Spring naar bijdragen

Extra accu plaatsen; hoe aansluiten


Recommended Posts

Ik wil graag een extra accu plaatsen die achterin komt te staan (te weinig ruimte onder de motorkap voor een tweede)

is het het beste om hem constant aangesloten te laten zitten of om hem schakelbaar te maken met een massasleutel of een power interrupt kit (van Warn bijvoorbeeld)???

mij lijkt constant aangesloten beter zodat ie ook zo nu en dan belast wordt en bijgeladen wordt, of denk ik hier verkeerd?

Het schiet natuurlijk niet op om een tweede accu te hebben die leeg blijkt te zijn op het moment dat je hem bijschakeld.

Groeten,

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Relais ertussen, deze schakelen via D+. Zo word de extra accu altijd bijgeladen/ontladen met draaiende motor. Extra afname's zoals een lier aansluiten op de extra accu. Je zou voor extra accu met deze schakeling kunnen kiezen voor een semitracie accu, deze houd het langer vol als een startaccu.

Als extra een schakelaar erbij om het relais handmatig te bedienen, b.v. als starthulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je ze paralel schakelt trekt dan niet de evt slechte accu de goede leeg ?

ik heb in mn boot een schakelaar gemaakt met 1,2 of allebei en uit

Tijdens varen schakel ik af en toe van 1 naar 2 maar zet ze niet op allebei.

Ook omdat ik als ik lig te zonnen dan op 1 accu een koelbox laat draaien en de andere veilig voor als ik weer moet starten.96735700ia3.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Relais ertussen, deze schakelen via D+. Zo word de extra accu altijd bijgeladen/ontladen met draaiende motor. Extra afname's zoals een lier aansluiten op de extra accu. Je zou voor extra accu met deze schakeling kunnen kiezen voor een semitracie accu, deze houd het langer vol als een startaccu.

Als extra een schakelaar erbij om het relais handmatig te bedienen, b.v. als starthulp.

gewoon parallel met massa sleutel of powerintterupt zal niet kunnen? de extra accu is tijdens terreinrijden voor beetje extra stroom voor tijdens het lieren en bij normaal gebruik als start accu als de normale accu leeg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gewoon parallel met massa sleutel of powerintterupt zal niet kunnen? de extra accu is tijdens terreinrijden voor beetje extra stroom voor tijdens het lieren en bij normaal gebruik als start accu als de normale accu leeg is.

Natuurlijk kan dat, ik gaf alleen de oplossing die ik zou doen, en dagelijks doe. :D

Relais..... b.v de Bosch 0.333.006.004 wel aansturen met een minirelais.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pullie,

Heb bij mij een diodeblok geplaatst en voor de akku's een ander frame gemaakt.

De akku's staan nu in de lengte richting van de jeep en passen precies tussen het spatbord en de kachel aansluiting (slangen).

Onder het frame heb ik het diodeblok geplaatst en aan de zijkant het start relais.

Bij het gebruik van een diodeblok heb je een spannings verlies, dit kan je weer opheffen door de sense draad (rode draad) te verlengen en op je extra aansluiting op je diodeblok te zetten of je startakku.

De laadstroom wordt verdeeld zonder dat je akku's met elkaar in verbinding zijn.

De akku die het meeste vraagt krijgt het meeste, hierdoor kan je met verschillende akku,s werken.

De lier, extra lampen, compressor, omvormer 12-230V, radio en koelbox heb ik op de extra akku.

De standaard elektra van de jeep op de startakku.

Dit werkt geheel automatisch en heeft geen bewegende delen die kunnen gaan vonken en inbranden.

Voor noodgevallen heb ik er een schakelaartje(1000Amp)tussen zitten om toch nog een leeggetrokken akku met de volle te verbinden.

Deze zit door het gat van de stuurstang (type stuur rechts) aan de rechterkant en komt onder de kachel uit.

Linkje: http://www.surepower.com/pdf/isolator1.pdf

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De accu´s allen even koppelen bij terreinrijden is geen slimme zet. Wanneer de extra accu veel leger is dan dan standaard accu, zullen de 2 accu´s zich gaan "vereffenen".

De te kiezen configuratie is afhankelijk van je doel: Wil je gewoon meer capaciteit, ivm vaak starten enz., dan gewoon parallel schakelen.

Wil je echter een extra accu waarop je lier aangesloten wordt, dan is een diodeblok de mooiste oplossing.

Een relais gaat ook. Maar dat kan problemen geven tijdens (bijv) lieren. Je lierstroom zal zich proberen te verdelen over de beide accu's, met zeer hoge stromen door het relais als gevolg.

Maar nogmaals: Het is dat wat je wilt dat bepaalt wat de beste oplossing is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoelde eigenlijk scheidingsrelais, sorry hoor

Hmm, gewoon achter de toetsen, wordt ook wel diodeblok genoemd.

Scheidingsrelais is weer wat anders dan een diodeblok zie:

http://www.emrol.com/docs/Diodeblok_Scheidingsrelais.pdf

Prijs van een diodeblok valt nog wel mee, heb er 65,-- incl voor betaald.

Voordeel van de diodeblok is dat je een low budget praxis akku voor het starten kan gebruiken en een dure gel voor je lier bijvoorbeeld.

Dit gaat met een scheidingsrelais weer niet ivm met het capaciteits verschil.

http://www.haco-services.nl/nl/default.htm?cat=37

Kan zeggen dat ik zeer tevreden ben over de werking, vooral het gebruik van de omvormer 12>230V en de compressor zonder bang te hoeven zijn dat de jeep niet meer start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...