Spring naar bijdragen

Trotse Jeep eigenaars gezocht voor portretserie


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

foto's zien er mooi uit!

ik denk zelf alleen dat je ook een beetje op de achtergrond moet letten, ik zie hier en daar wat rotzooi eromheen, ook bv. een garage deur waar met verf op is gekalkt ziet er niet fraai uit, of bv even de garage krik weghalen die half achter een jeep staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 150
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

foto's zien er mooi uit!

ik denk zelf alleen dat je ook een beetje op de achtergrond moet letten, ik zie hier en daar wat rotzooi eromheen, ook bv. een garage deur waar met verf op is gekalkt ziet er niet fraai uit, of bv even de garage krik weghalen die half achter een jeep staat.

Dat is een van de opmerkingen die ik op de Academie ook te horen kreeg. In mijn originele plan hoorde dat ook zo, maar het herziene concept is iets anders.

Hier twee testjes die ik vanmorgen gemaakt heb.

Enne, Menno, zou jij ook mee willen doen?

post-2093-1287302111612_thumb.jpg

post-2093-12873021119047_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil natuurlijk ook meedoen als je dat wilt, aleen ben nog niet helemaal klaar.

Ik lees je V8 topic aandachtig mee, dus dat weet ik. Zelfs als de Jeep niet rijdt, of als er geen motor in ligt past het in de serie. Dat is toch immers (een deel van) het Jeep gevoel: zelf je motor reviseren, dat soort dingen. :D

Maar ik zal nog lang bezig zijn met dit project, dus ook wanneer je klaar bent nog wel.

Is de Jeep met opzet onscherp?

Ja, is met opzet. De vorm van de Jeep is zo elementair, dat je die zelfs nog herkent als de Jeep niet scherp is. Bovendien kun je op deze manier een visuele scheiding aanbrengen tussen de Jeep en de eigenaar. Omdat de persoon scherp is, ga je daar naar kijken en omdat de Jeep niet scherp is, maar wel een groot deel van de foto beslaat, krijgt die ook de aandacht die hij verdient.

Doordat er uiteindelijk tientallen foto's zullen zijn waarin de vorm van de Jeeps telkens terugkomt, wordt het onscherpe van de Jeep steeds minder 'storend', en uiteindelijk zelfs een duidelijke toevoeging aan de serie.

Ik streef er wel naar het Jeep logo (als dat aanwezig is) en de karakteristieke gril telkens in beeld te hebben. Dat is immers wat alle mensen in de serie met elkaar verbind. De passie voor de Jeep :whistle:

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat mooi vind, dus voor de mensen die mee doen, wil ik best ook een paar foto's maken waar de Jeep wel scherp op staat. Die zal ik dan zelf niet gebruiken op de Academie, maar dat maakt niet uit. Als de eigenaar van de Jeep die foto's mooi vind, kan hij / zij ze krijgen :bye1:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Ed's 'werkplaats' niet goed genoeg is, met de graffiti en zo, is de Maasvlakte misschien wel een aardige lokatie.

Denk dat er wel een paar geinteresseerden te vinden zijn vanuit Rotterdam en omstreken.

Op zich is de werkplaats van Ed zeker wel bruikbaar. Ik moet er alleen anders mee om gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het wel mooi zo met de Jeep onscherp op de foto.

Maar je moet nog wel kunnen zien welke Jeep het is.

(zoals de 2e foto van jezelf)

Want de Jeep en z'n eigenaar zijn beide een herkenning,

dwz je kent de Jeep aan de eigenaar en andersom.

Kun je de Jeep dan ook onscherp krijgen als de eigenaar bij z'n Jeep staat?

Qua achtergrond heb je wss niet altijd de mogelijkheid om een plaatje "in het veld" te schieten.

Vind deze wel het mooist, Jeep komt dan beter tot z'n recht.

Maar een garagedeur "met opschrift" heeft ook wel wat.

keep up the good work :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het wel mooi zo met de Jeep onscherp op de foto.

Maar je moet nog wel kunnen zien welke Jeep het is.

(zoals de 2e foto van jezelf)

Want de Jeep en z'n eigenaar zijn beide een herkenning,

dwz je kent de Jeep aan de eigenaar en andersom.

Dat klopt helemaal. Het is in principe ook de bedoeling dat de Jeeps herkenbaar moeten zijn. Bij sommige Jeeps is dat makkelijker dan bij anderen denk ik. Jouw Jeep zal vrij makkelijk te herkennen zijn. De mijne is wat algemener. Er zijn vrij veel groene ZJ's. Verhoogd zijn het er misschien minder, maar nog steeds aardig wat.

Verder laat de situatie het niet altijd toe. De CJ7 van FrankXJ kon bijvoorbeeld de garage niet uit en dan houdt het vrij snel op. Ik heb maar gegokt op de combinatie van zijn CJ7 en zilveren XJ.

Kun je de Jeep dan ook onscherp krijgen als de eigenaar bij z'n Jeep staat?

