Spring naar bijdragen

Kachel ventilator/blower doet het niet meer


Recommended Posts

Vanochtend start ik de auto en zie op mijn temperatuurdisplay een error !!!

Blijkt dat de blower (Kachelventilator) niets meer doet... Heb wel ff snel de zekering gechecked maar deze is nog heel.

Is dit wederom een ZJ kwaaltje of heb ik gewoon steeds domme pech (vorige week viel spontaan het koplampglas eruit)

Wie o wie kan mij vertellen hoe en wat ik het beste kan checken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmmh, als de weerstand doorgebrand is kan de blower nog wel op de hoogste stand blazen.

Indien dit zo is volgen hier instructies hoe je dit met een XJ zou kunnen verhelpen:

http://www.geocities.com/chmwatson/FAQs/Je...selink_fix.html

De nieuwe weerstand kun je met een kroonsteentje aan elke kant op de oude draad vastmaken--> wel dus wat ruimte op de draad laten.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmmh, als de weerstand doorgebrand is kan de blower nog wel op de hoogste stand blazen.

Indien dit zo is volgen hier instructies hoe je dit met een XJ zou kunnen verhelpen:

http://www.geocities.com/chmwatson/FAQs/Je...selink_fix.html

De nieuwe weerstand kun je met een kroonsteentje aan elke kant op de oude draad vastmaken--> wel dus wat ruimte op de draad laten.

René

Hi-Auto-Lo en de traploze Fanstand doen helemaal niets meer dus zal het inderdaad die weerstand wel niet zijn...

De kleppenbediening werkt wel, Bij Off hoor je de klep sluiten en bij On weer openen, als ik van Ruitontwazeming naar een andere stand ga hoor ik ook geluiden uit het dashboard komen.

Wie o Wie heeft nog meer tips....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi-Auto-Lo en de traploze Fanstand doen helemaal niets meer dus zal het inderdaad die weerstand wel niet zijn...

De kleppenbediening werkt wel, Bij Off hoor je de klep sluiten en bij On weer openen, als ik van Ruitontwazeming naar een andere stand ga hoor ik ook geluiden uit het dashboard komen.

Wie o Wie heeft nog meer tips....

Hoi, volgens het schema dat ik bij me heb zit er geen weerstand in. Snelheid word geregeld door een module.

Er zit enkel een fuse voor de blower. Fuse 7 - 40 A(in powerdistribution center) links vooraan onder motorkap achter de batterij.

Controleer die fuse eens, of meet de spanning op de blower.

Als je uw mailadres eens doorzend zal ik je het schema van de verwarming doorsturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, volgens het schema dat ik bij me heb zit er geen weerstand in. Snelheid word geregeld door een module.

Er zit enkel een fuse voor de blower. Fuse 7 - 40 A(in powerdistribution center) links vooraan onder motorkap achter de batterij.

Controleer die fuse eens, of meet de spanning op de blower.

Als je uw mailadres eens doorzend zal ik je het schema van de verwarming doorsturen.

Hier kan je de schema's ook vinden.

http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/index.html

Ga naar de onderstaande link, dan kom je rechtstreeks uit bij de grandcherokee schema.

Dat is iets handiger met dat russisch taaltje.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Jeep/1997...ING%20DIAGRAMS/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm.......die kende ik nog niet

THX

Nee ik ook niet. Dus gelijk maar even alles eraf gehaald........ thumbsup.gif

Thanks JgrCherokee

Geen dank,

Ik heb hier op het forum ook al nuttige tips gehad, als ik kan helpen zal ik het ook doen.

Alleen men jeep kennis is nog niet zo groot, veel zal tips zal ik niet kunnen geven.

Ik ben er een half jaarke geleden eens bij de schema's uitgekomen via een russische site.

Het vertalen met nen URL translator lukte ni goed maar er waren toch dingen leesbaar.

Dan heb ik maar is op alle linkjes aant klikken geweest en plots kwam ik hier bij uit.

Ik heb er al hulp aan gehad bij het aansluiten van men trekhaak. Met enkele relais te gebruiken zijn de foutmeldingen ivm defecte lampen van de boordcompter weggewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de 40A zekering nog ff extra gechecked maar deze is nog ok.

