Spring naar bijdragen

Ons jeepers lijntje met China


ruudvd
 Share

Recommended Posts

OK Ruud daar ga ik graag op in.

Ik denk dat het wellicht interressant is voor de Jeepers om meer te weten te komen over Jeeps in China. Ergo zal eens met de camera in de aanslag een rondje Peking maken.

Als Peking Jeeper nodig ik ook mensen uit om vragen over China te stellen, Jeepers die een vakantie naar China plannen kunnen ook hun vragen stellen maar het is een erg groot land dus ken niet elk dorpje hier maar alle toeristische attracties heb ik al bezocht zowel in Beijing als de andere grote steden. Ik zal ook eens met de Beijing Jeep club praten. wellicht dat een aantal leden wel willen bijdragen en plaatjes van hun Jeep willen insturen. Gaat uiteraard wel in het Engels dan.

Groeten,

Rens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK Ruud daar ga ik graag op in.

Ik denk dat het wellicht interressant is voor de Jeepers om meer te weten te komen over Jeeps in China. Ergo zal eens met de camera in de aanslag een rondje Peking maken.

Als Peking Jeeper nodig ik ook mensen uit om vragen over China te stellen, Jeepers die een vakantie naar China plannen kunnen ook hun vragen stellen maar het is een erg groot land dus ken niet elk dorpje hier maar alle toeristische attracties heb ik al bezocht zowel in Beijing als de andere grote steden. Ik zal ook eens met de Beijing Jeep club praten. wellicht dat een aantal leden wel willen bijdragen en plaatjes van hun Jeep willen insturen. Gaat uiteraard wel in het Engels dan.

Groeten,

Rens

Top! :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag eens naar de Jeep garage geweest. Daar moet je niet teveel bij voorstellen, is geen dealer ofzo maar een stelletje enthousiastelingen buiten de stad in een dorpje. Een keerring van de achteras linksachter lekte. Dat is altijd een probleem hier. Vorige week even een nieuw lager in mijn differentieel laten zetten met keerring en Chinese monteurs vervangen alleen wat echt kapot is. Op zich prima maar niet efficient want ze hadden natuurlijk best wel even de keerringen bij de wiellagers kunnen vervangen toen de boel openlag en de assen ernaast stonden maar kon in ieder geval een paar plaatjes schieten voor jullie. Het is er altijd een komen en gaan. dus hier een paar impressies geschoten terwijl ze even de keeringen vervingen (a 20 euro plus arbeid voor twee stuks).

Even nog een vraag voor jullie: welke achteras heb ik eigenlijk? Heb een plaatje van een open differentieel erbij staan. Ik heb gekeken om de trommelremmen te vervangen voor schijven maar omdat er zoveel Grand Cherokees rondrijden is het lastig om slooponderdelen daarvan te vinden en dus een dure grap. Door de lage dollar vs Chinese Yuan is het wel aantrekkelijk om sets uit de VS te importeren. Weet iemand een goede levenancier in de VS?

expimg0001ni3.th.jpg

expimg00011gx5.th.jpg

expimg00021hk9.th.jpg

expimg0003ki2.th.jpg

expimg00031vo1.th.jpg

expimg0004ej3.th.jpg

expimg00041kt7.th.jpg

expimg0005hb9.th.jpg

expimg0008ui3.th.jpg

expimg0006fc0.th.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een nieuw bericht en dit keer over banden wisselen.

Met de winter voor de deur moest er toch maar eens wat gedaan worden aan mijn nu toch wel waardeloze Hankook Dynamic Banden. Ze zaten er al 60,000 KM op en werden nu toch wel erg oncomfortabel. Naar de bandenspecialist dus. Die zijn in Beijing niet veel anders dan de gemiddelde quickfit in Nederland maar toch een paar kiekjes erbij gedaan. Het werden Bridgestone Duelers 235 breed want dat is zo'n beetje het enige wat ze op voorraad houden hier. Voor 60 Euro inclusief per stuk best te doen. Daarna nog even langs de Jeepclub garage want de riem was aan vervanging toe. Half uurtje later en 8 Euro armer kan ik er weer een tijdje tegenaan. Daar stond nog een fraaie witte 4.0 E ( maar ja...een automaat) waar ze de motor van hadden opgefokt. Let even op de bandenmontage op de laatste foto.

Wat me altijd opvalt in China is dat je alleen voor de onderdelen betaald. Arbeidsloon brengen ze bijna nooit in rekening tenzij je naar een Mercedes of Porsche dealer gaat. Nu zal de monteur niet rijkelijk betaald worden maar hij rijd toch in een Cherokee, heeft een leuke woning en vrouw en kind. De inkoopsprijzen moeten dus bijzonder laag zijn. De enige business die ze echt graag doen is motoren reviseren want dan moet er wel extra worden bataald voor al die jaren van leren. Kunnen ze trouwens goed. Volgens mij is er trouwens een goede markt om tweedehands zescyclinder Cherokees uit de VS te importeren. Ga ik toch eens navragen. Een oude 4 literJeep die best 250.000 KM mag hebben gelopen doet nog altijd zo'n 6 tot 7 duizend Euro. Die pick je in de VS voor weinig op. Containers zijn 400 USD naar China maar ja....de mensen van de douane zijn wat minder leuk alsmede de Chinese variant van de RDW. Alleen handgeschakeld want er zijn weinig Jeepers hier die met een automaat willen worden gezien. Een automaat kost de helft tweedehands.

