Spring naar bijdragen

Ijslandreis


jeeped
 Share

Recommended Posts

Zo..., we zijn net thuis, vanmorgen om 08.00 uur uit Kolding (Denemarken) vertrokken.

Allemaal bedankt voor het getoonde medeleven met onze pech gevallen.

Zal van de week de foto's en mijn verslag op het forum zetten.

Hebben een tweeslachtig gevoel aan deze vakantie overgehouden, achteraf kijkend op de pech denk je ...nou ja.. en op de momenten van de pech heb ik behalve de vloeken niets gezegd.

Anderzijds is het toch een bijzondere reis geweest, die wij niet graag hadden gemist.

Zal de foto's en mijn verslag z.s.m. hier neer zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik heb ontzettend veel foto's en dat is een hele uitzoekerij, ook mijn verslagje moet ik nog schrijven.

Om de nieuwsgierigheid een beetje te bedwingen heb ik hieronder alvast een paar foto's van de problemen die we hebben gehad.

dsc00223m.jpg

hier ontdekten we dat de schokbreker achter links, compleet los was geslagen van zijn bevestigingspunt en dat de rechtse op punt van afbreken stond.

dsc00224ssx.jpg

dsc00225.jpg

ook de skidplate hing nog maar aan 3 bouten vast, waardoor de versnellingsbak op het punt stond eruit te vallen

dsc00226n.jpg

dsc00227g.jpg

met kunst en vliegwerk een tijdelijke voorziening getroffen, waarmee Dina en ik ongeveer 100 Km door slecht begaanbaar terrein terug naar een dorp konden rijden , waar men ons zou kunnen helpen.

dsc00228k.jpg

dsc00230y.jpg

Uiteindelijk heeft men 2 nieuwe Monroe 4x4 adventure shocks gemonteerd, d.m.v. nieuwe bevestigingspunten te lassen.

De skidplate met nieuwe bouten en moeren vastgezet, linksvoor een kruisje vervangen, de ven van de radiator voor een 2e hands vervangen, omdat eerder de tunnel van de radiator was los geslagen en afgebroken, waarbij de ven en de (nieuwe) radiator beschadigd waren, maar de radiator was nog heel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom thuis Jen en Dini :lol:,....jammer van alle tegenslagen hoewel ik het idee heb dat de Jeep straks als nieuw is als alle delen vervangen en gerepareerd zijn.... Is het terrein zo heftig over langere afstand dat deze onderdelen losraken of zelfs afbreken :thumbsup:??

Benieuwd naar de rest van de foto`s en de verhalen die er bij horen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor dit soort lange reizen is een soort van onboard las aparaat sterk aan te raden joeft niet meer te zijn dan een paar start kabels en las electodes.

De schokbrekens achter zijn vermoedelijk te lang dit breekt het bovenste bevestigins stangetje. De bouten van de trans skid vallen er niet zo maar uit loctite blauw of rood helpt. Als de nut sert in het chassis goed waren had je een bout uit de andere kant kunnen halen. Voor dit soort trips is een goede voorbereiding een must. Ik doe niet veel lange trips maar breng wel elk weekeinde in de bergen en de woestijn door en kom vrij vaak dit soort dingen tegen. Een goed gebouwde Jeep zou dit soort problemen niet moeten hebben, dat of some extreme terijn rijden brengt de problemen naar voren zo dat ze verholpen zijn voordat je een lange reis ga maken.

Erg jammer voor jullie dat deze problemen gebeurden maar voor het grootste deel was dit te voorkomen.

Dit is niet een kritiek maar iets om in gedachten te houden voor de volgende reis. Harde lessen worden bijna nooit snel vergeten.

Buiten dat hoop ik toch echt dat jullie even goed een mooie vakantie gehad hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk tijd en een beetje tot rust gekomen.;)

Zo'n kampeervakantie is voor mij niet "meer" weggelegd.

Iedere dag om 09.00 uur breefing. Heb ongeveer 3 uur nodig om mezelf te verzorgen, de tent en bijbehorende spullen met tent af te breken en op en in de Jeep te bergen.

Dus om 06.00 uur op om dan na een vermoeiende, maar mooie, dag om gemiddeld 21.00 uur de tent weer op te bouwen en het eten te maken.

De IJsland reis is heel goed te doen, als je een goede conditie en niet teveel aan vracht bij je hebt.

Sjikita heeft het roofrack voor mij gemaakt en alle complimenten hiervoor, het rack gaf totaal geen krimp en heeft zeker wel wat te verduren gehad:thumbsup:

Voor de Jeep is het terrein geen probleem, alleen het laadvermogen is niet veel, waardoor hij snel is overladen.

