? Ga e.e.a. maar eens goed poetsen. Had niet het idee dat de tandwielen sporen van slijtage vertonen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2016 Lol..... ik had precies het zelfde deze week ook na een dagje Spaarnwoude. Afgelopen zondag met de JCN iets te lang in een diepe plas vast gestaan, vooras van de CJ had ook olie met water. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst October 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2016 Limited Slip-olie is denk ik wat dikker van structuur dan gewone 80w90... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst November 5, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2016 Vanmiddag even tijd gemaakt voor de achteras. Heb de aandrijfas losgekoppeld en de wielen vrij van de grond gezet. Als je aan de Yoke draait dan zie je deze iets axiaal bewegen..... Ik denk dat ik voorzichtig de conclusie kan trekken dat het pinion lager gehemeld is. Wat is wijs? De lagers proberen te vervangen of een nieuwe tweedehands achteras? Met een andere as is het ook maar weer afwachten. Heb je voor het vervangen van die lagers nog onmogelijk gereedschap nodig? gr Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2016 Je hebt in ieder geval geredschap nodig om het oude voorste pinion lager er af te krijgen. Om het nieuwe lager er op te monteren is een pers wel handig ( al lukt het in geval van nood met een stuk pijp en een hamer ook) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst November 7, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2016 da gereedschap heb ik idd gezien op youtube. en vervolgens gevonden bij hbm machines.com https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/pullytrekkers-en-pullytrekkersets/hbm-14-delige-lagertrekkerset?gclid=CjwKEAiA6YDBBRDwtpTQnYzx5lASJAC57ObMLJ_OdAzSrx5-lfzipGcUZpizbjd6ABwvCyeqRfgyhxoChsHw_wcB De prijs valt me niet tegen. Heb wel een paar mensen in mijn kennissen kring met een hydraulische pers. Da gedoe met een hamer valt meestal tegen. De lagers van het Diff ga ik ook maar vervangen, moet dan alleen alles uitshimmen. Hoe gaat dat, ik plaats de pinion in de as. Vervolgens het diff, en afhankelijk van de speling moet ik het diff gaan verplaatsen. Hoe nauw komt dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
D-me Geplaatst November 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2016 Ik heb al meermaals het rollement eraf geslepen. Deels inslijpen en dan "breken" met een beitel. En weer derop me juiste diameter buis. Werkt prima als je voorzichtig bent ☺ Greetz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst November 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2016 Ik zie op youtube allemaal filmpjes waar ze druk in de weer zijn met meetklokken etc. In hoeverre is dat nodig als ik dezelfde ring en pinion gebruik. Lagers worden over het algemeen redelijk nauwkeurig gefabriceerd. Kan men niet voorstellen dat door andere lagers mijn tandwielen ineens gigantisch anders in het diffhuis terecht komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
D-me Geplaatst November 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2016 56 minuten geleden zei keesg: Ik zie op youtube allemaal filmpjes waar ze druk in de weer zijn met meetklokken etc. In hoeverre is dat nodig als ik dezelfde ring en pinion gebruik. Lagers worden over het algemeen redelijk nauwkeurig gefabriceerd. Kan men niet voorstellen dat door andere lagers mijn tandwielen ineens gigantisch anders in het diffhuis terecht komen. Het aandraaimoment van de ring and pinion is belangerijk, te vast en je rollementen draaien stuk. En de "backlash" (speling van tss te tanden) van je pinion tov je kroonwiel meten ze ook. (Dmv de shims aan te passen) Je kan dit ook een beetje op gevoel doen maar dan kan je dit best wel al eens gedaan hebben. Pinion aandraaiend tot deze net niet meer vanzelf ronddraait als je hem aanzwengeld. En backlash van pakweg 0,2mm. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst November 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2016 Dit is denk ik een werkwijze die me wel past. Verwacht ook niet dat de diepte van de pinion veel wijzigt met andere lagers. De onnauwkeurigheid zit toch altijd in het huis en de pinion shaft zelf en die wijzigen niet. Kan me voorstellen als je een andere verhouding gaat steken dat je dan wel wat meer moet doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst November 27, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2016 Éven een kleine update Inmiddels het nieuwe lager op de pinion as zitten. De buitenringen in het differentieelhuis geplaats. Het is wachten nu op de nieuwe yoke. Dez was behoorlijk ingelopen op de keerring. Wil dus een nieuw plaatsen omdat ik denk dat anders de afdichting te wensen overlaat. Heel de handel goed gepoetst en schoongemaakt met remmen reiniger diesel etc. Nieuwe keerringen geplaatst tbv de steekassen. Zodra ik de Yoke heb kan ik e.e.a. verder in elkaar steken. Tevens ook nog maar een nieuw kruisje voor de aandrijfas geplaatst. Ik weet nu ook hoe het komt dat er zand onder in het diffhuis lag. Onder de pinion as in het diffhuis zit een kanaaltje wat bij het differentieel uitkomt. Dit kanaal begint tussen de keerring en het voorst lager, waarschijnlijk voor de circulatie van de olie naar het voorste lager. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst December 3, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2016 Ik durf nu te zeggen dat ie weer in elkaar staat. Vandaag de pinion as gemonteerd differentieel der terug in, draait allemaal lekker soepel. Deksel derop en olie erin..... Toen kwam de deceptie..... Ik start de auto voor het maken van een testrit een gigantisch gejank vanonder de motorkap, een slippende V-snaar. Vermoed dat de dynamo vast zit. Geen zin en tijd meer om me daar vanavond in te verdiepen. Ga morgen de snaar los gooien en kijken hoe of wat er vast zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst December 3, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2016 Mijn advies.... gooi vannacht de acculader er even op! Beste kans dat dat helpt. Je dynamo zit niet vast. Dan morgen even de snaar spannen. siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.