Spring naar bijdragen

Wiellagers Vervangen Dana44


Ab
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Om het wiellager in mijn achteras (Dana44) te vervangen moet eerst de wielnaaf van de steekas af.

De naafmoer ging er wel af maar de naaf zelf gaat er niet af. Grote poelitrekker erop, beetje warm maken, kloppen, maar geen beweging in te kijgen. Ben bang dat ik de naafflens krom trek, als ik er nog meer kracht op zet.....

Weet iemand een trucje om dit voor elkaar te krijgen?

Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Om het wiellager in mijn achteras (Dana44) te vervangen moet eerst de wielnaaf van de steekas af.

De naafmoer ging er wel af maar de naaf zelf gaat er niet af. Grote poelitrekker erop, beetje warm maken, kloppen, maar geen beweging in te kijgen. Ben bang dat ik de naafflens krom trek, als ik er nog meer kracht op zet.....

Weet iemand een trucje om dit voor elkaar te krijgen?

Ab.

bij mij zat ie vorigjaar ook vast,grote poelitrekker erop goed strak aandraaien en dan met een hamer of moker een goeie tik op de poelitrekker geven,knalt ie er zo af

wouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag anderhalf uur bezig geweest on de naaf van de steekas af te krijgen. Naaf een keer of drie heet gemaakt en laten schrikken met koud water, poelitrekker er wel een keer of tien op gezet, klappen met de hamer, kruipolie, enz.... maar nog steeds niet los gegaan. :yes:

Is het mogelijk de steekas met naaf en wiellager uit de as te halen, zodat ik het gewoon in de bankschroef kan zetten en demonteren??

Alle goeie raad is welkom :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond maar weer eens wat geprobeerd maar 't zit nog steeds muurvast. :worshippy:

naaf.jpg

Om uit te sluiten dat het steekas-lager in de diff ook rot is, de diff open geschroefd en geinspecteerd. Alles ziet er goed uit, zover ik het kan beoordelen.

diff.jpg

Dan maar proberen de steekas met lager en al te demonteren. Remmen weer gedemonteerd en de bouten van de ankerplaat eruit gedraaid.

boutjes.jpg

Alles ligt nu los. Nu houd alleen de lagerschaal die in het aslichaam geperst zit de boel nog op z'n plaats.

as.jpg

Morgen op het werk een as-trekker fabriceren.....

Hopelijk is het het wiellager dat zo'n herrie maakte, anders ben ik me een hoop werk op de hals aan het halen voor Jan-met-de-korte-achternaam. :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat je toch verder wil, zelf maar een goed idee verzonnen :blink:

En zo knutselde ik met een potkrik, een stukkie chassisbalk en wat oud ijzer een flenzenpers.

pers1.jpg

Flens aan de binnenkant vast zetten, kroonmoer op de steekas om beschadigen van de schroefdraad te voorkomen.

pers2.jpg

Hier het geheel klaar voor gebruik.

pers3.jpg

En na wat persen is dit het resultaat.

pers4.jpg

Wel wat roest hier en daar, daarom zat 't ook zo vast

pers5.jpg

En daar is boosdoener.......

pers6.jpg

Morgen de pers even aanpassen om de lagers eraf te halen.

Word vervolgd......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft wat voeten in de aarde gehad om de juiste onderdelen in huis te krijgen, maar vandaag kon ik aan de slag.

Tijdens het wachten de ankerplaten en de remmen flink onderhanden genomen.

as1.jpg

Vanmorgen gestart met het aslichaam goed schoon te maken.

as2.jpg

Binnenste oliekeerring er met een grote dop als slaghulp erin getikt.

as3.jpg

Steekas (met het nieuwe lager erop geperst) geplaatst.

as4.jpg

Goed in het lagervet.

as5.jpg

Met lagerschaal in de as, schaal steekt een beetje uit, dit i.v.m afstellen lagerspelling.

as6.jpg

Vulringen en opsluitplaat geplaatst, lagerspelling gecontroleerd.

as7.jpg

Ankerplaat met vetkeerring erop. Plaatje van vetkeerring moest nog wel worden aangepast. De uitkeepping bovenin, onder de remcilinder zat er niet.

as8.jpg

Stofkap eroverheen en alles kan weer vast.

as9.jpg

Wielnaaf monteren, remleidingen erop, even ontluchten, (makkelijk zo zonder wielen) en dan de remtrommels en de wielen.

as10.jpg

Ook nog de diff schoongemaakt, nieuwe olie en pakking gemonteerd.

Had nog twijfels over de wielnaaf, die was met demonteren een klein beetje krom geworden. Even de motor gestart en in stationair in de versnelling gezet, geen slinger in het wiel/velg. Ga er vanuit dat het montagevlak van de velg de boel redelijk corrigeert.

Of dit op de lange termijn goed gaat weet ik zo net nog niet, dus ik ga er wel een nieuwe op zetten.

Al met al een leuke klus :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...