Spring naar bijdragen

Gastank en verbruik


Recommended Posts

  • Reacties 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

laat het ons op 'geademd' houden dan ...:)

Ik ben wel eens benieuwd wat zo'n 4.0 grand gaat drinken... aangezien ik hem niet op gas zet, zal hij van dat dure spul slurpen...

Zou ik hem op 1:10 krijgen ?

Ben bang van niet, die 4.0 van mij gebruikte de afgelopen 2 maanden ongeveer 1:8. Ben trouwens een zeer rustige rijder.

De waarden die de verbuiksmeter aangeeft kloppen trouwens redelijk, staat na het leegrijden van een tank meestal op 13 liter / 100 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag naar Frankrijk gereden aan 90 km /uur

instant verbruik was 9 liter tot 11 liter

average verbruik 11.3

Maar vandaag was ik terecht de 'slak of the highway'....:whistle:

Dat is wel echt een "opa-rijder" stijl.:blush:

Die opoffering kan ik mentaal niet maken om een laag verbruik te halen.

Autosnelweg is voor mij iets om vlot tegen een hogere snelheid te rijden.

kzal me dan wel bij de 1 op 5 à 1 op 6 houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk, was ook een experiment.

Maar alle truckers keken boos naar mij...:whistle:

Hehe, zo rijd ik ook vaak. Ik vind dat de ZJ echt uitnodigt om lekker op je dooie gemak te rijden. Met deze auto zit ik vaak automatisch net onder de 100, terwijl ik met vorige auto's vaak automatisch ruim boven de 100 zat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoi cowboys,

Hoe gaat het met jullie iron horses ?

De mijne rijdt af en toe 's (als ie niet in panne staat) en ik zou jullie op de hoogte houden van mijn verbruik ermee...

Welnu, mijn droom van 1:10 is maar een droom geweest. Het iron horse heeft inderdaad een drinking problem. En een zwaar ...

1:7 is net haalbaar, maar bij lokaal verkeer durf ik er niet meer naar kijken.

dus ja, even geïnformeerd: een LPi installatie kost me meer dan 2500 euro.

zou ik dit nog investeren in een bak van 8 jaar oud met 203.000 km ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan die wagen met 203.000 km die ombouw nog verteren ?

Tot nog toe geen problemen mee gehad; bij mijn ZJ 5.2 (1997) heb ik bij 200.000km LPG (onderbouw) laten monteren en heb er tot bijna 240.000km mee gereden zonder ook maar één probleem of problemen met bv de kleppen.

Mijn 'nieuwe' ZJ 5.9 (1997) heb ik vorige maand bij 208.000km laten voorzien van een Prins VSI onderbouw, maar voor de zekerheid gelijk een flashlube laten monteren. Loopt als een speer.

Zowel de 5.2 als de 5.9 halen bij mij tussen de 1 op 5 à 1 op 6. Alleen gaat het met de 5.9 allemaal veel gemakkelijker en rijd ik zelfs pittiger.

Mvgr,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik met 1 op 5 op LPG heb ook een pittige rijstijl

De 5.9 moedigd ook aan om pittig te rijden, hij is zeer vlot en fel als je wegtrekt. Ik rijd altijd 10 km boven het maximum wat je mag

Mijn teller staat op 250.000 km ik heb dus al nieuwe culinderkoppen en geharde klepzittingen. Deze kunnen beter tegen de hetere LPG verbranding

Heb nog wel gedacht over flashlube, maar als je 230.000 km met zachte klepzittingen kunt rijden, moet dat zeker ook hetzelfde of beter kunnen met harde klepzittingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een GC 4.0 uit 2000 en heb bij 120k g3 Prins in laten bouwen. KMstand nu 230K. zonder problemen. Het moeilijke starten had ik in het begin ook en kwam er achter dat je gewoon eerst even de benzinepomp een paar tellen de tijd moet geven om druk op te bouwen. De motor was immers uitgezet terwijl je op gas reed! Dus sleutel op contact. Luister naar de pomp (of wacht 3 tellen) en dan starten en meteen lopen.

Verder heb ik de vacuumslang dat op het blok is geduwd met een slangenklem vast gezet. Wilde nog wel eens los schieten en dan loopt ie meteen niet meer stationair op gas.

Lekker vlot doorrijden overal en altijd geeft bij mij een verbruik van 1 op 5.5 op gas en 1op 6.5 op benzine.

MVG HWP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Tja, zuiperds zijn het en blijven het. Maar dat wisten we toch toe we er een kochten. Zelf heb ik een GC 4.0 1997 gehad met Prins LPG G3 en die kwam niet boven de 1:5 (meest stad). Toch zonder technische problemen 80.000km mee gereden. Start trouwens prima op gas.

Nu rijdt ik een GC Overland 2002 (4.7 HO). Daar een Prins VSI in laten monteren. Verbruik gemiddeld 1:4 en starten op benzine. Maar ach we lachen wat af bij de pomp. 38,- voor een volle tank. Nu alweer 40.000km erop staan, zonder enkele technische problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, zuiperds zijn het en blijven het. Maar dat wisten we toch toe we er een kochten. Zelf heb ik een GC 4.0 1997 gehad met Prins LPG G3 en die kwam niet boven de 1:5 (meest stad). Toch zonder technische problemen 80.000km mee gereden. Start trouwens prima op gas.

