dodgejeepfan Geplaatst March 5, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2015 Hallo, ik ben nieuw op dit Forum. Ik heb een jaar geleden een 1995 XJ gekocht met de 2.5L TD VM Motor. De Turbo was kapot en had al 350.000km gelopen. Gekocht voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeepMonteur Geplaatst March 5, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2015 Olie toe- en retourleidingen vervangen? Waarom is de originele turbo kapot gelopen. Vacu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 5, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2015 Welkom Marc, Het lijkt erop dat de turbo toch niet werkt...... Heb je de turbo druk (onder belasting) gemeten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen dw Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Ik heb ooit een oude turbo gekocht (nog nooit gebruikt) bij The VM diesel engine specialist in the UK... Zij hebben alle onderdelen aan de correcte prijs, misschien hebben zij er nog eentje, met een beetje geluk! Ik heb deze toen met verzending voor 450 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Ik zou zelf niet verder gaan zoeken. Zonde van de tijd en eventuele kosten. Gewoon aan de computer hangen en kijken wat het probleem is. Waarschijnlijk geeft de turbo niet genoeg druk maar dat kan i.c.m de computer zijn. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 6, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Olie toe- en retourleidingen vervangen? Waarom is de originele turbo kapot gelopen. Vacu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 6, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Ik zou zelf niet verder gaan zoeken. Zonde van de tijd en eventuele kosten. Gewoon aan de computer hangen en kijken wat het probleem is. Waarschijnlijk geeft de turbo niet genoeg druk maar dat kan i.c.m de computer zijn. Succes. Bij de Jeep dealer geweest en hij kon met zijn apparaat geen verbinding maken met de computer. Ja dan houdt dat al op! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen dw Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Als de Turbo stuk is kan je dat makkelijk zien, waaier is afgerond en zit er radiale speling op de as... Let op de instelling van de waste gate? Als deze te vroeg open gaat verlies je turbo druk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Vanwaar ben je? Heb een vriend te St.Lenaarts kort bij Brecht in Belgie die echt een turbodieselspecialist is... als hij het niet vind... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeepMonteur Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Hallo Jeepmonteur,dit moet doch de juiste persoon zijn! Bedankt voor de tip! Je bedoelt de toe- en afvoer van de Turbocharger? Ja die zijn allen netjes gereinigd. Ik heb overigens ook al de EGR afgekoppeld wat iets scheelde in trekkracht. Ik ga dit weekend de turbodruk meten, ben al bezig met een hulpstukje. Meten op het inlaatspruitstuk, na de Intercooler. Ik weet niets van de waarden die hieruit moeten rollen maar het zou toch minstens rond de 1 Bar moeten zijn? Ik zal ook nog eens h Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2015 Een aantal jaar terug was de turbo van de PT cruiser (benzine) van mams kapot gelopen. Balen, we hadden hem nog geen maand. Een Chrysler-"specialist" uit de buurt had toevallig nog een nieuwe turbo liggen voor het 2,4L blokje. Hartstikke mooi, weggebracht, en afwachten. Een paar dagen later een belletje, met het bericht dat ze de nieuwe turbo ingebouwd hadden en dat deze ook kapot was. Apart, want hij was gloednieuw en origineel... Toen zelf een nieuwe besteld uit de US, en daar werd een nieuwe oil supply line bij geleverd. Sterker nog, de Amerikanen zeiden dat je alleen garantie krijgt als je deze oil line vervangt. Goed, de turbo en al afgegeven bij de "specialist". Wat bleek, de oude oil line zat helemaal vol troep. Lucht kon er al niet doorheen, muurvast! Doordat de "specialist" hier niet eens naar gekeken heeft, heeft hij zijn eigen turbo ook naar de klote geholpen. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2015 Let op, een turbo moet enige radiale speling hebben, want hij is gelagerd in een oliefilm (zwevende lagering) Concludeer dus niet direct dat je turbo kapot is als je radiale speling constateert! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2015 Vraagje aan topicstarter: rookt-ie erg als je vermogen vraagt? Of juist helemaal niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 7, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2015 Ga morgen de turbo slangen verwijderen zodat ik bij de turbo kan Ik zal de waste gate controleren met perslucht of-ie open en dicht gaat. Als de servo kapot is staat-ie in principe altijd dicht-toch! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 7, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2015 Neen, Nul rook. Wellicht hebben ze de rookstop-schroef bij de APK zover teruggedraaid voor de roetmeting en dan krijgt-ie gewoon te weinig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2015 Als-ie helemaal niet rookt zou ik de fout eerder zoeken aan de brandstofkant. Immers, als je te weinig lucht zou hebben (turboprobleem bij voorbeeld) zou je in verhouding teveel brandstof krijgen en zou je zwarte rook hebben. Bij onvoldoende brandstof rookt-ie natuurlijk niet. Dus mijn idee: geen vermogen en geen rook is te weinig brandstof bij vermogensvraag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst March 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2015 Als hij geen diesel krijgt kan de turbo ook niet opspoelen en dus druk maken en dus in verhouding de pomo nog meer diesel bijgeeft en zo dus de motor meer kracht levert .. de wastegate leiding of een darmpje van het inlaatspruitstuk is toch verbonden met de brandstofpomp zodat deze weet waneer er turbodruk is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 9, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2015 Als de Turbo stuk is kan je dat makkelijk zien, waaier is afgerond en zit er radiale speling op de as... Let op de instelling van de waste gate? Als deze te vroeg open gaat verlies je turbo druk... Hallo Jeroen, Ik heb het euvel gevonden!! De waste gate gaat inderdaad v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeepMonteur Geplaatst March 9, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2015 (bewerkt) Tja, dat gaan we dus even niet doen. De actuator wordt gekalibreerd met speciaal gereedschap wat alleen een turbo fabrikant kan. Helaas, je zal dus een juiste turbo moeten op zoeken. Ga je het toch over zetten dan is de kan aanwezig dat de wastegate of te vroeg open gaat, of te laat. March 9, 2015 bewerkt door JeepMonteur Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst March 10, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2015 Ofwel een turbodrukmeter plaatsen en als de druk rond de 0.8 bar blijft,maximum 1bar overdruk, werkt de wastegate goed... een turbodruk meter en een uitlaatgas temperatuurmeter vind ik de moeite waard om in te investeren...je merkt sneller als er iets mis is... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.