Spring naar bijdragen

aanhangwagen gewicht


wilspe
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Mijn XJ is van 1987 en het kentekenbewijs vermeld geen maximaal aanhangwagengewicht.

Wel staat het gewicht van de auto erop.

De site van RDW geeft ook geen gegevens.

Weet iemand wat ik zou mogen trekken?

En heeft iemand een idee hoe de KLPD reageren zal als er geen aanhangwagen gewicht op het kenteken staat????

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het kenteken van mijn '92er XJ staat ook geen max. aanhangergewicht vermeld, maar op het typeplaatje van de trekhaak (Brink) staat 2500 kg.

Dat zal toch wel voldoende zijn? :blush:

Behalve dan dat ik met uitsluitend een B-rijbewijs geen aanhanger mag trekken die een maximaal toelaatbaar gewicht heeft dan 1656 kg :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn informatie mag je als er niks op je papieren staat 750 kg maximaal trekken. Het maakt niet uit of de aanhanger een hoger laagvermogen heeft. Je moet onder de 750 kg blijven en dan mag hij gewoon achter je auto hangen, hoewel sommige agenen anders schijnen te denken als je de tv geloven mag. Als je alleen B hebt mag je ook niet over de 750 kg. Maximum wordt lager als het max aanhangwagengewicht van je auto lager is. Veel import-Jeeps hebben natuurlijk een USA trekhaak. Die worden vaak niet geaccepteerd door de Rdw. Dus ook al staat er op je trekhaak dat je 10.000lbs kan trekken, het blijft 750kg in dit landje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn informatie mag je als er niks op je papieren staat 750 kg maximaal trekken. Het maakt niet uit of de aanhanger een hoger laagvermogen heeft. Je moet onder de 750 kg blijven en dan mag hij gewoon achter je auto hangen, hoewel sommige agenen anders schijnen te denken als je de tv geloven mag. Als je alleen B hebt mag je ook niet over de 750 kg. Maximum wordt lager als het max aanhangwagengewicht van je auto lager is. Veel import-Jeeps hebben natuurlijk een USA trekhaak. Die worden vaak niet geaccepteerd door de Rdw. Dus ook al staat er op je trekhaak dat je 10.000lbs kan trekken, het blijft 750kg in dit landje.

Klopt!!! Als je wilt dat je hier een goedgekeurde trekhaak hebt zal je langs de rdw moeten gaan, dat heb ik ook gedaan en dan krijg je een appart (soort) kentekenbewijs, ook wel aanvullingsblad genoemd, alleen voor je trekhaak waarop het goedgekeurde gewicht staat wat je mag trekken . Bij mij staat er 3300 kg geremd en 750 ongeremd.

:wacko:

Het betreffende aanvullingsblad:

post-1547-12873017112975_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het kentekenbewijs van mijn XJ 2001 staat maximaal geremd 3250 kg en ongeremd 450 kg

Op het kentekenbewijs van mijn Landrover Lightweight van 1968 staat geremd 2999 kg en ongeremd 750 kg.

De beide auto's zijn bijna even zwaar. Vermogen 176 pk tegenover 70 pk. Kan de 450 kg een typefout zijn of is er weinig vertrouwen in het remsysteem van de XJ.

vr gr

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

we hebben het er al vaak genoeg over gehad maar Chrysler is ingebreke gebleven om bij import bij de type goedkeuring het trek gewicht te vermelden.

gevolg

YJ van Red Wrangler mag op kenteken 2500 kgs trekken

Quatro 1500 kgs en ik

1000 kgs

alledrie zelfde merk motor en wielbasis.

en............ er niemand thuis als je het wilt veranderen.

mijn trekhaak heeft ook een typekeuring van brink 2500 kgs maar op kenteken

500/1000 kgs

het enige is.. uitvoeren naar duitsland. daar tuv keuren en trekhaak gewicht vermelden en dan hier weer invoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrienden,

Over het B rijbewijs nog even; daar mag meer mee dan je denkt. Het staat op je rijbewijs, maar in een taalgebruik waar de meeste geen chocola van kunnen maken. Let op! Met alleen B mag je:

1. Elke aanhnager trekken to max 750 kg

2. Een aanhanger trekken van meer dan 750, MITS het BRUTO gewicht van de aanhanger niet meer is dan het BRUTO gewicht van de auto EN de twee bruto's opgeteld niet meer dan 3500 kg zijn.

