Spring naar bijdragen

ABS pomp te vaak aan (XJ90)


patrick
 Share

Recommended Posts

Een al bekend probleem van het (ik dacht) BENDIX-9 systeem is dat de ABS/Boosterpump aanslaat na steeds minder rembeurten. Volgens de specs zou de pomp slechts aanslaan na 6-7 rembeurten, in de praktijk van mijn XJ90 is dat tegenwoordig elke rembeurt.

Een shortcut is natuurlijk om het ABS systeem te vervangen voor een niet-abs systeem, maar ik neem daar voorlopig even geen genoegen mee. Ik heb de nodige techinfo doorgelezen over mijn ABS+PowerBooster systeem, maar ik kan niets concluderen dat het gedrag verklaart.

Hij remt goed, ABS doet het prima, alleen slaat te pomp te vaak aan. Waar ik nu aan denk is dat de internet accumulator v/d pomp lek is OF pressureswitch in de pomp..

Anyway, wie heeft ervaring met het oplossen hiervan of eventueel het omzetten naar niet-ABS?

thanks

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chrysler heeft in die tijd ook het Bendix-10 systeem gebruikt.... dus of je dat hebt??? In ieder geval is het probleem dat je beschrijft wel een bekend "10" probleem. Lees maar 'ns:

The central problem of the ABS-10 system is a leak in the seals of the master cylinder piston. When this leak occurs, reserve pressure continuously bleeds off; this causes the pump to run more as time goes on. Eventually, the pump runs continuously until it burns out. For example, in one person's vehicle, the pump runs for over 5 seconds every 30, whether the person is using the brakes or not. This appears to be the only visible symptom, so watch for it.

Unless you notice that the pump is running every time you press the brakes, there may be no warning of failure - until the pump fails. Then, after a couple of normal brakings, the brake light on the instrument panel will activate and the power assist will disappear. The brakes will still work, but the power assist will be gone. Without the power assistance, it may seem as though you have lost the brakes. To a large degree, of course, you have unless you have a strong leg and foot. On the brighter side, you are not much worse off than you would have been in a large car with no power brakes, such as the Webmaster's 1973 Dart Swinger.

There have also been reports of complete brake failure.

Parts to repair the brakes have not been made available by Bendix to anyone except Chrysler and GM. Chrysler is generally aware of these problems and handling them on a car by car basis. There is apparently no real fix available.

Gevonden op deze site...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben erg benieuwd of jij verder al wat gevonden hebt.Want als ik de tekst van 87wrangler goed begrijp dan loopt de pomp op zijn laatste benen wanneer hij iedere keer wanneer je remt weer bij pompt.Ik heb zelf exact het zelfde als waar jij over schrijft Patrick.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou echter denken dat een lekke hoofdcylinder op een andere manier merkbaar is, namelijk dat het pedaal langzaam wegzakt als je het ingedrukt houdt, en dat is niet het geval. Bovendien, als het systeem op druk is, blijft dat gerust meerdere dagen op druk als ik de auto niet gebruik. Lijkt dus dat de cylinder ok is, naar mijn mening, omdat bij een lekke hoofdcylinder de pomp ook aanslaat als er niet geremd wordt.

Ook lijkt mij minstens 1 v/d 2 accus in orde; als ik de abspomp handmatig buiten werking stel, kan ik tientallen malen gewoon (nou ja langzaam wordt het minder) met rembekrachtiging remmen. Dit kan alleen als de druk in het systeem bewaard wordt, en ik denk dat dit door de grote accu gebeurt (die ronde bol bij de cylinder) omdat het aardig wat druk kan opslaan.

Nu zit er in de pomp ook een accu, en een pressureswitch (volgens mijn inwendig) die de pomp bedient. De andere pressureswitch bij de grote accu is alleen voor de ECU en bedient niet de pomp... ik denk op dit moment dat OF die ingebouwde accu in de pomp defect is OF dat die inwendige pressureswitch het niet goed doet. Maar we zoeken verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

sad.gif Mijn ABS pomp is 1,5 jaar geleden vervangen.... Alleen heb ik nu geruime tijd dat de ABSpomp continue unsure.gif aan is....

