Spring naar bijdragen

Even voorstellen, en een vraag


jeroenC
 Share

Recommended Posts

Hoi, mijn naam is Jeroen en ik ben op zoek naar een Jeep, zoek een 4.0

Zo iets als op bijgevoegde link.

http://www.gwbs.nl/sites/jeep/Detail.aspx?AutoId=29344

Ik koop de Jeep niet om mee te gaan terrein rijden maar om mijn speedboot te traileren. Nu kan zo'n jeep heel wat kilo's trekken maar volgens caravantrekker.nl valt die nogal tegen bergop.

Mijn trailer met boot weegt ongeveer 1900 kg, heeft iemand ervaring met het rijden in bergpassen. Bijvoorbeeld naar het Gardameer ga ik meestal over de Gotthart pas en die is best wel steil.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klink misschien vreemd op een forum als deze maar... wil je een echt trekpaard (voor op de weg) overweeg dan de aanschaf van een Nissan Patrol GR 2.8 turbo diesel.

Ben ik het mee eens, van de XJ's kun je dan nog het beste de diesel pakken als je toch persé een XJ wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind een Jeep XJ gewoon een hele mooie auto. Zo'n toyota vind ik gewoon lelijk.

Zo'n 4.0 kan toch een behoorlijke geremde trailer makkelijk aan. Ik dacht dat ze bij caravantrekker nl gewoon een beetje aan het muggeziften waren.

Dus jullie denken dat je bij de eerste stevige bergpas problemen kan verwachten met de jeep? Een diesel begin ik niet aan daar draai ik veel te weinig km's voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit mij helemaal aan bij de rest! Op het bedrijf waar ik werk hebben wij diverse trekpaarden geprobeerd en de patrol komt er met kop en schouders bovenuit. Trekpaard bij uitstek!

Wij hebben een Patrol GR van ''91 met 320 kKM op de klok binne ons bedrijf. Zonder noemenswaardige reparaties elke dag in bedrijf tijdens onze bosbeheerwerkzaamheden!:blush: Maar... een Jeep natuurlijk veel meer uitstraling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Dit is een moeilijke vraag die je stelt, je vraagt namelijk niet om de beste auto.(laro,helaas in dit geval)

Maar of deze het kan doen?

Nou deze kan het doen, beter als menig trekauto van het jaar.

Maar vergt wel een ervaren bestuurder gewend aan automaat.

Qua comfort op de weg er naar heen en terug, heb je er veel meer aan als bv een petrol.

Maar in de steile hellingen is hij minder.(zowel op als af)

Als je dat beter wilt zul je toch naar een dikke V8(op & af) of een diesel(op) moeten.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Dit is een moeilijke vraag die je stelt, je vraagt namelijk niet om de beste auto.(laro,helaas in dit geval)

Maar of deze het kan doen?

Nou deze kan het doen, beter als menig trekauto van het jaar.

Maar vergt wel een ervaren bestuurder gewend aan automaat.

Qua comfort op de weg er naar heen en terug, heb je er veel meer aan als bv een petrol.

Maar in de steile hellingen is hij minder.(zowel op als af)

Als je dat beter wilt zul je toch naar een dikke V8(op & af) of een diesel(op) moeten.

Groet Arie

Mooi verhaal, maar ik vind die Cherokee 4.0 anniversery wel een geweldig mooie auto. Een V8 of diesel wordt voor mij een beetje te duur, belasting en verbruik.

Ik heb totaal geen ervaring met het rijden met een automaat, dus iedere tip is reuze welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeroen,

Ik heb mijn XJ om dezelfde reden als jij gekocht. Mijn Mastercraft weegt ook 2 ton op de trailer.;)

Ik woon nu in Italië, maar ging daarvoor altijd vanuit Nederland richting Italie en dat gaat buitengewoon goed. Je kunt overal gewoon in D rijden, met uitzondering van Zwitserland, waar je de bak in 3 vast zet. Met de tussenbak in 4 LO trek je je boot gewoon over het strand uit het water!

Verbruik bij ongeveer 90 km is 1 op 7 met boot en dat vind ik zeer netjes, gezien het gewicht.:lol:

Nooit problemen gehad. Een extra grote koeler op de bak kan handig zijn, als je veel moet klimmen en dalen, maar is niet heel erg nodig.

Geen cruisecontrol gebruiken in de bergen, en de modificatie om de bak in 2 vast te zetten kan ook handig zijn, moet ik nog steeds doen.....

In de tussentijd heb ik de Jeep niet echt meer nodig hier, maar ben inmiddels zo verknocht er aan, dat ik niks anders meer wil.....:rolleyes:

PS Waarom zou je OVER de Gotthard willen met je boot? Als je zorgt dat je op het juiste tijdstip bij de tunnel aankomt, ga je er fluitend doorheen. Wij hebben NOOIT in de file gestaan bij de Gotthard in al die jaren.

bewerkt door marco_pas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeroen,

Ik heb mijn XJ om dezelfde reden als jij gekocht. Mijn Mastercraft weegt ook 2 ton op de trailer.:)

Ik woon nu in Italië, maar ging daarvoor altijd vanuit Nederland richting Italie en dat gaat buitengewoon goed. Je kunt overal gewoon in D rijden, met uitzondering van Zwitserland, waar je de bak in 3 vast zet. Met de tussenbak in 4 LO trek je je boot gewoon over het strand uit het water!

