Spring naar bijdragen

89 of 90, verschillen?


Renzzz
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben een newby.

Ik reed een patrol uit 85, maar door een opeenstapeling van kosten om hem door de apk te krijgen en die nare belastingplannen voor half 2005 ben ik op zoek naar een wagen die 2ton mag trekken, niet bang is voor een trailerhelling (ik stond in marseille met een passat 4motion vast, de koppeling slipte, en de boot wilde niet van de trailer. Die is er dus duidelijk niet voor gemaakt!) en op benzine.

De Patrol beviel mij goed, weinig luxe maar je krijgt altijd voorrang, en je kan hem ook als trekker gebruiken om bomen te rooien. tongue.gif

Ik heb nu ergens twee Cherokees zien staan voor 2900euro, een uit 89 met 192 dkm de limited uitvoering en een uit 90 met 217dkm, minder luxe, en zonder trekhaak, die zou ik er dan nog bij moeten kopen.

Zijn er verschillen tussen beide jaren? ik heb al een hoop zaken gelezen op het forum waar ik op moet letten als ik ga kijken. Zijn Jeeps uit deze tijd een goede keuze of kan ik beter mijn budget iets verhogen en een nieuwere kopen?

Graag advies!

Renzzz.

Kijk voor de boot maar op www.get.to/nijntje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renzzz

als je de mogelijk hebt om je budget flink te verhogen zou ik als ik jou was kijken of er iets bij de dealer staat met garantie. dit omdat je van plan bent de jeep flink voor je te laten werken en bij een jeep uit 90 met veel kilometers is de kans groot dat er al de nodige eigenaren zijn geweest die hem ook al behoorlijk hebben laten werken. De kans is groot dat je voor behoorlijke kosten komt te staan om de jeep in goede conditie te krijgen. Als je dit bij de garage moet laten doen loont het echt niet meer om voor een "oude goedkope" te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom renzzz ... ik ga helemaal mee met ruudvd, kijk naar een nieuwer model.

Volgens mij heb je bij een 89/90 model nog kans op de peugot-bak en die is niet zo geschikt voor het 'trek-werk' .. maar eigenaars van zo'n bak weten dat waarschijnlijk beter. wink.gif

Na '90 kwam de AX-5 geloof ik?

Nog iets, probeer er een met een 'select-trac' tussenbak te vinden. Dan kun je behalve 2WD en part-time 4WD ook full-time 4WD rijden. Lijkt me (zeker voor de hellingen) een stuk fijner met een aanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste Cherokee's hebben een automaat. Handgeschakelde bakken zijn zeldzaam en meestal van het AX15 type. Die zijn erg goed! De AX5 vind je alleen bij de 2.5i modellen! De Peugeot bak ( BA10/5) is absoluut af te raden, die zijn tot ½ 1989 ingebouwd. Koop je dus een handgeschakelde 89er, dan heb je grote kans op zo'n bak!

Ga je voor een 4.0, probeer er dan één van NA '90 te vinden, die hebben net wat meer vermogen en koppel, plus een ingebouwd geheugen voor storingen in de motorelectronica. (De zogenaamde "High Output" motoren!)

En, zoals Kameel al schreef: een select-trac uitvoering kan permanent in 4wd gereden worden. Da's erg prettig met een zware aanhanger maar de keerzijde is weer, dat de command-trac tussenbakken mechanisch wat sterker geconstrueerd zijn....

Persoonlijk zou ik een '91 of nieuwer zoeken, liefst een select-trac. Maar ik zou er wel op letten dat er een 4.0i HO motor in zit... De diesel en 2.5 mag je vergeten!

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 11 2005, 14:26

Persoonlijk zou ik een '91 of nieuwer zoeken, liefst een select-trac. Maar ik zou er wel op letten dat er een 4.0i HO motor in zit... De diesel en 2.5 mag je vergeten!

Succes

<div align="right">

Dank jullie voor de informatie!

Dit verklaart wel waarom er zo'n prijs gat is tussen de 90 en de 91+ cherokees. Kan ik aan de omschrijving in de advertenties zien of het een select-trac of niet betreft?

De eis om continu met 4wd te rijden is niet zo groot. Liever dan een sterkere tussenbak. Zit er eigenlijk high en low gearing bij een automaat? blink.gifblink.gif (of is dit een hele stomme vraag) En bij de geschakelde versie? Dat is op een trailerhelling wel heel prettig.

Als er low gearing opzit bij de schakelbakken dan is dat zeker een goede optie. Is een schakelbak sterker dan een automaat?

Als ik het goed heb begrepen zijn alle Cherokee 4.0 motoren injectie? En alle Cherokee 4.0 motoren van en na 91 High Output?

Ik ben nu naar 91 en 91+ aan het zoeken maar dan kom je al snel beven de 4500 euro. Dit is toch wel een hoop geld voor een wagen waar je de hele electra van moet reviseren (of valt dat toch wel mee wink.gif ).

