Spring naar bijdragen

4.0L ontsteekt niet goed / hapert na langdurig snelweg e/o intensief gebruik


Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Helaas een terugkerend probleem met mijn (’98 TJ ) 4.0L.

 

Het is niet echt een consistent probleem, heb er ook best een tijd geen last van gehad, maar afgelopen weekend kwam het toch weer terug en begint behoorlijk irritant te worden.

 

Wanneer ik een grotere afstand over de snelweg heb afgelegd of wanneer ik bij terrein rijden korte tijd intensief gebruik maak van de motor (bv bij een helling waarbij je simpelweg power nodig hebt om boven te komen en je het gas dus even tijdelijk flink intrapt) begint de motor te stotteren/haperen/in te houden/slecht te ontbranden. Volgende symptomen:

 

- Als het tijdens het rijden gebeurd bv op snelweg en ik gaspedaal nog naar beneden heb valt mijn power weg (op snelweg kan ik dan bv nog maar max 90km/u halen en als ik tegen een helling op moet val ik helemaal terug) en/of gaat de motor, vooral bij optrekken,  ‘aarzelen’ of ‘bokken’

- Als ik stil ga staan loopt de motor niet goed stationair / stottert erg / toeren vallen weg (valt net niet uit)

- Je ruikt die typische ‘rotte eieren lucht’ die je krijgt wanneer de ontsteking niet meer goed loopt

- Ik begin te zuchten en mijn vertrouwen in de Jeep te verliezen

 

Dus bij langdurig snelweg gebruik of kort intensief gebruik loopt de ontsteking niet meer goed / krijg ik “misfiring”

 

Het is geen consistent probleem. Afgelopen weekend vanuit Rotterdam op –en neer gereden naar Zeeland. Op de heenreis begon de motor al in te houden toen ik nog in Rotterdam haven reed, en eenmaal in Zeeland viel de power helemaal weg. Toen ik stopte op een parkeerplek rook ik meteen de mij inmiddels bekende rotte lucht van slechte ontbranding en vielen de toeren stationair steeds weg / haperede tussen de 250 en 750 ipv steady op 750. Paar minuten motor uit gehad en weer gestart. Leek ok en weer verder gereden. Nog paar keer gevoel gehad dat de motor in hield, maar bestemming weten te bereiken zonder verder te hoeven stoppen. Op de terugreis volledig probleemloos in 1x naar huis gereden. Zelfde afstand, zelfde snelheden, zelfde motorgebruik…..

 

Heb dit keer nog niet de motor uitgelezen maar voorgaande keren kreeg ik ofwel geen foutmelding, of de lambda sensor, maar deze is reeds vervangen (misschien nog een keer doen met een OEM sensor ipv reproductie….?)

 

Omdat ik afgelopen jaar al eerder langdurige issues heb gehad met stationair lopen is het nodige vervangen – distributiekap, rotor, bougies (wel de goedkopere versies die je als onderhoudskitje kan bestellen – misschien moet ik kijken voor duurdere versies met bv distributiekap met messing contactpunten, heb begrepen dat dit beter is, en moet ik wellicht andere bougies / kabels proberen?), stappenmotor, TPS sensor en de 1e lambda sensor. Ook de throtle body is schoon gemaakt.

 

Er is een berg aan info beschikbaar op internet vwb misfire waarbij zo’n beetje elke sensor en elke kabel als mogelijke oorzaak genoemd wordt, en zoals jullie kunnen zien is er al het nodige van het ontstekingssysteem recent vervangen. Op dit moment even niet zeker waar verder te gaan met zoeken naar de oorzaak…..wellicht dat 1 van jullie op basis van deze specifieke situaties (na snelweg/intensief gebruik, niet consistent maar wel regelmatig in deze situaties het geval) een idee heeft?

 

Hoop hier echt snel een oplossing voor te vinden want er is weinig lol aan als je met regelmaat met haperende motor aankomt bij je bestemming / geen power meer hebt :(

 

Ideeën / suggesties meer dan welkom!

