Spring naar bijdragen

Gevaarlijke situatie bij gebruik autoambulance


LENZ
 Share

Recommended Posts

Heb mijn cherokee laatst gebruikt om een auto (1200kg) met een autoambulance te trekken.

Mijn bladveren zijn wat slap waardoor de achterkant behoorlijk doorzakt.

Uit onervarenheid besloten de auto er achteruit op te rijden, waardoor de jeep redelijk recht stond en de combinatie stond er netjes bij.

Echter bij het rijden met wat hogere snelheid was het een levensgevaarlijke aangelegenheid.

Bij snelheden rond de 80km/h raakt de jeep/ambulance meerdere keren in een oncontroleerbare slingering, waardoor we tot 2 keer toe het scharen van de combinatie nog net konden voorkomen.

De eerste keer hadden we het nog niet eens door maar de 2e keer was behoorlijk heftig en we hebben hierna de reis vervolgd met sterk verlaagde snelheid.

Er stond op dat moment heel veel wind.

Voor de terugreis besloten de auto weer met de neus naar voren te plaatsen en de baggage uit de jeep in de auto te leggen, waarna de jeep wel iets hing, maar het zag er al beter uit.

Terugreis ging perfect en zelfs bij 90km/h voelde alles prettig aan, weersomstandigheden waren ook veel beter.

Dacht dus dat het aan het verkeerd beladen van de ambulance lag, waardoor de kogeldruk te laag was.

Vorig weekend weer met de ambulance op pad en dat ging op de heenweg perfect, waardoor we besloten de terugreis over de snelweg te gaan.

Tot mijn grote schik gebeurde het echter nu weer bij 90 op cruise.

Jeep ging flink slingeren en schudde heftig van links naar rechts met de combinatie er achteraan.

Heb me laten vertellen dat je in zo'n situatie juist gas moet geven, maar dat voelt heel onnatuurlijk aan en ik besloot dus om af te remmen, waarbij het in eerste instantie lijkt of het slingeren erger wordt, maar gelukkig kwam de jeep weer tot rust.

Je kan je voorstellen dat dat geen prettige ervaring is op de snelweg.

Vervolgens met 60 km/h naar de eerste afslag .

Dit doen we dus nooit meer, maar weet iemand waar dit door komt.

Leek alle keren met wind te maken te hebben, maar vertrouw de jeep ook niet helemaal.

Een paar frisse bladveren zal zeker helpen, maar ligt dit wel aan mijn jeep of is het wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag

teveel of te weinig kogeldruk kan dit veroorzaken, rijdt de auto niet te ver op de ambulance tot aan de rand, maar netjes `in`balans `.

ik zou inderdaad ook de schokbrekers en vering van de auto eens nader bekijken, dat scheelt een slok op een borrel.

gr

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het zelf ook al een keer meegemaakt, en behoorlijk geschrokken.

CJ op de aanhanger achter de XJ, CJ vooruit op de hanger, vastgezet met vier spanbanden, +/- 70kg kogeldruk. Netjes zou je zeggen, maar dat bleek echt te licht. Bij wat spoorvorming met 80 km/u ging hij zo slingeren dat ik bang was dat de CJ van de aanhanger af kwam, of dat we achtersevoren naast de weg zoude eindigen.

De CJ kon nog 30 cm verder naar voren, meer kogel druk dus! Hierna geen last meer gehad, de rest comfortabel kunnen rijden.

Schokdempers, goeie veren, bandenspanning en kogeldruk zijn erg belangrijk.

Bandenspaning een halve bar hoger

Kogeldruk mag best 150 kg zijn ( kijk even op het typeplaatje van de trekhaak)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een complex van factoren is van invloed. In principe alles wat verend of elastisch is: banden (spanning), veren van de trekkende auto en de ambulance, maar ook de het veren van de opgeladen auto t.o.v. de abulance. Daarnaast spelen kogeldruk en zwaartepunt van de getrokken ambulance met lading een rol. Sporen in de rijbaan, die meestal net wat breder zijn dan jouw combinatie omdat ze door vrachtwagens zijn veroorzaakt kunnen slingeren veroorzaken omdat je van het ene in het nadere spoor raakt.

