Spring naar bijdragen

beijingJeep

Forum member
  • Aantal bijdragen

    30
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over beijingJeep

  • Verjaardag 16/08/1965

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

beijingJeep's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Waardering in de gemeenschap

  1. Dames en Heren, jongens en meisjes, Zo da's alweer even terug dat ik op het forum the vinden was. Alles gaat goed in Beijing. Alweer een tijdje niet naar Saudi Arabia geweest en da's fijn. Jeepen doen we nog steeds en de nieuwe 2 - deurs sport XJ gaat nog helemaal prima. Uiteraard zijn de mannen van de Jeepclub erg goed in het verhelpen van kleine makementen. Vorige keer schreef ik dat die nieuwe Jeep eraan kwam. Helemaal origineel en dankzij de zorg van onze ambassade in prima staat gehouden. Bijna nooit in gereden. Bleek dat het apparaat maar 45,000 mijl had gereden. Prima dus de komende jaren kunnen we weer even vooruit. Ik heb de binnenbekleding in zijn geheel laten vervangen inclusief nieuwe bekleding op de stoelen. Er zijn een paar "autocities" in Beijing waar je zo'n beetje alles kan krijgen voor niet al teveel geld. Zo was er een winkeltje met een aantal oude dames die de taak op zich hadden genomen auto's opnieuw te bekleden. S'ochtends achterlaten en 's middags ophalen. Prima job gedaan. Mijn Jeep is Metallic groen met Beige interieur en hoe ze het gedaan hebben weet ik niet maar toen ik terug kwam stond er een hele nieuwe auto te wachten. Bedankt omaatjes!!! De enige reparatie was een 2" lift en een nieuwe waterpomp. Voor de rest gaat die "nieuwe" XJ prima. De Jeepclub is helemaal in de ban van de enige 2-deurs XJ in China dus iedere keer als ik er langs rij krijg ik weer een aanbieding om deze XJ om te ruilen voor een 2001 or zelfs 2004 model 6 Cylinder (verlengde versie; alleen in China te krijgen en ook nog verhoogd dak). Nee daar pas ik even voor. Het grappige is dat ik in een stad rij waar je weg moeten springen voor de Cayennes, X5's en andersoortige hippe auto's maar waar op de ringwegen Chinezen uit hun raam hangen om een plaatje te schieten van die rare XJ Sport..... ze kennen hun autootjes wel hier maar deze kunnen ze niet plaatsen. De rode 4 liter leeft ook nog steeds....Ik denk dat we de 25 jaar wel gaan halen (dan moet 'ie echt de shredder in) met dat apparaat. Huidige KM stand...550,000 en nog steeds gaan met die banaan. Mijn vrouw is er pas nog mee naar Mongolia gereden. Voor de rest weinig te melden vanuit China...alles gaat gewoon door hier. We hebben met 600 man voetbal gekeken en zijn daarna met een kater om 7 uur 's ochtends in bed gerold....