Ja en nee. Als de eigenaar een stukje van de Jeep af staat (niet perse zo ver als ik stond), dan lukt het wel. Afhankelijk van de gebruikte lens (brandpunstafstand) en camerainstelling (diafragma) ontstaat er een bepaald gebied waarbinnen het beeld scherp is. Ik kan spelen met de plaats en grootte van dat gebied.

Op zich is er veel mogelijk, maar alles hangt af van de beschikbare ruimte. In mijn eigen voorbeeld stond ik zeker wel tien meter van de Jeep af. Sta je dichter bij dan is de Jeep minder onscherp. Verder weg is de Jeep dus onscherper.

Ik kan heel technisch worden, maar uiteindelijk kan het meestal wel.

Wat ik wil proberen te voorkomen is dat de nieuwe serie foto's teveel op elkaar gaat lijken. Ik zoek dus zoveel mogelijk verschillende combinaties van hoe en waar de Jeep en zijn eigenaar staan. Ik heb al wat dingen in gedachten (soms bij specifieke Jeeps en eigenaren). Overlap zal ik niet helemaal kunnen voorkomen denk ik, maar ik doe mijn best.

Qua achtergrond heb je wss niet altijd de mogelijkheid om een plaatje "in het veld" te schieten.

Vind deze wel het mooist, Jeep komt dan beter tot z'n recht.

Maar een garagedeur "met opschrift" heeft ook wel wat.

Klopt. Een veldje is vaak mooier en rustiger, maar de achtergrond kan ook iets zeggen over waar de eigenaar van de Jeep woont of werkt. De achtergrond kan dus ook herkenning opleveren. Veel van ons zijn bij JeepEd geweest en herrkennen een foto met zijn werkomgeving direct.

keep up the good work :lol:

Ik doe mijn best. Het is leuk, leerzaam en het is weer een kans om honderden kms in de Jeep te rijden (morgen weer 200 á 300 km ::P

Andersom vind ik het erg fijn dat jullie allemaal commentaar geven. Soms wat minder serieus en soms juist wat serieuzer, maar dat heb ik graag. En ik wil natuurlijk niet alleen horen dat de foto's mooi zijn. Zolang het opbouwend is, wil ik alles wel horen.

Dus tot nu toe, iedereen die mee werkt of denkt bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind de combinatie zoals je de Jeeps van Frank gefotografeerd hebt wel geslaagd ..... de een buiten en de ander binnen

oke, op verzoek nog wat 'opbouwende kritiek' :

# laat de Jeep eens van een andere kant zien (merendeel van de Jeepers staan links voor de Jeep)

# slechts een klein maar herkenbaar deel van de Jeep op de foto laten zien

# Jeepers zelf laten bepalen hoe ze met hun Jeep gefotografeerd willen worden (kan natuurlijk zijn dat jij zelf de positie wil bepalen)

# sommige foto's in zwart-wit

# ... ach nog wel 1001 posities denkbaar, afwisseling dus

mocht je nog eens bij mij langs komen in Almere-Haven, er zijn hier mooie plekjes aan het Gooimeer om plaatjes te schieten

btw,

tis alweer wat jaartjes geleden, maar heb zelf ook veel gefotografeerd

ben dus wel redelijk bekend met de techniek

ik klooi tegenwoordig wat aan met een compact-cameraatje (gemakzucht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind de combinatie zoals je de Jeeps van Frank gefotografeerd hebt wel geslaagd ..... de een buiten en de ander binnen

:P

oke, op verzoek nog wat 'opbouwende kritiek' :

# laat de Jeep eens van een andere kant zien (merendeel van de Jeepers staan links voor de Jeep)

Dat is zeker de bedoeling. In de eerste serie was het bewust, in de tweede serie (begonnen bij mijn tweede test en Frank) gaat dat zeker veranderen.

# slechts een klein maar herkenbaar deel van de Jeep op de foto laten zien

Ben ik ook mee aan het experimenteren. Dat zal bij sommige Jeeps beter werken dan bij anderen. Zo vind ik de grill van Franks XJ erg herkenbaar. Of dat detail klein genoeg is weet ik niet.

# Jeepers zelf laten bepalen hoe ze met hun Jeep gefotografeerd willen worden (kan natuurlijk zijn dat jij zelf de positie wil bepalen)

Hier sta ik zeker voor open. Wat mij betreft kan zo'n fotosessie een combinatie zijn. Wellicht heb ik al een positie in gedachten, maar we kunnen zeker ook een aantal andere dingen proberen. Ik moet zelf uiteindelijk één foto hebben die in mijn serie past, maar ik kan ook foto's schieten die voro de eigenaar mooi / leuk zijn, zonder dat ik die in mijn serie ga gebruiken. En ook de ideeen die ik aangedragen krijg kunnen natuurlijk heel goed werken binnen de serie. Ik ben zeker nog niet alwetend :lol:

# sommige foto's in zwart-wit

Dat kan en wil ik voor de eigenaar(s) graag doen, maar kan ik binnen de serie niet maken, tenzij de hele serie zwart-wit wordt. Een (al dan niet geselecteerde) foto omzetten naar zwart-wit is geen enkel probleem.

