Spring naar bijdragen

Overdrive Zware Last


Recommended Posts

Laatste keer in Luxemburg en Duitsland vergeten om overdrive uit te zetten en de automaat pakte perfect de juiste versnelling. Alleen bij steile afdalingen heb ik deze in 2 gedaan en opgelet dat ik niet boven de 5000 toeren kwam, verder geen centje pijn. Zware aanhangers hebben bij mij ook nog nooit voor problemen gezorgd, al let ik wel een beetje op de temperatuur. Luister naar je motor en voel je wagen aan en rij gematigd. Neem de tijd, is altijd verstandig met aanhangers. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede vraag, vroeg ik me afgelopen week ook af toen ik 1700+kg moest trekken. Lege aanhanger (700kg) heb ik er niks mee gedaan, maar toen die beladen was met 1700/1800kg heb ik hem maar uit gezet voor de zekerheid. Dan maar iets hogere toeren en meer verbruik :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd gedacht dat voor een ZJ 1.500 kg. toch niet te zwaar zou zijn en een jaar of 6 lang ben ik twee keer per jaar met de caravan naar GB geweest. Twee jaar geleden was het uit met de pret en stond in bij Salisbury met een oververhitte bak. Oliepeil was toen veel te laag en gaandeweg begon hij steeds harder te lekken toen ik met een slakkegangetje naar Harwich ben gereden. Precies na Hoek van Holland stond ik in de middle of nowhere met een bak die definitief was overleden. Naar een automaatspecialist gebracht en het eerste wat hij vroeg: "met een caravan gereden?" Hoe dan ook, hij beweerde dat je met een "redelijke" aanhanger die OD uit moet zetten en dat hij dit al veel vaker had gezien bij US-cars.

 

Nadat hij bij de garage was gebracht bleek dat al die bijgevulde olie keurig netjes naar de tussenbak was geperst.

 

Op een of andere manier heeft het nooit meer gereden als daarvoor en een half jaar geleden heb ik hem verkocht. Netjes gezegd dat de bak problemen had gegeven en een milde prijs laten betalen. Onlangs hoorde ik dat de bak in zijn geheel vervangen is.

 

Gelukkig had ik nog steeds de XJ, en daarmee "behelp" ik me al een paar jaar op vakantie. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WJ 4.0 had daarvoor zo'n knopje 'OD/off'

 

Maar de WH 3.0 diesel heeft geen knopje, je kunt in die mercedes aandrijflijn niet de OD off zetten.

 

Terwijl in de benzine WH modellen er wel zo'n knopje staat op het dashboard, het noemt 'TAUL' en je kunt hiermee de OD off zetten bij het trekken van zware lasten.

 

Wel raar dat ze dit bij die diesel niet voorzien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overdrive moet niet alleen uit gezet worden als je zware lasten trekt, hij moet ook uit gezet worden als je alleen maar in bebouwde kom rijd, of in de bergen, of op de snelweg op steile hellingen (als je bijv. een tunnel uit komt) Met of zonder aanhanger. In de handleiding staat wel alleen bij zware lasten, maar ik weet dit van een amerikaanse maat van me, die al jaren met dat soort bakken rijdt voor zijn werk en al verschillende auto's hierop kapot heeft zien gaan.

Een automaat die in overdrive staat, heeft simpelweg niet genoeg kracht om zware prestaties te leveren. Een auto van 2 ton een helling op trekken is al een hele prestatie, waarvoor toeren nodig zijn.

Vergelijk het maar met een fiets: probeer eens in zijn 3e versnelling een helling op te rijden of op te trekken, je trapt je kapot. Terwijl als je hem in zijn 1 zet, je bijna geen kracht hoeft te zetten, dus bijna geen inspanning.

Ik gebruik hem zo altijd. Zet hem uit als ik veel optrek, als ik op de snelweg invoeg, als ik een tunnel uitkom, als ik met  de caravan rij en met de paardentrailer.

Voor het verbruik maakt het niet zoveel uit. Ik heb het in de gaten gehouden, en het scheelt maar 0,3 km per liter met als je hem aan hebt. Kost heel wat minder als een nieuwe bak, of erger zoals Newbe hierboven aangeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WK CRD kan je dan gewoon in z'n 4 zetten Frans ( of 3, 2, 1, als het echt omhoog gaat)

 

 

Jaja, uiteraard, dat had ik ook al door.

 

Dan rijst meteen de nieuwe vraag:  waarom op het ene model dan een knopje en op het andere model dan weer niet ?  Je kunt ze toch allemaal zelf manueel in hun 3 of 2 zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, en bij de WK die een taul pakket/knopje heeft wordt niet enkel de overdrive uit gezet, maar heeft de automaat ook een ander programma, waardoor die meer toeren doet bij optrekken.

Misschien gaat Mercedes er van uit dat dit bij hun CRD's geen probleem is?

(wJ CRD heeft dat knopje ook niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn zj kan ik niet in 3 zetten Frans.

Ik heb alleen de 1 en 2 om uit te kiezen.

 

Tuurlijk niet !  Je hebt er maar 3 (= D) .... :whistle:

 

Misschien gaat Mercedes er van uit dat dit bij hun CRD's geen probleem is?

 

 

 

Daar zit het hem !  CRD's van Mercedes hebben nergens problemen mee... :wacko:

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Technisch gezien wordt een overdrive niet als een extra versnelling beschouwd...

 

Vroeger had je van die manuele bakken, met zo'n overdrive hendel aan het stuur.

 

Dan schakelde je van 1 tot 4 en als je op de snelweg zat, gewoon eens het hendeltje aanklikken en dan vergrendelde een electrische klep de overdrive.

 

Maar dit werd niet als een versnelling gezien.

 

Engelse wagens zoals Jaguars en Sunbeam hadden dit aan boord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...