Spring naar bijdragen

Hoe werkt nu 2 wd aandrijving?


michel1972
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Ik was vandaag wat in mijn achtertuin aan het stoeien met de cherokee in het zand in zijn 2wd. Nu als ik elke keer gas gaf in het zachtezand groef mijn rechter achterwiel zich in en mijn linker achterwiel deed niks. Is dat nu normaal? Ook als ik gas geef op het zachte zand gaat 1 wiel spinnen en de ander niet?

Ik vraag dit omdat ik ook een oer quattro bezit en als ik daarmee op het zachte zand rij dan spinnen alle 4 de wielen namelijk.

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendan,

Ik was vandaag wat in mijn achtertuin aan het stoeien met de cherokee in het zand in zijn 2wd. Nu als ik elke keer gas gaf in het zachtezand groef mijn rechter achterwiel zich in en mijn linker achterwiel deed niks. Is dat nu normaal? Ook als ik gas geef op het zachte zand gaat 1 wiel spinnen en de ander niet?

Hoi Michel,

Ik heb even rond gezocht. Volgens mij heb jij een DANA 35 achteas.

Deze is wel degelijk voorzien van een LSD (Limited Slip Differentieel), echter schijnt deze volgens het artikel na verloop van tijd niet meer te functioneren.

http://www.jedi.com/obiwan/jeep/traclok.html

Vandaar dat bij het doorspinnen van 1 wiel geen kracht overgebracht wordt op het andere wiel.

Gr, JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendan,

Ik was vandaag wat in mijn achtertuin aan het stoeien met de cherokee in het zand in zijn 2wd. Nu als ik elke keer gas gaf in het zachtezand groef mijn rechter achterwiel zich in en mijn linker achterwiel deed niks. Is dat nu normaal? Ook als ik gas geef op het zachte zand gaat 1 wiel spinnen en de ander niet?

Hoi Michel,

Ik heb even rond gezocht. Volgens mij heb jij een DANA 35 achteas.

Deze is wel degelijk voorzien van een LSD (Limited Slip Differentieel), echter schijnt deze volgens het artikel na verloop van tijd niet meer te functioneren.

http://www.jedi.com/obiwan/jeep/traclok.html

Vandaar dat bij het doorspinnen van 1 wiel geen kracht overgebracht wordt op het andere wiel.

Gr, JPK.

Ik blijk een chrysler 8.25 achteras 27 spline te hebben. Ik heb namelijk een 1993 cherokee zonder ABS en aan de hand van de afbeeldingen die hier op het forum staan heb ik dus een Chrysler achteras.

heeft deze as ook een LSD?

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets aan een Jeep wordt meer overschat als een Limited Slip differentieel. In het terrein is zo'n ding eigenlijk kansloos.

Z'n voordelen liggen op de verharde weg, en dan nog zijn ze erg beperkt en kun je je afvragen of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets aan een Jeep wordt meer overschat als een Limited Slip differentieel. In het terrein is zo'n ding eigenlijk kansloos.

Z'n voordelen liggen op de verharde weg, en dan nog zijn ze erg beperkt en kun je je afvragen of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen....

Wat is het voordeel op de verharde weg dan? Deze werkt dan het nemen van bochten toch tegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jup...

Dat zeg ik: "en kun je je afvragen of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen...."

Voordeel is dat je, wanneer er één wiel weinig grip heeft ( op nat wegdek ofzo) er een beelje tractie naar het andere wiel blijft gaan, waardoor je nog redelijk van z'n plek komt. Een ander voordeel is, dat wielspin minder snel optreed omdat de kracht iets meer verdeeld wordt.

Maar de nadelen zijn er altijd ( wringen in de bochten, meer bandenslijtage, makkelijker doorslaan van 2 achterwielen en dus een "kwispelende" Jeep, enz), terwijl de voordelen er slechts soms, heel soms, zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grootste voordeel van een LSD heb je bij het trekken van een aanhangwagen, voor de rest weinig voordeel.

LSD is te controleren als volgt :

Krik de wagen achteraan op, beide wielen van de grond.

