Spring naar bijdragen

Relais Benzinepomp


SyBorg
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ben helemaal nieuw op dit forum. Heb inmiddels een jaar of zes tot dikke tevredenheid een YJ als "daily driver". Daarvoor een wel hieeeeele mooie J10. Jammer genoeg is die naar de vaantjes (na zes jaar nog steeds "snotter en snik..." ;) ). Maar goed, YJ is ook een fijne bak.

Heb inmiddels al een poosje problemen met de stroomvoorziening naar de benzinepomp. Het zit in het relais, want als ik dat vervang doet ie het weer prima. Niks aan de hand zou je zeggen maar jammer genoeg houd het nieuwe relais het nooit zo lang uit als je van een nieuw relais zou mogen verwachten. Heb er inmiddels al een stuk of vier ingezet en ben het nu beu. Komt dit probleem bekend voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, en welkom hier!!!

Dat probleem met je relais ken ik zo niet. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het relais dat je plaatst te zwak is, en de contacten inbranden.

Wat heel misschien ook kan is dat je een nieuw relais met blusdiode aangeschaft hebt. Opzich goed, mits de plus en min nan het relais dan overeenkomen met de aansturing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even in breken als het mag.

Wat is een blusdiode precies in een relais?

bvd

SyBorg, welkom en jammer van die J10, YJ is ook mooi idd.

Een blus diode zit in het relais parralel over de spoel , als je de + en - omdraaid geleid deze diode en dus sluiting.

Een blus diode is om de tegen EMK op te heffen bij het uitschakelen van het relais.

Nu in normaal nederlands :

Als je een spoel uitschakeld , krijg je door de verandering van het magnetisch veld in omgedraaide polariteit (- en +) , dit kan de electronica beschadigen die er voor zit , de diode sluit deze uitschakel spanning (opgewekt door magneet ) kort.

Het idee van :

Als je op een motor spanning zet gaat hij draaien , als je een motor laat draaien dan komt er spanning uit .

snappie ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het sluiten van de schakelaar van het relais ontstaan er vonken,

de blusdiode dient om deze te doven.

ohja welkom ^_^

:blush:

De diode zit over de spoel van het relais, niet over het contact!!

De werking en het nut van de diode zijn hier al uitgelegd, maar hier nog even het "schema" van zo'n relais en mogelijke aansturing middels elektronika:

diopro.gif

Waarom is die diode nu zo belangrijk? Wel, dat heeft een natuurkundige oorzaak.

Stel je een auto voor, op een vlakke weg.. Wanneer je die auto vooruit moet duwen, kost dat kracht! Als 'ie eenmaal rolt, issie alleen met kracht weer tegen te houden.

m.a.w.: De "natuur" verzet zich tegen het veranderen van de bestaande situatie.

Bij stroom, en dan vooral in een spoel, zoals van een relais, gebeurt eigenlijk precies hetzelfde:

Om het relais aan te laten trekken, moet er eerst stroom gaan lopen. Dat duurt héél even, omdat de spoel zich "verzet". Bij het uitschakelen wil de natuur juist weer dat de stroom blijft vloeien... En de "wet van ohm" leert ons dat spanning berekend wordt uit stroom maal weerstand. Wanneer je nu het relais uitschakeld, wordt de weerstand in de stroomkring ineens "oneindig hoog". Natuurkundig gezien zal de spanning dus ook oneindig stijgen om de stroom vast te kunnen houden. Oneindig zal natuurlijk niet lukken, maar 100V op een 12 V relais meten is goed mogelijk! Natuurlijk slechts een zéér korte tijd, maar genoeg om de electronica die het relais bediend te vernielen!

Door nu een diode over de spoel te plaatsen, kan er een stroom blijven lopen. Hierdoor zal de "Tegen EMK" niet of nouwelijks boven de oorspronkelijke voedingsspanning uitkomen. Na een fractie van een seconde heeft die diode de stroom "geblust" en valt het relais af.

Nadeel van die diode: de spoel is ineens gevoelig voor polariteit, ofwel: verkeerd om aansluiten geeft kortsluiting en/of een defecte diode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Gij lijkt wel heuse schoolmeesters, in de meest positieve zin dan wel te verstaan.

Het is me nu helemaal duidelijk. Dank. :ph34r:

Het lijkt verdacht veel op "inductie stroompje" als ik dat van mijn vroeger genoten opleiding goed onthouden heb.

Mooi uitgelegd trouwens.

VWB verkeerd aansluiten: dat is toch vaak niet mogelijk door de plaatsing van de pennetjes in het voetje.

