Spring naar bijdragen

Motor Olie..wat is wijsheid?


Recommended Posts

Wat is goede olie? ...die vraag krijg ik elke dag.

Dat hangt natuurlijk helemaal af van een paar hoofd-factoren:

- motortype (diesel/benzine)

- gebruik (Buma/sportief)

- leeftijd (van de motor rolleyes.gif )

Daarnaast hebben veel mensen geen idee wat de olie doet en vaak alleen dat het een rode/gele/groene fles moet zijn..verder:???

Hier zijn de meesten gelukkig wat meer begaan met hun motor en weten daarom al een stuk meer dan de gemiddelde automobilist.

Ik ga géén technisch verhaal ophangen over additieven, viscositeit en wat de industrienormen voorstellen.

Veel leuker is het om te horen wat jullie motor 'gebruikt' en waarom je die olie koopt. Als je er niks om geeft is dat ook ok, zeg het dan gewoon. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15w40 dat is dus halfsyntetische, 10w40 is dus minerale en 20 is....jawel!!

half syntetisch behoud zijn viscositeit veel beter dan minerale, dus kan je best 15w40 ipv 10w40 gebruiken (kan je ook wat langer erin laten. ik ververs bij mijn wranglertje om de 15000km en de filter om de andere keer. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Globaal moet het eerste nummer zo laag mogelijk zijn, dat is de dikte van de olie bij een koude motor. Je wilt een dunne olie die zo snel mogelijk in alle hoeken en gaatjes komt om alles te smeren.

Het tweede nummer wil je hoog hebben, dit is de dikte van de olie bij warme motor, en hoe dikker hoe beter hij smeert.

een 10W50 olie is dus zo dun als een SAE10 olie als ie koud is, en smeert als een SAE50 olie als hij warm is.

Oh en een SAE50 olie die warm is is dunner als een SAE10 olie die koud is.. smile.gif

Als het eerste en laatste getal ver uit elkaar liggen (5w50 bijvoorbeeld) dan heb je meestal te maken met synthetische olie. Als ze dichterbij elkaar liggen (20w40 bijvoorbeeld) is het meestal aardolie.

Nog wa dingetjes:

Met een te dunne olie heb je kans dat de motor niet genoeg oliedruk op kan bouwen. Met te dikke olie heb je kans dat delen van de motor niet of te weinig olie krijgen.

Voor- en nadeel van synthetische olie is dat er meer reinigingsmiddelen inzitten. Mooi als je nog een jonge motor hebt, want dan blijft ie van binnen veel beter schoon. Niet altijd even fijn als je een oude motor hebt, want het haalt ook de prut weg bij de keerringen enzo die ervoor zorgen dat er geen olielekkages zijn ontdanks dat de keerringen allang versleten zijn blink.gif

Als je dus met een oude motor overstapt op synthetische olie heb je kans dat je wat olielekkages of -verbruik gaat krijgen. Wel wordt ie langzamerhand weer lekker schoon van binnen. Wil je dat reinigende effect van synthetische olie versterken of al beginnen met reinigen met je oude olie nog in de motor gooi er dan een litertje ATF in als je toch olie bij moet vullen. ATF (olie voor automaten) bevat veel reinigingsmiddelen om alle kleine oliekanaaltjes in de automaatbak goed schoon te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik spoel het 4 liter keeltje met 10W40 volsyntheet, voornamelijk om de motor schoon te houden. Daarnaast ook omdat mijn oliedruk al ver boven de 5 bar is en ik best wel dunne sapjes kan laten stromen door de kleine en nauwe poortjes.

En idd tegen de tijd dat ik de olie moet gaan verversen gooi ik er even een half litertje ATF bij, je wil niet weten wat er dan met de motor gebeurt biggrin.gif

Maar ik kan de gok dan ook nemen met een motor die 15.000 km terug nog gereviseerd is voor montage, alles is nog schoon en dat probeer ik zo te houden.

Wolf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zo sterk reinigend dat zelfs je oliefilter er schoon afgaat na 10.000 - 15.000 km. En je zou haast zeggen dat de olie er meer door gaat vloeien, want bij een bijna koude motor loopt het als een dikke straal de motor uit.