Draai aan 1 van beide wielen. Als het andere wiel in de zelfde richting meedraait heb je LSD (of locker), draait het in tegengestelde richting, heb je geen LSD (of Locker) en dus een open diff.

Dat er maar 1 wiel van de twee werkt is dus normaal, want het wiel met de minste weerstand begint krijgt de kracht.

Dit komt net door een differentieelwerking:whistle:

BTW : maar als die in zand reeds doorspint heb je volgens mij geen LSD hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LSD is te controleren als volgt :

Krik de wagen achteraan op, beide wielen van de grond.

Draai aan 1 van beide wielen. Als het andere wiel in de zelfde richting meedraait heb je LSD (of locker), draait het in tegengestelde richting, heb je geen LSD (of Locker) en dus een open diff.

Nou, dat 'ie in dezelfde richting meedraait, kan met een open diff ook gebeuren hoor!

Één wiel van de grond, tussenbak in neutraal en dan draaien is een betere methode. Draait 'ie licht en zie je de aandrijfas draaien: Géén LS of een defect LS. Draait 'ie erg zwaar: LS

Overigens staat er ook "LS" op het typeplaatje van de as, dat tussen 2 bouten van het differentieeldeksel zit, voorzover nog aanwezig/leesbaar/geldig)

BTW : maar als die in zand reeds doorspint heb je volgens mij geen LSD hoor...

Nou.... ook met een LS slipt er eenvoudig een wieltje door. Alleen door zéér weinig of geen gas te geven, kun je op zand het LS optimaal benutten.... Met een beetje koppelverschil slipt 'ie al door. ( moet ook, anders zou er op de weg niet mee te rijden zijn!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grootste voordeel van een LSD heb je bij het trekken van een aanhangwagen, voor de rest weinig voordeel.

LSD is te controleren als volgt :

Krik de wagen achteraan op, beide wielen van de grond.

Draai aan 1 van beide wielen. Als het andere wiel in de zelfde richting meedraait heb je LSD (of locker), draait het in tegengestelde richting, heb je geen LSD (of Locker) en dus een open diff.

Dat er maar 1 wiel van de twee werkt is dus normaal, want het wiel met de minste weerstand begint krijgt de kracht.

Dit komt net door een differentieelwerking:whistle:

BTW : maar als die in zand reeds doorspint heb je volgens mij geen LSD hoor...

Dat verhaal is duidelijk maar ik moet dus altijd 4wd rijden in het terrein maar zodra het zanderig is werken er maar 2 wielen. Rechts achter en links voor en ik merk dat deze wielen zich snel ingraven. Dus eigenlijk is een locker dus voor iedereen een oplossing. Dan slippen je wielen nooit door en hebben al je 4 de wielen altijd grip of tractie. Waarom worden de jeeps dan niet standaard voorizen van permanente 4wd op alle 4 de wielen dmv een sper of lockers vanaf de fabriek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn wel Jeeps die dat hebben hoor. Maar die zijn ook "wat" duurder...

De TJ Rubicon had dat oa. ( De nieuwe een ELSD, Electronic Limited Slip Differential)

Je moet ook niet vergeten dat 75% van de Jeeps nooit onverhard ziet, en van de overige 25% zal dat bij de helft hoogstens een modderpad zijn. Dus om simpelweg alle Jeeps met een locker uit te rusten is onzin en veel te duur!

Overigens werken er gewoon 4 wielen in het zand hoor. Alleen wanneer er een wiel grip veliest, is de betreffende as tractieloos. Wanneer op beide assen een wiel geen grip heeft, heb je dus een probleempje, en zou een locker uitkomst hebben kunnen bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn wel Jeeps die dat hebben hoor. Maar die zijn ook "wat" duurder...

De TJ Rubicon had dat oa. ( De nieuwe een ELSD, Electronic Limited Slip Differential)

Je moet ook niet vergeten dat 75% van de Jeeps nooit onverhard ziet, en van de overige 25% zal dat bij de helft hoogstens een modderpad zijn. Dus om simpelweg alle Jeeps met een locker uit te rusten is onzin en veel te duur!