 

Thanks,

 

Ps. er is nog 1 situatie waarin mijn toeren vaak wegvallen en dat is wanneer ik achteruit rij. Dus als ik bv achteruit in parkeer zet ik versnelling in achteruit, geef een beetje gas, en zodra ik de koppeling weer in trap vallen de toeren weg. Meestal schieten ze daarna meteen weer terug naar 750, maar ook dit is iets wat de motor voorheen nooit deed dus zal toch iets mis zijn…. Weet niet zeker of het ook gerelateerd is aan bovenstaande omdat het toch een heel andere situatie is, maar voor de volledigheid noem ik het maar even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het verleden met een Dodge een vergelijkbaar probleem gehad :(  Deed zich op gas erger voor dan op benzine. Ik zie dat je al zo'n beetje  alle ontstekingsdelen vervangen hebt, maar zie niets staan over de kabels, en dat was nou bij mij juist de oplossing van het probleem. Blijkbaar  wel een issue, want dat moest vervolgens iedere anderhalf jaar gebeuren. :frusty:  Just my 2 cts.   :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor de reacties!
 

@ schneiders: brandstofdruk weet ik niet maar dat zal ik bij Siert nakijken. Brandstoffilter heb ik zelf nog niet vervangen, dus op z'n minst de afgelopen 30.000km niet gebeurd. Computer moet ik nog even uitlezen, doe ik morgenavond wel even.

@ deadeye: de accu heb ik recent nog vervangen, en ik heb het probleem zowel ervoor als erna gehad. Dus de accu zelf is het niet denk ik. Maar heb ook wel gelezen dat zelfs een slechte accu kabel al de nodige issues kan veroorzaken.... Zal sowieso de polen eens schoon borstelen etc., kan geen kwaad.

@ shoveltje: bougie kabels bedoel je nu neem ik aan? Heb je nog een bepaald merk gebruikt? (een bougiekabel lijkt me een bougiekabel - wat kan er mis mee gaan - maar het schijnt toch echt allemaal een verschil te kunnen maken

@ Masis: jazeker, dat bleek destijds het probleem te zijn met slecht stationair lopen (eerst tot 2x toe een Crown TPS sensor gebruikt maar bleef maar problemen houden. Toen een (50 euro duurdere) Mopar sensor van de Jeep dealer erin en probleem opgelost. Sindsdien koop ik qua sensoren liefst gewoon direct OEM / Mopar, geen gedoe meer.

@ Siert nou sinds jij me steeds vaker aanmoedigt om over betonblokken enzo te rijden kan dat zomaar eens gebeurd zijn..... ;) Als je terug bent spreken we even af (appeltaart of kersenvlaai?) Moeten ook nog even kijken dan naar dat stuurhuis en de verstelbare armen achter.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad de bougie kabels, waren onderdeel van een zgn inspektion kit (bougies, rotor, bougiekabels, olie- en luchtfilter, automaatfilters en pakkingen) aangeschaft via eBay bij ASP Eberle. (4wheelparts) 

Uit ervaring weet ik dat "een bougiekabel is een bougiekabel" niet altijd op gaat en dat die dingen ook verouderen waardoor je een mindere of minder krachtige vonk kan krijgen. 

't Is qua kosten ook een van de interessantere opties ;) 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Beste Martin,

Ik heb zelf een vergelijkbaar 'probleem' (ik noem het liever issue ;) ) met mijn '97 TJ.. Gebouwd in '96 en via Canada hierheen gehaald om in september '97 in NL te komen... 

Affijn, ik had 2 modussen in mijn TJ; 1. Smooth en 2. Misfiring/crappy/alsof de olie gestold was..

(spoiler alert: het is 'de ontsteking' cq 'misfire' cq 'geen optimale verbranding')

Smooth was echt smooth, en crappy was; minder trekkracht, 1100 toeren stationair en dan langzaam naar 750 zakken, raar 'opvangen' bij wegrijden zonder gas geven...[skippy cluttch, heb 5-bak)

 

Dat was 2,5 jaar geleden, en in fases (en geld) heb ik het door :)

 

Eest: K&N Luchtfilter (hielp beetje, maar alleen smooth smoother te maken) (490 eu!!)

