Spring naar bijdragen

CO te hoog, apk afkeur


 Share

Recommended Posts

Afgelopen week voor de apk weg geweest, nu is het CO gehalte (veel) te hoog en word hij dus niet goedgekeurd.

Heeft iemand nog ideeen om dit (eventueel tijdelijk) omlaag te krijgen.

Katalysator is iets meer als half jaar oud.

Carterventilatie slang hebben we los gehad

Grote beurt incl filters etc afgelopen december, pas 3000 km geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet uit eigen ervaring dat veel apk keuringsbedrijven de uitstoot meten bij een koude motor. In veel gevallen is de uitstoot vaak beduidend lager als men de motor even warm heeft gereden. Veel keuringstations weten dat ook maar doen dat misschien bewust wel niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

foutcodes uitgelezen :

12 accu is los geweest (klopt)

42 meerdere opties

42 meerdere opties

55 eind

aangezien de motor wel gewoon en goed loopt zie ik geen verband met de foutcodes, 42 zouden ofwel brandstof toevoer problemen moeten zijn, ofwel auto shutdown relay, en dat kan weer heel diverse oorzaken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de Jeep naar voren komt met brandstof toevoer dan wordt toch de Lambda sonde erg verdacht. Aan informatie van de Lambdasonde wordt het mengsel aangepast.

De Temperatuursensor regelt the stationair stappenmotor zodat de motor blijft lopen op een stationair toerental als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.

U kan proberen de lambdasonde te reinigen maar het vaak weinig effect, zeker als de sonde is overleden.

Ebay.co.uk verkoopt Lambda's voor 4.0 Jeeps voor rond £17 plus verzendkosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan een hele partij oorzaken hebben. Begin met de termostaat, komt de Jeep goed op temperatuur, is belangrijk in winter weer. Nummer 2 is de O2 sensor

kontroleren met een digitale volt meter om te zien of ie goed toggled .

nummer 3 lekkende injector. Hoog CO betekend dat de motor te veel benzine krijgt/ te rijk loopt. Je wil dit zeker repareren omdat het de uitlaat katalisator te heet maakt en hem naar de maan helpt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wel, weekje verder en veel werk gehad :-(

temperatuursensor, thermostaat, lambdasonde etc bleken allemaal ok.

probleem was een gescheurd uitlaatspruitstuk, hier nemen de uitlaatgassen waarschijnlijk wat extra zuurstof mee wat de lambdasonde weer registreert en de computer dus compenseert met extra benzine.

nieuw spruitstuk en pakking gemonteerd wat al een verbetering gaf, alleen nog niet genoeg omdat ik het inlaatspruitstuk niet voldoende afgedicht kreeg.

vandaag dus het hele spul er weer af gehaald, alles nogmaals helemaal schoon gemaakt en gelijk de injectoren van nieuwe rubbertjes voorzien.

begin volgende week weer naar de garage om te zien of het nu wel goed is................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben erg benieuwd naar de oplossing; ook bij mij was/is de CO te hoog. Ik heb alleen op sommige momenten ook een storing in de motor.

Ook bij mij heb ik een lekkage aan het uitlaatspruitstuk. Echter de meningen zijn verdeeld of dat doet bijdragen aan een te hoog CO door aanzuiging van ongewenste lucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het nieuwe spruitstuk en de pakking hebben in ieder geval een verbetering gebracht, in eerste instantie was de meting rond de 1,0 , na montage van het nieuwe spul gezakken naar rond 0,6. voor de apk moet ik echter terug naar 0,5. hopelijk heeft de hernieuwde montage alle lekjes gedicht en haal ik dit nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week een nieuwe meting laten doen, nu gaan ineens de waarden van laag naar hoog en andersom, zowel de co als lambda waarden. Carterventilatie had ik van tevoren al even afgekoppeld zodat er geen oliedampen in het luchtfilter konden komen. Ter plaatse nog wat stekkers en vacuumslangetjes geprobeerd maar zonder enig effekt.

De motor loopt nu ook onregelmatig doordat hij continu van arm naar rijk en weer terug regelt.

Heeft er iemand in de buurt van Elst (U) uitleesapparatuur zodat ik wat uitgebreider kan proberen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De sensor op de gasklep geeft stationair 0.7v, bij 2000 rpm 0.92v en bij 3000 rpm 1.11v, de waarden zijn ook stabiel, geen schommelingen dus.

De stappen moter is ook weer schoon, was wel nodig ook. ik heb deze niet gemeten omdat ik geen idee had van welke draden ik wat moet meten.

De lambda sonde heb ik gemeten, de grijze draad geeft 0,025 v en de zwarte varieert tussen 0,135 en 0,870 ongeveer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hi chris,

ik heb recent een tps vervangen. voor de test staat minimum0.5V, maximum 4.8V. Helaas vermeld het manual niet of deze waarden ook dienen te worden behaald.

Mijn tps was zo slecht dat de auto niet wilde starten, en wanneer gestart(benzine direct in inlet) dan wilde die niet oevrschakelen(automaat).

Probeer eens om de tps uit te wisselen met een andere Jeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitwisselen lukt me op dit moment niet, heb niet direkt een extra Jeep om dat te proberen.

vandaag de MAP sensor gemeten:

met kontakt aan/motor uit : 4.95v

stationair koude motor : 2.15v

stationair warme motor : 1.60v

warme motor 2000 rpm : 1.18v

ook de MAT sensor gemeten :

stationair warme motor op de ene draad : 3.9v

stationair warme motor op de andere draad : 0.025v

Zover ik heb kunnen achterhalen zouden de waarden voor de MAP wel ok zijn, weet iemand of dat voor de MAT ook geld ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar Haynes:

Unplug the MAT sensor electrical connector and use a digital ohmmeter to check the sensor resistance. With the engine at normal operating temperature the resistance of the sensor should be approximately 4000 ohms or less, decreasing as the air temperature in the intake manifold rises.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weerstand gemeten met stationair draaiende motor, op temperatuur. Multimeter op 20k

met verwijderde stekker direct op de MAT : - 6.00

met aangesloten stekker +4.35 tot +4.55

kortom, het lijkt er niet op of ik doe het fout, nu is het wel zo dat ik buiten gemeten heb en de temperatuur dus ca 4o C was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zojuist de beschikking gekregen over een DRB II en even snel aan de motor gehangen, mijn eerste indruk na het bekijken van de gegevens is dat de MAP sensor nogal op en neer gaat, de aflezingen varieren bij een stationair draaiende warme motor tussen 1,55 en 1,75 volt. alle andere sensoren staan verder redelijk stabiel, de o2 sensor schommelt ook aardig op en neer maar dat schijnt zo te horen.

morgen nog maar eens verder kijken.

Trouwens ook nog een interessante link gevonden over sensoren http://www.aa1car.com/library/1999/cm69910.htm

bewerkt door Cherokee_Chris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...