Overigens werken er gewoon 4 wielen in het zand hoor. Alleen wanneer er een wiel grip veliest, is de betreffende as tractieloos. Wanneer op beide assen een wiel geen grip heeft, heb je dus een probleempje, en zou een locker uitkomst hebben kunnen bieden.

Hoezo veels te duur? Als je een cherokee in die tijd nieuw moest kopen moest je ruim 55000 gulden of veel meer betalen. En de latere cherokee's gingen al gauw over de 30000 a 35000 euro heen. Dan moet dat toch zeker een optie zijn geweest denk ik. Nu betaal je incl montage rond de 1700 euro voor een detroit locker set voor en achter. Dat is in verhouding met de nieuwprijs toch een schijntje.

Maar ik snap je punt helemaal! veel mensen gebruiken hem alleen op de verharde weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo veels te duur? Als je een cherokee in die tijd nieuw moest kopen moest je ruim 55000 gulden of veel meer betalen. En de latere cherokee's gingen al gauw over de 30000 a 35000 euro heen. Dan moet dat toch zeker een optie zijn geweest denk ik. Nu betaal je incl montage rond de 1700 euro voor een detroit locker set voor en achter. Dat is in verhouding met de nieuwprijs toch een schijntje.

Maar ik snap je punt helemaal! veel mensen gebruiken hem alleen op de verharde weg.

Kijk de links nog eens na die ik je bezorgde, 1700 euro vind ik wel heel erg veel hoor. Trouwens, zeker vooraan zou ik een uitschakelbare locker kiezen, anders rijdt de wagen met jou i.p.v. jij met de wagen :whistle:

En zoals Wrangler 87 reeds zei, indien de twee wielen (een voorste en een achterste) bvb los zijn van de grond (cross-axle position) sta je stil:D

En de kracht wordt steeds gestuurd naar het wiel met de minste weerstand, dus is dit niet noodzakelijk altijd hetzelfde wiel vooraan en hetzelfde wiel achteraan.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo veels te duur? Als je een cherokee in die tijd nieuw moest kopen moest je ruim 55000 gulden of veel meer betalen.

Zo moet je het niet zien....

Op zich heb je gelijk, het zou misschien een relatief kleine meerprijs zijn. Maar er bestaat ook nog iets al concurentie, dus men wil de prijs van de auto zo laag mogelijk houden. Daarnaast wordt er door de gemiddelde klant niet naar de terreineigenschappen gekeken, anders reden er tenslotte niet zoveel van die XC90's, X5's, Cayenne's enz. enz. rond! een locker zou dus geen echt verkoopargument zijn, dus ook standaard inbouwen (voor dezelfde prijs!) was min of meer nutteloos.

Maw: het standaard inbouwen van een locker of lockers had Jeep veel extra gekost. En dan moet je daarbij niet denken aan één auto, maar aan 250.000 stuks ofzo. Als je de productie van elke auto dan 250 dollar duurder maakt, mag jij uitrekenen wat dat kost!:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk de links nog eens na die ik je bezorgde, 1700 euro vind ik wel heel erg veel hoor. Trouwens, zeker vooraan zou ik een uitschakelbare locker kiezen, anders rijdt de wagen met jou i.p.v. jij met de wagen :whistle:

En zoals Wrangler 87 reeds zei, indien de twee wielen (een voorste en een achterste) bvb los zijn van de grond (cross-axle position) sta je stil:D

En de kracht wordt steeds gestuurd naar het wiel met de minste weerstand, dus is dit niet noodzakelijk altijd hetzelfde wiel vooraan en hetzelfde wiel achteraan.:(

Ik heb die prijzen aan de hand van jouw links. De detroit lockers kosten rond de 650 dollar per stuk. De verscheping kwam op 158 dollar. Dat komt neer op 1458 dollar. Omgerekend is dat 1081 euro. Daar komt 23.5% bij maakt het totaal 1335 euro en aangezien ik niet heel erg handig ben moest ik ook iemand vinden die het voor mij ging inbouwen en uitlijnen. Daardoor kwam ik op 1700 euro totaal.

