Kameel Geplaatst April 10, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2004 Wat is goede olie? ...die vraag krijg ik elke dag. Dat hangt natuurlijk helemaal af van een paar hoofd-factoren: - motortype (diesel/benzine) - gebruik (Buma/sportief) - leeftijd (van de motor ) Daarnaast hebben veel mensen geen idee wat de olie doet en vaak alleen dat het een rode/gele/groene fles moet zijn..verder:??? Hier zijn de meesten gelukkig wat meer begaan met hun motor en weten daarom al een stuk meer dan de gemiddelde automobilist. Ik ga géén technisch verhaal ophangen over additieven, viscositeit en wat de industrienormen voorstellen. Veel leuker is het om te horen wat jullie motor 'gebruikt' en waarom je die olie koopt. Als je er niks om geeft is dat ook ok, zeg het dan gewoon. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 zonnebloem olie ER MOET NATUURLIJK WEL GELE OLIE IN Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tribalman Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 tot op heden heb ik altijd gewoon een half sybthetische olie gebruikt met de wwrden 15w40 net zoals de importuer voorschrijft........ Ik heb ook altijd de goedkoopste gebruikt omdat het motortje "toch altijd zijn territorium"afbakende met olie T Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eelco Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 Ik gebruik ook 15w-40. Gewoon bij karwei gehaald Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 Tot nu toe 10W40 erin gegooid omdat dat in de Haynes staat voorgeschreven hoewel ik ervanuit ga dat ie ook best 15W40 lust. Vanmiddag krijgt ie lekkere verse 85W140 in z'n dif. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 15W40 Ja en waarom eigenlijk? Omdat dat in het service maual staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 Inderdaad.... 15W40, Half synthetisch. Ook uit de boeken gehaald trouwens De motor van z'n baas wordt met apfelkorn gesmeerd, waarbij het peil net onder het MAX gehouden wordt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BULL Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 Hallo Banaan, Pinda olie beter bekent als Arechide olie is beter ruikt minder en geeft geen bijsmaak Hier een leuke sit over smeermiddelen. http://www.kroon-oil.com/nl/ Lekker vet is nie vies BULL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst April 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2004 20w40.. Achteraf niet zo'n goed idee.. als het koud is duurt het wel 30 seconde voor de klepstoters voldoende olie hebben. Tot die tijd klinkt ie als een prehistorische naaimachine. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst April 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2004 15w40 dat is dus halfsyntetische, 10w40 is dus minerale en 20 is....jawel!! half syntetisch behoud zijn viscositeit veel beter dan minerale, dus kan je best 15w40 ipv 10w40 gebruiken (kan je ook wat langer erin laten. ik ververs bij mijn wranglertje om de 15000km en de filter om de andere keer. ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nekaf Geplaatst June 10, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2004 SAE 30 maar ik ben dan ook prehistorisch Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BULL Geplaatst June 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2004 Afgewerkte frituur olie werkt ook heb ik laatst gelezen in AUTO BILD Alleen de buurt klacht zo dat het frituurvet verschoont moet worden en of de kroketten al gaar zijn BULL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst June 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2004 Euh.. volgens mij gebruikte ze die afgewerkte frituurolie in plaats van diesel.. niet in plaats van motorolie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst June 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2004 Olie is olie, of je er nu op rijdt of dat het smeert is om het even Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst June 13, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2004 15w40 dat is dus halfsyntetische, 10w40 is dus minerale Dat is dus merk-afhankelijk. Even op de verpakking kijken kan geen kwaad. Bij mij gaat er 10W40 halfsyntetisch in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst June 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2004 Globaal moet het eerste nummer zo laag mogelijk zijn, dat is de dikte van de olie bij een koude motor. Je wilt een dunne olie die zo snel mogelijk in alle hoeken en gaatjes komt om alles te smeren. Het tweede nummer wil je hoog hebben, dit is de dikte van de olie bij warme motor, en hoe dikker hoe beter hij smeert. een 10W50 olie is dus zo dun als een SAE10 olie als ie koud is, en smeert als een SAE50 olie als hij warm is. Oh en een SAE50 olie die warm is is dunner als een SAE10 olie die koud is.. Als het eerste en laatste getal ver uit elkaar liggen (5w50 bijvoorbeeld) dan heb je meestal te maken met synthetische olie. Als ze dichterbij elkaar liggen (20w40 bijvoorbeeld) is het meestal aardolie. Nog wa dingetjes: Met een te dunne olie heb je kans dat de motor niet genoeg oliedruk op kan bouwen. Met te dikke olie heb je kans dat delen van de motor niet of te weinig olie krijgen. Voor- en nadeel van synthetische olie is dat er meer reinigingsmiddelen inzitten. Mooi als je nog een jonge motor hebt, want dan blijft ie van binnen veel beter schoon. Niet altijd even fijn als je een oude motor hebt, want het haalt ook de prut weg bij de keerringen enzo die ervoor zorgen dat er geen olielekkages zijn ontdanks dat de keerringen allang versleten zijn Als je dus met een oude motor overstapt op synthetische olie heb je kans dat je wat olielekkages of -verbruik gaat krijgen. Wel wordt ie langzamerhand weer lekker schoon van binnen. Wil je dat reinigende effect van synthetische olie versterken of al beginnen met reinigen met je oude olie nog in de motor gooi er dan een litertje ATF in als je toch olie bij moet vullen. ATF (olie voor automaten) bevat veel reinigingsmiddelen om alle kleine oliekanaaltjes in de automaatbak goed schoon te houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
