defsomeday Geplaatst June 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 Jeep (yj) is niet meer baanvast, de wielen vooraan slingeren als het ware van links naar rechts,toch staan ze goed uitgelijnd. Is dit te wijten aan de stuurdemper,stabilisatorstang of de schokdempers? het is levensgevaarlijk om er mee op de snelweg te rijden! Wie helpt mij vooruit om het probleem goed aan te pakken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zenixer Geplaatst June 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 Jeep (yj) is niet meer baanvast, de wielen vooraan slingeren als hetware van links naar rechts,toch staan ze goed uitgelijnd. Is dit te wijten aan de stuurdemper,stabilisatorstang of de schokdempers? het is levensgevaarlijk om er mee op de snelweg te rijden! Wie helpt mij vooruit om het probleem goed aan te pakken? graag nog meer info.. is de jeep verhoogt ?? banden maat ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 Jeep is niet verhoogt,bandenmaat bf goodrich 30x9.50 r15 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zenixer Geplaatst June 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 ik denk zelf dat jou stuurdemper niet best meer is maar jou schokdempers ook de beste tijd ook hebben gehad.. maar echt 100% zeker ben ik er ook niet van.. want jij schijft dat jou "Jeep (yj) is niet MEER baanvast" dus dat was hij wel en ik neem aan dat jij nixs hebt veranderd aan jou jeep.. en ik weet niet in wat voor staat jou schokdempers en stuurdemper zijn maar ik zou daar eerst naar kijken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 Zenixer, verdacht wijze raad! bedankt! Ben ook van het jaar 77 en rijdt met ne wrangler van 91 DAt computer gedoe moet ik nog wat leren dus ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2007 Zijn je wiellagers nog wel goed? Je kan dit gemakkelijk zelf testen. Krik je vooras op en neem het wiel bovenaan en onderaan stevig vast en schud stevig heen en weer. Als je speling voelt is het slecht, je mag namelijk geen speling hebben. Indien speling moet je het volledige wiellager met fusee vervangen, is niet moeilijk maar wel $$$. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 27, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2007 Zal zien:( maandag e.k. gaan we die problemen aanpakken Ik hoop dat het opgelost is met het vernieuwen van de schokdempers en stuurdemper. zal zeker kijken naar de wiellagers, enig idee wat het kost voor 1 van de wielen. Ik hou jullie op de hoogte . Alvast bedankt:unsure: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Nog altijd het zelfde probleem! wagen niet baanvast vooraan. Het volgende is nieuw:stuurgewrichten L en R stuurdemper,bladveren,stabilisatorstang,trackstang nieuwe schokdempers torsiestang en rubbers 2 nieuwe banden aan de wiellagers is er geen speling ik heb enkel de spoorstang nog niet vervangen maar ik vraag me af of dit het zal oplossen?? Ik had het probleem niet in geen 10 jaar en nu geraak ik er niet vanaf!! IK SNAP HET NIET:wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Banden? Welk type, hoe oud en misschien verkeerd afgesleten doordat alles scheef stond? Dan blijf je ook aan je stuur trekken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Zet de auto tegen een stoeprand of muurtje en laat iemand aan het stuur draaien. Kijk vervolgens naar alle onderdelen van de stuurinrichting of ergens speling zit. stuurkogels, fuseekogels, bevestiging van het stuurhuis en de stuuras tussen stuur en stuurhuis. Controleer of de wielen direct reageren op het verdraaien van het stuur, mogelijk zit er speling op de kruiskoppelingen van de stuuras (niet los te vervangen ) of zit er speling in het stuurhuis zelf (kan afgesteld worden) Controleer ook of de veerstroppen goed vastgedraaid zitten en of er speling op de bussen van de bladveren zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Of laat een andere Jeeper er eens naar kijken, die kijkt er misschien net ff anders tegenaan. Dacht zelf aan de bussen en rubbers van de bladveren, heb ze vorig jaar ook vervangen, en t was een wereld van verschil.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Je zit in de buurt dus kunnen eventueel 's afspreken om 't euvel te onderzoeken. Dan heb je ook nog Zino in de omgeving van Moerbeke....... Groetsels,Y. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2008 Ga het nog eens nagaan,bladveren zijn nieuw bushings ook,banden 4 bf goodrich zijn nieuw 30x9.5x15, geen speling aan de wiellagers,stuurdemper nieuw stuurgewrichten nieuw,trackbar nieuw... Yvan je hebt een pb.