Spring naar bijdragen

Verkrijgbaarheid terreinbanden


Ollie B
 Share

Recommended Posts

Het kopen van een paar terreinbanden wordt blijkbaar steeds moeilijker. Inmiddels heb ik begrepen dat de EU bezig is met regulering van het lawaai van de banden en waar ze van gemaakt van zijn.

Zo worden bij de productie van banden naast allerlei reguliere grondstoffen ook grondstoffen gebruikt waarbij afgewerkte olie wordt gebruikt. En dat laatste blijkt nu HET PROBLEEM te worden. Gebruik grondstoffen.

Resultaat is wel dat praktisch alle merken terreinbanden leveranciers geen terreinbanden meer op voorraad hebben en niet durven te bestellen omdat zij wachten totdat de EU definitief de regels voor terreinbanden heeft vastgelegd. Daarnaast zou de douane nu geen banden meet door laten gaan zolang er geen definitieve wetgeving is bepaald. Dus importeren heeft dan ook geen zin.

Waar gaat dit allemaal naar toe zou je zo zeggen. BIG BROTHER IS WATCHING AND CONTROLLING US!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou douane vanwege een wet die er nog niet is iets tegen houden? Ik zie eigenlijk bij de overheid alleen problemen bij wetswijzigingen bij een overgang naar een nieuwe wet.

Een bandenhandelaar kan zo'n blokkade makkelijk bij een rechter ongedaan maken.

En voorraad; een wetswijziging kan import wellicht bemoeilijken maar bestaande voorraad wordt altijd leegverkocht; er zijn bij wetswijzigingen overgangstermijnen en gedoogtermijnen.

Ik denk, dat als er een tekort is, dit komt door de trend dat men steeds meer en meer in kleine auto's gaat rijden.

Een resultaat van vraag en aanbod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou douane vanwege een wet die er nog niet is iets tegen houden? Ik zie eigenlijk bij de overheid alleen problemen bij wetswijzigingen bij een overgang naar een nieuwe wet.

Een bandenhandelaar kan zo'n blokkade makkelijk bij een rechter ongedaan maken.

En voorraad; een wetswijziging kan import wellicht bemoeilijken maar bestaande voorraad wordt altijd leegverkocht; er zijn bij wetswijzigingen overgangstermijnen en gedoogtermijnen.

Ik denk, dat als er een tekort is, dit komt door de trend dat men steeds meer en meer in kleine auto's gaat rijden.

Een resultaat van vraag en aanbod.

Tja dat zou je zo kunnen zeggen, echter...............Ik heb contact gehad met de importeur van Maxxis banden. Zij zijn een van de grootste importeurs van banden in Nederland en Europa. Zij bestellen geen terreinbanden voordat een en ander helder en duidelijk is. Anders zijn de risico's voor hun veel te groot, aldus de importeur. Overigens geld hetzelfde voor Goodyear banden. Opmerkelijk toch?

Overigens houd de douane vaker goederen tegen simpelweg omdat de wetgever nog niet klaar is met de wetgeving. Ikzelf kom dat regelmatig tegen met diervoeding en de beruchte wetgeving EU 1774-2002

bewerkt door Ollie B
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grondstoffen voor autobanden, zijn toch grondstoffen voor alle autobanden?

Dat zou je idd verwachten. In ieder geval beginnen nu de bandenhandelaren zich te realiseren wat er aan de hand is. Dit kan dus een serieus probleem worden voor alle banden. Stel je voor dat zometeen MUDBANDEN simpelweg verboden worden. Gezien het lawaai dat ze kunnen produceren.

bewerkt door Ollie B
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou je idd verwachten. In ieder geval beginnen nu de bandenhandelaren zich te realiseren wat er aan de hand is. Dit kan dus een serieus probleem worden voor alle banden. Stel je voor dat zometeen MUDBANDEN simpelweg verboden worden. Gezien het lawaai dat ze kunnen produceren.

Dat kan, net zoals bull-bars, (te) luide uitlaten, rare verlichting en nog vast wel een hoop andere zaken waar men regels voor maakt.

Er rijden een hele hoop terreinwagens rond, dat is een heel behoorlijke markt.

Ik zou als fabrikant ook even afwachten totdat het 'stof' is gedaald... en daarna weer vrolijk wat nieuws verzinnen.