Nu rijdt ik een GC Overland 2002 (4.7 HO). Daar een Prins VSI in laten monteren. Verbruik gemiddeld 1:4 en starten op benzine. Maar ach we lachen wat af bij de pomp. 38,- voor een volle tank. Nu alweer 40.000km erop staan, zonder enkele technische problemen.

ik rij gemiddeld dus 1 op 5 à 6 met mijn Overland. Mijn Italiëreis boekte gemiddeld 18.7 liter per 100 Km, en nu zit ik onder de 18 liter !! Wel groot verschil met die 25 liter die jij nodig hebt. Maarja, jij lacht dan wel vaker !!! en lachen is gezond, al is het bij de pomp LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog aanvullende ervaring op LPG G3 van Prins. (Mijn WJ Ltd uit 2000 heb ik in 2004 op gas gezet bij 120.000 km. Nu is de km stand 230.000 en deze stand grotendeels tot tevredenheid bereikt. Zie boven in mijn eerdere reactie) gemiddeld verbruik in de file en in de stad 1:5. Op de snelweg met gem. 130 km/h 1:6.5. Mijn ervaring is dat de regel dat een auto op gas 10 tot 20% meer verbruikt dan op benzine juist is.

De verbruikscijfers op de boordcomputer zijn alleen te gebruiken bij rijden op benzine omdat de LPG installatie daar niet op is aangesloten. Het enige wat ongeveer klopt is het actuele verbruik. Dus niet het resterend aantal km of gem. verbruik. Zelf kijk ik gewoon bij iedere tankbeurt hoeveel liter ik erbij moet tanken en hoeveel km er is gereden sinds de vorige keer.

Problemen: 1 de vacuumslang schoot regelmatig los van het blok waardoor de motor steeds afsloeg bij stationaire toerentalsituaties. Opgelost met slangenklem. 2 Er komt nu een harder getik van onder het kleppendeksel dan voorheen. Toch maar Wynn's additief voor hydraulische klepstoters in de olie gemikt (zonder hoorbaar resultaat) en Flashlube erbij gezet ter voorkoming van (verdere) uitlaatkleppenschade. 3 In Duitsland 160+ gaat alleen maar op benzine. Op gas zijn de prestaties voelbaar minder, maar in NL mis ik dat minder.

http://www.wynns.nl/04324799a20c6f907/04324799aa0e06114/04324799ab0c973b8.html

http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/flashlube-bescherming_kleppen.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze ZJ (97) is in 2000 naar NL gekomen en toen is er een Prins gasinstallatie (G3) in gebouwd. Ikzelf rijd gemiddeld 1:5,5 a 1:6. Terwijl de vrouw 1:6,5 makkelijk haalt.. Maar ja, mijn schoenmaat is ook groter :wacko:..

Het is mij opgevallen dat als ik de ambulance erachter heb met de YJ er op het verbruik niet verder zakt dan 1:5. De rit naar Marsoupe dit jaar heeft hij prima getrokken op gas.

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog aanvullende ervaring op LPG G3 van Prins. (Mijn WJ Ltd uit 2000 heb ik in 2004 op gas gezet bij 120.000 km. Nu is de km stand 230.000 en deze stand grotendeels tot tevredenheid bereikt. Zie boven in mijn eerdere reactie) gemiddeld verbruik in de file en in de stad 1:5. Op de snelweg met gem. 130 km/h 1:6.5. Mijn ervaring is dat de regel dat een auto op gas 10 tot 20% meer verbruikt dan op benzine juist is.

De verbruikscijfers op de boordcomputer zijn alleen te gebruiken bij rijden op benzine omdat de LPG installatie daar niet op is aangesloten. Het enige wat ongeveer klopt is het actuele verbruik. Dus niet het resterend aantal km of gem. verbruik. Zelf kijk ik gewoon bij iedere tankbeurt hoeveel liter ik erbij moet tanken en hoeveel km er is gereden sinds de vorige keer.

Problemen: 1 de vacuumslang schoot regelmatig los van het blok waardoor de motor steeds afsloeg bij stationaire toerentalsituaties. Opgelost met slangenklem. 2 Er komt nu een harder getik van onder het kleppendeksel dan voorheen. Toch maar Wynn's additief voor hydraulische klepstoters in de olie gemikt (zonder hoorbaar resultaat) en Flashlube erbij gezet ter voorkoming van (verdere) uitlaatkleppenschade. 3 In Duitsland 160+ gaat alleen maar op benzine. Op gas zijn de prestaties voelbaar minder, maar in NL mis ik dat minder.

http://www.wynns.nl/04324799a20c6f907/04324799aa0e06114/04324799ab0c973b8.html

http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/flashlube-bescherming_kleppen.htm

Het probleem 160+ had ik tijdens mijn reis naar Italië ook. Spontaan wordt er dan gewisseld van gas naar benzine en ik kon dan tijdens het rijden niet meer terug naar gas schakelen. Eerst moest de auto van contact af en dan reed hij weer op gas. Dit probleem heeft Pouls in Baarlo opgelost. Volgens hem was mijn computer met 10 fouten geprogrammeerd en de computer heeft hij dus opnieuw geprogrammeerd. Hijzelf heeft uitgetest dan de auto bij 180 K/u netjes op gas blijft rijden nu. Dus waarschijnlijk zal bij jou de computer ook betere geprogrammeerd kunnen worden. Tevens heb ik het idee dat de auto een fraktie minder verbruikt nu. Suc6 er verder mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Mijn WJ 4.0 is vrijdag klaar.

heb er bij van menen een gasinjectie laten inzetten.

ben van plan om meer te gaan profiteren en offroaden en reizen ermee en op benzine is dit gewoon niet te doen;

Ik hou jullie op de hoogte dan van wat ie slurpt... (of zuigt dan in geval van gas :no:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...