Ook al staat de auto in de vrij dan hoor je de pomp brommen...

Daarnaast heb ik geconstateerd dat als ik met een koude motor ga rijden het rempedaal zeer direct reageert. Je hoeft er bij wijze alleen maar naar te kijken en je staat stil.... en niet op de manier waarop een ABS dient te remmen maar de wielen worden geblokeerd.... mad.gif

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sad.gif Mijn ABS pomp is 1,5 jaar geleden vervangen.... Alleen heb ik nu geruime tijd dat de ABSpomp continue unsure.gif aan is....

Ook al staat de auto in de vrij dan hoor je de pomp brommen...

Daarnaast heb ik geconstateerd dat als ik met een koude motor ga rijden het rempedaal zeer direct reageerd. Je hoeft er bij wijze alleen maar naar te kijken en je staat stil.... en niet op de manier waarop een ABS dient te remmen maar de wielen worden geblokeerd.... mad.gif

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uhuh... blink.gif

Toch de pomp weer aanpakken! sad.gif

Het enige wat je nog kunt (laten) doen, is de drukschakelaar van de accumulator en het pomprelais laten vervangen. Die sturen nl je pomp aan. Als die stuk is/zijn, kan de pomp blijven lopen en door de erg hoge druk die er dan ontstaat gaan je remmen veel te sterk bekrachtigd worden. Bovendien werkt het lossen van de remmen bij ABS ingreep dan niet meer, en dat had je ook al gemerkt!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Tja.... probleem is dat al die pompen naar de kl*ten gaan! een goede gebruikte ga je niet snel vinden!

Goedkoopste oplossing: Zooi uitbouwen en een normale remservo/hoofdremcilinder inbouwen. Ik ben er geen voorstander van, maar 't is wel voordeliger en storingsvrij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij b&s heb je voor 1200,- all in een compleet nw remsysteem zonder abs :

iig geen problemen meer want alles gaat vroeg of laat kapot aan dit kl*te systeem en dat kost in totaal veel meer als je pomp of het normale systeem (denk aan een sensortje voor bijna 250 p/st bij voorbeeld) en uiteraard veel veiliger want wat heb je aan abs als je remmen tijdens het rijden in een x niet meer werken !!!

ik ben helaas zo stom geweest om het abs te repareren , heeft dus veel meer gekost en ben nog niet tevreden dus bij mij komt er zeker een abs loze rem op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Mijn ABS pomp loopt echt op z'n laatste benen...

Als ik mijn ABS remsysteem wil vervangen door een normaal systeem, moet dan ALLES vervangen worden? Of enkel de remcylinder/pomp? Worden de sensoren dan gewoon buiten werking gesteld? Moeten de remleidingen vervangen worden? Kan er iemand precies zeggen welke onderdelen hiervoor nodig zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zelfs de ABS sensors moeten eruit voor de APK keuring, dus daar ben je dan ook vanaf.

Verder stelt het niet zo heel veel voor, alles wat maar met de ABS te maken heeft losschroeven (let op de leiding van je hoofdremcilinder naar je ABS pomp staat onder hoge druk, dus slagje voor slagje los draaien en druk laten ontsnappen)

Dan een normale Rembekrachtiger op de kop tikken en een verdeelblokje wat erbij hoort.

Zaakje inbouwen, alle leidingen aansluiten, nieuwe remolie erop, ontluchten en voila je hebt een systeem zonder de ABS.

Let wel op met remmen want je auto remt nu anders als wat je gewend was, en een andere goede tip rem op tijd en niet op het laatste moment, want die ABS die je anders uit de brand hielp die is niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaakje inbouwen, alle leidingen aansluiten, nieuwe remolie erop, ontluchten en voila je hebt een systeem zonder de ABS.

