Spring naar bijdragen

Welke Verenlift, Hoe En Welke Prijs


Roccade
 Share

Recommended Posts

Hebben zaterdag een Cherokee gekocht bij Jeepcherokeeparts in Tilburg.

Krijgen hem woensdag.

Is een normale Cherokee uit 1997 zonder verhoging maar met AT banden.

Nu wil ik hem graag een bodylift geven alleen voor het gezicht.

Terreinrijden is hierbij niet an belang omdat auto dagelijks door mijn partner gebruikt zal worden.

Heb al veel gezocht naar de soorten van vete liften...

Begreep dat een lift van 2" het minst werk is en het minst kostbaar, kan ik er dan wel netjes 31" banden onder monteren?

Gezien jullie ervaringen graag jullie adviezen met daarbij een prijsindicatie

Zelf ombouwen gaat hem niet worden dus zal ik ook dit moeten uitbesteden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31" passen zelfs zonder lift al. Je kunt hem dan niet te zwaar beladen, want dan gaat-ie aanlopen.

Een 2" icm 31ers en dan alleen op de weg gebruiken moet volgens mij geen problemen opleveren. En dat is een klusje, dat kun je bijna zelf doen.

Om je een beeld te geven: hier mijn XJ op 31" zonder lift:

930294297_d173125c1f_b.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Bij een cherokee kan je geen bodylift uitvoeren. Body en chassis zijn 1. Je kan een budgetlift uitvoeren. Dan krijg je voor de spiraalveren voor 2 plastic bussen en achter wordt je shackle vervangen voor een langere shackle. Je auto gaat dan tussen de 1 a 1.5 inch omhoog. De hoogte achter is afhankelijk van de staat van je bladveren. Bladveren zakken namelijk na verloop van tijd door. De kosten voor een budgetlift bedragen ongeveer 200 euro. Dan moet het natuurlijk er nog onder gezet worden. Die prijs is afhankelijk van de garage die het gaat uitvoeren. De ene garage hanteert een uurtarief van 45 euro en de ander rekent weer 60 euro ex btw. Normaal gesproken is het voor een garage met de juiste gereedschappen hoogstens een uurtje of 2 a 3 werk. Wel moet dan alles meezitten. Heb meegemaakt dat een bout van de shackle achter afbrak in het chassis gedeelte. Toen werd het ineens een hele dag werk. Vraag bij meerdere garages prijzen op en bepaal dan zelf bij wie je het wil laten uitvoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31" passen zelfs zonder lift al. Je kunt hem dan niet te zwaar beladen, want dan gaat-ie aanlopen.

Een 2" icm 31ers en dan alleen op de weg gebruiken moet volgens mij geen problemen opleveren. En dat is een klusje, dat kun je bijna zelf doen.

Om je een beeld te geven: hier mijn XJ op 31" zonder lift:

930294297_d173125c1f_b.jpg

Is de stuuruitslag dan nog wel normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de stuuruitslag dan nog wel normaal?

Jawel, alleen loopt hij iets aan. Hoe dat met een lift is, weet ik nog niet. Ik heb een 3,5" lift in de planning staan.

Je kunt overigens wel de stootnokjes iets verstellen, zodat hij niet aanloopt, zo heb ik begrepen. Maar dan beperk je de stuuruitslag wel wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor 2 inch bussen en achter een extra veerblad wat zorgt voor 2,5 inc lift. Daar heb ik 30x9,5x15 onder. Heb ik zelf gedaan, zie mijn "how to" en was goed te doen maar kostte wel een paar dagen wegens vastzittende bouten.

31ers zou ik er nog steeds niet onder doen. Die lopen pas niet meer aan als je naar 3 inch gaat. maar dan komen er wel wat meer aanpassingen bij kijken dan alleen de lift. Je moet dan ook je stabilisatorstang, stuurstang en kanteling van assen aanpassen.

Daar komt bij dat je kracht gaat verliezen. Door de grotere banden draait hij lagere toeren, dus minder trekkracht en moet hij meer koppel leveren om de band rond te krijgen, wat weer zorgt voor een hoger brandstof verbruik. Om dit te corrigeren zou je dan eigenlijk je overbrengingsverhouding in je differentieel moeten aanpassen (lees: duur).