  2. Zo weer even een bericht uit China. Ik koop een andere Jeep. 2 deurs, 4.0 HO uit '98. Is een originele import en kan hem voor een goede prijs krijgen van een diplomaat. Even een nieuwe nummerplaat regelen en dan kunnen we weer gaan. De oude houden we er maar bij, die is bij verkoop toch weinig waard maar die oude gaat nog als een banaan. 440,000 Km nu. Is wel cool een tweedeurs in China want er is er maar een geimporteerd dus alle Chinese Jeepers vinden dat wel wat. Ga er eerst even een nieuwe interieur in laten zetten en dan een beetje opleuken, verhogen enzo, andere banden. Motor is prima in orde en maar 100 K gereden. Foto's volgen
  3. Het is weer even terug maar we zijn weer eens naar Mongolia gereden. Even uit de drukke stad. De Olympische Spelen waren een geslaagde drukke en leuke tijd, veel gewerkt en dus goed om een beetje door mooie landschappen te gaan rijden. Jammer genoeg dacht mijn voordifferentieel er op een gegeven moment anders over maar uiteindelijk op 2wd kwamen we ook wel weer thuis. Een nieuwe vooras geregeld en rijden maar weer. Wat is er verder gesleuteld? Xenon voorlampen want vrouwlief is een beetje nachtblind, nieuwe veren achter, en stoelen uit een grand Cherokee zodat we beter zitten. Mijn Kilometerteller hield er bij 359.000 KM mee op dus ook maar gelijk vervangen. Motorisch loopt het allemaal nog prima. We rijden niet zo gek veel meer want de metro is nu klaar. Parkeren in Beijing begint een beetje op Amsterdam te lijken.... Voor wat betreft het kopen van banden in China.....beetje duur om te versturen en buiten Bridgestone Dueler banden worden de andere merken geimporteerd. Da's dus goedkoper als je ze uit de VS haalt.
  4. Ik had ooit een Opel die hetzelfde probleem had. Van alles geprobeerd en uiteindelijk bleek dat de auto ooit een ongeval had gehad en niet meer 100% recht was. Heeft je Jeep ooit een flinke schade gehad?
  5. Nee het gaat alleen om brandstof voor auto's. Inderdaad zijn de energiecentrales oliegestookt. Soms zelfs op crude oil want dat gooit tenminste nog een zooitje zwavel in de atmosfeer. Scrubben enzo doen ze niet aan. Het is wel de bedoeling dat de komende jaren meer centrales op zonne-energie gaan worden gebouwd. Geld is momenteel niet zo'n probleem in Saudi Arabia. De meeste energie gaat inderdaad in airco's zitten en dankzij de slecht geisoleerde woningen blazen die voluit. Zo zet ik de thermostaat op kantoor altijd op 24 graden. Veel te warm volgens de Saudi's. Lekker op 19 graden bevriezen en dan in de middag naar je auto lopen met 45 graden. Erg gezond allemaal.
  6. Nederland (2003) 336 liter pp Saudi Arabia (2003) 632 liter pp
  7. Jazeker, de afgelopen twee jaar schijnt er geen druppel regen te zijn gevallen hier. Even voor de statistieken. De gemiddelde wereldburger verbruikt 127 liter brandstof per jaar, de gemiddelde Saudi 670 liter.
  8. beijingJeep