Een voorbeeldje dan maar:

Mijn Seat Leon woog 13XX kg, maar het bruto gewicht (max. toelaatbare massa) was 1800 kg. Dat betekend dat ik daar een aanhanger van max 3500-1800=1700kg BRUTO achter mag hangen. Let dus op wat het BRUTO (max. toelaatbare gewicht) is van je aanhanger.

En nu komt de tricky part: We hebben het hier alleen over wat JIJ met je rijbewijs B mag doen. De Seat mocht in mijn geval niet meer dan 1400 kg trekken, dus dan ligt je grens op 1400kg.:blush:

Wanneer dus E er achter B? Mijn XJ weegt 1550, maar bruto 2200. Mijn boottrailer van nu weegt BRUTO 2000, da's dus bij elkaar 4200 kg en dat betekend E achter B. Die heb ik dus ook netjes gehaald.

:yes:

Max aanhanger gewicht van de 97 XJ ltd = 3250kg. De oude XJ ltd van een vriend uit 92 was 2500kg.

Doe er je voordeel mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo jeepers

ik heb een import Cherokee uit 88

op mijn kenteken staat ongeremd 750 kg

Geremd 3000 KG

zit een hoop verschil in zie ik maar kom er zelf niet slecht mee weg zo te zien

Gr Peter

Geloof die Italiaan niet, maar ga af op het geen daarvoor vermeld is. Het beladen gewicht mag niet hoger zijn dan het leeg gewicht van de auto en het toegestane beladen gewicht plus het toegestane beladen gewicht van de caravan mogen niet hoger zijn dan 3.500 kg. Als kenteken of trekhaak een lager aanhangwagengewicht toelaten, is die limiet het maximale aanhangwagengewicht. En deze regeltjes zijn allemaa van toepassing als je alleen B hebt voor je rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowel Marco_pas als Newbe zitten er op onderdelen naast.

Bij het trekkend voertuig speelt bruto gewicht geen rol alleen leeggewicht.

Hier een aantal duidelijk uitgewerkte voorbeelden, van de cbr site.

Neem aan dat we die als maatgevend kunnen beschouwen.

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Conclusie: Met alleen B mag je bruto nooit meer trekken dan je eigen leeggewicht, ondanks dat je trekhaak meer mag hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, Ogdak, lees alles maar goed na en je zult zien dat ik dat dus een paar keer heb beweerd. Eén keer haalde ik het verkeerde voorbeeld aan, maar dat heb ik later gecorrigeerd.:lol:

Aanvulling daarop is dat het totale MTLM van de trein niet meer dan 3.500 kg. mag zijn (voor :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste forummers,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ben nog bij de RDW langs geweest en men kon mij vertellen dat vroeger mijn XJ op grijs kenteken heeft gestaan met geremd 3000 kg en ongeremd 750 kg aanhangwagengewicht.

Dit is overigens op de site van de RDW niet meer na te gaan.

De dame stelde voor het oude volledige kentekenbewijs in te leveren en een "nieuw model" kenteken bewijs aan te vragen.

Daarop zullen dan de gewichten worden vermeld. Kost niks verzekerde ze mij.

Na APK keuring zal ik dat maar doen.

Weet iemand of het typeplaatje van je trekhaak verplicht op de trekhaak hoort te zitten?

Kan ik anders de trekhaak laten herkeuren bij de RDW en zodoende daar ook het aanvullingsblad voor gebruiken?

graag jullie reactie.

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ben vandaag bij de RDW geweest in Roosendaal.

Omdat er op het kentekenbewijs geen aanhangwagen gewichten vermeld staan, komt er nu een nieuw kentekenbewijs.

De RDW geeft (gratis) nieuwe kentekenbewijzen als vervanging van oude bewijzen waarop gewichten niet vermeld staan.

Oud bewijs inleveren 2 weken geduld en nieuw bewijs wordt toegezonden.

Tijdelijk krijg je een bewijsje dat je originele kentekenbewijs is ingeleverd.

Hiermee mag je NIET naar 't buitenland.

Trekhaak zonder typeplaatje:

Zonder typeplaatje mag je maximaal 750 kg. trekken.

Herkeuring trekhaak wordt niet meer gedaan!!!

Oplossing is achterhalen welk merk trekhaak eronder zit en bij de fabrikant nieuw plaatje opvragen.

Eventueel trekhaak (met plaatje) vervangen.

De RDW liet weten, dat indien je zonder type plaatje meer aan de haak hebt dan 750 kg, je een boete riskeert.

Het is maar dat je het weet.

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...