Een dikke zwarte straal wel te verstaan, want het teer wat er uit komt...... cool.gif

Het zorgt dat alle kanalen van de motor goed schoon worden en is zeker bij een wat oudere motor niet aan te raden, je krijgt dan namelijk lekkage op plekken waarvan je niet eens wist dat er olie kon stromen.

Als je het doet bij een verse motor dan kan je het er een dikke 1000 km voor de verversing bij gieten, dan heeft het genoeg tijd om zn werk te doen.

Of het bijwerkingen heeft als je er langer mee rijdt weet ik niet en wil ik ook niet proberen, ik ben net klaar met het inrijden van de 3e motor in mn Jeepie en die hou ik graag heel wink.gif

Wolf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verbruik ( de auto eigenlijk ) 15W40 van de praxis.

Alleen de garage na een beurt niet ik vul bij met praxis olie.

De motor loopt er niet anders op en verbruikt ook niet meer olie. biggrin.gif

biggrin.gif

En volgens mij zijn een heleboel zogenaamde witte merken of bijv "PRAXIS" merken

allemaal van de dezelde raffinaderij ph34r.gif .

Anders zouden we bij pernis wel dertig fabrikanten moeten zien dan alleen maar sHELL (dit is geen typefout) en esso enz. cool.gifcool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige verschil tussen 'merkolie' en praxis olie is de tijd waarop het uit het groote vat gekomen is.

De eerste x-duizend liter is van een topkwaliteit en heet Shell-olie, dan komt er een laagje van een paar honderd liter van iets mindere kwaliteit en dat gaat als 'B-merk' door het leven en de laatste druppels worden gemengt met andere restjes, paar dingen toevoegen en dat gaat weer naar de landbouwvoertuigen en bijv. pompmotoren, de torretjes die minder zwaar belast worden zeg maar.

Net als bij wijn, de eerste persing is een dure van goede kwaliteit, de 2e persing is wat minder en staat als 'B-merk' te koop bij de supermarkt en de 3e persing wordt verkocht aan bedrijven die wijn in een bepaald gerecht verwerken. (Geldt voor olijfolie ook bijvoorbeeld, alleen komt motorolie niet uit vruchies die ze uit staan te trappelen tongue.gif )

Wolf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

toen mijn AMC 304 van het revisiebedrijf af kwam. heb ik een tip meegekregen om de eerste 1000 km met 20W50 in te rijden. want dan lopen de lagers en onderdelen mooier in. en na de eerste 500 km de olie en filter te vernieuwen met 20W50. vanwege de eerste vuildeeltjes die door de motor heen zweven. en daarna gewoon 15W40 of 10W40 erin. en om de 10.000 km verversen omdat het een oud motorblok is bwj 1976.

en als je ooit de krukas of nokkenaslagers vervangt. dan moet je de krukas of nokkenaslagers met dikke kleverige olie insmeren incl de krukas en de nokkenas. dat voorkomt drooglopen van de lagers bij het starten van de motor. omdat de motor de eerste +- halfe minuut bij het starten van de motor de olie weer door het hele blok moet pompen. en dat kan later de oliedruk beinvloeden als je de lagers met gewone motorolie insmeert want die is namelijk veel dunner en kleeft bijna niet. en vooral als je de motor bijvoorbeeld na een paar dagen pas start. want dan is de normale motorolie allang weer door de lagers weggezakt de carterpan in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Ben op site geweest van Kroon oil en volgens die gegevens moet mijn Jeep Grand Cherokee 4.0 L uit 1999 de olie Emperol 5w40 hebben.

Wat is jullie mening daarover?

Is er iemand die dat er ook in zijn Jeep heeft?

Emerol 5W40 is een volsyntetische motorolie, is een van de olieen die Jeep voorschrijft voor de 4.0 HO motoren. Kroon is goed, een ander merk met de zelfde specificatie kan natuurlijk ook.

Ik gebruik zelf de fullsynth. 5W40 van het huismerk van de plaatselijke automatrialenhandelaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ook let op de kwaliteits specificatie van de olie, kun je gaan shoppen.

Niet alleen de viscociteit is van belang (5w40 etc etc)

acea (europa) en api (VS) zijn leidende industrienormen.. kroon heeft als API SM

Over SM zegt men:

SMCurrentFor all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004

prima dus.. <_<

Zorg dat je minimaal SL hebt en voor de acea A3, dan is dat iig voor elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...