Mijn wagen is op de weg alleen in 2wd te rijden. Moet ik dan nog steeds met een uitschakelbare locker rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn wagen is op de weg alleen in 2wd te rijden. Moet ik dan nog steeds met een uitschakelbare locker rijden?

Jep, want een locker wordt niet aangedreven. Deze verhindert enkel dat de differentiëlen hun werk doen, en dit zorgt voor een veel zwaarder stuurgedrag (niet aan te raden als je er ook veel baan mee doet)

Vooraan dus best uitschakelbare. Moest die Auburn bestaan voor de ChryCo achteras nam ik zo eentje achteraan ook. Bij gebrek is een Detroit het beste (volgens mij hé)

Ik vind die Auburn ected wel interessant. Van ARB heb ik al gehoord dat die je regelmatig in de steek laten als ze niet 100% correct zijn geïnstalleerd.

Bij OX komt er naar het schijnt regelmatig speling op de kabel te komen.

Uiteraard is dat van de ARB zelf gezien (verschillende malen) en van de OX is maar van horen zeggen.

Misschien Jeepers met ervaring hiermee (OX)?

Let wel, dit is mijn visie op lockers, mogelijks zijn er anderen met een andere visie hé:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep, want een locker wordt niet aangedreven. Deze verhindert enkel dat de differentiëlen hun werk doen, en dit zorgt voor een veel zwaarder stuurgedrag (niet aan te raden als je er ook veel baan mee doet)

Vooraan dus best uitschakelbare. Moest die Auburn bestaan voor de ChryCo achteras nam ik zo eentje achteraan ook. Bij gebrek is een Detroit het beste (volgens mij hé)

Ik vind die Auburn ected wel interessant. Van ARB heb ik al gehoord dat die je regelmatig in de steek laten als ze niet 100% correct zijn geïnstalleerd.

Bij OX komt er naar het schijnt regelmatig speling op de kabel te komen.

Uiteraard is dat van de ARB zelf gezien (verschillende malen) en van de OX is maar van horen zeggen.

Misschien Jeepers met ervaring hiermee (OX)?

Let wel, dit is mijn visie op lockers, mogelijks zijn er anderen met een andere visie hé:whistle:

Ok bedankt voor de uitleg maar als ik het goed begrijp aan de hand van de uitleg hier is mijn as uitgevoerd met een lsd standaard en deze werkt na al die jaren waarschijnlijk niet meer. Heeft die lsd eigenlijk wel nut in het zand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij OX komt er naar het schijnt regelmatig speling op de kabel te komen.

Uiteraard is dat van de ARB zelf gezien (verschillende malen) en van de OX is maar van horen zeggen.

Misschien Jeepers met ervaring hiermee (OX)?

Let wel, dit is mijn visie op lockers, mogelijks zijn er anderen met een andere visie hé:whistle:

een kabel rekt altijd op..

elk ding heeft z'n voordeel en/of nadeel

voordeel arb

eventueel mogelijkheid om banden op te pompen ivm compressor, grotere tank is wel een must dan. anders duurt oppompen een eeuwigheid

nadeel arb

veel externe componenten (compressor, electiek en luchtleidingen)

voordeel ox

geen externe componenten op kabel na

volgens usfora's wor het diff sterker (mss ook wel aan de orde bij arb maar nog nergens gelezen)

eventueel met de hand bij diff in en uit te schakelen waneer kabel kapot is

(of je dat doet waneer je op je knieen in de mud moet gaan liggen is een 2e:rolleyes:)

nadeel ox

enig wat ik kan bedenken is dat je geen onboard air heb

maar dat is mijn gedachte er over geen ervaring met beide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een ARB achterin. Dat bandenpompverhaal, wat inderdaad kan, vergeet maar.... Althans met zo'n compressortje van ARB...

Verder bevalt me het ding prima. Waarbij ik wel moet vermelden dat ik geen extreem 4x4 werk doe, en de boel dus niet echt zwaar belast.