Verbruik bij ongeveer 90 km is 1 op 7 met boot en dat vind ik zeer netjes, gezien het gewicht.;)

Nooit problemen gehad. Een extra grote koeler op de bak kan handig zijn, als je veel moet klimmen en dalen, maar is niet heel erg nodig.

Geen cruisecontrol gebruiken in de bergen, en de modificatie om de bak in 2 vast te zetten kan ook handig zijn, moet ik nog steeds doen.....

In de tussentijd heb ik de Jeep niet echt meer nodig hier, maar ben inmiddels zo verknocht er aan, dat ik niks anders meer wil.....:lol:

PS Waarom zou je OVER de Gotthard willen met je boot? Als je zorgt dat je op het juiste tijdstip bij de tunnel aankomt, ga je er fluitend doorheen. Wij hebben NOOIT in de file gestaan bij de Gotthard in al die jaren.

Dit nu precies de info waarop ik zat te springen, geweldig nieuws en bedankt!

Afgelopen jaar, op weg naar het Gardameer overnacht in Altdorf (ligt +/- 2 km) van de tunnel. S'morgens bij het ontbijt rond 08:00 uur hoorde ik van de hoteleigenaar dat er al een enorme file stond voor de tunnel.

Vandaar dat we de pas namen, file stond er ook echt want op weg naar de pas rijd je een stukje paralel met de snelweg waar het hele zooitje stilstond.

Terugweg idemdito, flinke file voor de tunnel dus ook weer over de pas moeten gaan.

Ik ben in een afrondende fase om de XJ te kopen, zie link in mijn eerste post. Maar ik zat ontzettend te twijfelen of de XJ wel dat gewicht zou kunnen trekken, tot deze mail van jouw. Ben nu dankzij jouw overtuigd dat de XJ het aankan.

Dat van die oliekoeler ga ik verder uitzoeken, als dit niet teveel kost laat ik die maar preventief monteren.

Die tips van je om hoe te rijden met de automaat zijn voor mij ook zeer waardevol, ben een totale leek op dat gebied.:rolleyes:

Gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn daar inline thermostaten voor te krijgen. Die hebben geen bypass, maar gaan als een schakelaar open als de temp goed is. Daar zou je de winterproblemen mee moeten kunnen voorkomen.

Ik heb vooralsnog geen problemen gehad in de Alpen, maar ik ben dan ook niet OVER de gotthard of Simplon geweest. De XJ lijkt in het begin een slecht trekker, puur omdat de bak gewoon lui schakelt en het max koppel nou eenmaal niet bij 2000 toeren ligt. Gewoon in 3 houden.

O ja, de remmetjes: Alles origineel of beter (Brembo of zo). Bij mij zitten er immi schijven en blokken voor van goedkope kwaliteit en dat is niet fijn..... piepen, warm worden en binnen mum van tijd krom.:rolleyes:

PS pas op met het kopen van de XJ. Ook ik kocht deze louter om praktische reden, maar zou nu niets anders meer willen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn daar inline thermostaten voor te krijgen. Die hebben geen bypass, maar gaan als een schakelaar open als de temp goed is. Daar zou je de winterproblemen mee moeten kunnen voorkomen.

Ik heb vooralsnog geen problemen gehad in de Alpen, maar ik ben dan ook niet OVER de gotthard of Simplon geweest. De XJ lijkt in het begin een slecht trekker, puur omdat de bak gewoon lui schakelt en het max koppel nou eenmaal niet bij 2000 toeren ligt. Gewoon in 3 houden.

O ja, de remmetjes: Alles origineel of beter (Brembo of zo). Bij mij zitten er immi schijven en blokken voor van goedkope kwaliteit en dat is niet fijn..... piepen, warm worden en binnen mum van tijd krom.:lol:

PS pas op met het kopen van de XJ. Ook ik kocht deze louter om praktische reden, maar zou nu niets anders meer willen.....

Ben zonder aanhanger over de simplon gegaan tijdens warm weer en de motor kwam tot 120 graden terwijl ik het rustig aan deed. als je een 4.0 automaat neemt zou ik wel een kleine mod doen om de bak vast in zijn 2 te kunnen zetten (dmv schakelaar) anders kost het je ook een set remblokken/schijven per keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FF een snelle uitleg: Als je op het display naast je schakelhandle kijkt, Zie je D, 3 en 1-2. In stand 3 schakelt de auto dus niet verder op dan 3e versnelling. Dat is dus handig als motor rem als de snelheid rond de 80-100 ligt (snelweg bergaf dus). Met een handbak blijft de bak altijd in de versnelling die je kiest, een automaat schakelt door de minimale belasting gelijk door naar de hoogst mogelijke versnelling, waardoor je niet meer op de motor remt en de auto steeds sneller gaat rollen. Dat betekend dus steeds met je voet op de rem.

De stand 1-2 echter, zorgt ervoor dat de bak naar 1 gaat (en je met je bakkes op het stuur klapt) maar pas bij het max toerental door naar 2 schakelt. Leuk voor in het terrein, al je echt langzaam rijdt en steil afdaalt.

Je zou de bak dus eigenlijk in z'n 2 vast willen zetten, wanneer je van een bergpas naar beneden rijdt (50 km/u of zo) . (Of omhoog, om wat meer in het juiste toerengebied te blijven). Dat gaat dus niet. 1 of niks.

De modificatie zorgt ervoor dat je de electronica fopt en de bak toch in z'n 2 vast gezet kan worden.

Ik moet het ook nog steeds doen, want ik ga hier dagelijks berg op en af. Zodra ik door de immitatie remmetjes heen ben, is ie aan de beurt......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...