Nogmaals bedankt voor alle reacties

Renzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt alles goed begrepen..... wink.gif

Bij de advertentie's zal niet staan of het een select- of command-trac is. Dat kun je zien aan de standen van de keuzehandle voor de 4WD: Alleen de standen 2H, 4H, N en 4L dan is het een bak welke niet op de weg in 4wd mag. heeft 'ie meer standen, dan wel!

Overigens maakt het voor de tuusenbak niet uit of het een automaat of handbak is! En wat sterker is?? Ik zou het niet weten, ik zie ook hele grote aanhangers achter een automaat hangen, dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt er vanaf wat je onder sterker verstaat. Een automatische bak is iets kwetsbaarder. Als er bij een handgeschakelde iets stuk gaat is dat in de regel de koppelingsplaat. En het vervangen daarvan is in de regel goedkoper dan een reparatie aan de automaat.

Als je sterker bedoelt in de zin van trekkracht, dan is een automaat nagenoeg onverslaanbaar. Een 4.0 HO trekt met 350 kg. belading een aanhanger van 2000 kg. nog op tegen een helling van meer dan 60% (op zeeniveau), de 2.5 haalt zo,n 35%. Maar dan komt het: als je wilt blijven rijden op de helling, zal die snel minder steil moeten worden, omdat anders de automaat "blijft optrekken" en daardoor oververhit raakt. De 4.0 kan dan blijven rijden op ca. 15% en de 2.5 op rond de 20 %. Die cijfers kun je vinden op www.caravantrekker.nl. Voor het gewicht van een caravan kun je ook het gewicht van een aanhanger in de plaats denken.

Met een beetje zoeken (marktplaats etc.) kun je rond de € 4.000 best iets vinden van 1991. Zelf ben ik nog in onderhandeling over een 1991 4.0 Ltd. met aantoonbaar 133.00 km. Vraagprijs: € 3.950.

Succes met je zoektocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je moet er eentje op de kop kunnen tikken waar in de fabriek tijdens de fabricage reeds een zogeheten 'towing-packet' op geschroefd is. Dit houdt -onder meer- een grotere koelcapaciteit alsmede een extra koeling voor de automatische versnellingsbak in. Dit pakket zou de warmte-ontwikkeling van het mechaniek (waar Newbie aan refereerde) binnen de perken moeten houden.

Mijn XJ -een origineel Nederlandse, 'export' dus- was door de vorige (eerste) eigenaar met deze specificaties besteld.

O ja, ik sluit me geheel bij de vorige sprekers aan. Poog je budget wat te verruimen en ga voor een paar jaar nieuwer...... De laatste serie XJ's zullen (denk ik) budgettechnisch nog wat te hoog gegrepen zijn, maar een goed onderhouden 95'er of 96'er moet je toch wel voor bedragen tussen de (ruwweg) € 5.000,- en € 6.500,- op de kop kunnen tikken. Ga sowieso NOOIT voor de diesel, want die blinken niet uit qua betrouwbaarheid. De 2.5i (benzine) is in principe oké, maar heeft een relatief laag koppel en mist de geavanceerde aandrijving van de 4-liters (en de 2.5-liters zijn vaak super eenvoudig uitgerust en missen daardoor ietwat de 'yankee' uitstraling van tal van elektrieke bedieningsmogelijkheden).

Succes met de zoektocht!

Greetz,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van alle info die ik vandaag heb gekregen, via deze site , dit topic en andere links heb ik besloten om een cherokee uit 93-96 te zoeken, mijn budget iets verhoogd en er zijn inderdaad wel wat autos te vinden op marktplaats.

Ik heb een lijstje opgesteld om niet bij het bekijken van de auto verliefd te worden en dan die kleine foutjes niet te zien, bij een partner (in mijn geval meisjes dus) is het lastig, maar bij auto's is het later opmerken van gebreken niet alleen lastig, maar ook nog kostbaar en zeer bewerkelijk, maar dat terzijde.

Ik heb de laaste keer dat ik een auto kocht niet goed genoeg opgelet en dat heeft heel wat tijd gekost.

Nu heb ik controle lijstje opgesteld in excel zodat ik de meeste belangrijke punten niet vergeet. Nu wil ik graag weten wat de pijnpunten van de cherokees zijn, waar moet ik specifiek op letten, waar heeft iedereen last van en of er nog aanvullingen op mijn lijstje zijn.

Aankooplijst cherokee

Sinds vandaag officieel in search of my first Jeep (heb toestemming van mijn vriendin)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renzzz:

Je maakt er wel werk van.... thumbsup.gif

Ik zou nog even aan de peilstok van de automaat ruiken en dan meteen naar de kleur van de olie kijken. Goede olie is helder ( transparant) rood, en ruikt niet verbrand. Doet hij dat wel: Auto laten staan! Als de olie wat donker is, moet hij ververst worden~. Geen probleem dus, zolang 'ie maar niet branderig ruikt!

Let verder ook op de werking van alle electrische zaken aan boord; ramen, spiegels, antenne... noem maar op!

Barry:

De groene groepen mogen op de verharde weg, in jouw geval dus 2wd en 4wd Full-time. Oranje groepen echter beslist niet op verhard gebruiken!