Voordeel van een locker is me inmiddels wel duidelijk: Je komt in het terrein echt verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou maar beginnen met een lier. daar kom je verder mee dan met een locker:lol:

en arb heeft een zwaardere compressor tegen meerprijs waar je wel je banden mee kunt op pompen..

Je kunt wel nagaan dat een compressor van een paar tientjes niet is te vergelijken met een Viair van bv usd 300.

en als je met je bodemplaat vast zit helpt ook een locker niet meer in de blubber.

Ik denk persoonlijk ook dat een ARB of een OX locker de beste lockers zijn maar helaas de prijs. en heb je een zware voet dan rij je je assen naar de filistiinen. Dus een locker impliceert vaak de noodzaak om ook zwaardere assen te kopen. Doe dat niet achteraf want dan heb je een 27 spline locker

en wil je 30 spline assen kopen.

Als je af en toe eens terrein rijd niet aan beginnen. Werk aan je flex , koop een goede lier en spaar een hoop geld uit aan schade die je gaat rijden bij

onjuist gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op zich wel mee eens dez,

maar volgens mij heeft/wil die het vooral gebruiken ivm werk , aanhanger....tenminste als ik het goed gelezen heb

bdw persoonlijk zou ik dan eerder voor andere banden gaan dan locker.. banden is de eerste stap

wat voor banden heb je nu er onder?

zou maar beginnen met een lier. daar kom je verder mee dan met een locker:lol:

en arb heeft een zwaardere compressor tegen meerprijs waar je wel je banden mee kunt op pompen..

Je kunt wel nagaan dat een compressor van een paar tientjes niet is te vergelijken met een Viair van bv usd 300.

en als je met je bodemplaat vast zit helpt ook een locker niet meer in de blubber.

Ik denk persoonlijk ook dat een ARB of een OX locker de beste lockers zijn maar helaas de prijs. en heb je een zware voet dan rij je je assen naar de filistiinen. Dus een locker impliceert vaak de noodzaak om ook zwaardere assen te kopen. Doe dat niet achteraf want dan heb je een 27 spline locker

en wil je 30 spline assen kopen.

Als je af en toe eens terrein rijd niet aan beginnen. Werk aan je flex , koop een goede lier en spaar een hoop geld uit aan schade die je gaat rijden bij

onjuist gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op zich wel mee eens dez,

maar volgens mij heeft/wil die het vooral gebruiken ivm werk , aanhanger....tenminste als ik het goed gelezen heb

bdw persoonlijk zou ik dan eerder voor andere banden gaan dan locker.. banden is de eerste stap

wat voor banden heb je nu er onder?

Heb de volgende banden besteld bij de leverancier Firestone Destination MT

Ik ga het dus eerst met de banden oplossen maar ik merk gewoon dat ik zowel op het zand als op een wat gladdere ondergrond grip verlies maar ik ga eerst doen wat DEZ zei en ga kijken of ik het kan oplossen met de banden en meer bodemvrijheid maar dat komt wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou maar beginnen met een lier. daar kom je verder mee dan met een locker:lol:

en arb heeft een zwaardere compressor tegen meerprijs waar je wel je banden mee kunt op pompen..

Je kunt wel nagaan dat een compressor van een paar tientjes niet is te vergelijken met een Viair van bv usd 300.

en als je met je bodemplaat vast zit helpt ook een locker niet meer in de blubber.

Ik denk persoonlijk ook dat een ARB of een OX locker de beste lockers zijn maar helaas de prijs. en heb je een zware voet dan rij je je assen naar de filistiinen. Dus een locker impliceert vaak de noodzaak om ook zwaardere assen te kopen. Doe dat niet achteraf want dan heb je een 27 spline locker

en wil je 30 spline assen kopen.

Als je af en toe eens terrein rijd niet aan beginnen. Werk aan je flex , koop een goede lier en spaar een hoop geld uit aan schade die je gaat rijden bij

onjuist gebruik.

Heb geluisterd naar je advies en een suspensionlift kit besteld voor meer bodemvrijheid en betere banden voor meer mogelijkheden in het terrein!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...