De pech die we gehad hebben is teleurstellend geweest, zeker omdat ik heb geprobeerd alles te voorkomen en uit te sluiten, maar helaas..:lol:

Overzicht van wat kapot is gegaan:

-de plastic tunnel bij de fan afgebroken, waardoor het reservoir ook de nieuwe radiateur heeft beschadigd, de fan zelf moeten vervangen voor een 2e handsje, 2 nieuwe achter shocks afgebroken, 3 bouten van de skidplate verloren waardoor hij was los gekomen, links voor een kruisje moeten vervangen, het spruitstuk gescheurd, moeten laten lassen, de reeds voor vakantie vervangen stuurpomp in elkaar gedraaid en moeten vervangen door een nieuwe, waardoor weer 3 dagen vergooid.

Kortom door alle pech zijn we 7 dagen niet bij de groep geweest, moesten met een auto zonder shocks enz. door bergen met percentages tussen de 10 en 15% en dan weer na reparaties bij de groep zien te komen.

Maar achteraf is het wel een avontuur geweest en hadden Dina en ik het niet willen missen.

IJsland is een bijzonder land met aardige mensen heel gastvrij en behulpzaam.

Schitterend land ook als je de ringweg aan houd heel mooi en goed te doen.

Wij zijn dan op de gletjers geweest m.b.v. van een Nederlandse in IJsland wonende gids die ons heel boeiend over het land wirst te vertellen.

hieronder de link van een selctie van onze foto's en die van mede reizigers:

http://www.mijnalbum.nl/Album=PEL8ITOR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie foto`s Jan :lol:,.....wat een natuur . Als ik het goed zag was dat ook het bedrijf dat de wagen(s) voor Topgear geleverd heeft trouwens ( wat een monstertrucks..;).)

Toch fijn om te lezen dat jullie het niet hadden willen missen ondanks alle tegenslag. Hop dat de Jeep weer snel de oude is ( of nog beter: vernieuwd en verbeterd ;))

gr ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan en Dini, het is om te water tanden. Super foto,s.

Ik denk dat vakantie 2011 vast staat waar we naar toe gaan.:lol:

Maar ik zit nog even aan de pech te denken, die je opgelopen hebt.

Het huis van je ventilator, is dat gekomen met een? doorwaading ?

of gewoon domme pech?

Bouten er uit van je skildplate?...... ik bedoel, is het zo zwaar.

Dat het matriaal erg veel te leiden heeft.

gr :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er redelijk zeker van dat the fan en de shroud gesneuveld zijn nadat de bouten uit de skid plaat gevallen waren. Niet veel ruimte aan de voorkant van de motor. Het jammere van dit alles is dat de meeste pech (buiten de powersteering pomp) Te voorkomen was. Voor de pomp had een cooler kunnen helpen, de power steering pump word erg heet bij lang offroad rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgende deel van Lord of the rings kunnen ze zo daar opnemen

onvoorstelbaar mooi

sommige stukken lijken op Nieuw Zeeland.

jammer van de pech. Ruil je hem nu in voor een Toyo of Laro ?

en elke dag tent opzetten etc als je fysiek wat mankeert en een dagje ouder bent. dat kan ik me helemaal voorstellen. Dat is na een lange dag rijden geen doen meer. Maar dit kunnen ze jullie niet meer afnemen. Geweldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat vakantie 2011 vast staat waar we naar toe gaan.:lol:

Maar ik zit nog even aan de pech te denken, die je opgelopen hebt.

Het huis van je ventilator, is dat gekomen met een? doorwaading ?

of gewoon domme pech?

Bouten er uit van je skildplate?...... ik bedoel, is het zo zwaar.

Dat het matriaal erg veel te leiden heeft.

gr :whistle:

IJsland is zeker de moeite waard volgens mij tref je nergens zo'n bijzonder landschap aan en Erwin de Nederlandse IJslander wist de mooiste tracks voor ons te vinden. Crawling over lavarotsen, zandpaden gravel, water van alles kom je tegen.

het plastic huis van de ventilator is los gekomen, nadat er een nieuwe radiateur is ingezet, waarschijnlijk is er een scheurtje of iets dergelijks in de bevestigingspunten gekomen en daardoor los gescheurd, waardoor deze los op de motor en de fan kwam te liggen met alle gevolgen.

De bouten van de skidplate zaten vast, alleen zoals ook eerder geopperd met lijm o.i.d. extra vast zetten.

De gravel wegen zijn in een soort washboard veranderd en alles wat niet echt goed vast zit trilt gewoon los.

(Ben wel de enige waar dat dan bij gebeurt is)

Heb later de banden naar 1.00 Bar laten leeg lopen en dat scheelt wel een stuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...