Spring naar bijdragen

Lassen Chassis


Zwanenp
 Share

Recommended Posts

Ben een beetje aan het bekijken wat er allemaal aan mijn pas aangeschafte cj uit 1978 moet gebeuren.

Eigenlijk best wel veel. :whistle:

Chassis is nog redelijk hard, muv een stuk bij de achterste veerblad.

Met de aankoop had ik al gezien dat er aan de binnenzijde een plaat op gelast was aan bijde zijden.

Aan de buitenkant nog niet , en hier moet wel wat aan gedaan worden.

Ook aan de onderkant zit een rotte plek.

Is alleen aan de rechterkant, links is hij nog helemaal hard.

roestchassis.jpg

Nu twijfel ik om het zelf te doen, dus slechte stukken wegslijpen en weer nieuw metaal erop te lassen.

Kan dit elektrisch of misschien beter met TIG??

Kan hem ook evt met APK keuring in mei 2012 bij Jeepie center in oosterhout laten doen.

Moet alleen even kijken wat de kosten zijn, wordt het duur dan doe ik het liever zelf. ivm aanschaf lasapparaat moet het wel een beetje kostendekkend zijn.

Mijn vader is lasser , dus die hulp heb ik gelukkig al. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet vervelend bedoeld , maar heeft je vader er al naar gekeken ?

Lijkt me dat hij dit toch ook moet weten.

Ja, alleen heeft hij geen ervaring met een chassis.

Hij heeft altijd hoofdleidingen voor waterverwarming gelast. is nu alleen al weer een tijdje met pensioen.

Wil zeker weten of ik het zo goed doe, tips zijn zeer welkom. :worshippy:

De gaten die geboord zijn, zijn trouwens voor de staalconstructie voor een trekhaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles demonteren, ook aan binnenzijde chassis (brandstoftank) en dan nog eens kijken........

-klik-

Benzinetank is er al vanaf, deze was lek.

Staat dus ook op de lijst om nog te doen. :lol:

Vanuit de binnenkant ziet het er gelukkig goed uit, geen roest en met centerpunt sla ik nergens doorheen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn Jeep heb ik ook moeten lassen, echter heb ik dit gedaan tijdens een restauratie.

Dus dat was wat eenvoudiger, omdat de body er dan af is.

Bij mijn zijn eerst de rotte stukken eruit geslepen en heb 2 kokers laten maken en die er in gelast.

Hier een link:

https://picasaweb.google.com/107018338921630347791/JeepCJ7V8Restauratie

Moet je even door scrollen, dan kom je vanzelf ergens foto's tegen van het laswerk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben een beetje aan het bekijken wat er allemaal aan mijn pas aangeschafte cj uit 1978 moet gebeuren.

Eigenlijk best wel veel. :whistle:

Chassis is nog redelijk hard, muv een stuk bij de achterste veerblad.

Met de aankoop had ik al gezien dat er aan de binnenzijde een plaat op gelast was aan bijde zijden.

Aan de buitenkant nog niet , en hier moet wel wat aan gedaan worden.

Ook aan de onderkant zit een rotte plek.

Is alleen aan de rechterkant, links is hij nog helemaal hard.

roestchassis.jpg

Nu twijfel ik om het zelf te doen, dus slechte stukken wegslijpen en weer nieuw metaal erop te lassen.

Kan dit elektrisch of misschien beter met TIG??

Kan hem ook evt met APK keuring in mei 2012 bij Jeepie center in oosterhout laten doen.

Moet alleen even kijken wat de kosten zijn, wordt het duur dan doe ik het liever zelf. ivm aanschaf lasapparaat moet het wel een beetje kostendekkend zijn.

Mijn vader is lasser , dus die hulp heb ik gelukkig al. :thumbsup:

Hallo!

Ik zit momenteel met dezelfde narigheid. Het ontwerp van het chassis is echt slecht. Onder en boven waar water blijft staan zitten lasnaden. Er ontbreekt een afwateringgat aan de onderzijde.

Ik heb al eerder met de body erop, platen gelast. Nu is de body er af, en bij het schoonborstelen en steken van het chassis zijn er nog wat gaatjes gevallen. Ik las er een 2 mm dikke plaat op, waar nodig in een hoekvorm gezet. Ik gebruik zelf een 2,5 mm elektrode voor in alle standen lassen. Dat werkt goed.

Ik heb de roest zoveel mogelijk verwijderd en met roestoplosser behandeld. Voor de sterkte las ik over de zwakke plek zonder die weg te slijpen. Fraai is misschien anders, maar het voldoet wel.

Ik heb nu ook aan de onderzijde (net voor de voorste ophanging van de achterveer) en aan de achterzijde (dwarsbalk) sleufgaten gemaakt voor de afwatering. Toen ik aan het chassis begon stond er een laag van 2 cm vuil en roest in. Met de rioolontstopslang op de hogedruk reiniger kwam dat er pas uit na het maken van die openingen. IK heb even overwogen het geheel te laten stralen/bijtsen, maar het is me te veel werk om alles er af te halen. Bovendien ben ik bang dat de binnenkant gewoon verder roest en dat het een te hoge investering is voor zo'n oud chassis.

Succes met je laswerk,

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er allemaal erg bekend uit... :dry:

@robin veldwijk: Mooie hoge moeren die je erin gelast heb, goed idee.

