Spring naar bijdragen

Wat is beter in het terrein?


Masis
 Share

Recommended Posts

Diesel; hoog koppel bij lagere toerentallen, heeft zo zn voordelen in het terrein.

Autom. - handbak; hangt ook vooral van je eigen voorkeur af. Met autom. heb je in ieder geval 1 pedaal minder om je "zorgen" over te maken en hoef je bij obstakels je ook niet druk te maken om de keuze van je versnelling. Bij heuvel af kan het een nadeel zijn dat je minder op/tegen compressie kan afdalen.

Ik heb nu een handbak in de YJ, bevalt prima, maar zou een volgende keer misschien toch.....:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Handbak met diesel is de mooiste combi. Diesel inderdaad vanwege z'n hoge koppel, maar zeker ook vanwege het onbreken van een ontstekingssysteem, dat niet zo goed tegen water kan.

Handbak omdat de aandtijving directer is. Je hebt meer controle, door de directe verbinding tussen motor en wielen.

Bovendien remt de auto op de motor af, terwijl hij bij een automaat doorrolt. Zeker bergaf een erg groot voordeel.

Een automaat heeft natuurlijk ook voordelen: De krachtopbouw in de aandrijflijn gebeurt soepeler en je kunt het koppel tot 5(!)x vergroten middels de koppelomvormer. Nadeel daarvan is weer dat er eneorm veel hitte opgewekt wordt, en dat het "ongemerkt" gebeurt. Gebruik van de lage gearing lijkt bijvoorbeeld vaak nog niet nodig, maar in werkelijkheid sta je gewoon de bak te frituren.

In mijn opinie is een handbak dus beter, zeker bij het zwaardere werk.:bye1:

Op de weg: Automaat! :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelul Rob, maar had je vast wel verwacht ;)

Handbak met diesel is de mooiste combi. Diesel inderdaad vanwege z'n hoge koppel, maar zeker ook vanwege het onbreken van een ontstekingssysteem, dat niet zo goed tegen water kan.

het koppel verhaal kan ik mee eens zijn, kleinere motor hoger koppel.

maar waneer je zo diep gaat dat je eventuele problemen krijgt met ontsteking zit je ook op de grens van een waterslag, dus ben je te diep gegaan.

Handbak omdat de aandtijving directer is. Je hebt meer controle, door de directe verbinding tussen motor en wielen.

Bovendien remt de auto op de motor af, terwijl hij bij een automaat doorrolt. Zeker bergaf een erg groot voordeel.

meer controle?? leg uit

Gebruik van de lage gearing lijkt bijvoorbeeld vaak nog niet nodig, maar in werkelijkheid sta je gewoon de bak te frituren.

tja das dan weer de onkunde van de bestuurder(ster) ligt niet aan de automaat

In mijn opinie is een handbak dus beter, zeker bij het zwaardere werk.:bye1:

Op de weg: Automaat! :blink:

Gelul dus

het enige nadeel is dus bij een eventuele stijle afdaling..

voor de rest zie ik alleen voordelen..

1 nadeel van de automaat van de XJ is dat die een stand 1/2 heeft ivp 1, dus kan die overschakelen waneer je dat eigenlijk niet wil in terrein.(is te overbruggen bdw)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil even wat toevoegen op de vergelijking benzine of geen diesel. Ben zelf met mijn YJ 4,2 samen met wat diesels het terrein ingegaan. Raad eens van welke auto's je de koppeling begon te ruiken? juist de diesels. De diesels waren een Landrover met 1,9 volkswagen turbo diesel en een nissan patrol 2,8 4 cil turbo. Maar goed, over het algmeen kun je denk ik wel zeggen dat een diesel geschikter is in het terrein, mits deze over voldoende koppel bij lage toerentallen heeft. Echter tegenwoordig zullen dat er steeds minder worden omdat ook de diesels voor 99 % alleen maar asfalt zien en dus niet voor het zware terrein werk gemaakt worden en dat geldt zeker voor de 1.9 VW diesel in de laro.

Daarintegen heeft de YJ 4,2 een hoog koppel bij lage toeren heeft en motor dus uitermate geschikt is voor het terrein, terwijl de nieuwere 4.0i weer meer voor het gebruik op de weg gemaakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind terreinrijden met een automaat veel makkelijker, zeker met lange klimmen, de automaat schakelt zelf door.

Maar ik vind terreinrijden met een schakelbak leuker, omdat ik dan het idee heb dat ik zelf meer controle heb en meer moet werken.

Onze CJ en XJ rijden allebei op gas, en dat rijdt prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag moet zijn:

Wat is jouw voorkeur??

Want van alle topics hiervoor die langs zijn gekomen is er geeneen die ooit een antwoord bewerkstelde.

het gaat om:

- je eigen voorkeur

- toestand van het terrein

- soort terrein

- soort banden

- overbrenging

etc

etc

Er is nooit een éénduidig antwoord, alleen maar welles/nietes.

Voorbeelden:

berg op: automaat (slaat niet af),

berg af: handbak. (op de motor afremmen)

en zo nog 20 terreinsoorten. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag moet zijn:

Wat is jouw voorkeur??

Want van alle topics hiervoor die langs zijn gekomen is er geeneen die ooit een antwoord bewerkstelde.

het gaat om:

- je eigen voorkeur

- toestand van het terrein

- soort terrein

- soort banden

- overbrenging

etc

etc

Er is nooit een éénduidig antwoord, alleen maar welles/nietes.

Voorbeelden:

berg op: automaat (slaat niet af),

berg af: handbak. (op de motor afremmen)

en zo nog 20 terreinsoorten. :)

vertel, vertel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wel diesels gehad met versleten gloeibougies en lekke koppakkingen

en verdeler kun je toch inspuiten en setje nieuwe bougiekabels is ook niet de hoofdprijs.

Albert (droopie) doet het perfect in het terrein met zn 2.5 diesel

wat is ideaal ? wrangler met een vette mercedes diesel

bovenstaande is wat IK vind. en ik hou ook van een automaat:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij mijn vorige jeeps altijd een handbak gehad.

Eerst een 2.1 diesel met 4 bak (heb ik 7 jaar mee gereden)

Daarna een 4.2 benz met 4 bak (heb ik 4 jaar mee gereden)

Sinds kort een v8 benz met automaat.

Voor elke combo is wel iets te zeggen maar na dit weekend in sclayn gaat mijn voorkeur toch uit naar automaat. Heb er vorig jaar ook gereden met 4.2 en 4 bak en het is een behoorlijk verschil....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lol,

wat ik mooi vin,

is bv een Jeepee met een nagenoeg standaard XJ, die vaak donker rood neemt en er ook nog doorheen komt

Ik heb er de TT route van de FOC mee gereden :wacko:

...en maar één keer een lintje nodig gehad omdat we door een sloot moesten op een plaats waar de normale route werd geblokkeerd door een vastzittende Range Rover :no:

On Topic:

Persoonlijke voorkeur: Automaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...