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst August 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2008 Vandaag ff met de Jeep van Stijn/Defsomeday gereden en idd;kloppen doet ie niet...... Rechtuit op snelheid gevoelig op de wind en in het bochtenwerk heb je 't gevoel alsof er uberhaubt geen stang onder de wagen zit. Moeilijk te omschrijven maar bij insturen lijkt ie in eerste instantie niet te reageren on vervolgens scherper te sturen dan je wilt waarbij de auto overheld en de neus iets omlaag lijkt te gaan op de buitenkant. 't effect is best moeilijk te omschrijven en zelf ben ik m'n hoge stugere YJ en een orginele TJ gewend. Mag de stabilisatiestang zijdelings in de rubbers schuiven? Mijne doet dat nauwelijks of niet.;die van Stijn daarintegen heeft slijtsporen die aanduiden dat ie ruim 10 mm van links naar rechts gaat. Is dit normaal bij orgineel of een aanwijzing dat er iets mis is wat 't onvoorspelbare gedrag kan verklaren? Verder +/_ 4 mm. zijdelingse speling op 't stuurhuis...... Wordt ongetwijfeld vervolgd en als er iemand een helder momentje heeft horen we het graag. 'k Twijfel of 't stuurhuis alleen dit kan veroorzaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 (bewerkt) Zitten nieuwe bladveren onder ? Trek de bladveren maar eens GOED EN STEVIG na onder de as. August 22, 2008 bewerkt door ejg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Heb alles nagelopen en nagetrokken gisteravond en daarbij geen aanwijsbare oorzaak gevonden. eigenlijk is alles spelingvrij met uitzondering van het stuurhuis. Gehele stuurinrichting is nagelopen op spelingen maar niets gevonden verder. De nieuwe schokbrekers/stuurdemper vond ik nogal erg.....euhmm....mja orgineel dus wat fragiel zeg maar. Wat me ook nog opviel is dat de Caster-angle best groot is. Mijn is ong. 0 graden dus vertikaal en die van Stijn staat duidelijk achterover (gok 5 tot 7 graden) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 (bewerkt) Sorry voor late reactie. Wat Yvan vertelt klopt als een bus . De wagen rijdt wel recht maar is windgevoelig en neem je een stevige bocht dan helt ie over. Nu is de vraag waar dit probleem aan te pakken August 22, 2008 bewerkt door defsomeday Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Zitten nieuwe bladveren onder ?Trek de bladveren maar eens GOED EN STEVIG na onder de as. Heeft Yvan gedaan maar zaten goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Verder +/_ 4 mm. zijdelingse speling op 't stuurhuis...... Hmmm...... lijkt me wat veel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dutchdaan Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Hmmm...... lijkt me wat veel Mij ook.... misschien de moeite nemen om hem ff bij te stellen... 7mm imbus uit het hoofd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Zet de auto tegen een stoeprand of muurtje en laat iemand aan het stuur draaien. Kijk vervolgens naar alle onderdelen van de stuurinrichting of ergens speling zit. stuurkogels, fuseekogels, bevestiging van het stuurhuis en de stuuras tussen stuur en stuurhuis.Controleer of de wielen direct reageren op het verdraaien van het stuur, mogelijk zit er speling op de kruiskoppelingen van de stuuras (niet los te vervangen ) of zit er speling in het stuurhuis zelf (kan afgesteld worden) Controleer ook of de veerstroppen goed vastgedraaid zitten en of er speling op de bussen van de bladveren zit. Yvan en de anderen, Wat Jeepee hier vertelt zal ik ook maar best vervangen.We hebben samen gekeken naar de stuuras en daar zat toch wel deftig wat speling op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dutchdaan Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Dan zou ik toch beginnen bij het stuurhuis.... en die ff terugstellen naar 0 of bijna 0 speling! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst August 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 zal ik doen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst February 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 zal ik doen! Zit me ff te vervelen hier op 't hoefijzerfabriekje in Saigon HCMC/Vietnam en was postjes aan het doornemen. Hoe is deze nu afgelopen? Ben niet nieuwschierig maar wil graag alles weten:blush: Groetjes,Ben hier 2 Jeepdingen tegengekomen inmiddels maar plaatje schieten ging niet lukken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Hallo Yvan, baanvaastheid is goed gekomen, heb de stuuras laten bijregelen,heb bredere banden er onder gelegd wielen uitgelijnd en de jeep 'plakt' op de weg. Enkel bij nat weer wel wat aqua-planning maar dat is jeeprijden nu eenmaal. Dus eind goed al goed:B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.