Denk ff mee, ik ben geen electronicafreak, als de motor vastzit, gaat meestal toch wel de zekering stuk. Als de motor doorbrand hoeft de zekering niet altijd stuk te gaan. Ik zal kijken of ik vanavond de blowermotor uit kan bouwen onder het dashboard aan de rechterkant.

Ik neem aan dat er alleen daar een stekkerverbinding is aan de kabelboom...

Wie kan dit bevestigen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een stapje verder, Ik heb de blowermotor ff rechtstreeks op 12V aangesloten en dan blaast tie als een gek dus... de motor zelf is niet stuk maar...

Wat mij wel opviel is dat er op de stekker (naar de motor toe dus) 1,5V blijft staan, zelfs als het contact uit staat !!!! Is dit normaal?

Bij het inschakelen van het contact loopt de spanning dan wel iets op naar bijna 2volt maar meer ook niet.

Mag ik hier uit concluderen dat de regelunit/potmeter in het dashboard zelf kapot is...

Wie O wie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rechts in het vooronder zit een soort van relais. Precies op een plek waar hij flink nat kan worden als hemel- en aircowater niet voldoende worden afgevoerd. Ik had daar een prachtige sluiting in en het ding ging zijn eigen leven leiden ('s-ochtends een lege accu, maar eerst midden in de nacht ging het alarm af). Kost bij de stealer ongeveer € 140 en kost minder dan 20 minuten om te vervangen.

Is dus ook een mogelijkheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rechts in het vooronder zit een soort van relais. Precies op een plek waar hij flink nat kan worden als hemel- en aircowater niet voldoende worden afgevoerd. Ik had daar een prachtige sluiting in en het ding ging zijn eigen leven leiden ('s-ochtends een lege accu, maar eerst midden in de nacht ging het alarm af). Kost bij de stealer ongeveer € 140 en kost minder dan 20 minuten om te vervangen.

Is dus ook een mogelijkheid.

Kachelweerstand ? Had ik ook , gaf zelfde problemen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kachelweerstand ? Had ik ook , gaf zelfde problemen....

Ok, maar ik mag toch veronderstellen dat bij een sluiting de zekering er wel uitknalt, de verwarming doet het dus verder wel goed,

Anyway,

Ik heb inmiddels in het dashboard de regelunit uitgebouwd en ga straks de potmeter proberen door te meten.

Wat mij echter direct opviel, is dat er alleen een grote blauwe stekker vastzat. Er zit aan de rechterkant echter nog een aansluiting (rood met 6 pinnen) waar niets op aangesloten zat. Ik heb met mijn hand ff in het lege gat gevoeld en kom ook geen loshangende stekkerverbinding tegen die daar op zou kunnen passen. Zou kunnen dat het een soort aansluiting is om te testen, Geen idee...

In mijn Haynes werkplaatshandboek staan alleen afbeeldingen van het oude dashboard (t/m model 95) dus heb geen vergelijk...

Wie o Wie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste stand van zaken,

De potmeter is doorgemeten en is ok, het zou nog in de printplaat kunnen zitten maar voor de rest werkt op deze regelunit alles perfect en zijn er op de printplaat ook geen vreemde onvolkomenheden of verbrande zaken te bespeuren. Het zou natuurlijk kunnen dat er op de print een breuk zit en bij de rest niet, onwaarschijnelijk maar het kan, het is nu eenmaal electronica. Ik snap overigens nog steeds niet waar die andere rode aansluiting voor is want er is absoluut geen loshangende kabelboom en/of stekker te bespeuren wat e.a. zou kunnen verklaren.

Ik heb ook de weerstand naast de blowermotor uitgebouwd en deze is voorzien van een enorme koelrib en de rest is dicht geharst dus kan je niet bij.

Ik meet alleen op de inkomende grijs/rode dikke draad geen enkele spanning (dus de voedingdraad vanuit het dashboard naar die weerstand) dus ga morgen trachten om deze door te meten vanaf de bron.

Wordt vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke bedoel je precies, toch niet die grote weerstand met dat enorme koelblok erop?

Er zitten rechts in het vooronder (als je het klepje van de zekeringskast bij de bijrijderstoel weghaalt) ook een aantal relais.

