Spring naar bijdragen

slipgevaar


jeroenimo
 Share

Recommended Posts

ik heb een xj limited 1996, nog in hele goede staat. Hij heeft alleen de neiging om met nat weer op asfalt te gaan slippen. De eerste keer dacht ik dat er olie op de weg lag, maar later is het weer gebeurd. Banden zijn gecontroleerd, genoeg profiel. Spanning is ook goed, op advies van de wegenwacht zelfs opgevoerd naar 3,5 bar. Heeft er iemand tips waar ik het moet zoeken of is dit gewoon de cherokee wegligging waar ik voor ben gewaarschuwd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is een bekend verschijnsel. Gevolg van veel kracht op de achterwielen. Een voorwielaandrijver zou gewoon rechtuit gaan.

Geen idee of het opvoeren van de spanning een oplossing is, volgens mij helpt het alleen een beetje tegen aqua-planing.

Als er permanente 4WD aanwezig is, schakel die dan in en je bent van het "euvel" verlost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden maken in dit geval een hoop uit.

De ene band is de ander niet met andere woorden er zijn dus banden die het in het terrein waanzinnig doen maar op de weg behoorlijk de wagen laten glijden.

Het harder oppompen werkt niet mee aan de wegligging.Een band die erg hard opgepompt wordt heeft minder raakvlak op de weg dus ook minder grip.

Normaliter zijn de banden van een Jeep zo tussen de 2,1 en 2,4 bar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde probleem met mijn General Grabber AT2's.

Het zorgde er laatst voor dat ik een rotonde binnendoor moest nemen toen een vrachtwagen er even voor dook.

Ik had de keuze tussen glijden en de vrachtwagen van dichtbij bekijken, of uitwijken.

Het enige advies wat ik kan geven is afstand houden en rustig remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden maken in dit geval een hoop uit.

De ene band is de ander niet met andere woorden er zijn dus banden die het in het terrein waanzinnig doen maar op de weg behoorlijk de wagen laten glijden.

Het harder oppompen werkt niet mee aan de wegligging.Een band die erg hard opgepompt wordt heeft minder raakvlak op de weg dus ook minder grip.

Normaliter zijn de banden van een Jeep zo tussen de 2,1 en 2,4 bar.

Dit Klopt helemaal wat Jeeped hier schrijft. Banden onder jeeps horen niet meer lucht te hebben als max 2.4 bar. Er zijn een paar uitzonderingen dat het 2.6 kan zijn maar verder moet je echt niet gaan. Meer lucht in de banden resulteert niet in minder slipgevaar.

Ed kan het ook niet zijn dat de LSD die standaard in veel achterassen zit van invloed is en zal zijn op de wegligging in de bochten en dan vooral bij nat weer? Als deze nog werkt kan hij ingijpen zodra 1 wiel zijn grip verliest en zou dat dan ook niet kunnen lijden tot meer slipgevaar in de bochten bij nat weer. Ik had hiervoor een limited slip locker erin zitten en bij nat weer was het net russisch roulette bij bochten. Dan moest ik deze heel rustig nemen anders ging ik gewoon dwars.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yup, LS helpt niet echt als je zoekt naar beter bochten gedrag, maar is nog best te doen normaliter.

De combinatie van LS plus een band die weinig grip heeft op vochtig wegdek gaf mij ook de nodige spannende momenten, en dan rij ik zelfs nog met korte wielbasis.

Met goeie banden totaal geen last meer van gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hiervoor een limited slip locker erin zitten en bij nat weer was het net russisch roulette bij bochten. Dan moest ik deze heel rustig nemen anders ging ik gewoon dwars.

Ervarings deskundo hiero....:huh:

Toen ik nog een LS dif had, ook een paar keer achterstevoren gestaan op (natte) rotonde....

Rustig met het rechtervoetje is het sleutelwoord hier denk ik....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja klopt als een bus als je bij een nat weg dek even teveel gas geeft breekt hij snel uit dat heb ik ook twee keer gehad :thumbsup:

het vermogen op de achterwielen is groot:yes:

en het harder maken van je banden maakt het erger let daar mee op ik heb mijn banden erg hard maar dat komt omdat ik er veel tools voor mijn werk in heb liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...