Spring naar bijdragen

Lpg-G3 Installatie: Landi, Brc Of ... ?


cschubert
 Share

Recommended Posts

Jeepers,

 

na de total-loss van mijn vorige XJ (aanrijding - geparkeerd), ben ik eindelijk weer eigenaar van een XJ.

Nu een 'Sport' (alle opties) uit 2001 met 127.000 km!

 

Nu wil ik er graag LPG-G3 in laten bouwen, maar twijfel over het merk.

Ik heb een offerte voor een Landi systeem (1700 euro, 70 ltr tank) en een BRC systeem (2300 euro, 90 ltr tank).

Beiden systemen geven 3 jaar garantie.

Wat valt er aan te raden? Ervaringen?

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb al iets meer dan 4 jaar een Vialle LPI installatie er in (vloeibare inspuiting) : start op benzine en schakelt zelf over op gas, geen merkbaar verschil tussen rijden op benzine of gas; sterker nog: ik heb de indruk dat ie op gas zelfs beter loopt. Wat mij betreft dus een aanrader. Succes met je keuze! :thumbsup: 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu zelf ervaring met Prins en Vialle lpg systemen.

 

Prins op GC 4.0 na 5 jaar met 150dkm; geen enkel probleem, onderhoud nihil. Vermogen gelijk aan benzine. Ook met caravan erachter. Nu aan mijn tweede WJ 4.0 op een Prins installatie begonnen.

 

Vialle op V70 2.5, half jaar 15dkm: Was beducht voor de lpg pomp. Deze geeft bij mij gelukkig nog geen problemen (zoals bij velen om de +/- 4 jaar). Wel de injectoren. 1 (of meerdere lekt) waardoor na warme herstart de auto slecht start. De lekke injector zet door de systeemdruk de inlaat vol met gas, waardoor ze veel te rijk mengsel kreeg. Losse injector kost rond de 150 euro. Wel goed zelf te vervangen. Pomp en injectoren zijn zeer kwetsbare onderdelen. Zoek internet maar eens na over problemen hierbij.

 

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn Peugeot heb ik een Vialle LPi van de allereerste generatie liggen. De auto staat nu op 373000 kilometer en dat werkt allemaal nog prima!

Zelf kocht ik hem met 169000 km, dus wat er daarvoor was, weet ik niet. Ik heb in totaal 1 injector verstopt gehad ( het inspuitbuisje) wat me ongeveer 200 euro gekost heeft. Dat wil zeggen: Voor vervangen van alle 4 de buisjes, en het spruitstuk moet daarvoor uitgebouwd worden.

Later heb ik een injector defect gehad. Dat was 250 euro ofzo...

 

Maar dat waren dus alle kosten die ik aan het systeem had, gedurende 200.000 kilometer!

 

 

Een collega van mij (Groentje heet hij op het forum) heeft onlangs Vialle LPi in zijn JK laten bouwen. Ik hoor van hem ook positieve geluiden.

 

En inderdaad, zoals al geschreven: Het systeem geeft vaak zelfs wat vermogenswinst t.o.v. benzine..  Dat komt, zoals ook al geschreven is, door het koelende effect. Het gas verdampt namelijk in de inlaat, en onttrekt de daarvoor benodigde warmte aan de aangezogen lucht. Hierdoor koelt deze af en krijg je hetzelfde als bij een intercooler: Meer zuurstofmoleculen in dezelfde ruimte...

 

LPi heeft ook nadelen: Het verbruik is ietwat hoger dan bij, bijvoorbeeld, Prins. De injectoren zijn een kwetsbaar onderdeel... Zelf had ik amper problemen, maar je leest ook anders al doe je dat bij andere systemen ook wel...

Ja, en dan die pomp.. Die dingen zijn duur! Maar mijn exemplaar gaat al bijna 375000 kilometer mee, dus je kunt er wel even mee voort. Maar alsie stuk gaat, kost het je zomaar 500 euro..

 

Succes met je keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook vialle. 50.000km en doet het prima.

Wat kleinere zaken zijn onder garantie hersteld.(over het algemeen slordigheden van de inbouwer)

 

De pomp kan gereviseerd worden

Deze heeft inmiddels een hele goede reputatie opgebouwd:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/a1001535760-revisie-vialle-lpi-pomp-op-locatie-lpg-gastank-g3-tank.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Jeepers,

 

na de total-loss van mijn vorige XJ (aanrijding - geparkeerd), ben ik eindelijk weer eigenaar van een XJ.

Nu een 'Sport' (alle opties) uit 2001 met 127.000 km!