Ik heb nu ook aan de onderzijde (net voor de voorste ophanging van de achterveer) en aan de achterzijde (dwarsbalk) sleufgaten gemaakt voor de afwatering.

Foto's van de sleufgaten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er allemaal erg bekend uit... :dry:

@robin veldwijk: Mooie hoge moeren die je erin gelast heb, goed idee.

Foto's van de sleufgaten?

Heb ook een gaatje in de onderzijde gemaakt. Stukje dikke strip aan de binnenzijde gelast, hier schroefdraad in getapt voor de veerschommel-bus.

gallery_1277_6_89090.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog een foto van de binnenkant.

chassis1.jpg

chassis2.jpg

Hier zie je dat er al een plaat opgelast is.

De andere kant is nog wel goed aan de buitenkant.

chassis3.jpg

Twijfel nog of ik dit laat doen met bv een APK beurt bij Jeepee-center of zelf een lasapparaat aanschaffen.

Denk ook dat ik de veerschommel-bussen vervang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzinetank is er al vanaf, deze was lek.

Staat dus ook op de lijst om nog te doen. :lol:

Vanuit de binnenkant ziet het er gelukkig goed uit, geen roest en met centerpunt sla ik nergens doorheen.

Ik heb nog een tank liggen kompleet met beschermplaat.

50 euri zit vliegroest op de tank.

Gr Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ben pas bij een metaalbewerkingsbedrijf bij mij in de buurt geweest.

Plan is om aan bijde uiteinden van het chassis een koker om het oude chassis te lassen.

Dit is een stuk makkelijker dan de uiteinden helemaal opnieuw te maken richten enz....

Uiteraard behandel ik het chassis eerst met rx7 en buitenkant met rx5,7

Zo zou ik weer een tijd mee voorruit kunnen.

Ook een stuk wat onder de pantserplaat zit wat slecht is wordt vervangen met een stuk hoekstaal.

De rest van het chassis nog eens goed nagekeken, maar verder is hij gelukkig verder hard.

Kosten zijn ongeveer 800€ voor 20 uur werk. :whistle:

Maar goed, dan is het wel goed gelast.

Moet er nog even over denken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees, dan laat je dus de slechte stukken zitten en las je er nieuw plaat overheen?

Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet de beste oplossing. En zonde van het geld, want de roest wat er onder blijft zitten, blijft dan gewoon door roesten.

Voor tijdelijk zou het misschien een goed plan zijn, echter ben ik van mening dat dit niet de beste oplossing is.

Kan zijn dat ik het verkeerd lees.

Gr. Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter de rotte plekken eruit slijpen en nieuwe stukken maken en die erin lassen.

Laat ze anders de foto's van mij eens zien. Dat was echt geen twintig uur werk........

Juist, dit vind ik dus ook.

Ik heb de slechte stukken eruit gehaald toen ik mijn body eraf had. Werk makkelijker.

Had ook jouw foto's gezien. Daaruit kun je opmaken dat het ook goed te doen is, met je body erop.

Wil je het in 1x goed wilt hebben, zou ik er niet voor kiezen om over de slechte stukken heen te lassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal ik doen Ab, breng hem trouwens pas na oud en nieuw.

Heb nog even de tijd om er goed over na te denken, de slechte stukken worden er overigens wel uit geslepen.

Daarna worden de passtukken erop gelast, zeg maar een wat grotere koker die over de bestaande komt.

Voordeel is dat je niet de nieuwe stukken hoeft te richten, of luistert het niet zo nauw?

Ik heb totaal geen ervaring met laswerk, maar het lijkt mij wel een tijdrovend klusje.

Zijn 2 balken(ong. 50 cm), en een stuk eruit slijpen onder de pantserplaat en opvullen met een hoeklat.

Bij Kees in oosterhout doet hij het op dezelfde manier als die van Ab, voordeel is dat hij veel ervaring heeft.

Nadeel is de prijs, 1500€. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met Robin en Ab eens, rotte stukken er uit en fris staalwerk terug.

De roest van het oude chassis zal op de duur in het nieuwe stuk gaan werken.

Van de zomer een chassis van een CJ beet gepakt deze had ook net als bij jou slechte stukken en nieuw zetwerk er ingelast

tevens ook alle moeren die in het chassis zitten er uitgeboord en proppen van 30mm met schroefdraad erin gelast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de duidelijke foto's.

@Robin: ik had ze al bekeken, ook de rest van je restauratie. Ziet er echt erg mooi uit.

Hoe lang zijn jullie bezig geweest om het chassis weer goed te krijgen?

Dus alleen de achterkant: wegslijpen, passtukken maken en lassen?

Het weg slijpen kostte niet zo veel tijd. Voor mij scheelde het dat ik een kaal chassis had. Met de body erop, moet je denk ik onder een wat lastige hoek gaan slijpen. Daar weet Ab vast wel meer over te vertellen.

Ik heb de nieuwe stukken laten zetten door een vriend die in de metaalbewerking zit. Voor hem was dit dus gesneden koek. Dit kon hij tussen werktijd door doen.

Het lassen kost wel wat meer tijd. Reken daar al met al een een dag, misschien anderhalve dag voor. Weet niet meer precies hoe lang we daar mee bezig zijn geweest. Ik kan kan zelf niet lassen, dus mijn vader heeft dat tussendoor gedaan. Maar ook hierbij geldt dat het lassen aan een kaal chassis eenvoudig is dan een chassis waar de body nog op zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...