_____Wolf_____ Geplaatst June 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2004 Ik spoel het 4 liter keeltje met 10W40 volsyntheet, voornamelijk om de motor schoon te houden. Daarnaast ook omdat mijn oliedruk al ver boven de 5 bar is en ik best wel dunne sapjes kan laten stromen door de kleine en nauwe poortjes. En idd tegen de tijd dat ik de olie moet gaan verversen gooi ik er even een half litertje ATF bij, je wil niet weten wat er dan met de motor gebeurt Maar ik kan de gok dan ook nemen met een motor die 15.000 km terug nog gereviseerd is voor montage, alles is nog schoon en dat probeer ik zo te houden. Wolf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst June 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2004 Mooi spul dat ATF. Maar wat doet het voor goed als je het in de motor gooit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
_____Wolf_____ Geplaatst June 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2004 Het is zo sterk reinigend dat zelfs je oliefilter er schoon afgaat na 10.000 - 15.000 km. En je zou haast zeggen dat de olie er meer door gaat vloeien, want bij een bijna koude motor loopt het als een dikke straal de motor uit. Een dikke zwarte straal wel te verstaan, want het teer wat er uit komt...... Het zorgt dat alle kanalen van de motor goed schoon worden en is zeker bij een wat oudere motor niet aan te raden, je krijgt dan namelijk lekkage op plekken waarvan je niet eens wist dat er olie kon stromen. Als je het doet bij een verse motor dan kan je het er een dikke 1000 km voor de verversing bij gieten, dan heeft het genoeg tijd om zn werk te doen. Of het bijwerkingen heeft als je er langer mee rijdt weet ik niet en wil ik ook niet proberen, ik ben net klaar met het inrijden van de 3e motor in mn Jeepie en die hou ik graag heel Wolf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Big-John Geplaatst June 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2004 Ik verbruik ( de auto eigenlijk ) 15W40 van de praxis. Alleen de garage na een beurt niet ik vul bij met praxis olie. De motor loopt er niet anders op en verbruikt ook niet meer olie. En volgens mij zijn een heleboel zogenaamde witte merken of bijv "PRAXIS" merken allemaal van de dezelde raffinaderij . Anders zouden we bij pernis wel dertig fabrikanten moeten zien dan alleen maar sHELL (dit is geen typefout) en esso enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
_____Wolf_____ Geplaatst June 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2004 Het enige verschil tussen 'merkolie' en praxis olie is de tijd waarop het uit het groote vat gekomen is. De eerste x-duizend liter is van een topkwaliteit en heet Shell-olie, dan komt er een laagje van een paar honderd liter van iets mindere kwaliteit en dat gaat als 'B-merk' door het leven en de laatste druppels worden gemengt met andere restjes, paar dingen toevoegen en dat gaat weer naar de landbouwvoertuigen en bijv. pompmotoren, de torretjes die minder zwaar belast worden zeg maar. Net als bij wijn, de eerste persing is een dure van goede kwaliteit, de 2e persing is wat minder en staat als 'B-merk' te koop bij de supermarkt en de 3e persing wordt verkocht aan bedrijven die wijn in een bepaald gerecht verwerken. (Geldt voor olijfolie ook bijvoorbeeld, alleen komt motorolie niet uit vruchies die ze uit staan te trappelen ) Wolf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2007 toen mijn AMC 304 van het revisiebedrijf af kwam. heb ik een tip meegekregen om de eerste 1000 km met 20W50 in te rijden. want dan lopen de lagers en onderdelen mooier in. en na de eerste 500 km de olie en filter te vernieuwen met 20W50. vanwege de eerste vuildeeltjes die door de motor heen zweven. en daarna gewoon 15W40 of 10W40 erin. en om de 10.000 km verversen omdat het een oud motorblok is bwj 1976. en als je ooit de krukas of nokkenaslagers vervangt. dan moet je de krukas of nokkenaslagers met dikke kleverige olie insmeren incl de krukas en de nokkenas. dat voorkomt drooglopen van de lagers bij het starten van de motor. omdat de motor de eerste +- halfe minuut bij het starten van de motor de olie weer door het hele blok moet pompen. en dat kan later de oliedruk beinvloeden als je de lagers met gewone motorolie insmeert want die is namelijk veel dunner en kleeft bijna niet. en vooral als je de motor bijvoorbeeld na een paar dagen pas start. want dan is de normale motorolie allang weer door de lagers weggezakt de carterpan in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brutus Geplaatst December 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 Ben op site geweest van Kroon oil en volgens die gegevens moet mijn Jeep Grand Cherokee 4.0 L uit 1999 de olie Emperol 5w40 hebben. Wat is jullie mening daarover? Is er iemand die dat er ook in zijn Jeep heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 Ben op site geweest van Kroon oil en volgens die gegevens moet mijn Jeep Grand Cherokee 4.0 L uit 1999 de olie Emperol 5w40 hebben.Wat is jullie mening daarover? Is er iemand die dat er ook in zijn Jeep heeft? Emerol 5W40 is een volsyntetische motorolie, is een van de olieen die Jeep voorschrijft voor de 4.0 HO motoren. Kroon is goed, een ander merk met de zelfde specificatie kan natuurlijk ook. Ik gebruik zelf de fullsynth. 5W40 van het huismerk van de plaatselijke automatrialenhandelaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 Als je ook let op de kwaliteits specificatie van de olie, kun je gaan shoppen. Niet alleen de viscociteit is van belang (5w40 etc etc) acea (europa) en api (VS) zijn leidende industrienormen.. kroon heeft als API SM Over SM zegt men: SMCurrentFor all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004 prima dus.. <_< Zorg dat je minimaal SL hebt en voor de acea A3, dan is dat iig voor elkaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.