Spring naar bijdragen

Remvloeistof DOT 3 .. DOT 4?


Nikonised
 Share

Recommended Posts

heb die vraag wel eens meer gehoord ff de uitleg gegoogled (of zo iets)

DOT

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof.

Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.

Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing

Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.

Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.

Toepassing DOT-3: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.

Toepassing DOT-4: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.

Deze remvloeistof is uitermate geschikt, daar waar rekening moet worden gehouden met hoge remsysteem temperaturen en daar waar lage temperaturen voor komen in combinatie met ABS-systemen.

Er zijn kleinere merken die een siliconen toevoeging in de Brake Fluid mengen om het zodoende te verkopen als DOT-5 maar blijf hier vanaf want met siliconen krijg je absoluut problemen.

Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.

<_<

ps

gebruik zelf gewoon DOT 4 en er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb die vraag wel eens meer gehoord ff de uitleg gegoogled (of zo iets)

DOT

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof.

Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.

Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing

Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.

Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.

Toepassing DOT-3: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.

Toepassing DOT-4: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.

Deze remvloeistof is uitermate geschikt, daar waar rekening moet worden gehouden met hoge remsysteem temperaturen en daar waar lage temperaturen voor komen in combinatie met ABS-systemen.

Er zijn kleinere merken die een siliconen toevoeging in de Brake Fluid mengen om het zodoende te verkopen als DOT-5 maar blijf hier vanaf want met siliconen krijg je absoluut problemen.

Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.

<_<

ps

gebruik zelf gewoon DOT 4 en er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad

OW-kee! MR- Fix-it dat is info! thanx!

Ik ga maar gewoon proberen met DOTje 4!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OW-kee! MR- Fix-it dat is info! thanx!

Ik ga maar gewoon proberen met DOTje 4!

Ik had een paar maanden geleden precies dezelfde vraag. Op advies van Maasbach 4x4 Dot4 gebruikt en dat werkt bij mij prima. Geen lekkages of andere ellende.

Ook een CJ maar dan een jaartje jonger dan die van jou

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dot 4 moet geen problemen geven

ik heb het in m,n Nekaf van 58 , J10 uit 78 en de Wrangler van 88 zitten

Geen probleem.

Succes Erik

Echter bij de koppeling kan het wel problemen geven.

Vorige week is bij mij het hydraulisch druklager vervangen. (comanche)

De seals leken toch een beetje porus te zijn , het kan natuurlijk ook door de leeftijd komen , maar voor de zekerheid toch maar dot-3 ingedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik ook tegenwoordig alleen nog maar Dot-3 in de CJ.

Brezan heeft het gewoon nog op voorraad staan, zowel kannen van 1 als van 5 liter.

Heb de ervaring dat de seals van hoofdrem cylinder met dot 4 zeer veel sneler stuk gaat als met Dot-3, dit ook door diverse mensen bevestigd gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik ook tegenwoordig alleen nog maar Dot-3 in de CJ.

Brezan heeft het gewoon nog op voorraad staan, zowel kannen van 1 als van 5 liter.

Heb de ervaring dat de seals van hoofdrem cylinder met dot 4 zeer veel sneler stuk gaat als met Dot-3, dit ook door diverse mensen bevestigd gekregen.

Same here..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Er is veel te doen over dat Dot gebeuren.

In Dot 4 en Dot 5.1 zitten bepaalde toevoegingen die in Dot 3 niet zitten!

En die toevoegingen kunnen in bepaalde concentraties er voor zorgen dat de vloeistoffen niet samen mengbaar zijn en / of je rubbers en rubberachtige aantasten.

Als je echt goede aan alle specificaties voldoende Dot 4 of 5.1 hebt is die 100% uitwisselbaar en mengbaar met Dot 3(bij mengen gaat de kwaliteit wel naar beneden natuurlijk)

Echter er zijn een hoop merken die alleen aan het samen mengbaar voldoen, bij die merken ga je nat met je rubbers als dat nog de ouden zijn (of als ze nooit verbeterd zijn).

Dat ligt aan het volgende:

Toen Dot 3 er was had je zeg maar een opbouw eis en een eind eis aan beide deed zo’n beetje elke fabrikant.

Maar toen kwam Dot 4, door geheimhouding octrooi ect werd er alleen nog maar voldaan in hoofd zaak aan de eind eis.

Een mooi voor beeld was toen Dot 5 uit kwam, door nog alleen te voldoen aan de eind eis waren er fabrikanten(nu nog steeds) die door borduurde op de samenstelling van Dot 4-3 andere waren een totaal andere weg ingeslagen.

Dit heeft men te proberen te redden door Dot 4 gerelateerd Dot 5.1 te noemen.

En staat Dot 5 nu bekend als silicone, maar dat hoeft niet zo te wezen!

Dit nu is de crucifix van het mengen cq vervangen elke Dot is zondermeer uitwisselbaar met een andere mits er aan de opbouw eis is voldaan.

Echter je leest bijna altijd op de verpakking meets ,almost hetgeen inhoud dat er aan de eind eis is voldaan maar niet aan de opbouw eis.

Mijn stelling is dat je alleen Dot bij elkaar kunt gooien als ze van de zelfde fabrikant zijn!

Verschillende fabrikanten met elk hun eigen opbouw kan elkaar bijten waar bij het sleutelen met vieze klauwen daarvoor in de olie of atf gezeten te hebben extra in je nadeel is.

Met andere woorden hou je aan je instructies van de auto fabrikant of gewis je er van dat je echte een aan alle eisen voldoende qua opbouw, andere vloeistof hebt.

Maar aan de andere kant praten we niet over een verschil van, het gaat tien jaar mee of een maand.

Dus ik pleur overal Dot 4 in, daar heb ik nou eenmaal heel veel van staan.(van de vrachtwagen afgevallen!)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Hallo. Elke 2 jaar vernieuw ik alles met DOT4 en dit jaar is dit alweer de 4e keer. Op deksels en in manuel spreekt men over DOT3. :D

Misschien met de XJ geen probleem.. misschien met een CJ ook niet, de kàns op problemen is bij de CJ kennelijk iets groter.

Dat is geloof ik de kern van het verhaal.

(ik ken namelijk ook mensen die kunnen eten wat ze willen en toch niet dikker worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Zou er echt verschil zitten in de afdichtingen en/of cups?

Het is allemaal synthetisch rubber met specificaties die heel erg op elkaar lijken.:frusty:

Als het echt heel verkeerd zou kunnen gaan , zou de autoindustrie wel meer veiligheidsmaatregelen getroffen hebben om vermengingen en verwisselingen te voorkomen. toch?

Haha. Kijk maar bij de pomp, ik tankte gisteren bijna diesel.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...