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het productieproces van banden heeft de afgelopen jaren een behoorlijk verandering doorgemaakt. In het begin werd er niet gekeken naar de grondstoffen die men gebruikte voor het vervaardigen van banden. De afgelopen jaren zijn die regels behoorlijk aangescherpt en zijn de oude grondstoffen vervangen voor groenere grondstoffen. Veel van deze groenere grondstoffen komen uit China en juist China heeft de export van zijn zeldzame grondstoffen aan banden gelegt waardoor de rest van de wereld problemen krijgt want juist deze grondstoffen hebben alle overige landen nodig voor het produceren van hun groenere banden.

Banden moeten per 1 jan 2010 voorzien zijn van een E-keurmerk in Nederland. Dit E-keurmerk is bij aantal 4x4 banden niet aanwezig en hierdoor mogen ze na 1 jan 2010 niet meer op een legale manier ingevoerd en verkocht worden als banden voor een voertuig. Dat wil niet zeggen dat ze dan niet meer verkocht mogen worden want door middel van slimmigheden kunnen dealers deze banden nog wel verkopen door ze te verkopen als terreinbanden. Alleen willen de bandenleveranciers hier niet aan meewerken en zijn ze nu met man en macht bezig om de banden te voorzien van een E-keurmerk en het S -kenmerk. Daarom kan je bij sommige bedrijven nog 4x4 banden kopen die eigenlijk volgens de nieuwe richtlijnen niet meer verkocht zouden mogen worden als wegbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, wie kan mij vertellen of mijn Wrangler MTR 35x12.5x15 groen zijn?

Volgens mij zijn ze Zwart

Dat merk je straks vanzelf aan de prijs en of ze nog leverbaar zullen zijn. Vergeet ook niet dat je banden binnen een aantal jaar voorzien moeten zijn van het s-label als je wagen gekeurd wordt.

In de transportwereld is dit niks nieuws hoor. Sinds de invoering van de groenere grondstoffen en het stilte label zijn de banden tussen de 25 a 30 % duurder geworden. Wij rijden al jaren met deze nieuwe banden omdat dat bij ons werk wat wij uitvoeren verplicht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgensmij is er geen regel die verbied dat je de al gemonteerde banden op rijd.

W.b.t. de slechtere verkrijgbaarheid, de fabrikanten zijn bezig hun voorraden te verkleinen, eenerzijds door de crisis, anderzijds omdat er wetgeving aan zit te komen. Je zal dus soms wat langer moeten wachten.

Terreinbanden zullen nooit verboden worden, hoogstens zullen ze veranderen. Er zijn behoorlijk wat beroepsgroepen die niet zonder kunnen, o.a. bos en landbouw en defensie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom stond er ook straks bij Ab toen ik dat schreef :bye1: Dat banden een E-keurmerk moeten hebben is niks vreemds. Dat is bij de apk al geregeld alleen wordt er bij personenwagens nog niet serieus op gecontroleerd. Bij bedrijfsvoertuigen boven de 3500 kg nemen ze dit E-keurmerk serieuzer en is het een afkeurpunt als de band er niet van voorzien is. Hier in Nederland zijn wij soepel met die nieuwe banden regeling. In Duitsland zijn ze al een stuk verder. Ach je weet hoe Nederland is. Soms zijn we niet braaf en soms willen we graag het braafste jongetje van de klas spelen.

Ik ben het met je eens dat bepaalde beroepsgroepen niet zonder terreinbanden kunnen en de beroepsgroepen die er gebruik van maken rijden wel met redelijk normale terreinbanden. Die groepen zie je niet met superswamper , creepy crawler , simex of fedima banden rijden. Straks krijgen we te maken met een nieuwe generatie terreinbanden waarbij de extreme terreinbanden niet zomaar meer verkocht mogen worden. Ook verzekeringstechnisch zal het steeds ingewikkelder gaan worden. Je leest dat al in Duitsland waarbij 4x4 voertuigen betrokken waren bij een ongeluk en niet uitgevoerd waren met die nieuwe generatie terreinbanden. De uitkering van het schadebedrag werd toen geweigerd. Er zijn natuurlijk zoveel gevallen waarbij een verzekering de uitkering kan weigeren en ook deze maatschappijen gaan hun regels steeds strakker aanscherpen.

Dat terreinbanden zullen blijven bestaan. Daar ben ik ook van overtuigd maar of er dan nog terreinbanden verkocht zullen worden die voor 80 of meer procent geschikt zijn als modderbanden betwijfel ik.

