Spring naar bijdragen

baanvastheid


defsomeday
 Share

Recommended Posts

Jeep (yj) is niet meer baanvast, de wielen vooraan slingeren als het

ware van links naar rechts,toch staan ze goed uitgelijnd.

Is dit te wijten aan de stuurdemper,stabilisatorstang of de schokdempers?

het is levensgevaarlijk om er mee op de snelweg te rijden!

Wie helpt mij vooruit om het probleem goed aan te pakken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep (yj) is niet meer baanvast, de wielen vooraan slingeren als het

ware van links naar rechts,toch staan ze goed uitgelijnd.

Is dit te wijten aan de stuurdemper,stabilisatorstang of de schokdempers?

het is levensgevaarlijk om er mee op de snelweg te rijden!

Wie helpt mij vooruit om het probleem goed aan te pakken?

graag nog meer info..

is de jeep verhoogt ??

banden maat ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk zelf dat jou stuurdemper niet best meer is maar jou schokdempers ook

de beste tijd ook hebben gehad..

maar echt 100% zeker ben ik er ook niet van..

want jij schijft dat jou "Jeep (yj) is niet MEER baanvast"

dus dat was hij wel en ik neem aan dat jij nixs hebt veranderd aan jou jeep..

en ik weet niet in wat voor staat jou schokdempers en stuurdemper zijn

maar ik zou daar eerst naar kijken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn je wiellagers nog wel goed? Je kan dit gemakkelijk zelf testen.

Krik je vooras op en neem het wiel bovenaan en onderaan stevig vast

en schud stevig heen en weer.

Als je speling voelt is het slecht, je mag namelijk geen speling hebben.

Indien speling moet je het volledige wiellager met fusee vervangen,

is niet moeilijk maar wel $$$.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Nog altijd het zelfde probleem! wagen niet baanvast vooraan.

Het volgende is nieuw:stuurgewrichten L en R

stuurdemper,bladveren,stabilisatorstang,trackstang nieuwe schokdempers

torsiestang en rubbers 2 nieuwe banden

aan de wiellagers is er geen speling ik heb enkel de spoorstang nog niet vervangen maar ik vraag me af of dit het zal oplossen??

Ik had het probleem niet in geen 10 jaar en nu geraak ik er niet vanaf!!

IK SNAP HET NIET:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zet de auto tegen een stoeprand of muurtje en laat iemand aan het stuur draaien. Kijk vervolgens naar alle onderdelen van de stuurinrichting of ergens speling zit. stuurkogels, fuseekogels, bevestiging van het stuurhuis en de stuuras tussen stuur en stuurhuis.

Controleer of de wielen direct reageren op het verdraaien van het stuur, mogelijk zit er speling op de kruiskoppelingen van de stuuras (niet los te vervangen :) ) of zit er speling in het stuurhuis zelf (kan afgesteld worden)

Controleer ook of de veerstroppen goed vastgedraaid zitten en of er speling op de bussen van de bladveren zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag ff met de Jeep van Stijn/Defsomeday gereden en idd;kloppen doet ie niet......:P

Rechtuit op snelheid gevoelig op de wind en in het bochtenwerk heb je 't gevoel alsof er uberhaubt geen stang onder de wagen zit.;)

Moeilijk te omschrijven maar bij insturen lijkt ie in eerste instantie niet te reageren on vervolgens scherper te sturen dan je wilt waarbij de auto overheld en de neus iets omlaag lijkt te gaan op de buitenkant.

't effect is best moeilijk te omschrijven en zelf ben ik m'n hoge stugere YJ en een orginele TJ gewend.

Mag de stabilisatiestang zijdelings in de rubbers schuiven? Mijne doet dat nauwelijks of niet.;die van Stijn daarintegen heeft slijtsporen die aanduiden dat ie ruim 10 mm van links naar rechts gaat. Is dit normaal bij orgineel of een aanwijzing dat er iets mis is wat 't onvoorspelbare gedrag kan verklaren?

Verder +/_ 4 mm. zijdelingse speling op 't stuurhuis......

Wordt ongetwijfeld vervolgd en als er iemand een helder momentje heeft horen we het graag.

'k Twijfel of 't stuurhuis alleen dit kan veroorzaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb alles nagelopen en nagetrokken gisteravond en daarbij geen aanwijsbare oorzaak gevonden. eigenlijk is alles spelingvrij met uitzondering van het stuurhuis.

Gehele stuurinrichting is nagelopen op spelingen maar niets gevonden verder.

De nieuwe schokbrekers/stuurdemper vond ik nogal erg.....euhmm....mja orgineel dus wat fragiel zeg maar.

Wat me ook nog opviel is dat de Caster-angle best groot is.

Mijn is ong. 0 graden dus vertikaal en die van Stijn staat duidelijk achterover (gok 5 tot 7 graden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zet de auto tegen een stoeprand of muurtje en laat iemand aan het stuur draaien. Kijk vervolgens naar alle onderdelen van de stuurinrichting of ergens speling zit. stuurkogels, fuseekogels, bevestiging van het stuurhuis en de stuuras tussen stuur en stuurhuis.

Controleer of de wielen direct reageren op het verdraaien van het stuur, mogelijk zit er speling op de kruiskoppelingen van de stuuras (niet los te vervangen :unsure: ) of zit er speling in het stuurhuis zelf (kan afgesteld worden)

Controleer ook of de veerstroppen goed vastgedraaid zitten en of er speling op de bussen van de bladveren zit.

Yvan en de anderen,

Wat Jeepee hier vertelt zal ik ook maar best vervangen.We hebben samen gekeken naar de stuuras en daar zat toch wel deftig wat speling op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...