 

dan: via quadrate.com en B&S in Tiel;

- E3 bougies (E3.58) (8 dollar p/s)

- Power Distributor Kap, rotor, kabels en bobine (130 dollar)

 

Weer: smooth werd super-smooth, maar crappy bleef... totdat:

 

SENSOREN!!!! (meten is weten)

Ik heb vervangen

- TPS

- MAP

- Stappenmotor

 

was duur, maar ik koos Mopar, maar Crown of Omix zijn OK.. (begin met b merk en als t helpt, dan naar mopper) en weer; smooth werd beter, maar..

 

en toen kwam de slok op de borrel, waarmee crappy echt LESS CRAPPY werd; AIT, oftewel Air Intake Temerature-sensor. Na 19 jaar is die sensor niet meer fris. En in 2004 of 2006 (laatste TJ 4.0) hebben ze het geniale idee gekregen om de AIT te verplaatsen van het spruitstuk naar de buis van de luchtinlaat/filter. hemelsbreed 20 cm ouzo, maar kan geen olie meer op komen en blijft de sensor goede waarden aan de PCM/ECU sturen die dan de juste inschatting kan maken qua airdensity en injector timing.

Ik zou je ook adviseren om die sensor meteen de 2004 of 2006 versie te bestellen, en of een nieuwe buis van een 04/06 of de K&N kit (echt super, maar duur). Ik rijd wel eens vlot en doe ook wel eens aan engine-braking (op de motor terugschakelen). Hij is 19, en mijn zuigerveren zijn beetje versleten, dus er komt altijd wat olie naar boven en eventueel in de manifold, dus spettert er altijd wat op de AIT, daarom in de buis, ruim voor de klep (EN ik heb die buis geïsoleerd met gold-foil en iso katoen. blokje daar geeft genoeg warmte af om de buis goed warm te krijgen, dus NOG betere air-fill :))

 

Nadien heb ik preventief de ECT (engine coolant temp) sensor, crankshaft-sensor (bij versnellingsbak/koppeling) en de distributeur met de crank-shaft-sensor vervangen net als de beide labda-sondes. ALLE voelsprieten van de ECU mbt de ontsteking en injectie (timing).

Bijdeweg; het blijkt nu, dat de ECU ook de temp van het water monitort, in de context dat de temperatuur van je blok, en dus je verbrandingskamer ook bepalend is voor de kwaliteit van de verbranding (GEEN explosie). Als de verbrandingskamer warmer of kouder is dan word gemeten, dan krijg je rare waarden of waarden die je niet verwacht bij bijv de eerste labda, en gaat de ECU proberen te compenseren. Maar daar komt hij niet uit omdat de waarde van de verbrandingskamer niet klopt... of, zoals vaker bij defecte of oude sensoren; de waarden 'skippen' of 'spiken' omhoog en omlaag. Zoals ik merkte bij mijn AIT, met een ODB live data monitor. flatline van 39 graden, en dan spikes naar 59...

Dus kort (te laat):

AIT en TPS en MAP (Manifold Absolute Pressure) en bij voorkeur de AIT in de buis ilv in de manifold geschroefd en buis boven blok isoleren zodat je minimale warmte oppikt van het blok

dan rubbers op je kleppendeksel of vers of ff schoonmaken (met de buisjes voor de vacuum)

en dan je sensoren EN bedrading goed checken (hitte shield van je 1e labda is belangrijk!!) check ook de isolatie en dat er nergens breuken zitten. TPS en andere stekkers reparatie kitjes zijn 40 of 50 eu op internet eBay en B&S... 

 

Ik heb 'the long and expensive way round' van geleerd, misschien jij beter ;)

 

uiteindelijk na 19 jaar (feitelijk 20 al bij die van mij) zijn sommige dingen gewoon versleten of zit er net genoeg speling op dat het niet meer helemaal jofel is (distributeur) sensoren hebben maximaal 2 jaar garantie (mopar).. 19, 17, zelfs 10 is veel voor een sensor :)

 

--

Slavec

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...