expimg0002qn2.th.jpg

Ziehier de Jeep met zijn oude bandjes

expimg0003mo9.th.jpg

GRRRR mijn wielbout afgedraaid. Nou ja ze hadden nieuwe op voorraad en wisten de oude alsnog los te krijgen.

expimg0012tr0.th.jpg

Goede apparatuur

expimg0009qn8.th.jpg

De wasstraat waar na bandenwisselen je auto als gratis service wordt schoongemaakt. Na je bakkie koffie krijg je hem als nieuw terug

expimg0017cs4.th.jpg

Opgefokte 4.0E

expimg0018qr0.th.jpg

Nieuwe riem installeren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud,

Ik weet dat ze die Jeeps in China maken, maar rijden daar inderdaad vooral in China geproduceerde XJ's of is er ook nog import van Amerikaanse Jeeps?

Wanneer zijn ze begonen met het bouwen van Xj's daar?

Ik zag ook een plaatje van een gele met ronde koplampen en een stalen grillepaneel. Is dat een "custom" ? of is dat zo gemaakt in de fabriek??

Vriendelijke groeten,

Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Cherokees en GRand Cherokees worden hier gebouwd maar de XJ is nu uit het assortiment verdwenen en alleen de ZJ rolt nog van de band. Beijing Jeep Corp is in 1984 begonnen met het bouwen van Cherokees. Initieel werden bijna alle onderdelen geimporteerd en alleen de bekabeling (veel handwerk dus goedkoop in China) en wat bouten en moeren kwamen uit China. Dat is in de loop der jaren uiteraard veranderd omdat er voor Chrysler geen droog brood te verdienen viel. Toen ik midden jaren '90 naar China kwam had je de keus uit de volgende lokale auto's:

De Miandi (een suzuki mini-mini-van oftewel koekblik), de Volkswagen Santana (al dan niet als station), de Jeep Cherokee of de 2020 Jeep (iets tussen een russische Jeep en een Willy's in) en de Xiali (een daihatsu Charade). Dat was het wel zo'n beetje.

Van de Cherokees had je de zogenaamde 7250 (of Chi-er.wo-ling in het Chinees) wat gewoon een 2WD was met lokaal geproduceerde 4 Cylinder motor. Die motoren hielden het meestal 40,000 KM vol. Later werden ze iets beter en de laatste modellen kwamen heel aardig en heel lang vooruit.

De 6 Cylinder versies waren erg duur, meer dan 30,000 Euro en in die tijd zo'n beetje het duurste wat je kon kopen. De gehele drive train werd geimporteerd en dat is altijd zo gebleven.

De laatste jaren hebben ze nog erg hun best gedaan om de XJ te upgraden. Schijfremmen rondom, luxe lederen interieurs, nieuw dashboard enzo. maar met de komst van zoveel andere SUV's was het onontkoombaar dat de jaren '80 techniek van de Cherokee het moest afleggen voor de Chinese consument. Tegenwoordig is de SUV hier niet weg te denken. Landcruisers, Cayenne's, Touaregs, honda CRV's, Mercedes, Audi, BMW, ZJ's...teveel keus.

Die gele koplampen zijn niet standaard, die zal hij wel ergens gekocht hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik ga van de week even langs mijn Jeep workshop want de remmen voor piepten nogal. Wielen eraf ....kijken en na 320,000 KM mochten er wel eens nieuwe remschijven op. Zo gezegd zo gedaan, nieuwe geventileerde schijven, nieuwe blokken, testen. Perfect!

Dan het spannende deel van de dag: "uuuh wat kost het eigenlijk?"

"Dat is dan RMB 350 zegt de garagemijnheer"

350 Chinese Yuan is ongeveer 35 Euro en na een paar dagen rijden kan ik zeggen dat het allemaal goed werkt, niet het kleinste piepje (want met het zeer droge klimaar hier lastig is).

Wat kost zoiets in Nederland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het zelf doet... Ik denk een 200 euro, als je het laat doen vrees ik voor minimaal het dubbele...:)

/me vraagt zich af of het niet voordeliger is om Jeep-parts in China te gaan bestellen :P

Ik koop bij een bedrijf in Florida die op de autoshow in Dubai staan en een website hebben in het Spaans en in het Chinees. Dus exporteren naar China.

Dana 44 assen usd 375 Motor van 4.0 HO usd 1325,00 ( nieuw)

www.tapcointernational.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal alleen handbak, een 2,5 lter motor en 2wd. Tegenwoordig zie je in Peking, Shanghai en Chengdu meestal de Jeep 2500 met eigentijds frontje:

image_02.jpg

De laatste tijd wordt Jeep verdrongen door de X5's, Cayennes en ML's.....Er zit zat geld daar......

