Spring naar bijdragen

5.2 of de 5.9


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ben steeds bezig en loop daarom ook steeds tegen andere dingen aan.

Heb een ZJ 5.2 '94 die ik wil verhogen, kwam een verhoogde ZJ tegen alleen is dit een 5.9 uit '98.

Is dit slim om in te ruilen, weet niets over de verschillen?

Verder ben ik ook aan het kijken voor een Wrangler.

Groeten, Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ron , je gaat van de hak op de tak....

Weet eerst wat je wilt , voordat je een beslissing maakt.

Dit kan je veel geld besparen.

Waarom wil je een 5.9 in het terrein ?

Hoeveel geld wil je gaan spenderen eigenlijk ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey EJG,

Dacht al dat je zo zou reageren, maar bij toeval kwam ik die 5.9 tegen.

Het leuke, hij is wat verhoogd en een paar jaar jonger en wat minder kilometers.

Als ik de balans moet opmaken van de raad omtrent mijn vraag "extreem verhogen", dan moet ik daarvan afzien gezien de reacties.

De inruil zou niet al te veel zijn, ongeveer € 1500,-

En ja, dan kijk ik ook nog naar een YJ, om erbij te houden....vandaar.

Had wel eens iets gelezen op het forum, er stond me iets bij dat daar de 5.9 werd geadviseerd i.pv. de 5.2, weet alleen niet meer waarom.

Net als jouw advies om naar een YJ te kijken met een 4.0 liter en de goede bouwjaren, dat advies neem ik nu dus ook aan.

Fijne dag nog

bewerkt door RonJeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 5.9 is motorisch kwetsbaarder als de 5.2 motor. Tis van belang dat de 5.9 altijd goed onderhouden is anders kan je vrij snel op zoek naar een andere motor.

Tevens is het een onzin verhaal over het verhogen. Er is een behoorlijk verschil tussen extreem verhogen en gewoon verhogen. Je kan gewoon een zj verhogen tot 3.5 a 5.5 inch en dan heb je een complete verhoging waar je alles goed mee kan doen.

Ik zou als ik jou was eerst maar eens gaan bekijken wat je nu echt wil.

Het is geen kunst om een jeep te kopen, het is een kunst ermee te leven.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Michel,

Qua verhogen, tja lastig, ik moet alles laten doen, en als er dan van allerlei reparaties gaan uitvloeien?????

Die 5.9 is verhoogd en wat jaartjes jonger, dus was benieuwd wat jullie mij daarover konden vertellen, weet wel dat er alle onderhoudsboekjes bij zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Mich, kwetsbaarder? dat is iets nieuws voor mij haha, ik dacht dat ie op bepaalde punten toch zeker sterker was en dan bedoel ik niet het vermogen:lol:, de Jeep waar RonJeep het over heeft das een bekende, 3 inch verhoogt? 150.000 nog wat km's? 1500 inruil is een goed keus weet alleen niet de huidige staat vd 5.9 (heb em al een paar keer van eigenaar zien verwisselen, de benzine consumptie viel zeker tegen:lol:), i.i.g succes gewenst met je keuzes.

De 5.9 is motorisch kwetsbaarder als de 5.2 motor. Tis van belang dat de 5.9 altijd goed onderhouden is anders kan je vrij snel op zoek naar een andere motor.

Tevens is het een onzin verhaal over het verhogen. Er is een behoorlijk verschil tussen extreem verhogen en gewoon verhogen. Je kan gewoon een zj verhogen tot 3.5 a 5.5 inch en dan heb je een complete verhoging waar je alles goed mee kan doen.

Ik zou als ik jou was eerst maar eens gaan bekijken wat je nu echt wil.

Het is geen kunst om een jeep te kopen, het is een kunst ermee te leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals jij natuurlijk als autokenner weet is deze motor ook in dodge pickups gebruikt. Helaas was deze upgrade niet de upgrade waarmee ze een verschil konden maken. Helaas namen de problemen met de invoering van de 5.9 alleen maar toe ipv af. Dat is bij de GC 5.9 niet anders. Kijk ik ken jou manier van rijden ;) en dan kan er bij jou weinig kapot gaan. Er zijn ook 5.9 rijders geweest die met hun jeep anders rijden als jij doet. Denk hierbij aan vol gas wegrijden met een koude motor en altijd fors optrekken en dus vaak met de kickdown rijden en spelen. Veel mensen met een 5.2 rijden toch anders als met de 5.9. De 5.9 werkt bij menig rijder als een rode lap bij een stier. Flink gas geven en veel sportiever rijden als bij een 5.2

Ik heb 5.9 rijders bij Ed zien kopen waarbij je nog geen dubbeltje wilde betalen voor hun jeep.

