Cherokee_Chris Geplaatst February 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 Afgelopen week voor de apk weg geweest, nu is het CO gehalte (veel) te hoog en word hij dus niet goedgekeurd. Heeft iemand nog ideeen om dit (eventueel tijdelijk) omlaag te krijgen. Katalysator is iets meer als half jaar oud. Carterventilatie slang hebben we los gehad Grote beurt incl filters etc afgelopen december, pas 3000 km geleden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst February 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 Ik weet uit eigen ervaring dat veel apk keuringsbedrijven de uitstoot meten bij een koude motor. In veel gevallen is de uitstoot vaak beduidend lager als men de motor even warm heeft gereden. Veel keuringstations weten dat ook maar doen dat misschien bewust wel niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst February 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 Michel, De motor was warm, ik had net zo'n 30-40 km gereden en de auto is vrijwel direct naar binnen gegaan. Ik denk dat hij dus wel op bedrijfstemperatuur was Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst February 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 ik zou beginnen met foutcodes uitlezen. misschien lambda sonde kapot. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst February 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 foutcodes uitgelezen : 12 accu is los geweest (klopt) 42 meerdere opties 42 meerdere opties 55 eind aangezien de motor wel gewoon en goed loopt zie ik geen verband met de foutcodes, 42 zouden ofwel brandstof toevoer problemen moeten zijn, ofwel auto shutdown relay, en dat kan weer heel diverse oorzaken hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobV8 Geplaatst February 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 temp sensor defect ? computer registreerd koude motor en past daar het mengsel op aan, gaat dus rijker lopen = hogere CO gr Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 loopt de Jeep stationair wel op 6 pitten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish xj Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Als de Jeep naar voren komt met brandstof toevoer dan wordt toch de Lambda sonde erg verdacht. Aan informatie van de Lambdasonde wordt het mengsel aangepast. De Temperatuursensor regelt the stationair stappenmotor zodat de motor blijft lopen op een stationair toerental als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. U kan proberen de lambdasonde te reinigen maar het vaak weinig effect, zeker als de sonde is overleden. Ebay.co.uk verkoopt Lambda's voor 4.0 Jeeps voor rond £17 plus verzendkosten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Kan een hele partij oorzaken hebben. Begin met de termostaat, komt de Jeep goed op temperatuur, is belangrijk in winter weer. Nummer 2 is de O2 sensor kontroleren met een digitale volt meter om te zien of ie goed toggled . nummer 3 lekkende injector. Hoog CO betekend dat de motor te veel benzine krijgt/ te rijk loopt. Je wil dit zeker repareren omdat het de uitlaat katalisator te heet maakt en hem naar de maan helpt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst February 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2010 wel, weekje verder en veel werk gehad :-( temperatuursensor, thermostaat, lambdasonde etc bleken allemaal ok. probleem was een gescheurd uitlaatspruitstuk, hier nemen de uitlaatgassen waarschijnlijk wat extra zuurstof mee wat de lambdasonde weer registreert en de computer dus compenseert met extra benzine. nieuw spruitstuk en pakking gemonteerd wat al een verbetering gaf, alleen nog niet genoeg omdat ik het inlaatspruitstuk niet voldoende afgedicht kreeg. vandaag dus het hele spul er weer af gehaald, alles nogmaals helemaal schoon gemaakt en gelijk de injectoren van nieuwe rubbertjes voorzien. begin volgende week weer naar de garage om te zien of het nu wel goed is................ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2010 Ben erg benieuwd naar de oplossing; ook bij mij was/is de CO te hoog. Ik heb alleen op sommige momenten ook een storing in de motor. Ook bij mij heb ik een lekkage aan het uitlaatspruitstuk. Echter de meningen zijn verdeeld of dat doet bijdragen aan een te hoog CO door aanzuiging van ongewenste lucht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst February 28, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2010 het nieuwe spruitstuk en de pakking hebben in ieder geval een verbetering gebracht, in eerste instantie was de meting rond de 1,0 , na montage van het nieuwe spul gezakken naar rond 0,6. voor de apk moet ik echter terug naar 0,5. hopelijk heeft de hernieuwde montage alle lekjes gedicht en haal ik dit nu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst February 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2010 als je nog maar 0.1 moet zakken dan wil het wel eens helpen om de ontluchting van het carter even dicht te maken dan gooit hij geen oliedamp in het inlaatspruitstuk en is dus schoner en je luchtfilter even eruit voor een betere adem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2010 Afgelopen week een nieuwe meting laten doen, nu gaan ineens de waarden van laag naar hoog en andersom, zowel de co als lambda waarden. Carterventilatie had ik van tevoren al even afgekoppeld zodat er geen oliedampen in het luchtfilter konden komen. Ter plaatse nog wat stekkers en vacuumslangetjes geprobeerd maar zonder enig effekt. De motor loopt nu ook onregelmatig doordat hij continu van arm naar rijk en weer terug regelt. Heeft er iemand in de buurt van Elst (U) uitleesapparatuur zodat ik wat uitgebreider kan proberen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2010 Lijkt dat de PCU blijft regelen....... gasklep sensor en stappenmotor al nagezien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2010 Nog niet, ik hoop daar morgen aan toe te komen, vreemde is alleen dat hij voorheen gewoon een te hoog percentage co gaf en nu ineens op en neer danst. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2010 De sensor op de gasklep geeft stationair 0.7v, bij 2000 rpm 0.92v en bij 3000 rpm 1.11v, de waarden zijn ook stabiel, geen schommelingen dus. De stappen moter is ook weer schoon, was wel nodig ook. ik heb deze niet gemeten omdat ik geen idee had van welke draden ik wat moet meten. De lambda sonde heb ik gemeten, de grijze draad geeft 0,025 v en de zwarte varieert tussen 0,135 en 0,870 ongeveer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish xj Geplaatst March 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2010 hi chris, ik heb recent een tps vervangen. voor de test staat minimum0.5V, maximum 4.8V. Helaas vermeld het manual niet of deze waarden ook dienen te worden behaald. Mijn tps was zo slecht dat de auto niet wilde starten, en wanneer gestart(benzine direct in inlet) dan wilde die niet oevrschakelen(automaat). Probeer eens om de tps uit te wisselen met een andere Jeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2010 Uitwisselen lukt me op dit moment niet, heb niet direkt een extra Jeep om dat te proberen. vandaag de MAP sensor gemeten: met kontakt aan/motor uit : 4.95v stationair koude motor : 2.15v stationair warme motor : 1.60v warme motor 2000 rpm : 1.18v ook de MAT sensor gemeten : stationair warme motor op de ene draad : 3.9v stationair warme motor op de andere draad : 0.025v Zover ik heb kunnen achterhalen zouden de waarden voor de MAP wel ok zijn, weet iemand of dat voor de MAT ook geld ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2010 Naar Haynes: Unplug the MAT sensor electrical connector and use a digital ohmmeter to check the sensor resistance. With the engine at normal operating temperature the resistance of the sensor should be approximately 4000 ohms or less, decreasing as the air temperature in the intake manifold rises. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2010 Weerstand gemeten met stationair draaiende motor, op temperatuur. Multimeter op 20k met verwijderde stekker direct op de MAT : - 6.00 met aangesloten stekker +4.35 tot +4.55 kortom, het lijkt er niet op of ik doe het fout, nu is het wel zo dat ik buiten gemeten heb en de temperatuur dus ca 4o C was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 10, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2010 (bewerkt) zojuist de beschikking gekregen over een DRB II en even snel aan de motor gehangen, mijn eerste indruk na het bekijken van de gegevens is dat de MAP sensor nogal op en neer gaat, de aflezingen varieren bij een stationair draaiende warme motor tussen 1,55 en 1,75 volt. alle andere sensoren staan verder redelijk stabiel, de o2 sensor schommelt ook aardig op en neer maar dat schijnt zo te horen. morgen nog maar eens verder kijken. Trouwens ook nog een interessante link gevonden over sensoren http://www.aa1car.com/library/1999/cm69910.htm March 10, 2010 bewerkt door Cherokee_Chris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.