# ... ach nog wel 1001 posities denkbaar, afwisseling dus

Precies! Dat moet zeker zo zijn.

mocht je nog eens bij mij langs komen in Almere-Haven, er zijn hier mooie plekjes aan het Gooimeer om plaatjes te schieten

Graag.

btw,

tis alweer wat jaartjes geleden, maar heb zelf ook veel gefotografeerd

ben dus wel redelijk bekend met de techniek

ik klooi tegenwoordig wat aan met een compact-cameraatje (gemakzucht)

Ik probeer niet te technisch te worden omdat er misschien ook mensen meelezen die de techniek niet (of nog niet of niet helemaal) snappen.

En ook met compact camera's kun je hele mooie / goeie foto's maken. Uiteindelijk ligt het voor 99% aan de fotograaf en niet aan de camera.

Zo heb ik voor de Academie één opdracht geschoten met mijn telefoon. Daarop kan ik niets afstellen en er komen foto's van net geen 2 megapixels uit. Ik moest dus heel erg letten op de inhoud en compositie, want andere technieken kon ik niet toepassen. Die serie is uiteindelijk goedgekeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was KOUDDDDDDDDD :whistle:!!!!!!!!!!! Maar ergens in de polder deze fotograaf gespot ;)

Stond oud ijzer van een of ander wazig type te fotograferen ofzoiets........

Koud was het zeker! En gelukkig zijn er technieken voorhanden waardoor je dat oud ijzer niet meer 100% kan herkennen :P

In de polder hadden we een hoop mogelijkheden, dus zijn het drie portretten geworden (een ervan komt in de serie, weet nog niet welke).

Daarna doorgereden naar Monster en ook daar nog een paar Jeepers gestrikt :D

Bedankt weer allemaal :bye1:

post-2093-12873021131781_thumb.jpg

post-2093-12873021134669_thumb.jpg

post-2093-12873021137567_thumb.jpg

post-2093-12873021170038_thumb.jpg

post-2093-12873021172929_thumb.jpg

post-2093-128730211758_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij houdt zijn buik in :bye1:

3e vind ik de beste

Ga je even een paar dagen schaatsen en staat er dit op het forum als je terugkomt :whistle:

Het erge is dat het nog dat ik hem echt probeer in te houden en dat we het ern nog over hebben gehad of dat beter zou zijn voor de foto of niet :D

Leuke foto's Michiel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de polder hadden we een hoop mogelijkheden, dus zijn het drie portretten geworden (een ervan komt in de serie, weet nog niet welke).

Brrrrrr,.....ben net weer opgewarmd :bye1:, mooie pica`s ( jammer van die vent op die vent op de foto...:whistle:. Vind die met de bomen erg geslaagd , goed uitgepuzzled.....Thanks Michiel..( nog gelukt met je camera trouwens ? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mitchell, Goeie foto's
Leuke foto's Michiel!

Dank :P

Schrok wel van de wallen onder mijn ogen. :D Goeie verkleumde kop.

Hehe, die ogen, dat komt door de zon, was achteraf niet zo handig om recht in de zon te kijken :bye1:

En verkleumd waren we inderdaad allemaal!

Brrrrrr,.....ben net weer opgewarmd ;), mooie pica`s ( jammer van die vent op die vent op de foto...:whistle:. Vind die met de bomen erg geslaagd , goed uitgepuzzled.....Thanks Michiel..( nog gelukt met je camera trouwens ? )

Je bedoelt die foto met de Jeep achter de bomen? Want bomen hebben we in iedere foto ;). Die vind ik zelf ook wel goed.

De camera is nu weer terug naar Canon, en wellicht gaan ze 'm omruilen voor een nieuwe, want er zijn nu wel erg veel defecten aan het toestel... Weer een paar weken afwachten dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoelt die foto met de Jeep achter de bomen?

Yep !! , die bedoel ik........

De camera is nu weer terug naar Canon, en wellicht gaan ze 'm omruilen voor een nieuwe, want er zijn nu wel erg veel defecten aan het toestel... Weer een paar weken afwachten dus.

Hoop dat ie snel weer terug is ( of nog beter : vervangen wordt....) , kan het project weer verder..:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb wel gezien gaat om de bestuurders niet om de jeep

jammer

Da;s niet helemaal waar. Het gaat over de bestuurder én de Jeep. Maar door de Jeep en de bestuurder gelijkwaardig af te beelden (zoals in de eerste serie) worden de beelden erg 'plat'. Op zich kan dat een hele interessante serie worden, maar daar kom ik op de Academie niet mee weg. Bovendien blijft de Jeep herkenbaarder dan de bestuurder wanneer deze onscherp wordt weergegeven.

Een andere aanpak zou kunnen zijn om de Jeeps kleiner (zoals in de tweede serie) af te beelden, maar wel scherp. Dat is iets dat ik nog wil proberen, maar voor aanstaande maandag (beoordelingen op de Academie) moet ik een serie af hebben, en de huidige aanpak werk daarvoor denk ik het beste.

Zoals ik eerder al schreef, wil ik dit project voor mezelf zeker voortzetten. Er is nog veel te proberen, en niet alles hoeft zoals men dat op de Academie wil zien. Maar nu dus even wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...