Time will tell net zoals alle andere zaken in het leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou je idd verwachten. In ieder geval beginnen nu de bandenhandelaren zich te realiseren wat er aan de hand is. Dit kan dus een serieus probleem worden voor alle banden. Stel je voor dat zometeen MUDBANDEN simpelweg verboden worden. Gezien het lawaai dat ze kunnen produceren.

Nou ik heb ze. Mudzillas alleen 16 inch. Dus nog ff wachten op de velgen. Maar komt goed. (denk ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vandaag op het werk nog een keer die regels tegen gekomen.......

Vanaf 1 oktober aanstaande mogen banden voor personenauto's, bestelwagens en trucks voor de vervangingsmarkt, binnen de gehele Europese Unie, alleen verkocht worden als ze zijn voorzien van een S-markering. Deze markering op de wang van de band bewijst dat de band voldoet aan de Europese eisen met betrekking tot het afrolgeluid.

Invoering

Vanaf 1 oktober 2009

  • personenwagenbanden: tot sectiebreedte 185 mm.
  • aanhangers en caravans: alle breedtematen
  • bestel en vrachtwagen: alle breedtematen
  • trailers: alle breedtematen

Vanaf 1 oktober 2010

  • personenwagenbanden: tot een sectiebreedte van 215 mm.

Vanaf 1 oktober 2011

  • personenwagenbanden: alle breedtematen

Banden zonder S-markering kunnen na 1 oktober wel verkocht worden, maar dan moeten ze voorzien zijn van een certificaat dat garandeert dat alle banden van dit model aan de geluidsnorm voldoen.

Deze richtlijn heeft betrekking op de verkoop van banden en niet het gebruik ervan. Een voertuig heeft niet automatisch nieuwe banden nodig omdat een s-markering niet aanwezig is op de huidige banden.

Uitzonderingen

Deze richtlijn kent een aantal situaties waarbij géén s-markering nodig is.

  • banden met speciale toepassing (agrarisch, off-road, industrie)
  • banden voor een motorfiets
  • banden met een velgdiameter van 10" en kleiner
  • banden met een velgdiameter van 25" en groter
  • banden voor voertuigen van voor 1980 (old-timers)
  • banden met een snelheidscatagorie tot 80km/u (speedindex: F = 70km/u)
  • reserveband met een T aanduiding (een zogenaamd "thuiskomertje")

Vanavond even gekeken op m'n bijna nieuwe BFG MT KM2's....... en......

......zelfs deze heeft een "S"markering :)

Maar de uitzondering in de regels lijkt mij al genoeg ontsnappings mogelijkheden te bieden om met extreme profielen te rijden c.q te verkopen, b.v Mudzilla's en SuperSwampers. Misschien dat de bandenhandel daar anders tegenaan kijkt. :thumbsup:

De richtlijn geldt gelukkig alleen voor verkoop, niet voor gebruik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Zoals bij velen bekend is het vrij lastig om snel bepaalde terreinbanden te kopen. Dat heeft te maken met de nieuwe

EU richtlijn mbt het verwerken van bepaalde stoffen in de autobanden. De EU heeft een wet aangenomen waarbij het binnen de EU verboden is om autobanden te leveren die na februari 2010 zijn vervaardigd waarbij er bepaalde schadelijke stoffen in de banden verwerkt zijn. Binnen de bandenindustrie heeft dat behoorlijk wat teweeg gebracht.

Langzaam gaan ze steeds meer type banden fabriceren die wel aan deze nieuwe EU richtlijn voldoen waarbij de banden niet meer voorzien zijn van bepaalde schadelijke stoffen.

De fabrikanten waren hard bezig om aan deze EU richtlijn te voldoen en toen voerde de EU al weer nieuwe richtlijnen in die betrekking hadden op de bandenbranche. Er is nu ook ingestemd met de invoering van een bandenlabel, dat vooral als energielabel is bedoeld. De regel is besproken en bijgepunt. De ingangsdatum is november 2012. Bandenfabrikanten moeten al vanaf juli 2012 elke band produceren met het nieuwe label erbij. Daarop komt een classificatie van rolweerstand, natte grip en geluidsproductie. Voor die eigenschappen geldt dan ook een minimum vereiste.

Door deze nieuwe richtlijn die vanaf juli 2012 ingaat zjn er veel bandenfabrikanten die zich afvragen of bepaalde type banden nog wel gefabriceerd moeten worden voor de Europese markt daar ze straks niet meer voldoen aan de EU regels.

