Spring naar bijdragen

achteras


keesg
 Share

Recommended Posts

Vandaag op de terugweg van een zeer leuke dag Spaarnwoude constateerde ik een irritant zingend geluid vanaf de achteras. Het zingende geluid is continue aanwezig behalve wanneer ik het gas los laat dan is het weg. Ik vermoed een wiellager. De achteras heeft op enige moment een een half uur onder water gestaan.... Vermoedelijk is dat de oorzaak geweest. Wat ik alleen vreemd vind is dat bij gas los geen geluid aanwezig is. Zou dit dan kunnen duiden op het lager van de pinion as?

Ga morgen poetsen zal dan het dopje van de achteras eraf halen, kijken of er alleen olie inzit. Wat ik wel weet is dat de slang van de ontluchting goed was de laatste keer dat ik gekeken heb.

 

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring met hetgeen u beschrijft, rollager(s) van de ring and pinion.

Als het geluid verandere bij gas loslaten, neem je de druk van de ring and pinion af. Een wiellager zou constant zijn.

Kan evengoed veroorzaakt zijn door een verkeerde belasting op uw aandrijfas. Bv op steen of heuveltje terecht komen.

Greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De toon hoogte doet idd vermoeden dat het iets is wat snel draait. Aandrijf as draait toch wel een factor 4 sneller dan een steekas. Heb geen last van een lekkende keering aan de ingaande as van de acheras, Dus dan lijkt me ook niet dat daar zomaar water/zand in komt.

Ik ga dan voorlopig even hopen op het kruisje, is het makkelijkste te vervangen.

Maar goed, gaan morgen wel een aan het schoonmaken voel me daar vandaag niet toe in staat (griepje).

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net nog even aan het kijken geweest op Youtube. Het vervangen van de pinion lagers is nog niet zo'n feest geloof ik. Heeft er iemand tips om eenvoudig een goede diagnose te stellen of bepaalde zaken uit te sluiten.

Een kruisje vervangen om die uit te sluiten zie ik nog wel zitten.

Voor de lagers dan moet het differentieel uit elkaar dan moet de pinion as eruit vervolgens de lagers eraf en nieuwe erop. Moet je dan ook alles opnieuw uit shimmen ? Of is dat alleen noodzakelijk bij nieuw tandwielen? Met die lagers ga ik dus sowieso niet beginnen.

In geval van de lagers vervangen zie ik het nog eerder gebeuren om er een compleet nieuwe gebruikte as onder te zetten. Remmerij overzetten en dan hopen dat die as niet dezelfde kwaal heeft.

 

 

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net begonnen met schoonmaken. Tijdens wat manoeuvres op het erf kreeg ik het idee dat de auto erg wringt in de bocht... Wellicht LS die geen zin meer heeft. Op de snelweg heb je daar niet erg veel last van maar langzaam.rijdend op beton. Schokken en wringen. In het terrein in lage gearing in de modder dan merk je zoiets ook niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat er water in het diff?  Dan ook de wiellagers schoonmaken en de keerringen vervangen! Een beetje nieuwe olie de wiellagers doen, nieuwe olie in het diff -met LS toevoeging- en nog eens luisteren. Tenzij dat je nu met schoonmaken een lager aantreft met veel slijtage. 

Schouderlagers, wiellager, keerringen of LS vervangen is eenvoudig zelf te doen. Pinionlager is lastiger, zoals je zelf al opmerkte.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net het dopje eraf gehaald, er kwam olie uit, behoorlijk wat. Dit doet vermoeden dat de vorige eigenaar de auto aan 1 kant heeft opgekrikt alvorens te vullen. Heb nl niet het idee dat er water oid in de olie zit. Is behoorlijk donker van kleur dat wel.
Het opkrikken aan 1 kant snap ik wel, de auto is verhoogd er zit een spie tussen de as en de veren, de as is dus enigszins achterover gekanteld. Als je dan toch nog olie bij het voorste pinion lager wil hebben moet er wat meer olie in de as dan tot aan het vulgat. vanavond verder....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag even tijd gemaakt voor de achteras. Heb de aandrijfas losgekoppeld en de wielen vrij van de grond gezet. Als je aan de Yoke draait dan zie je deze iets axiaal bewegen.....
Ik denk dat ik voorzichtig de conclusie kan trekken dat het pinion lager gehemeld is.  Wat is wijs? De lagers proberen te vervangen of een nieuwe tweedehands achteras? Met een andere as is het ook maar weer afwachten. Heb je voor het vervangen van die lagers nog onmogelijk gereedschap nodig?