Ik durf absoluut te beweren dat je met een 5.2 meer kilometers probleemloos kan rijden dan bij een 5.9. Een 5.9 is motorisch absoluut kwetsbaarder als een 5.2 als de motor niet goed onderhouden en warm gereden wordt.

Helaas kan je niet iedereen geloven op zijn mooie blauwe ogen dat hij of zij altijd rustig met zijn 5.9 is omgegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers,

Ben steeds bezig en loop daarom ook steeds tegen andere dingen aan.

Heb een ZJ 5.2 '94 die ik wil verhogen, kwam een verhoogde ZJ tegen alleen is dit een 5.9 uit '98.

Is dit slim om in te ruilen, weet niets over de verschillen?

Verder ben ik ook aan het kijken voor een Wrangler.

Groeten, Ron

Is dat de zwarte GC 5.9 die bij Kees Peeters te Oosterhout staat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een 5,9 met 295.000 km blok is onverslijtbaar mits altijd goede olie en op tijd ververst

op LPG wel de koppen 1x versleten maar motor is nog goed

..koppen kosten 150 euro motor veel meer....

De 5,9 heeft wel de betere achteras voor in het terrein: is zwaarder uitgevoerd als van 5,2 met name het diffrentieel

dacht dana46 of zoiets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen ronjeep.

Staat ie in bakhuizen?

Ziet er mooi uit ,maar als je hem inruil ,zou ik wel even een NAP doen

kmstand is wel wat laag.Maar het zou kunnen,die van mij een grand 5.2 uit 1997 kocht ik januari dit jaar met 178000 NAP gedaan en klopte,maar hij had dan ook 2 jaar stil gestaan.

Voordeel van een 5.9 is dat ie sterker is,en een stuk luxer dan de 5.2.

zit 29 pk meer in ,en het koppel is 70 nm hoger,dus meer trekkracht.

Assen zijn sterker.

Nadeel is dat er euro 98 in moet,verbruik is iets hoger,maar als je een V8 rijd let je daar niet op ,anders gewoon een 4 pitter rijden.

De mijne komt volgende maand een compleet interieur in van een 5.9.is echt leer een mooier.

gr.Raymon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Raymon,

Moet zeggen, dat ik tot nu toe geen luxere Jeep gezien dan die van mij.

Deze is geimorteerd uit Duitsland, en er zit o.a. veel meer wortelhout in en alle denkbare opties zijn aanwezig.

Maar wat ik net las over de assen vond ik niet verkeerd...dat hij dan wat sterker is.

Denk dat die paar pk's niet zoveel uitmaken, vind de 5.2 niet verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een 5,9 met 295.000 km blok is onverslijtbaar mits altijd goede olie en op tijd ververst

op LPG wel de koppen 1x versleten maar motor is nog goed

..koppen kosten 150 euro motor veel meer....

De 5,9 heeft wel de betere achteras voor in het terrein: is zwaarder uitgevoerd als van 5,2 met name het diffrentieel

dacht dana46 of zoiets

Is dat zo? Ik dacht nl. dat de latere 5.2 dezelfde dana 44a hadden. (dus geen d46 ofzoiets:wacko:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goede morgen michel1972.

Het maakt niet uit wat voor motor het is,elke motor moet je warm rijden,voor dat je hem op zijn klote geeft,zeker een V8.Als die goed warm is zijn ze bijna niet stuk te krijgen.

gr.Raymon

Mensen die een 5.9 hebben rijden anders als mensen die een 5.2 hebben. Ik heb tot nu toe in de garage grotere motorische problemen gezien bij de 5.9 dan bij de 5.2 terwijl er tig keer zoveel 5.2 jeeps rondrijden dan 5.9 uitvoeringen.

En de latere 5.2 GC hadden ook dana 44 achterassen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen die een 5.9 hebben rijden anders als mensen die een 5.2 hebben. Ik heb tot nu toe bij mij in de garage grotere motorische problemen gezien bij de 5.9 dan bij de 5.2 terwijl er tig keer zoveel 5.2 jeeps rondrijden dan 5.9 uitvoeringen.

Maar hoe zit het dan met de 4.0 motoren?

Ik neem aan dat die ook beter zijn dan de 5.9

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 5.2 vanaf 1996 zijn technisch nagenoeg gelijk aan de 5.9. Het grote verschil is, naast de motor, de automaat. dit is voor de 5,2 de 44re en voor de 5.9 de 46re welke een stuk betrouwbaarder is.

De assen zijn gelijk.

Overigens wijkt het 1996 model in detail af van de 1997 en 98.

het 96 model was een zgn tusen model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...