    welk beroep

    Ik ben consultant en project manager voor industriele projecten in de Olie, Chemicalien en Energie sector in Saudi Arabia en China
  9. Hallo Allemaal, Nou eigenlijk niet echt uit China want ik werk momenteel twee weken per maand in Jeddah, Saudi Arabia om een aantal projecten op te zetten. De andere twee weken uiteraard in Beijing. Jeddah is krap bemeten qua Cherokees. Voor de Arabieren is de Toyota Landcruiser V8 de eerste keus. Dat zo'n 4500 een beetje dorst heeft is met 13 dollarcent per liter uieraard geen probleem. Ook de mega-grote en compleet waardeloze GMC's rijden hier in grote getale rond. Een paar Cherokee XJ's gezien en een paar Liberty's. De XJ's meestal in erbarmelijke staat want onderhoud heeft geen erg hoge prioriteit en met de zon en het zand hier blijft er van de lak sowieso weinig over. In Beijing heb ik voor vertrek mijn Jeep maar weer even naar de Jeepclub garage gereden. Die zijn zoals alles in China aan een upgrade bezig en van een rommelhok is de boel nu verhuist naar een nieuwe lokatie die in alles op een echte professionele garage lijkt. Ik had een lijst gemaakt voor ze: 1. Nieuwe achterwiel lagers 2. Deukjes eruit halen en overspuiten want rode lak en zon...begrijpt u wel 3. Paar gaatjes in de bodem lassen 4. Grand Cherokee stoelen monteren 5. Nieuwe dak hemel binnenzijde 6. Kilometerteller waggelde nogal raar dus vervangen 7. Verhogen, nieuwe swingarmen voorzijde 8. Old Emu veerbladen achter. 9. Alle zwarte delen overspuiten 10. Nieuwe binnenbekleding Dat is allemaal gedaan. Vrouwlief ging even de auto ophalen en alles piekfijn in orde voor....RMB 3000 (dat is 300 Euro) voor alles. Die Jeepclub is echt perfect. Ondanks dat de benzineprijzen net met 18% zijn gestegen wat uiteraard niet fijn is blijven we Jeep rijden. De besparingen op de onderhoudskosten zijn zo goed dat we die extra benzinekosten er in een enkele grote beurt al uit hebben. Ik had vorige keer een raar geluid aan de voorzijde maar dat bleek een kwestie te zijn van uitlijnen. Daarna reed het bakkie weer als nieuw. En dat na 345.000 KM! OK de Olympische spelen komen eraan en er zijn strenge maatregelen om het autoverkeer in te dammen. Zo mogen op even dagen alleen auto's met een nummerplaat met een even eindgetal rijden en op oneven dagen...inderdaad. De extra metrolijnen zijn nu in gebruik genomen dus er zijn alternatieven en de bus is nu 0,3 eurocent in het centrum en 10 cent in buiten het centrum voor de langere ritten. Het autopark van de overheid blijft in de garage (dat zijn ruim 400.000 auto's, voornamelijk Audi A6, A8 en Passat) dus ik mag aannemen dat het rustig zal zijn op de weg de komende maand. In Jeddah is vandaag een bespreking gaande over de toekomstige prijzen en distributie van Olie. Daar zullen we nog wel wat van merken de komende tijd. Niet zoveel als de Amerkanen want die hebben geen cent meer te makken met de huidige benzineprijzen. In 1996 woonde ik een paar maanden in Houston en kostte een gallon benzine nog 99 dollarcent Nu is dat ruim 4 dollar en aangezien onze Amerikaanse vrienden nauwelijks sparen hakt dat er lekker in. Groeten uit Jeddah Rens
  10. Nee het gaat ze voornamelijk om het milieu, vooral in de grote steden willen ze geen rokende oude barrels op de weg. oude bakken die stilstaan op de ringwegen is ook nog eens een bron van fileleed. Taxi's rijden al op LPG. Leuk natuurlijk maar nu nog de rokende overbeladen vrachtwagens aanpakken met hun hoogzwavelige diesel. Die zorgen voor de meeste vervuiling. Uiteraard ook een manier om de autoindustrie flink aan de gang te houden. De laatste jaren is er een enorme produktiecapaciteit opgebouwd en oude auto's van de weg halen is natuurlijk een goede manier om de verkoop van nieuwe Chinese wagens te stimuleren. NU lachen we nog om die suffe Chinese modellen maar over een paar jaar denk ik toch echt dat een "made in China" auto net zo makkelijk als een Japanner of Koreaan gekocht zal worden.