Ik heb ook de weerstand naast de blowermotor uitgebouwd en deze is voorzien van een enorme koelrib en de rest is dicht geharst dus kan je niet bij.

Ik meet alleen op de inkomende grijs/rode dikke draad geen enkele spanning (dus de voedingdraad vanuit het dashboard naar die weerstand) dus ga morgen trachten om deze door te meten vanaf de bron.

Die bedoel ik ....

Bij mijn auto, bleek dat stekkertje net los te zietten en heeft dus zitten "jutteren",

Uiteindelijk dus sluiting.

Probeer eens of je dit stekkertje heen en weer kan bewegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ simba

Ik heb de schema's nog eens bekeken. Je zult niet naar een weerstand moeten zoeken. Die module met de koelplaat is de snelheidsregeling , "de Blower power module" ( Dit waarschijnlijk een versterker en bevat een halfgeleider).

Dit blokje (op het schema de kleine blok links onderaan, de Blower power module) word gestuurd door de een andere unit, deze unit "de automatic temperature control module" (op het schema de langwerpige blok links boven de kleine blok) geeft een stuursignaal aan de snelheidsregeling en krijgt ook een feedback signaal van de output van de snelheidsregeling. Waarschijnlijk gaat deze het stuursignaal vergelijken met het feedbacksignaal.

Omdat uw Fan niet draait wijkt dit af en krijg je dat error bericht op de display.

Je kan misschien best eens het schema bestuderen, dan het stuursignaal naar de snelheidsregeling ( Bruin/geel draad op pen 4 en bij de temperatuurcontroller pen 9 van de connector) zoeken en meten. Het uitganssignaal (bruin/rood draad op pen 1) van de snelheidsregeling moet dan in proportie veranderen met stuursignaal.

Ik zie net ook dat er nog een relais bij tussen staat ( "High speed blower motor relay" ) , wat hier de functie van is zie ik niet zo direct, dat zal ik nog eens bekijken (mss volle snelheid) Heb ik ondertussen bekeken. Deze relais staat parallel over de "Blower power module", als deze ingeschakeld word gaat de motor met volle snelheid draaien en heeft de module geen invloed meer.

Meten is weten met elektiek.

Nog iets over die spanning van 1.5V die je gemeten hebt. Heb je die gemeten met afgekoppelde motor? Als dat zo is geen zorgen om maken, dat is dan een zwevende spanning omwille van de halfgeleider snelheidsregelaar.

Als het niet zo is, zou het door een lekstroom van de snelheidsregelaar kunnen dat je spanning meet, maar 1.5v tot 2V lijkt me nogal veel.

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsja na net de airco te hebben laten maken (hele dashboard moet er voor uit) stopt op de terugweg van vakantie de blower

geen tijd dus maar weer naar de garage

nou blijkt dat onder het dash board een stekker te zitten die geen goed kontakt maakte, dus gedeelte plastic verbrand en geen blower meer , kostte een 1/2 uurtje arbeidsloon

ik zou daar dus eens kijken

en nu trilt ie weer bij 100-110 km , banden laten uitlijnen niets verbeterd

lekker zon jeep

zj 1997 (voor de rest rijdt ie perfect)

gr ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Jullie hebben allemaal veel ervaring ondertussen met blower-problemen en ik heb met veel interesse de discussies gevolgd, maar ik krijg mijn probleem niet opgelost. De blower van mijn ZJ'98 doet het helemaal niet meer. De zelfdiagnose vindt geen fout en test 02 "Blower FeedBack" geeft code - -. Dat is vreemd want de code kan alleen maar "?" of "00-255" zijn. De blower doet het ook niet op volle toeren, dus lijkt het erop dat de blower zelf de geest gegeven heeft (en kan dus ook geen FeedBack geven). Ik wil dus eigenlijk ook even de blower testen door deze hard aan de 12V te hangen, maar ik kan de aansluiting hiervan niet vinden. Ik heb rechts wel iets gevonden dat lijkt op de weerstand (ziet er origineel uit, maar de kleurcode komt niet overeen met het russische schema) en op de unit zelf heb ik de motorsturing voor de kleppen gevonden, maar de High speed fan en de aansluiting op de blower zelf zie ik niet.

Kan iemand mij even op weg helpen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...