Wat je eenvoudig kunt beïnvloeden:

- elasticiteit van de banden (spanning verhogen)

- kogeldruk (beter wat te hoog dan te laag)

- veren van de geladen auto t.o.v. de ambulance (met spanbanden en evt de lier sterk in de veren trekken zodat het 'dansen' op de kar wordt voorkomen)

- een stabilisatiekoppeling kan het slingeren voor een belangrijk deel onderdrukken

En vooral: bij slingeren NOOIT gas bijgeven (= energie toevoeren) maar remmen (= energie afvoeren). Eventueel, als je de gelegenheid hebt naar de andere rijbaan sturen (al remmend). De tijdelijke zijdelingse beweging onderdrukt de slingering en eventueel aanwezige sporen in de rechter rijbaan worden ontweken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een complex van factoren is van invloed. In principe alles wat verend of elastisch is: banden (spanning), veren van de trekkende auto en de ambulance, maar ook de het veren van de opgeladen auto t.o.v. de abulance. Daarnaast spelen kogeldruk en zwaartepunt van de getrokken ambulance met lading een rol. Sporen in de rijbaan, die meestal net wat breder zijn dan jouw combinatie omdat ze door vrachtwagens zijn veroorzaakt kunnen slingeren veroorzaken omdat je van het ene in het nadere spoor raakt.

Wat je eenvoudig kunt beïnvloeden:

- elasticiteit van de banden (spanning verhogen)

- kogeldruk (beter wat te hoog dan te laag)

- veren van de geladen auto t.o.v. de ambulance (met spanbanden en evt de lier sterk in de veren trekken zodat het 'dansen' op de kar wordt voorkomen)

- een stabilisatiekoppeling kan het slingeren voor een belangrijk deel onderdrukken

En vooral: bij slingeren NOOIT gas bijgeven (= energie toevoeren) maar remmen (= energie afvoeren). Eventueel, als je de gelegenheid hebt naar de andere rijbaan sturen (al remmend). De tijdelijke zijdelingse beweging onderdrukt de slingering en eventueel aanwezige sporen in de rechter rijbaan worden ontweken.

Dit is DE `how to..`:(

Ik ben ook een aardig tijdje bezig geweest voordat ik de ideale positie van de Jeep op de trailer had gevonden en heb (dus) ook slingerend rondgereden.

Als de wagen op de trailer te ver naar voren staat (en idd beter te veel druk...) voel je dat met inveren (hobbel) van de trekkende wagen.

Bij de ideale positie van de wagen op de trailer, voel je eigenlijk nauwelijks iets.

Het lastige is alleen dat dit voor iedere trailer/auto combi weer anders is...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd regelmatig met een ambulance achter de ZJ en weet precies wat jullie bedoelen.

Heb een stok met een stukje tape eromheen deze staat tegen de ZJ als ik met andere auto op de ambulance rijd. Als de ZJ vergenoeg is ingeveerd zit de tape gelijk met een achterlamp.

Zo zonder veel gedoe altijd de juiste kogeldruk, eerste keer natuurlijk effe piemelen

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kogeldruk is idd belangrijk. Een klant kwam zijn graafmachine halen, had een potente 4x4 (Laro...) en wilde vooral géén kogeldruk, onze tegenwerpingen ten spijt. De weg naar Marseille was lang, maar al na zo'n 10 km belde hij: of we hem ff op konden komen halen. Z'n aanhanger met lading lag ondersteboven:

post-1966-12873024975811_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een ketting gemaakt met 2 (lier)haken eraan, 1 gaat om de achterbalk van de ambulance en de ander achter de bakplaat. Zo staat de YJ altijd op de zelfde plek, zeer stevig bij remmen (staat ook met spanbanden vast) en altijd met zo'n 110 kg kogeldruk.

De achter schokbrekers (RS9000) van de ZJ gaan op standje 9, dan rijdt het prima.

Wel heb ik de ervaring dat als ik de yj niet in de veren trek, maar op de wielen vast zet, het rustiger rijdt.

my 2 cents...