  11. Haha dat duurde even voor ik weer eens tijd had. Ik heb de afgelopen maand veel gereden. Had nog wel een probleem. Als ik langzaam reed hoorde ik een hoop geschuur aan de voorzijde. Uiteraard kon niemand wat /vinden todat ik zag dat mijn banden aan de binnenzijde aan het slijten waren. Inderdaad de boel was niet goed uitgelijnd. 3 cm stonden de wielen naar buiten toe. Lekker zo. Goed in ieder geval nu opgelost maar vraag me af of ik niet gelijk met dit geneuzel mijn lagers naar de sodemieter heb geholpen. Rij iedere week twee keer van Beijing naar de kust bij Tianjin waar Stolt Nielsen een nieuwe Chemieterminal aan het bouwen is. Dat is 500 KM heen en weer en de Jeep heeft daar wel zin in. Rijd prima zo want er ligt een prachtig nieuwe tolweg. Ik heb even gekeken naar de arbo plaatjes die erg leuk zijn. Daar zit trouwens wel een Indiase mijnheer tussen met een stuk schuimrubber op zijn hoofd. Overigens gaat het er op onze terminal constructie een stuk beter aan toe hoor. Allemaal strak geregeld daar. De Chinese Jeeps hebben veel minder knopjes en snufjes die kapot kunnen en tamelijk oncomfortabele stoelen. Verder is het dezelfde Jeep. Waar je ook vaak aan kunt zien dat een Jeep uit China komt zijn de lelijke rubbers voor de voorruit. Ik heb nog een normale versie maar later hebben ze er rubbers voor gebruikt die je in NL in een oude caravan ziet. Behoorlijk lelijk en die willen nog wel lekken. De 2500 Jeeps hebben schijven rondom en ABS wat wel weer beter geregeld is. Daar staat dan weer tegenover dat er ruim met goedkoop plastic is gewerkt. Zo zijn de beschermkappen van de bumper zo hard dat bij het minste geringste het plastic om je oren vliegt. Ze hadden net zo goed glas kunnen gebruiken. Standaard Jeep hebben ook de gevreesde Beijing Tyre Factory Banden die kei en keihard zijn en je Jeep doen glijden als een grasbaanracer. Er stonden weer twee Jeeps te koop bij de garage. Zowaar een handgeschakelde bak met fonkelnieuwe 6 in lijn motor en versnellingsbak voor 4500 Euro. Dat was ooit een 2 wiel aangedreven 4 cylinder geweest dus een heel erg basic model. Ondanks de nieuwe motor is dan niemand geinteresseerd want de freaks hier gaan voor de kleinste details. Laatst wilde iemand mijn ruiten kopen want die zijn origineel Chrysler en "Hecho en Mexico". Je kan natuurlijk ook een beetje tever gaan in het origineel maken van je Jeep. De overheid is nu aan het proberen om oude auto's van de weg te krijgen. na 15 jaar moet de auto iedere 6 maanden worden gekeurd, na 25 jaar gaat 'ie van de weg. Dat keuren is geen probleem maar wel jammer dat er na verloop van tijd geen old timers meer rondrijden. Geen oude wagoneers meer op de weg en de enige Bronco die hier rondreed (mijn oude auto in '95) is ook al verdwenen. snik. Voor wie onderdelen wil imnporteren: Ik weet niet echt welke fabrikanten goed en welke slecht zijn. Gewoon proberen lijkt me. Voor ieder onderdeel zijn er genoeg OEM fabrikanten maar zaken als injectors enzo, ondanks de aantrekkelijke prijs, zou ik toch liever van een gerennomeerd merk kopen. Is vaak echt duurkoop. Het grove mechanische spul, plaatwerk, bladveren, assen, verlichting en lagers enzo is wel weer goed. Kijk maar eens op alibaba de b2b site.
  12. Zo dat duurde even maar ik had weinig tijd om iets aan de Jeep te doen wan je bent snel een halve dag kwijt in de Jeep garage. Nou het was dus de drive shaft aan de voorzijde die na 325.000 KM zelfs met nieuwe kruisjes trilde. Voor 80 Euri's een nieuwe gekocht en geen enge vibraties meer tussen de 100-120 KM p/u. Overigens had ik ook een probleem met de kruiskoppeling in mijn stuuraandrijving. Die zat nogal los op de as en is weer vastgelast. Stuurt wel zo prettig.
  13. Ik ga van de week even langs mijn Jeep workshop want de remmen voor piepten nogal. Wielen eraf ....kijken en na 320,000 KM mochten er wel eens nieuwe remschijven op. Zo gezegd zo gedaan, nieuwe geventileerde schijven, nieuwe blokken, testen. Perfect! Dan het spannende deel van de dag: "uuuh wat kost het eigenlijk?" "Dat is dan RMB 350 zegt de garagemijnheer" 350 Chinese Yuan is ongeveer 35 Euro en na een paar dagen rijden kan ik zeggen dat het allemaal goed werkt, niet het kleinste piepje (want met het zeer droge klimaar hier lastig is). Wat kost zoiets in Nederland?
  14. Hartelijk dank voor de tips. Ik ga van het weekend maar even met ringen en rubbers aan de slag. Zag setjes te koop staan met ringen en bouten maar die kan ik hier net zo goed in de ijzerwarenzaak halen ipv 39.95 USD online.
  15. Hmm dat is geen slecht idee. Makkelijker uit te voeren. Dat ga ik dan eerst maar eens proberen. Bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...