Om toch snel aan terreinbanden te komen gaan zowel particulieren als bedrijven buiten de EU op zoek naar terreinbanden. Bij bijvoorbeeld Quadratec , 4WD of Summit Racing kan je nog allerlei terreinbanden kopen daar in Amerika deze nieuwe EU regels niet van kracht zijn. Zo kan je nog aan terreinbanden komen die binnen Europa niet meer te leveren zijn. Zo bestaat de kans dat je alsnog banden kan kopen die niet aan de EU richtlijn voldoen mbt het verwerken van bepaalde schadelijke stoffen in de banden. Per 1 jan 2011 moeten de mensen bij de douane beter gaan opletten of de banden die via de douane binnen komen en ingeklaard worden ook voldoen aan de EU richtlijn mbt het niet verwerken van bepaalde schadelijke stoffen. Dus als een particulier of bedrijf banden koopt in de States moet er bij de banden een verklaring zitten of een teken op de band staan waarbij aangegeven wordt dat deze banden conform de EU regels zijn vervaardigd. Aangezien ze dit in Amerika niet doen is de kans per 1 jan 2011 heel groot dat je banden vastgehouden worden door de douane en dat je ze wel betaald heb maar nooit zal krijgen. Banden die namelijk niet aan deze EU regel voldoen mogen niet vrijgegeven worden door de douane. De kans is natuurlijk nog steeds aanwezig dat de douane heeft zitten slapen en je band alsnog er doorheen komt. Alleen wordt deze kans per 1 jan 2011 wel heel klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in engeland zijn nog genoeg terreinbanden verkrijgbaar. www.camskill.com.uk

Heb je ervaring met dat bedrijf?

De prijzen zien er interessant uit. Zo'n 105 euro voor een 33-er Buckshot...

En ze zitten op 100 mijl van Newcastle, dus je zou er bijna een korte vakantie van kunnen maken :)

P.s. het is trouwens http://www.camskill.co.uk ;)

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ervaring met dat bedrijf?

De prijzen zien er interessant uit. Zo'n 105 euro voor een 33-er Buckshot...

En ze zitten op 100 mijl van Newcastle, dus je zou er bijna een korte vakantie van kunnen maken :)

P.s. het is trouwens http://www.camskill.co.uk ;)

Ik heb mijn General Grabber AT2 vorig jaar via Camskill besteld, goeie ervaring mee.

Verzendkosten 50 pond voor 4 banden, daar kun je niet voor naar Newcastle rijden, dus opsturen is ook een optie, ze zijn toch binnen een week binnen :) .

De liefhebbers kunnen uiteraard wel zelf hun bandjes ophalen, het wordt alleen een beetje vol....:angry:

post-2912-0-67136600-1291765172_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ervaring met dat bedrijf?

De prijzen zien er interessant uit. Zo'n 105 euro voor een 33-er Buckshot...

En ze zitten op 100 mijl van Newcastle, dus je zou er bijna een korte vakantie van kunnen maken :)

P.s. het is trouwens http://www.camskill.co.uk ;)

Ik heb m'n banden hier ook vandaag. Geen problemen. Lage prijzen. Snelle levering. Banden stonden binnen een week op de stoep. Alleen het aanbod wordt bij hun ook steeds minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn General Grabber AT2 vorig jaar via Camskill besteld, goeie ervaring mee.

Verzendkosten 50 pond voor 4 banden, daar kun je niet voor naar Newcastle rijden, dus opsturen is ook een optie, ze zijn toch binnen een week binnen :) .

De liefhebbers kunnen uiteraard wel zelf hun bandjes ophalen, het wordt alleen een beetje vol....:angry:

Ik dacht er meer over om naar Newcastle te varen ;)

Rondje Schotland en op de terugweg een 5-tal bandjes meenemen.

Aan de andere kant heb ik voor 590 euro 5 bandjes thuis bezorgd.

Toch eens informeren bij de lokale bandenafzetter Reedijk wat zij voor deze banden durven te vragen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht er meer over om naar Newcastle te varen ;)

Zou ik ook -tenminste gedeeltelijk- doen B) , maar 't zou een leuk rondritje zijn :yes: en je combineert het nuttige met het aangename.

Gezien mijn eerdere ervaringen met lokale bandenboeren :angry: denk ik dat je ze dan bijna net zo goed zelf kan gaan halen ( is in ieder geval een stuk leuker om te doen :rolleyes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...