Ik weet nog wel een normale remcylinderset van een Cherokee zonder ABS op de kop te tikken. Daarnet eens gekeken hoe dat er allemaal uitziet onder de motorkap, en verder dan het vinden van de ABS pomp ben ik helaas niet geraakt... Wie o wie kan me dat "zaakje inbouwen"? Ik ben helemaal niet technisch aangelegd... Iemand zin om een zaterdagje wat bij te verdienen? Ik woon omgeving Hasselt (Belgisch Limburg) maar wil gerust wat kilometers afleggen als er iemand me kan redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet nog wel een normale remcylinderset van een Cherokee zonder ABS op de kop te tikken. Daarnet eens gekeken hoe dat er allemaal uitziet onder de motorkap, en verder dan het vinden van de ABS pomp ben ik helaas niet geraakt... Wie o wie kan me dat "zaakje inbouwen"? Ik ben helemaal niet technisch aangelegd... Iemand zin om een zaterdagje wat bij te verdienen? Ik woon omgeving Hasselt (Belgisch Limburg) maar wil gerust wat kilometers afleggen als er iemand me kan redden.

Probeer die gasten Edward en Ron eens van Cherokeeparts in Tilburg eens, die hebben daar al vaker iets mee gedaan.

http://www.jeepcherokeeparts.nl/

E-mail jeepcherokeeparts@hotmail.com

mob nummer Ron 06-50288504.

mob nummer Edward 06-55894113.

graag bellen na 17.00u of voicemail inspreken,(s'zondags gesloten en telefonisch niet bereikbaar).

En je kunt het ook proberen bij Brabant 4x4,

E-mail info@brabant4x4.nl

Broekweg 2f in Veldhoven 5503 GE

mob nummer Twan Geene 06-51404907 (hij is de eigenaar)

Op deze twee adressen kom ik zelf altijd heel erg graag, de koffie staat altijd klaar en mocht hij net op zijn word er wel een nieuw bakkie geregeld.

Service word bij die twee echt met een hoofdletter geschreven, beide bedrijven hebben ook gebruikte onderdelen liggen in het schap.

Je mag als je dat graag wil mijn naam wel bij beide bedrijven noemen wink.gif Levert je helaas geen korting op maar je kletst in elk geval weer over Jeep's en Jeepers.

Suc6 met ombouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

alleen wel erg in een nood situatie . ik heb ook dit probleempje , maar alleen als het vochtig is buiten , of als het vriest , en het heeft de laatste tijd niets anders gedaan . Ik denk dat de rem sensoren eens moeten verweiderd worden van stof en vuil . ,,,, gr Willy

Vuil op de remsensoren laten je pomp niet aanslaan, tenminste niet zolang je niet remt.... Als dat vuil een ABS ingreep forceerd, wat haast niet kan omdat een ABS systeem in storing valt bij foutieve sensor signalen, dan zou de pomp tiedens het remmen kunnen aanslaan.

Het Bendix systeem is echter een volledig intergraal ABS.... Dwz dat de pomp altijd de remdruk levert, ook bij normaal remmen! De remdruk wordt opgeslagen in een z.g. "accumulator"( hoge druk!!!). Zodra de druk daarin wat zakt ( na een paar keer remmen) slaat de pomp even aan, da's normaal. Maar wanneer de pomp bij elke remactie aanslaat, is er al wat mis.... Zodra hij ook spontaan regelamatig aanslaat, is het tijd voor aktie!!

Het is dus zeker geen noodgreep.... een defect aan de bendix pomp kan uitval van de remmen betekenen!!!!

(hoe dit systeem ooit typegoedkeuring heeft kunnen krijgen is me nog steeds een raadsel, trouwens.....)

Overigens heeft een '97er volgens mij een ander ABS systeem.... ( met vacuum bekrachtiging en een conventionele hoofdremcilinder), zeker weten doe ik dat echter niet helemaal....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...