 

gr Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

da gereedschap heb ik idd gezien op youtube. en vervolgens gevonden bij hbm machines.com  https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/pullytrekkers-en-pullytrekkersets/hbm-14-delige-lagertrekkerset?gclid=CjwKEAiA6YDBBRDwtpTQnYzx5lASJAC57ObMLJ_OdAzSrx5-lfzipGcUZpizbjd6ABwvCyeqRfgyhxoChsHw_wcB

De prijs valt me niet tegen. Heb wel een paar mensen in mijn kennissen kring met een hydraulische pers. Da gedoe met een hamer valt meestal tegen.

De lagers van het Diff ga ik ook maar vervangen, moet dan alleen alles uitshimmen. Hoe gaat dat, ik plaats de pinion in de as. Vervolgens het diff, en afhankelijk van de speling moet ik het diff gaan verplaatsen. Hoe nauw komt dat?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie op youtube allemaal filmpjes waar ze druk in de weer zijn met meetklokken etc. In hoeverre is dat nodig als ik dezelfde ring en pinion gebruik. Lagers worden over het algemeen redelijk nauwkeurig gefabriceerd. Kan men niet voorstellen dat door andere lagers mijn tandwielen ineens gigantisch anders in het diffhuis terecht komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei keesg:

Ik zie op youtube allemaal filmpjes waar ze druk in de weer zijn met meetklokken etc. In hoeverre is dat nodig als ik dezelfde ring en pinion gebruik. Lagers worden over het algemeen redelijk nauwkeurig gefabriceerd. Kan men niet voorstellen dat door andere lagers mijn tandwielen ineens gigantisch anders in het diffhuis terecht komen.

Het aandraaimoment van de ring and pinion is belangerijk, te vast en je rollementen draaien stuk. En de "backlash" (speling van tss te tanden) van je pinion tov je kroonwiel meten ze ook. (Dmv de shims aan te passen) 

Je kan dit ook een beetje op gevoel doen maar dan kan je dit best wel al eens gedaan hebben.

Pinion aandraaiend tot deze net niet meer vanzelf ronddraait als je hem aanzwengeld. En backlash van pakweg 0,2mm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is denk ik een werkwijze die me wel past. Verwacht ook niet dat de diepte van de pinion veel wijzigt met andere lagers. De onnauwkeurigheid zit toch altijd in het huis en de pinion shaft zelf en die wijzigen niet. Kan me voorstellen als je een andere verhouding gaat steken dat je dan wel wat meer moet doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Éven een kleine update

Inmiddels het nieuwe lager op de pinion as zitten. De buitenringen in het differentieelhuis geplaats. Het is wachten nu op de nieuwe yoke. Dez was behoorlijk ingelopen op de keerring. Wil dus een nieuw plaatsen omdat ik denk dat anders de afdichting te wensen overlaat. Heel de handel goed gepoetst en schoongemaakt met remmen reiniger diesel etc. Nieuwe keerringen geplaatst tbv de steekassen. Zodra ik de Yoke heb kan ik e.e.a. verder in elkaar steken. Tevens ook nog maar een nieuw kruisje voor de aandrijfas geplaatst.

Ik weet nu ook hoe het komt dat er zand onder in het diffhuis lag. Onder de pinion as in het diffhuis zit een kanaaltje wat bij het differentieel uitkomt. Dit kanaal begint tussen de keerring en het voorst lager, waarschijnlijk voor de circulatie van de olie naar het voorste lager.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik durf nu te zeggen dat ie weer in elkaar staat. Vandaag de pinion as gemonteerd differentieel der terug in, draait allemaal lekker soepel.

Deksel derop en olie erin..... Toen kwam de deceptie..... Ik start de auto voor het maken van een testrit een gigantisch gejank vanonder de motorkap, een slippende V-snaar. Vermoed dat de dynamo vast zit. Geen zin en tijd meer om me daar vanavond in te verdiepen. Ga morgen de snaar los gooien en kijken hoe of wat er vast zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...