 

Nu wil ik er graag LPG-G3 in laten bouwen, maar twijfel over het merk.

Ik heb een offerte voor een Landi systeem (1700 euro, 70 ltr tank) en een BRC systeem (2300 euro, 90 ltr tank).

Beiden systemen geven 3 jaar garantie.

Wat valt er aan te raden? Ervaringen?

 

beetje laat misschien. ik heb 4.0 liter grand zj en volgens mij heeft ie dezelfde engine als de 4.0 xj. ik heb vogels vgi ingebouwd, door garage carbalt, hier in amsterdam. kostte 2100 alles bij elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..oja misschien iets meer info. ik heb ook onderbouw 70 liter gas tank, en een 25 liter benzine tank. Starten gaat op benzine, na +- 40 graden slaat de motor over op gas. Zelfs in de winter valt het wel mee, als ik de wijk ben uitgereden is de auto alweer op gas overgegaan.

ik heb een relaxte rijstijl en ik haal meestal zo'n slordige 500 km op die 70 liter. Maar de xj is lichter volgens mij dus moet dat bij jou meer kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 10k per jaar rijdt je op G3 al snel goedkoper. Vooral met grootverbruikers, wat onze Jeeps nou eenmaal plegen te zijn, is het al heel snel rendabel.

 

Je zou het eens uit moeten rekenen.. Ik denk dat je van het verschil staat te kijken. :thumbsup:

 

Als ik het voor mijn Wrangler even snel uitreken scheelt het 64 euro per maand bij 10k per jaar. Daarbij ben ik uitgegaan van een verbruikstoename op LPG van 1:7 naar 1:5, wat meer is dan gebruikelijk.

Ga je uit van 1:6 dan zou ik 2 tientjes meer "verdienen".

 

Rij je meer, dan wordt de besparing fors meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn Cherokee Limited 4.0 uit 1999 heb ik een Prins LPG G3 installatie, eentje zonder injectie maar gewoon met verdamper. Start op benzine en gaat ook heel snel over op LPG. Gastank is onderbouw met 35 liter benzinetank.

Aangeschaft met ca. 240.000 km in 2010 (had al LPG sinds 2007), heb nu bijna 290.000 km op de teller. Rijdt super op gas, start echt altijd: +30 of -20 graden Celsius, het maakt niet uit. Is eigenlijk zelfs de best startende auto die ik tot nu toe gehad heb!

Verbruik bij korte ritten ca. 1 : 5/6, afhankelijk van seizoen. Bij langere ritten lager verbruik. Zorg in elk geval voor goede bougies, bougiekabels enz., dat is belangrijk.

Verder normaal onderhoud gehad zoals een keer reinigen gasklephuis enz. Ook heb ik er een klepsmeersysteem in laten zetten door Jeep specialist in Buitenpost.

Bevalt mij dus erg goed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
met de merken die jij noemt geen vialle maar landi ben ik zeer te vree nooit geen problemen maar bel mandingers lpg in bouw even in son die weet er het meest van en je krijgt eerlijk antwoord misschien is hij nog goedkoper succes

 

In mijn Cherokee Limited 4.0 uit 1999 heb ik een Prins LPG G3 installatie, eentje zonder injectie maar gewoon met verdamper. Start op benzine en gaat ook heel snel over op LPG. Gastank is onderbouw met 35 liter benzinetank.

Aangeschaft met ca. 240.000 km in 2010 (had al LPG sinds 2007), heb nu bijna 290.000 km op de teller. Rijdt super op gas, start echt altijd: +30 of -20 graden Celsius, het maakt niet uit. Is eigenlijk zelfs de best startende auto die ik tot nu toe gehad heb!

Verbruik bij korte ritten ca. 1 : 5/6, afhankelijk van seizoen. Bij langere ritten lager verbruik. Zorg in elk geval voor goede bougies, bougiekabels enz., dat is belangrijk.

Verder normaal onderhoud gehad zoals een keer reinigen gasklephuis enz. Ook heb ik er een klepsmeersysteem in laten zetten door Jeep specialist in Buitenpost.

Bevalt mij dus erg goed.

 

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik was de naam Mandigers al een paar x tegen gekomen op dit forum. Allemaal goede feedback.

Ik zit er aan te denken om het reservewiel te verwijderen, zodat de vuldop achter de tankklep kan, boven de bestaande benzinedop.

Dit is volgens Mandigers mogelijk, dus dat zou perfect zijn.