Hallo,

Ik heb een jeep cherokee van 1994 afkomstig uit china, wat zijn de verschillen op technisch gebied tussen mijn jeep en een amerikaanse?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Haha dat duurde even voor ik weer eens tijd had. Ik heb de afgelopen maand veel gereden. Had nog wel een probleem. Als ik langzaam reed hoorde ik een hoop geschuur aan de voorzijde. Uiteraard kon niemand wat /vinden todat ik zag dat mijn banden aan de binnenzijde aan het slijten waren. Inderdaad de boel was niet goed uitgelijnd. 3 cm stonden de wielen naar buiten toe. Lekker zo. Goed in ieder geval nu opgelost maar vraag me af of ik niet gelijk met dit geneuzel mijn lagers naar de sodemieter heb geholpen.

Rij iedere week twee keer van Beijing naar de kust bij Tianjin waar Stolt Nielsen een nieuwe Chemieterminal aan het bouwen is. Dat is 500 KM heen en weer en de Jeep heeft daar wel zin in. Rijd prima zo want er ligt een prachtig nieuwe tolweg.

Ik heb even gekeken naar de arbo plaatjes die erg leuk zijn. Daar zit trouwens wel een Indiase mijnheer tussen met een stuk schuimrubber op zijn hoofd. Overigens gaat het er op onze terminal constructie een stuk beter aan toe hoor. Allemaal strak geregeld daar.

De Chinese Jeeps hebben veel minder knopjes en snufjes die kapot kunnen en tamelijk oncomfortabele stoelen. Verder is het dezelfde Jeep. Waar je ook vaak aan kunt zien dat een Jeep uit China komt zijn de lelijke rubbers voor de voorruit. Ik heb nog een normale versie maar later hebben ze er rubbers voor gebruikt die je in NL in een oude caravan ziet. Behoorlijk lelijk en die willen nog wel lekken.

De 2500 Jeeps hebben schijven rondom en ABS wat wel weer beter geregeld is. Daar staat dan weer tegenover dat er ruim met goedkoop plastic is gewerkt. Zo zijn de beschermkappen van de bumper zo hard dat bij het minste geringste het plastic om je oren vliegt. Ze hadden net zo goed glas kunnen gebruiken. Standaard Jeep hebben ook de gevreesde Beijing Tyre Factory Banden die kei en keihard zijn en je Jeep doen glijden als een grasbaanracer.

Er stonden weer twee Jeeps te koop bij de garage. Zowaar een handgeschakelde bak met fonkelnieuwe 6 in lijn motor en versnellingsbak voor 4500 Euro. Dat was ooit een 2 wiel aangedreven 4 cylinder geweest dus een heel erg basic model. Ondanks de nieuwe motor is dan niemand geinteresseerd want de freaks hier gaan voor de kleinste details. Laatst wilde iemand mijn ruiten kopen want die zijn origineel Chrysler en "Hecho en Mexico". Je kan natuurlijk ook een beetje tever gaan in het origineel maken van je Jeep.

De overheid is nu aan het proberen om oude auto's van de weg te krijgen. na 15 jaar moet de auto iedere 6 maanden worden gekeurd, na 25 jaar gaat 'ie van de weg. Dat keuren is geen probleem maar wel jammer dat er na verloop van tijd geen old timers meer rondrijden. Geen oude wagoneers meer op de weg en de enige Bronco die hier rondreed (mijn oude auto in '95) is ook al verdwenen. snik.

Voor wie onderdelen wil imnporteren: Ik weet niet echt welke fabrikanten goed en welke slecht zijn. Gewoon proberen lijkt me. Voor ieder onderdeel zijn er genoeg OEM fabrikanten maar zaken als injectors enzo, ondanks de aantrekkelijke prijs, zou ik toch liever van een gerennomeerd merk kopen. Is vaak echt duurkoop. Het grove mechanische spul, plaatwerk, bladveren, assen, verlichting en lagers enzo is wel weer goed.

Kijk maar eens op alibaba de b2b site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal alleen handbak, een 2,5 lter motor en 2wd. Tegenwoordig zie je in Peking, Shanghai en Chengdu meestal de Jeep 2500 met eigentijds frontje:

image_02.jpg

De laatste tijd wordt Jeep verdrongen door de X5's, Cayennes en ML's.....Er zit zat geld daar......

En als je het voorkantje een beetje zou verkleinen...tja 't heeft toch wel wat........:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overheid is nu aan het proberen om oude auto's van de weg te krijgen. na 15 jaar moet de auto iedere 6 maanden worden gekeurd, na 25 jaar gaat 'ie van de weg. Dat keuren is geen probleem maar wel jammer dat er na verloop van tijd geen old timers meer rondrijden. Geen oude wagoneers meer op de weg en de enige Bronco die hier rondreed (mijn oude auto in '95) is ook al verdwenen. snik.

Ben verbaasd, iedere keer als er in Nl iets wordt gedaan voor het milieu, wordt er gelijk geroepen : en in China dan ?

Dacht ook altijd dat ze daar weinig deden met oude en vervuilende auto's.

Doen ze dit eigenlijk voor het milieu, of economische of andere redenen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...