Spring naar bijdragen

Wat Mee Te Brengen Op Een Rally Van 9000 Km? (Technisch Dan)


Recommended Posts

Hallo allemaal, 

 

Ben helemaal nieuw op dit levendige forum, leuk om alles door te lezen. Ik woon in het mooie Utreg, heb voor dagelijks vervoer een alfa GT, en ben wel een beetje een petrol head geloof ik. (en dat als vrouw  :D ).

 

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik een Jeep Cherokee 2.1 TD uit 1992 heb gekocht (330k op de teller....)

Ik ga hier mee naar Uzbekistan rijden (beetje ofroad, geen duinen oid).

Spannend, en om mij in te lezen kwam ik dus hier terecht. 

 

En nogmaals, mij helemaal vermaakt. Ik kan echter geen antwoord vinden op een voor mij belangrijke vraag: 

 

Wat zouden jullie als experts mee willen nemen aan gereedschap / materialen op deze reis? 

 

 

Beetje extra info:

De motor ziet er goed uit, slangen zijn allemaal goed, vloeistoffen lekken (nog) niet. Olieverbruik minimaal. Turbo werkt goed, versnellingsbak ben ik nog niet zeker over.

 

op het lijstje staan nu:

- reservebanden

- vloeistoffen (olie etc)

- bahco etc (geen sleutels, bahco is universeel, en alles wordt daar achtergelaten)

- krik / moersleutel

 

 

Ik hoop graag van jullie te horen! 

 

Groeten, 

Dutchess

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gaat altijd iets kapot wat je niet verwacht ( = wet van Murphy )

ik zou in ieder geval ijzerdraad meenemen dik en dun en een grote rol duct tape ( plakband ) en wat twee componenten pasta om gaten in radiateur of carter te dichten. Grote hamer en  breekijzer en een paar houten balkjes zijn ook  dingen die handig zijn  om bij je te hebben op een reis  en eh lange sleepkabel.Reserve lampjes en toch maar een klein gereedschaps doosje bij de Gamma halen met ( knip )tangetjes , schroevendraaier , sleutels etc BTW.De auto niet te zwaar laden !!!

.Oh en een doos geluk meenemen !!

Veel plezier op reis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor het antwoord. Die pasta en ijzerdraad; supertip. 

 

Auto krijgt twee volwassene, 2x20 liter jerrycan, 2 reservewielen, tentje etc, en gewone reisbagage te verstouwen. Komt niets in wat niet echt noodzakelijk is. Nagellak laat ik thuis  :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het belangrijkste is natuurlijk een goede onderhoudsbeurt door een KENNER voor dat je op pad gaat!

Als je dan netjes vloeistoffen wisselt en alles goed naloopt, kan er eigenlijk niets mis gaan.....

Verder mijn advies op basis van mijn trips....

Zorg voor 4 goede banden, liefst nieuw!

4 nieuwe schokbrekers.

Uitlaat goed inspecteren, is meestal het eerste wat het begeeft.

Riem en kruisjes mee en karren met die bak.

Succes, Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie allemaal voor de feedback. Het meeste is duidelijk, alleen "riem en kruisjes mee"  kan ik niet goed plaatsen :wacko: .

@Siert, kun je dat misschien voor deze leek uitleggen? 

 

Uitlaat heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik straks direct doen. Klinkt nog goed, maar je weet het nooit. 

Het voordeel van 330k op de teller is dat alles wat kapot kan gaan, al eens is gerepareerd. Hoop en denk ik...

 

Ga volgende week naar een goede autozaak om alle zaken te kopen, en op het laatst wordt hij nog nagekeken. 

 

Heb er zin in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het meeste is duidelijk, alleen "riem en kruisjes mee"  kan ik niet goed plaatsen :wacko: .

 

Zonder een riem of kruisje gaat je trip snel ten einde lopen.

 

Riem voor de motor want met een kapotte riem gaat je motor niet lang meer mee en kruisjes voor je steekassen en aandrijfassen. Want als die kapot gaan kan je trip ook snel over zijn.

 

Verder koelvloeistof, reparatiekit om je radiateur te repareren bij lekkage, radiateurslang, goed amerikaans gereedschap, benzinefilter, noodreparatieset bij lekke band en zoals aangegeven laat de auto vooraf grondig nakijken want het is en blijft een jeep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu duidelijker. Ik ga sowieso naar de amsterdamse straatweg (weet niet of ik hier reclame mag maken dus geen namen...)

 

De tips zijn allemaal even waardevol, dus ik ga inkopen doen! Vandaag weer een 100km mee gereden, en ik moet zeggen, dat rijdt echt fantastisch. Je voelt je de king of the road. En voor wat betreft de krik: hij ligt netjes onder de achterbank. 

 

Wat ik ook nog ga doen is alle moeren een keer los maken, (en natuurlijk weer goed vast) zodat ze "lopen". Ooit eens met een platte band ergens gestaan en met geen mogelijkheid los kunnen krijgen. ANWB was goede hulp, maar toch. Je kunt het zelf, maar het lukt niet. 

 

Mochten anderen nog wat weten, shoot! Ik blijf alles fanatiek lezen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hoop is al genoemd, maar gereedschap voor een enkele trip hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik begrijp dat het toch niet mee terug gaat. Loop dan eens een paar bouwmarkten binnen en kijk wat er daar in de aanbiedingbakken ligt.

 

Hamers, steek-ringsleutelsets, tangensets, schroevendraaiersets, elektrostekkertjes met tang sets, tieraps, spanningszoeker (simpele prikker), spanbandjes. Vaak voor 5 euro of minder.

 

Is natuurlijk geen topkwaliteit, maar zolang je geen motorblok of versnellingsbak hoeft te wisselen voldoet het prima voor een enkele reis en eventuele noodreparaties onderweg. Vertrouw niet op alleen een bahco, die is op een auto echt niet universeel en er zitten maar een paar bouten op waar je met een bahco bij kunt. Alles past in zo'n oude ijzeren gereedschapskist dus veel ruimte neemt het ook niet in.

 

Zorg er wel voor dat je het gereedschap ten allentijde als laatste in de auto zet  :D  Je wilt niet de hele auto moeten uitpakken voor een schroevendraaier :D

 

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was toevallig bij de Action, en heb me kapot gekocht :-). goedkoop, geen beste kwalititeit, maar heel veel!. En de laatste tip van PepijnS ga ik zeker volgen. Ik zie me al staan met al onze spullen rondgestrooid rond de auto om idd dat ene tie-wrapje te pakken.

 

All, nogmaals dank voor alle tips en links, en we gaan er een mooie reis van maken.

bewerkt door Dutchess
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet nu ook wat kruisjes zijn en doen, heb er in Zwaag eentje in mijn handen gehad. Zal deze zeker gaan aanschaffen. 

Ik was in Zwaag omdat ik uit een sloop XJ twee verstelbare stoelen op de kop heb getikt (de mijne heeft maar 1 stand, de "zal ik een dutje doen"-stand.

Verder 4 velgen met dito banden, 3 goed, 1 tot op het kanvas versleten. 

 

Dus we komen er wel! 

lang leve marktplaats :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...