Natuurlijk alleen als die in een voetje moet natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:yes:

De diode zit over de spoel van het relais, niet over het contact!!

De werking en het nut van de diode zijn hier al uitgelegd, maar hier nog even het "schema" van zo'n relais en mogelijke aansturing middels elektronika:

diopro.gif

Waarom is die diode nu zo belangrijk? Wel, dat heeft een natuurkundige oorzaak.

Stel je een auto voor, op een vlakke weg.. Wanneer je die auto vooruit moet duwen, kost dat kracht! Als 'ie eenmaal rolt, issie alleen met kracht weer tegen te houden.

m.a.w.: De "natuur" verzet zich tegen het veranderen van de bestaande situatie.

Bij stroom, en dan vooral in een spoel, zoals van een relais, gebeurt eigenlijk precies hetzelfde:

Om het relais aan te laten trekken, moet er eerst stroom gaan lopen. Dat duurt héél even, omdat de spoel zich "verzet". Bij het uitschakelen wil de natuur juist weer dat de stroom blijft vloeien... En de "wet van ohm" leert ons dat spanning berekend wordt uit stroom maal weerstand. Wanneer je nu het relais uitschakeld, wordt de weerstand in de stroomkring ineens "oneindig hoog". Natuurkundig gezien zal de spanning dus ook oneindig stijgen om de stroom vast te kunnen houden. Oneindig zal natuurlijk niet lukken, maar 100V op een 12 V relais meten is goed mogelijk! Natuurlijk slechts een zéér korte tijd, maar genoeg om de electronica die het relais bediend te vernielen!

Door nu een diode over de spoel te plaatsen, kan er een stroom blijven lopen. Hierdoor zal de "Tegen EMK" niet of nouwelijks boven de oorspronkelijke voedingsspanning uitkomen. Na een fractie van een seconde heeft die diode de stroom "geblust" en valt het relais af.

Nadeel van die diode: de spoel is ineens gevoelig voor polariteit, ofwel: verkeerd om aansluiten geeft kortsluiting en/of een defecte diode.

gelezen en goedgekeurd :ph34r:

de spoel werkt inderdaad steeds de oorzaak van zijn ontstaan tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok thnx mensen voor jullie reacties. Was een weekje weg, vandaar een wat late reactie. Als ik de uitleg over het nut van een blusdiode goe heb gesnapt, is het oplopen van de spanning een universeel verschijnsel dat bij elk relais voorkomt (is dat zo?) en zou dus in elk relais zo'n voorziening moeten zitten? Blijkbaar niet want ik begrijp dat er ook relais zijn zonder zo'n blusdiode... :ph34r: Ennuh van dat verkeerd om aansluiten: dat kan toch niet? (want alle relais in onze Jeeps zitten toch netjes in de zekeringenkast en dus met voetjes...?)

Nu zie Jos iets over een defect in de benzinepomp? Heb je daar ervaring mee Jos? Wat zou dat dan kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn relais mét en zonder diode.

In een bestaande situatie kun je het relais niet verkeerd monteren. Echter... als je altijd een relais zonder diode hebt gehad (af fabriek!) kan het best zijn dat een relais mét diode eigenlijk andersom zou moeten... Maar het kan ook best zijn dat het gewoon goed gaat!

Zo'n relais met diode valt echter "langzaam" af (de stroom blijft nog even lopen en neemt "langzaam" af)... En zeker met een inductieve belasting, zoals een benzinepomp, kan er dan vonkvorming optreden (ook weer die tegen EMK, nu uit de spoel van de pomp). Hierdoor beschadigen de contacten, vooral bij kwalitatief mindere relais. Neem een goed relais, van Hella of Bosch bijv., en er zullen niet zoveel problemen optreden.

Die goedkopere relais zijn prima voor mistlampen, verstralers, e.d.... Niet inductieve apparaten dus.

Let wel: Ik zeg niet dat het aan het type relais ligt... maar het kan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
:D:blush::wacko:

Hoi kan je mij misschien helpen? Mijn jeep start pas na 5 minuten.Dan pas hoor ik de benzinepomp aanslaan.Heb het relaitje al vervangen maar maakt dus geen verschil. Weet jij misschien waar het aan kan liggen? 5 minuten na het starten slaat ie pas duidelijk hoorbaar aan en pruttelt dan nog paar minuten met starten, net alsof ie verzopen is. Kan je me een tip geven? Wat zou er kapot kunnen zijn? Alvast bedankt!!!!:yes: :yes: :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...