Spring naar bijdragen

Keuren Zonder Deuren?


Fiscaal
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn YJ met grijs kenteken voorzien van achterbank en gordels.

Woensdagmorgen ga ik naar RDW voor de keuring naar geel kenteken.

De YJ moet opnieuw worden gewogen. Om gewicht te besparen ben ik bezig de auto zoveel mogelijk te strippen.

De 35'ers vervangen door 29'ers, besparing meer dan 100 kg, lier verwijderd, dak er af, rocksliders verwijderd, kortom mijn auto is nogal op dieet, ik verwacht toch zeker 200 kg te besparen.

Wie kan mij vertellen of ik de YJ mag laten keuren zonder deuren?

Of heeft er iemand halve (stoffen) deurtjes voor mij te leen / koop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn YJ met grijs kenteken voorzien van achterbank en gordels.

Woensdagmorgen ga ik naar RDW voor de keuring naar geel kenteken.

De YJ moet opnieuw worden gewogen. Om gewicht te besparen ben ik bezig de auto zoveel mogelijk te strippen.

De 35'ers vervangen door 29'ers, besparing meer dan 100 kg, lier verwijderd, dak er af, rocksliders verwijderd, kortom mijn auto is nogal op dieet, ik verwacht toch zeker 200 kg te besparen.

Wie kan mij vertellen of ik de YJ mag laten keuren zonder deuren?

Of heeft er iemand halve (stoffen) deurtjes voor mij te leen / koop.

Hoezo MOET hij opnieuw gewogen worden?

RDW heeft je gewicht al dus gaan hun daar nou net niet moeilijk over doen.En ik weet niet wat er bij jou op het kenteken staat maar vaak staat er bij de grijze kenteken wranglers "hardtop commercial" dus kijk uit met een softtop als je komt keuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij staat er 'Wrangler Softtop 4.0 Comm'.

Voor de APK zijn deuren niet verplicht.

Hoe het voor de keuring naar geel zit, weet ik niet.

Je kan natuurlijk altijd iemand anders meenemen, die de deuren achterin heeft liggen.

Of even bellen naar de RDW.

Moet de auto eigenlijk gewogen worden, of wil je dat zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ik de deuren er lekker uit laten.

Hij mag zonder deuren APK gekeurd worden en je mag zonder deuren rondrijden.

Ik zie dus geen reden waarom ze er voor de grijs>geel keuring in zouden moeten zitten.

Maar als je 100% zeker wilt gaan, zou ik er toch even een belletje aan wagen.

Mijn grijze-import YJ staat trouwens als 1315 kg te boek, dus ik neem aan dat ze daar ook

het één en ander hebben weggelaten voor de weging :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er op het kenteken "gesloten wagen" staat lijkt het mij dat ie dan niet dakloos gekeurd kan worden. :blink: Of de RDW moet onder "gesloten" verstaan dat er geen dak op hoeft......:huh: Of ik heb nog last van de nieuwjaarskater en snap het niet zo goed, kan ook natuurlijk.. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er op het kenteken "gesloten wagen" staat lijkt het mij dat ie dan niet dakloos gekeurd kan worden. :blink: Of de RDW moet onder "gesloten" verstaan dat er geen dak op hoeft......:huh: Of ik heb nog last van de nieuwjaarskater en snap het niet zo goed, kan ook natuurlijk.. B)

Ik ben met mijn Cj met bikinitop er heen gereden en er stond gesloten wagen op het oude grijze kenteken.

Nu een cabrio op mijn gele kenteken ze deden daar niet moeilijk over.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op,

er moet wel een (bijna) volle tank zijn en een reservewiel is ook verplicht!

Misschien ook leuk om te weten:

bij het weglaten van de deuren hoef je voorin ook geen gordels te hebben.

In de officiële keuringsregels staat dat elke zitplaats naast een deur een gordel dient te hebben. http://www.jeepforum.nl/public/style_emoticons/default/tongue.gif

Is overigens wel veiliger met gordels, zonder deuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op,

er moet wel een (bijna) volle tank zijn en een reservewiel is ook verplicht!

Misschien ook leuk om te weten:

bij het weglaten van de deuren hoef je voorin ook geen gordels te hebben.

In de officiële keuringsregels staat dat elke zitplaats naast een deur een gordel dient te hebben. http://www.jeepforum.nl/public/style_emoticons/default/tongue.gif

Is overigens wel veiliger met gordels, zonder deuren.

Waarom een reservewiel?

Er zijn ook auto's die alleen een spuitbus bij zich hebben dat is dan voor een jeep ook voldoende?

Of heeft dit te maken dat ze standaard ook een reservewiel hebben.

Voor een echt lichte Jeep even je tussenbak en voorste aandrijfas demonteren :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen wezen keuren.

