Spring naar bijdragen

Harde piep in turbo alle CRD's?


jjvroom
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds augustus een Patriot Limited, CRD. Prachtig ding! Helaas hoor ik een harde schelle piep (zoals een TV, maar dan harder) bij ongeveer 2700 toeren.:lol:

Volgens de garage (Kien uit Arnhem) is het de turbo. Goed: turbo vervangen, geen verbetering. Weer naar garage, allerlei slangen vervangen, geen verbetering. Importeur erbij, die hoorde in eerste instantie niets. Niet gek, want ouder dan 50 en dan hoor je de hoge tonen niet meer... Opnieuw gechecked en ja, inderdaad: erg vervelend. Ondertussen hebben alle werknemers van Kien al in het ding gereden om het te horen en ook zij vinden het heel erg voor mij.

Ik heb ze nu in gebreke gesteld en wil een andere Patriot zonder piep. Zij stellen echter dat er geen CRD rondrijdt zonder deze piep (in mindere of meerdere mate). Dat geldt dus ook voor andere modellen met dezelfde motor. Wie rijdt er CRD en hoort het NIET? Dan heb ik weer een argument om niet mijn geld terug te krijgen, maar een andere Patriot. 't Blijft namelijk een geweldig ding.

bewerkt door jjvroom
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een Patriot ligt een VW 2.0 dieselmotor.

Ik heb diverse VW's en Audi's gereden en in alle gevallen was de turbo goed te horen.

Absoluut niet iets om je druk over te maken en/of de dealer in gebreke te stellen.

Op dit moment rijdt ik voor de baas een Ford Mondeo 2.0 Diesel, en die heeft het ook. Is nu eenmaal normaal als je een dieselmotor met turbo rijdt.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard is de turbo goed te horen, die geeft een lekker geluid. Het extra geluid dat je hoort is een hele hoge ultrasone piep die alleen tussen de 2500 en 3000 toeren optreedt. Als je 120 rijdt in z'n 5 of 6 en je geeft wat gas bij hoor je 'm zo hard, dat je er hoofdpijn van krijgt. Hoe jonger de passagier, hoe erger ze het horen.

Met tegenwind en volle lading helemaal een ellende. Moet er niet aan denken om zo naar Zuid-Frankrijk te rijden, inclusief aanhanger...:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, da's duidelijk. Net in een andere Patriot gereden, ennuh: geen piep te horen. Wat wel opviel was dat bij die Patriot de turbofluit in de lage toeren mooi te horen was en de schelle piep bij hogere toeren niet. Mijn Patriot laat helemaal geen fluit horen, niets, njente, maar de piep dus wel.

Rara...

Nu dus de brief maar de deur uit omruiling te eisen. Helaas. Moet wel zeggen dat Kien alles gedaan heeft wat technisch kan denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij 'Kien' hebben ze tot nu toe alle medewerking verleend. 'T is alleen jammer dat de auto waar ik in gereden heb in Zwolle staat, Kien zit in Arnhem. Ik woon zelf ook in Zwolle, en heb de auto in Arnhem gekocht. in dit geval dus erg lastig.

Ik zal 't eens navragen mbt het spruitstuk, bedankt voor de tip! Ik denk zelf ook dat het een heel klein iets is. Ze hebben er zelfs met de stethoscoop boven gehangen, maar konden de fluit niet localiseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Klinkt een beetje als een lekke spruitstukpakking of een losse bout. Een scheur in het spruitstuk kan ook natuurlijk...

Lekkage verklaart ook een beetje het ontbreken van de turbofluit onderin...

Heb dit doorgespeeld aan garage. Ze hadden dit ook al bedacht. De hele handel is losgehaald, ook het spruitstuk. Ze hebben alles op druk gezet om te zien of er een scheurtje of lek aanwezig is. Niets dus. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zijn we weer:frusty:

Vrijdag was de auto weer van de importeur bij de garage en vandaag weer voor de deur. Importeur heeft er met 4 man in gereden en niemand heeft de piep gehoord. Zeggen ze.

Ik word alleen maar een beetje gek van de piep en wat misselijk, mijn vrouw krijgt helemaal de pip en de kinderen duiken onder de bank bij 120 - 130 met IPOD op max.

Dus: nu een brief met eis voor omruiling. Wat een gekloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhuh... gehoord..... lekker als er een paar topmanagers van een jaar of 50 in gereden hebben die alle hoge tonen al niet meer horen.

Meten is weten zou ik zeggen. Gewoon even een simpele geluids meting doen, zou ik zeggen. Nog eentje in een andere Patriot zonder piep, vergelijken, en klaar is Kees.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk Ab, dat zijn woorden naar mijn hart:worshippy:

Er zaten ook 2 monteurs bij die veel te lang in de werkplaats hebben rondgelopen en dus zo lawaaidoof zijn als een mus op nieuwjaarsochtend.

't Zal wel uitdraaien op een bemiddeling door de BOVAG oid. De brief gaat morgen de deur uit en dan maar weer duimen draaien en niet te hard rijden. Kan ook niet, want ze hebben #$#@% :ohmy: m'n dieseltank bijna tot de laatste liter leeggereden. Van de 5 maanden dat ik de auto heb is 't ding nu in totaal bijna 1 maand bij garage / importeur geweest.

Wordt (helaas) vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien eens naar een VW dealer gaan.. :ohmy:

(in overleg met de verkoper natuurlijk)

van autoweek (golf 2.0 TD):

2000 km

Een apart fluitend geluid valt mij op. Komt naar voren als ik het gas wat dieper intrap en rond de 2000 toeren. Terug geweest bij de dealer en stukje gereden. Gaven aan dat het geen verontrustend geluid is en de het turbo is die je hoort. Ik kan me niet herinneren dat de auto waarin ik heb proef gereden dit ook had...Bovendien irriteert het best wel. Binnenkort nog eens bij een andere dealer langs (daar gaat hij i.v.m. verhuizing toch ook in onderhoud). Ik houd jullie op de hoogte.

8000 km

Inmiddels langs geweest bij de andere VW dealer. Er werd direct geconstateerd dat de genoemde fluittoon niet normaal is. Vervolgens een afspraak gemaakt om hier verder naar te kijken. Inmiddels is er een nieuwe turbo geplaatst en de fluittoon is verdwenen. Auto klinkt weer zoals het hoort. spacer.gif

*edit, link vergeten: http://www.autoweek.nl/myreviewauto.php?id=21535

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...