De 4.0i motor in een '89er is nog de "low port" uitvoering, de HO's kwamen pas in 1991!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 11 2005, 14:26

Ga je voor een 4.0, probeer er dan één van NA '90 te vinden, die hebben net wat meer vermogen en koppel, plus een ingebouwd geheugen voor storingen in de motorelectronica. (De zogenaamde "High Output" motoren!)

Persoonlijk zou ik een '91 of nieuwer zoeken, liefst een select-trac. Maar ik zou er wel op letten dat er een 4.0i HO motor in zit... De diesel en 2.5 mag je vergeten!

Succes

<div align="right">

Hou wel in de gaten dat een HO blok een fractie meer koppel heeft, maar dit bij een belachelijk hoog toerental (235 @ 3200 RPM).

De Renix (non HO) komt er met 224@2400 RPM) een stuk beter af, vooral om een bootje te water te laten biggrin.gif

Daar komt bij dat mijn XJ de 3200 RPM nog nooit heeft gezien rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DPC

Hou wel in de gaten dat een HO blok een fractie meer koppel heeft, maar dit bij een belachelijk hoog toerental (235 @ 3200 RPM).

De Renix (non HO) komt er met 224@2400 RPM) een stuk beter af, vooral om een bootje te water te laten 

Da's waar DPC...

Maar (ik wil toch het laatste woord hebben tongue.gif ), wanneer de motor het niet kan trekken geef je wat meer gas, hierdoor stijgt het toerental van de motor en gaat de koppelomvormer van de automaat pas echt zijn werk doen: koppel vergroten ( tot max. 5x!). Hierdoor haal je wel die 3200 toeren, en heb je ook nog eens een kolossaal koppel op de wielen beschikbaar!

Overigens liggen de schakelpunten en de stall-speed van de automaat achter een HO motor ook anders, waardoor die 3200 toeren op afroep makkelijk gehaald worden!

Heb je een handgeschakelde bak, dan heb je echter helemaal gelijk! 't is alleen de vraag hoeveel koppel de HO al heeft bij 2400 toeren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 12 2005, 09:15

't is alleen de vraag hoeveel koppel de HO al heeft bij 2400 toeren....

<div align="right">

...ben maar meteen gaan zoeken en krijg allemaal verschillende waarden. Of iedereen zegt maar wat, of ze meten verschillend. Ik ga voor het eerste. biggrin.gif

Maar eigenlijk wel een erg leuke vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar eigenlijk wel een erg leuke vraag.

Ik ben ook even aan het zoeken geslagen: De meeste bronnen spreken over 220NM bij 2400 toeren. Das dus op een haar na hetzelfde dan de non-HO motor! Het enige verschil is, dat hij bij de HO bij hogere toerentallen nog even doorstijgt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 12 2005, 20:10

Ik ben ook even aan het zoeken geslagen: De meeste bronnen spreken over 220NM bij 2400 toeren. Das dus op een haar na hetzelfde dan de non-HO motor! Het enige verschil is, dat hij bij de HO bij hogere toerentallen nog even doorstijgt!

<div align="right">

Tja, maar die xtra 9 newtonmeters eruit persen met 3000+ toeren blink.gif

Ik weet niet hoe dat gaat bij een HO, maar meer dan 2500 toeren zal mijn blokje niet maken.

Ik weet ook niet wat voor een boot je dan uit het water moet trekken, maar mijn inziens ben je op dat moment alleen 4 banden aan het oproken laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar de kernvraag.

Ik kom regelmatig op deze site

http://www.schadeautos.nl/

op het eerste oog interessante cherokees tegen.

Nu bv 3x '91+ onder de 2000,- ik heb middels deze site al 3 auto's gekocht.

De gewoonte is dat er bij 500,- euri afbieden al meteen een deal is. (dus hoger inzetten)

Wat betreft de trekkracht.

Ach, een newtonmetertje meer of minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Alemaal,

Hier zijn een paar foto's van mijn eerste JEEP!

IMG_1851klein.JPG

IMG_1852klein.JPG

IMG_1853klein.JPG

IMG_1854klein.JPG

IMG_1855klein.JPG

IMG_1856klein.JPG

Wat een gedoe om de carkit van Nokia in te bouwen, eerst een plek vinden en dan het hele dashboard uitelkaar schroeven om erachter te komen dat de helft daarvan vast had kunnen blijven zitten...

Maar goed, telefoon radio en cd wisselaar zijn aangesloten dus nu kan ik echt lekker cruisen!

Bij de voorportieren zitten de bevestigingen van de scharnieren los, de lassen laten los. Is dit een kwaal van Jeep Cherokee? Zijn er naast goed lassen alternatieve reperatie methoden?

Groetjes

Renzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer.

Probeer eens een speciale host voor foto's.. volgens mij heb je bij geocities een erg beperkte hoeveelheid datverkeer.

http://www.photobucket.com/ is een optie, maar er zijn er nog wel een aantal.

Zelf een account aanmaken en je foto's daar uploaden is zo gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...