Van grijs kenteken naar geel kenteken, specifieker van gesloten wagen naar cabrio.

Na ongeveer een halve dag sleutelen is de auto (onderdelen gewogen) 310 kg lichter geworden.

Die kg's komen door vervanging 35"naar 28" wielen/banden, verwijderen van rocksliders, dak, lier, deuren, en nog veel meer kleine onderdelen etc.

Dus de auto is ter keuring aangeboden zonder dak en zonder deuren. Uiteraard wel met spiegels. Reservewiel moest er ook op.

Voor de tankinhoud wordt gerekend met 50% van de inhoud. Uiteraard had ik de tank nagenoeg leeg, maar dat leverde een "bijtelling" op.

Uiteindelijk woog de auto 1531 kg.

Dat vind ik een redelijk resultaat.

Had ik nog een klasse voor de motorrijtuigenbelasting willen besparen, dan had ik er nog ruim 80 kg af moeten sleutelen, dat was erg moeilijk geworden.

Overigens was ik geen BPM verschuldigd, omdat de auto ouder is dan 17.5 jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen wezen keuren.

Van grijs kenteken naar geel kenteken, specifieker van gesloten wagen naar cabrio.

Na ongeveer een halve dag sleutelen is de auto (onderdelen gewogen) 310 kg lichter geworden.

Die kg's komen door vervanging 35"naar 28" wielen/banden, verwijderen van rocksliders, dak, lier, deuren, en nog veel meer kleine onderdelen etc.

Dus de auto is ter keuring aangeboden zonder dak en zonder deuren. Uiteraard wel met spiegels. Reservewiel moest er ook op.

Voor de tankinhoud wordt gerekend met 50% van de inhoud. Uiteraard had ik de tank nagenoeg leeg, maar dat leverde een "bijtelling" op.

Uiteindelijk woog de auto 1531 kg.

Dat vind ik een redelijk resultaat.

Had ik nog een klasse voor de motorrijtuigenbelasting willen besparen, dan had ik er nog ruim 80 kg af moeten sleutelen, dat was erg moeilijk geworden.

Overigens was ik geen BPM verschuldigd, omdat de auto ouder is dan 17.5 jaar.

En je hebt je geel cabrio kenteken? Gefeliciteerd !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen wezen keuren.

Van grijs kenteken naar geel kenteken, specifieker van gesloten wagen naar cabrio.

Na ongeveer een halve dag sleutelen is de auto (onderdelen gewogen) 310 kg lichter geworden.

Die kg's komen door vervanging 35"naar 28" wielen/banden, verwijderen van rocksliders, dak, lier, deuren, en nog veel meer kleine onderdelen etc.

Dus de auto is ter keuring aangeboden zonder dak en zonder deuren. Uiteraard wel met spiegels. Reservewiel moest er ook op.

Voor de tankinhoud wordt gerekend met 50% van de inhoud. Uiteraard had ik de tank nagenoeg leeg, maar dat leverde een "bijtelling" op.

Uiteindelijk woog de auto 1531 kg.

Dat vind ik een redelijk resultaat.

Had ik nog een klasse voor de motorrijtuigenbelasting willen besparen, dan had ik er nog ruim 80 kg af moeten sleutelen, dat was erg moeilijk geworden.

Overigens was ik geen BPM verschuldigd, omdat de auto ouder is dan 17.5 jaar.

Ik had ook geen reserve wiel mee maar een spuitbus voor als je een lekke band krijgt.

En daar is ook niet na gekeken.

Nou was het gewicht voor mijn CJ toch geen probleem hij is 34 jaar oud ((-;

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op,

er moet wel een (bijna) volle tank zijn en een reservewiel is ook verplicht!

Misschien ook leuk om te weten:

bij het weglaten van de deuren hoef je voorin ook geen gordels te hebben.

In de officiële keuringsregels staat dat elke zitplaats naast een deur een gordel dient te hebben. http://www.jeepforum.nl/public/style_emoticons/default/tongue.gif

Is overigens wel veiliger met gordels, zonder deuren.

Misschien de regeling voertuigen nog maar eens goed doorkijken, Mjoeb: ;)

Artikel 5.2.47

1. Personenauto?s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

2. Personenauto?s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.

3. Personenauto?s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

Het betreft hier een '92 YJ, nu op geel kenteken, en gordels zijn dus verplicht!

Vóór de keuring, als bedrijfsauto, golden er andere regels:

Artikel 5.3.47

1. bedrijfsauto?s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor:

a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en

b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.

Vóór de keuring, als grijs kenteken, waren gordels dus niet verplicht voor deze wagen,

ongeacht of er wel of niet deuren in zitten.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het veiliger is om gordels te hebben!

@Fiscaal: Mooi dat de omkeuring probleemloos is gegaan, maar ik vind hem nog aardig aan het gewicht met 1500 Kg. :o

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...