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren bedankt voor de reacties, ben dus niet de enige.

Bandenspanning van de jeep heb ik op 2,5 bar staan.

Met rijden voel ik wel dat er aan de jeep getrokken en geduwd wordt door de lading bij hobbels.

Transport is een raceauto, die stevig vast staat.

Wat is de ideale kogeldruk?

Heb tot nu toe de auto zover mogelijk naar achter gezet, maar dat is dus niet handig?

Dit deed ik omdat de jeep anders zover inzakt en het lijkt alsof de voorkant wil opstijgen, dit lijkt me ook weer geen goede situatie.

Maar met verse achterveren en dempers is het dus geen garantie dat dit niet kan gebeuren.

Heb dit met andere SUV;s, of grotere personenauto;s niet eerder meegemaakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het algemeen wordt 5-7% van het totale aanhangwagengewicht gezien als optimaal, in ieder geval voor caravans.

Iets meer mag ook, maar zowel de koppeling als de trekhaak zullen een maximaal toegelaten kogeldruk op het typeplaatje hebben staan.

Die maximale druk is er niet voor niets: tijdens het rijden kan die oplopen tot een paar honderd kilo.

Extreem was ooit de Tabbert Wind-caravan in de 80-er jaren, toen er werd begonnen met de schuine fronten. Bij tegenwind en kuilen waren er momenten dat de druk naar 800 kg. liep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren bedankt voor de reacties, ben dus niet de enige.

Bandenspanning van de jeep heb ik op 2,5 bar staan.

Met rijden voel ik wel dat er aan de jeep getrokken en geduwd wordt door de lading bij hobbels.

Transport is een raceauto, die stevig vast staat.

Wat is de ideale kogeldruk?

Heb tot nu toe de auto zover mogelijk naar achter gezet, maar dat is dus niet handig?

Dit deed ik omdat de jeep anders zover inzakt en het lijkt alsof de voorkant wil opstijgen, dit lijkt me ook weer geen goede situatie.

Maar met verse achterveren en dempers is het dus geen garantie dat dit niet kan gebeuren.

Heb dit met andere SUV;s, of grotere personenauto;s niet eerder meegemaakt

Als je toch voor nieuwe veren gaat zou ik in dit geval voor de HeavyDuty veren gaan.

Garantie is het natuurlijk niet, maar een optelsom van factoren. Als alles technisch in orde is, is aleen de kogeldruk nog de bepalende faktor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het zelf ook al een keer meegemaakt, en behoorlijk geschrokken.

CJ op de aanhanger achter de XJ, CJ vooruit op de hanger, vastgezet met vier spanbanden, +/- 70kg kogeldruk. Netjes zou je zeggen, maar dat bleek echt te licht. Bij wat spoorvorming met 80 km/u ging hij zo slingeren dat ik bang was dat de CJ van de aanhanger af kwam, of dat we achtersevoren naast de weg zoude eindigen.

De CJ kon nog 30 cm verder naar voren, meer kogel druk dus! Hierna geen last meer gehad, de rest comfortabel kunnen rijden.

Schokdempers, goeie veren, bandenspanning en kogeldruk zijn erg belangrijk.

Bandenspaning een halve bar hoger

Kogeldruk mag best 150 kg zijn ( kijk even op het typeplaatje van de trekhaak)

Dat was onderweg naar Bilstain, toch? Ik ben toen net zo hard geschrokken bij mezelf met een identieke combinatie. Mijn vrouw haalde me net op dat moment in en die dacht dat we in één klap twee Jeeps kwijt waren. Dezelfde acties hebben mij toen ook gered:

- Jeep verder naar voren op de autoambulance (verhoging kogeldruk)

- Jeep strakker in de veren getrokken (verbeteren stabiliteit)

Op sommige stukken snelweg is er echter nog steeds geen doorkomen aan. Op de A2 waar je over de vluchtstrook mag rijden en het zo hobbelig is dat de boel aan de achterkant flink aan het dansen is. Dan kom ik ook niet boven de 70.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...