Mijn cherokee reed eerst 1:9 en nu 1:7. Hou daar dus ook wel rekening mee. Ik ben desondanks super blij met de lift want het ziet er echt goed uit, maar hou rekening met waar de limit ligt voor jou, en je portomonee :) Succes met je keuze :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het toch niet helemaal met cherokee'94 eens. Ik ben van mening dat je best met 31ers en 2,5" lift met verder een standaard setup kunt rijden.

Aanpassingen zoals hij omschrijft zijn pas nodig bij 3" lift of meer. Met 2,5" lift kun je ook 31ers monteren, alleen je moet wel hier en daar wat plastic van de binnenschermen aanpassen. Overbrenging verhouding aanpassen is pas vanaf 33ers een issue.

Optrekken vraagt inderdaad wat meer kracht => meer verbruik. Daar tegenover staat dat het toerental op kruissnelheid lager is => minder verbruik.

Brandstof verbruik is niet noemenswaardig meer op 31ers. Door de grotere bandenmaat wijkt ook de kilometeraanduiding fors af, dit geeft een vertekend beeld voor je verbruikcijfers. Je kan dit ongedaan maken door een andere "speedo gear" te monteren. Dan zijn gelijk je schakelmomenten van de automaat weer normaal. Deze zal zonder een juiste snelheids signaal wat hoogtoeriger schakelen.

Als je toch gaat verhogen zou ik zeker de schokdempers vervangen voor iets langere exemplaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog een verenpakket liggen waar je een blad vanaf kan halen voor een "Ad A Leave". Ook heb ik nog verhogingsbussen liggen voor de voorkant.

Als je interesse hebt dan zie ik dat wel.

Kan heel goed zelf gedaan worden.

Omdat ik ook mijn Cherokee wil een klein beetje wil liften zonder verder veel aanpassingen te doen zat ik ook hier aan te denken.

Wat heb ik hierbij nog meer nodig om het af te maken en wat wil je er voor hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog een verenpakket liggen waar je een blad vanaf kan halen voor een "Ad A Leave". Ook heb ik nog verhogingsbussen liggen voor de voorkant.

Als je interesse hebt dan zie ik dat wel.

Kan heel goed zelf gedaan worden.

Ik heb zeker wel interesse!

Wil wel eerst even een korte tijd de auto zonder lift rijden om het weggedrag en eventueel verbruik te kunnen vergelijken.

Heb je een prijsindicatie voor mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar kan ik jouw "how to" vinden?

Onder de sectie how to's :D maar hier de link van mijn how to voor de voorkant http://www.jeepforum.nl/topic/21138-how-to-budget-lift-voorzijde-cherokee-xj/ en hier die van ab voor de achterkant http://www.jeepforum.nl/topic/8239-how-to-budget-add-a-leaf-plaatsen/

@ Ab, klopt je kan ook de binnenschermen bijtrimmen. En wat de overbrenging betreft: ik heb wel meer gehoord dat een 4 lt er minder snel last van heeft vanwege de sterkere motor. Ik merk in iedergeval dat ik met die 2,5 van mij niet verder moet gaan zonder aanpassingen.

alleen die kruissnelheid ? :unsure: theoretisch klopt het, maar je ziet toch dat in praktijk je auto gewoon meer gaat verbruiken. Heb nog geen Jeep gezien die er zuiniger van is gaan lopen. En ik heb zelf sinds kort een oldtimer patrol waar ik 31ers onder heb gezet en die ging ook gelijk van 1:10 naar 1:8 en die heeft een heel wat sterkere motor en een veel lagere overbrenging B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou mij niet verbazen als het verbruik ongeveer gelijk blijft. Niet alleen de snelheidsmeter gaat afwijken, maar ik denk ook de afstandmeter. Of zie ik dat verkeerd? :huh:

dat klopt lees van ab

Optrekken vraagt inderdaad wat meer kracht => meer verbruik. Daar tegenover staat dat het toerental op kruissnelheid lager is => minder verbruik.

Brandstof verbruik is niet noemenswaardig meer op 31ers. Door de grotere bandenmaat wijkt ook de kilometeraanduiding fors af, dit geeft een vertekend beeld voor je verbruikcijfers. Je kan dit ongedaan maken door een andere "speedo gear" te monteren. Dan zijn gelijk je schakelmomenten van de automaat weer normaal. Deze zal zonder een juiste snelheids signaal wat hoogtoeriger schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...