Ab Geplaatst December 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2006 Hallo, Om het wiellager in mijn achteras (Dana44) te vervangen moet eerst de wielnaaf van de steekas af. De naafmoer ging er wel af maar de naaf zelf gaat er niet af. Grote poelitrekker erop, beetje warm maken, kloppen, maar geen beweging in te kijgen. Ben bang dat ik de naafflens krom trek, als ik er nog meer kracht op zet..... Weet iemand een trucje om dit voor elkaar te krijgen? Ab. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst December 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2006 Al op het ashuis getikt? Anders lieren? Succes iig Abbak!! Abko Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst December 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2006 Hallo,Om het wiellager in mijn achteras (Dana44) te vervangen moet eerst de wielnaaf van de steekas af. De naafmoer ging er wel af maar de naaf zelf gaat er niet af. Grote poelitrekker erop, beetje warm maken, kloppen, maar geen beweging in te kijgen. Ben bang dat ik de naafflens krom trek, als ik er nog meer kracht op zet..... Weet iemand een trucje om dit voor elkaar te krijgen? Ab. bij mij zat ie vorigjaar ook vast,grote poelitrekker erop goed strak aandraaien en dan met een hamer of moker een goeie tik op de poelitrekker geven,knalt ie er zo af wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst December 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2006 bij mij zat ie vorigjaar ook vast,grote poelitrekker erop goed strak aandraaien en dan met een hamer of moker een goeie tik op de poelitrekker geven,knalt ie er zo afwouter En zorgen dat je er niet voor zit..... Ding schoot bij mij nogal weg.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 Vanmiddag anderhalf uur bezig geweest on de naaf van de steekas af te krijgen. Naaf een keer of drie heet gemaakt en laten schrikken met koud water, poelitrekker er wel een keer of tien op gezet, klappen met de hamer, kruipolie, enz.... maar nog steeds niet los gegaan. Is het mogelijk de steekas met naaf en wiellager uit de as te halen, zodat ik het gewoon in de bankschroef kan zetten en demonteren?? Alle goeie raad is welkom Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst December 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 bij amc 20 zijn het 5 bouten losdraaien,dan trek je het hele handeltje er zo uit als je het warm gestookt hebt hoe gaat het dan met je keringen,zijn die nog wel heel? wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2006 Vanavond maar weer eens wat geprobeerd maar 't zit nog steeds muurvast. Om uit te sluiten dat het steekas-lager in de diff ook rot is, de diff open geschroefd en geinspecteerd. Alles ziet er goed uit, zover ik het kan beoordelen. Dan maar proberen de steekas met lager en al te demonteren. Remmen weer gedemonteerd en de bouten van de ankerplaat eruit gedraaid. Alles ligt nu los. Nu houd alleen de lagerschaal die in het aslichaam geperst zit de boel nog op z'n plaats. Morgen op het werk een as-trekker fabriceren..... Hopelijk is het het wiellager dat zo'n herrie maakte, anders ben ik me een hoop werk op de hals aan het halen voor Jan-met-de-korte-achternaam. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst December 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2006 bij mij bleef de lagerschaal zitten,het lager is konisch,het lager zelf zit op de steekas geperst,het gaat hier wel om een amc 20 ik weet niet of dat hetzelfde is als dana 44 wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2006 Volgens mij zit het iid op de as geperst. Mocht je het er niet af krijgen geef dan ff een seintje ,ik heb op de zaak een speciale bank waar je lagers mee af en op kan persen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2006 Volgens mij is het idd een konisch lager, de schaal houd het lager in de as...... klik bron Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 20, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2006 Goed, op de zaak een steekas-trekker gefabriceerd en.... hij was er zo uit, piece of cake wel wat vuil van binnen.... Niet raar dat het lager het opgegeven heeft... Keerringen zijn helemaal weg. Morgen de andere zijde preventief demonteren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Mooie fotoos en handige steekas trekker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Keerringen zijn helemaal weg. Morgen de andere zijde preventief demonteren Ja dat zal ik zeker doen. Die zal er dan ook niet best meer uitzien. We zien de foto's wel Ab. En zoals Dez al zei...een mooi tooltje wat je gemaakt heb. Sterkte Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2006 Help!!! Steekasssen zijn nu los, maar die naaf nog niet!! Ze zitten zo ongeloofelijk vast. In een lagerpers gaat niet omdat de ankerplaten er nog op zitten... Iemand een goed idee??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2006 Omdat je toch verder wil, zelf maar een goed idee verzonnen En zo knutselde ik met een potkrik, een stukkie chassisbalk en wat oud ijzer een flenzenpers. Flens aan de binnenkant vast zetten, kroonmoer op de steekas om beschadigen van de schroefdraad te voorkomen. Hier het geheel klaar voor gebruik. En na wat persen is dit het resultaat. Wel wat roest hier en daar, daarom zat 't ook zo vast En daar is boosdoener....... Morgen de pers even aanpassen om de lagers eraf te halen. Word vervolgd...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2006 Wat ziet dat eruit zeg.....Wel mooi werk Ab Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst December 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2006 Ik heb er niet zoveel verstand van hoor maar volgens mij ws íe er aan toe Word er weer een stuk beter op zo.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Toolman Ab.... Klasse joh!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 de lager kan je er ook afhalen met een slijptol..wel voorzichtig met de as Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Ik zou 'm lekker persen... de hulpmiddelen heeftie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst December 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2006 Mooi hoor, al die special tools. Suc6 met het vervolg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2007 Het heeft wat voeten in de aarde gehad om de juiste onderdelen in huis te krijgen, maar vandaag kon ik aan de slag. Tijdens het wachten de ankerplaten en de remmen flink onderhanden genomen. Vanmorgen gestart met het aslichaam goed schoon te maken. Binnenste oliekeerring er met een grote dop als slaghulp erin getikt. Steekas (met het nieuwe lager erop geperst) geplaatst. Goed in het lagervet. Met lagerschaal in de as, schaal steekt een beetje uit, dit i.v.m afstellen lagerspelling. Vulringen en opsluitplaat geplaatst, lagerspelling gecontroleerd. Ankerplaat met vetkeerring erop. Plaatje van vetkeerring moest nog wel worden aangepast. De uitkeepping bovenin, onder de remcilinder zat er niet. Stofkap eroverheen en alles kan weer vast. Wielnaaf monteren, remleidingen erop, even ontluchten, (makkelijk zo zonder wielen) en dan de remtrommels en de wielen. Ook nog de diff schoongemaakt, nieuwe olie en pakking gemonteerd. Had nog twijfels over de wielnaaf, die was met demonteren een klein beetje krom geworden. Even de motor gestart en in stationair in de versnelling gezet, geen slinger in het wiel/velg. Ga er vanuit dat het montagevlak van de velg de boel redelijk corrigeert. Of dit op de lange termijn goed gaat weet ik zo net nog niet, dus ik ga er wel een nieuwe op zetten. Al met al een leuke klus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2007 ff Wiellagers vervangen is zo uitgelopen op een hele klus!! Maar fijn dat het weer in orde is!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Dat heet een klasse klus Ab!! Mooi werk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 wat mij betreft kun je je "NIck" inderdaad veranderen van bakkenbouwer in Toolmaker. Chapeau Het ziet er weer nieuw uit en de remmen zijn weer klaar om afgevuld te worden met modder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.