Spring naar bijdragen

WARN Lier, welk type??


Recommended Posts

Als je met de min bij de accu kunt komen: Doe maar! Elke overgangsweerstand is er tenslotte één. Zorg er echter ook voor, dat het "frame" van je lier goede massa met het chassis maakt! Doe je dat niet, dan loop je de kans op vonken rond de lier tijdens het lieren ( inductie!).

Het plaatsen van een extra zekering is niet verkeerd, maar dan moet het wel een heeele flinke zijn! Honderden ampere's, om precies te zijn....

Mijn advies: Plaats een "hoofdschakelaar" nabij de accu. In het dagelijks gebruik schakel je dan de plus af, en bij het betreden van een terrein of de aanvang van een rit, zet je de spanning er op.

b_3271.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb de fotoos in vorige bericht geplakt ook de hoofdschakelaar naast de accu en de relaiskast

de stekker van de afstandsbediening zit in de klep van mn dashboard kastje

maar dat wil ik veranderen in een tuimelschakelaar bij mn versnellingspook.

Oh en die twee stangetjes is pisbakken chroom, heb ik vervangen door 2 roestvrijstalen gemaakt door mn buurman.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf zou ik de hoofdschakelaar direct naast de accu plaatsen. Zo min mogelijk onbeveiligde pluskabel die ergens tegenaan kan schuren of los kan raken!

En dat dunne rode draadje, daar lopen me de gruwelen van over de rug..... Direct na de pluspool afzekeren, Hans! Want als die draad ergens doorslijt..... ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal super thumbsup.gif En dank voor de foto's!

Zo was ik het ook van plan om te doen. Wist alleen niet zeker of ik met de ruimte onder de motorkap uit zou komen (meten is weten wink.gif )

Nu alleen nog even op zoek naar zo'n schakelaar maar dat mag geen probleem zijn.

Min is lang genoeg om de accu te bereiken aangezien de relaiskast er bijna naast zit. De rest van de bekabeling naar de lier wordt vervangen door langere kabel van 35mm2.

De lierplaat voor een CJ wordt aan beide kanten van het chassis vastgebout dus dat zit qua aarding wel goed (hoop ik dan maar..)

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Min is lang genoeg om de accu te bereiken aangezien de relaiskast er bijna naast zit. De rest van de bekabeling naar de lier wordt vervangen door langere kabel van 35mm2.

Groeten,

Jos

de min zit volgens mij aan de lier die zul je dus ook langer moeten maken

gr wouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou er wel een hoofdschakelaar in maken bv onder motorkap en de relais kast past precies op de plaats van de krik

Ik zal er ff paar pics van maken

lier19li.jpg

lier25qb.jpg

lier37yr.jpg

lier50zb.jpg

heb ik ook gekocht,.... mede dankzij je positieve praatje op het forum vorig jaar. Zie bij jou alleeen een fairleed zitten ipv rollenvenster, heb je dat zelf veranderd of was die lier zo?

BEN OOK ERG BLIJ MET ME LIERTJE!!!!!! vond het risico van een 2dehands merklier toch te groot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is natuurlijk een lastige vraag.

Voordelen liertouw

blijft drijven op water

weegt weinig

komen geen knikken in

lekker soepel

Hoeft geen handschoenen te dragen ( beter van wel )

Sterker dan staalkabel

Geen rollenvenster nodig wat roest maar een aluminium hawse fairlead ( zonder bewegende delen)

Veiliger als het breekt . Bij een staalkabel die breekt kan het levensgevaarlijk zijn als je in de buurt staat.

Nadelen

Duur

Slijthard De hoes die erom heen zit ( 3 meter) op de plek schuiven waar de kabel over de bodem schuurt.

Goed opletten met opwinden en aflopen. Als het vast zit tussen 2 slagen draait het er weer op inpv eraf.

Met opwinden slagen van links naar rechts maken zodat overelkaar loopt anders trek je het vast.

Na een modderbad schoonmaken

Ik heb er enkele zien knappen. Die van mij zit er een jaar op en is vreselijk veel mee gelierd.

De hoes die het begin moet beschermen is in flarden maar de kabel vertoont wel wat kleine haartjes maar werkt nog steeds perfect.

Als ie breekt laat ik hem splitsen en dan zit ie weer aan elkaar of ik leg er een platte knoop in.

Gaat dat niet dan koop ik een nieuwe en ik moet echt geen staalkabel meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij sommige lichtere lieren had ik die farleeds in combinatie met staalkabel, vandaare dat ik het me even afvroeg.

Zelf denk ik dat vooral het gewicht en de veiligheid veel beter zijn bij touw.

de straalkabel ga ik toch minimaal 1 seizoen gebruiken daarna misschien eens kijken voor een touw,..... men ik heb nog zoveel wensen....kan niet alles in 1 keer

Bij sommige lichtere lieren had ik die farleeds in combinatie met staalkabel, vandaare dat ik het me even afvroeg.

Zelf denk ik dat vooral het gewicht en de veiligheid veel beter zijn bij touw.

de straalkabel ga ik toch minimaal 1 seizoen gebruiken daarna misschien eens kijken voor een touw,..... men ik heb nog zoveel wensen....kan niet alles in 1 keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...