 

Ik maak een verslag, zodra het gebeurd is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

We gaan vrolijk verder :rolleyes: . Nu heb ik een XJ met een 4.0 l motor uit 2000. Ik heb Vogels laten inbouwen (g3) zeer netjes gedaan (niet alleen mijn mening :D) door Jee-Bee in Tilburg, met een 84 l tank in plaats van het reservewiel, dus staande. rij 1-5,5 km

 

Ik had in mijn WJ  4,7 liter '99er een prins installatie. (van 2004-2008 gereden) veel problemen mee gehad , waaronder 2 keer verdamper vervangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb een BRC systeem laten inbouwen door AGIN in Rdam-Overschie, in een GC 2006. Zeer netjes gewerkt, prima service en als klap op de vuurpijl .... 102 ltr tank, en merk niets tov benzine ... :D  :thumbsup:

Vandaag eens lekker volgetankt ca 80 ltr voor 53 euro....gelijk bespaart voor volgende modificatie..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een BRC systeem laten inbouwen door AGIN in Rdam-Overschie, in een GC 2006. Zeer netjes gewerkt, prima service en als klap op de vuurpijl .... 102 ltr tank, en merk niets tov benzine ... :D  :thumbsup:

Vandaag eens lekker volgetankt ca 80 ltr voor 53 euro....gelijk bespaart voor volgende modificatie..

gc 2007...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels tankje verder en merk nauwelijks verschil. Heb de indicator voor LPG redelijk uit het zicht laten monteren, af en toe kijk ik erop maar dat is dan ook het enige waaraan ik merk dat ik op LPG rij (er zit een extra lampje). De tankgrootte is prima, 102ltr met gemak ruim 80+ ltr erin. Verbruik is quasi gelijk gebleven, wellicht omdat ik zo gefocussed ben op nieuwe verbruik dat je onbewust je rijstijl aanpast. Tja, voorlopig staat ie op 15.9 ltr/100km (ik rij veel korte stukjes/stad).

 

Vandaag ook nog eens gebeld door Agin BV hoe de wagen/installatie bevalt, kan niet anders zeggen dan topservice. Door mijn vaste onderhoudgarage (Sluijter)  werd Agin aangeraden om LPG te laten inbouwen (gegaan en heb daar geen spijt van). Was eerst een langs gelopen om offerte en de garage zag er zeer verzorgd uit, en dat gaf een goede indruk. Had ook op internet eens gegoogled naar "Agin" en "ervaring", kwam een kostelijk verhaal tegen van iemand die door Agin was geweigerd. Het verhaal gaf mij echter een betere indruk, immers een keuze om bewust omzet te laten lopen, geeft aan dat men een kwaliteitsniveau wenst te handhaven.

Heb ook nog kontakt gehad met Mandigers, prijs was wel iets beter, maar had al goede indruk van het eerste adres dus ja waarom nog extra moeite doen. Om die laatste paar euro ? Op een termijn van weet ik hoeveel jaar ik met die tank rij ? pffff

 

Lang verhaal kort: goed adres, goede service, nette toko, verdient mijn aanbeveling (en ik ben een zeikerd, dus dit zegt wat). Nette onderbouw, vulpunt naast trekhaak zeer netjes weggewerkt, valt nauwelijks op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We gaan vrolijk verder :rolleyes: . Nu heb ik een XJ met een 4.0 l motor uit 2000. Ik heb Vogels laten inbouwen (g3) zeer netjes gedaan (niet alleen mijn mening :D) door Jee-Bee in Tilburg, met een 84 l tank in plaats van het reservewiel, dus staande. rij 1-5,5 km

 

Ik had in mijn WJ  4,7 liter '99er een prins installatie. (van 2004-2008 gereden) veel problemen mee gehad , waaronder 2 keer verdamper vervangen

Niet geweten dat je een gastank rechtop kon laten inbouwen. Toen ik een offerte liet maken vroeg de garage naar model auto en jaargang en of het reservewiel in de kofferruimte was. Bij aankomst was men verrast dat het wiel rechtop in de laadruimte stond, hier hadden ze niet op gerekend! En dan ben je US Cars en LPG specialist...  Volgens de garage was het niet mogelijk om een gastank rechtop in te bouwen in de ruimte van het reservewiel en hebben ze mij overtuigd om de tank in de laadruimte te bouwen en dmv een gestoffeerde houten plank de gastank weggewerkt. Nu is mijn laadruimte is met 25cm verhoogd. Ik heb niet veel mee te nemen maar ik merk nu toch wel dat ik vaak de ruimte mis.

Ik voel mij belazerd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...