Spring naar bijdragen

Rijbewijs E achter B


willembrand
 Share

Recommended Posts

niet bij een ieder bekend.

maar een rijbewijs E heb je nodig wanneer de caravan zwaarder is als je auto.

bv. auto 1000kg.--------caravan 1050 kg.

of als het samenstel auto caravan zwaarder is dan 3500 KG.

dus............ als je jeep 1800kg. weegt mag je zonder E rijbewijs een caravan van 1699kg. trekken

bron: http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niet bij een ieder bekend.

maar een rijbewijs E heb je nodig wanneer de caravan zwaarder is als je auto.

bv. auto 1000kg.--------caravan 1050 kg.

of als het samenstel auto caravan zwaarder is dan 3500 KG.

dus............ als je jeep 1800kg. weegt mag je zonder E rijbewijs een caravan van 1699kg. trekken

bron: http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Dat is dan ook nog maar net want de combinatie samen mog niet zwaarder zijn dan 3500kg;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een niet onbelangrijke aanvulling:

Het gaat over het LEDIGE massa ( kentekengewicht) van de trekkende auto, en de MAXIMAAL TOEGELATEN massa van de aanhangwagen!

Let dus ff op... als je bijv. een lege aanhanger van 1000kg, met een laadvermogen van 1500 kg ( max massa = 2500KG), leeg achter je Jeep van 1800kg hangt, ben je dus in overtreding!

Verder mag je altijd een aanhanger van 750KG MTM trekken, mits de totale massa van auto met aanhangwagen niet boven de 3500 kg uitkomt.

En in die 3500 kg telt de lading van de auto ineens weer wel mee! :lol:

Maar met een lelijke eend mag je dus 750 kg trekken, ondankt dat die eend minder dan 750 kg trekt.

( Overigens gelden de beperkingen van de trekauto en/of de trekhaak natuurlijk ook: Mag die niet meer dan, bijv., 1100 kg trekken, dan is dat natuurlijk bepalend! )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je ook rijbewijs C hebt maar geen E. en je wilt alleen op voor E achter B dan zou ik dat niet doen. want als je bijvoorbeeld al C hebt dan kun je beter voor oplegger gaan. want als je daar voor slaagt krijg automatisch E achter C en C1 en B. kost ietsje meer maar dan heb je wel het belangrijkste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ligt eraan naar welke rijschool je gaat

Das meestal....Aldi is ook goedkoper dan de Albert Heijn:lol:

Maar even voor de duidelijkheid....

E achter b kost je ongeveer 750 euro inclusief

E achter C kost je ongeveer 2800 euro En is vrijgesteld van btw...

Dus ook al ga je naar de goedkoopste rijschool....dan nog is het een GROOT verschil...:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das meestal....Aldi is ook goedkoper dan de Albert Heijn:lol:

Maar even voor de duidelijkheid....

E achter b kost je ongeveer 750 euro inclusief

E achter C kost je ongeveer 2800 euro En is vrijgesteld van btw...

Dus ook al ga je naar de goedkoopste rijschool....dan nog is het een GROOT verschil...:)

Ligt er aan naar welke school je bent geweest.:lol:

Sommige zijn gratis geweest. Een enkele voor niks.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rijbewijs E heb je nodig als je meer dan 750kg wil trekken. Ook met een Jeep.

:)

Aanhangwagen meer dan 750 kgIn bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
  • de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
  • de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Rijbewijs E heb je nodig als je meer dan 750kg wil trekken. Ook met een Jeep.

Nog niet, maar dat komt er wel aan met de harmonisatie van de Europese regels. Wordt pas in 2008 verwacht.

Ik ben hier naar toe gegaan. Goede instructeur, percentage 1e keer geslaagd 90% en maar 420 euro inclusief examen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier naar toe gegaan. Goede instructeur, percentage 1e keer geslaagd 90% en maar 420 euro inclusief examen.

Lekker goedkoop!!!

Ik heb enkele maanden terug een E achter m'n B gezet en hier in België kost dit een goeie 800 euro voor 8uurkes (is't minimum) rijlessen + examenbegeleiding. (examen zelf nog te betalen)

Het slaagpercentage was volgens m'n instructeur maar 75%. Herexamen kost nog eens dik 200 euro voor 20min herhaling + examenbegeleiding. (enkel openbare weg)

Voor m'n oefeningen op't terrein was ik er ineens door, op de openbare weg had ik zogezegd een andere auto gehinderd bij het oprijden van een 4-vaksbaan.

Ik was verondersteld met een geladen aanhangwagen te rijden en dan zou ik die gehinderd hebben. (dit zeggen ze dan achteraf) Uiteraard was de aanhangwagen wel leeg. (welkom ik België)

Was dus dik 1000 euro kwijt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...