Spring naar bijdragen

Antenne 27 MC


Recommended Posts

Tja hoe zat dat ook alweer..

SWR ofwel Standing Wave Ratio ofwel Staande Golf Verhouding is de verhouding tussen de lengte van de antenne en de golflengte van de zendfrequentie.

De bedoeling is om die verhouding zo dicht mogelijk bij 1:1 te krijgen.

Die verhouding meet je met een SWR meter. 2 tientjes bij conrad enzo.

Het bijstellen is afhankelijk van je antenne. Met schroefjes, of door je antenne in te korten.

Dat laatste wel voorzichtig doen natuurlijk. Bijknippen is nog steeds moeilijk.

Gewoon doen, want je SWR is bepalend voor het uitgestraalde vermogen, en dus je bereik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja hoe zat dat ook alweer..

SWR ofwel Standing Wave Ratio ofwel Staande Golf Verhouding is de verhouding tussen de lengte van de antenne en de golflengte van de zendfrequentie.

De bedoeling is om die verhouding zo dicht mogelijk bij 1:1 te krijgen.

Die verhouding meet je met een SWR meter. 2 tientjes bij conrad enzo.

Het bijstellen is afhankelijk van je antenne. Met schroefjes, of door je antenne in te korten.

Dat laatste wel voorzichtig doen natuurlijk. Bijknippen is nog steeds moeilijk.

Gewoon doen, want je SWR is bepalend voor het uitgestraalde vermogen, en dus je bereik.

Ok.

Moet dus gebeuren.

Nu is de bak standaard 4 Watt en met de lineair van 35Watt

Deze moet er dus tussen.

Of is de SWR instelling met 4 of 35 gelijk.

Alvast bedankt voor de info.

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu is de bak standaard 4 Watt en met de lineair van 35Watt

Deze moet er dus tussen.

Of is de SWR instelling met 4 of 35 gelijk.

Ja, de "Standing Wave Ratio" of te wel de staande golf verhouding instelling blijft ideaal richting 1:1. Dit wil zeggen dat alle vermogen wordt uitgestraald aan de antenne.

In de praktijk, en zeker bij 35 Watt zul je voor een mobiele opstelling in de buurt komen van 1:1.5 afhankelijk van de gebruikte coaxiale kabel en dito connectoren. Daar zit namelijk het niet-ideale karakter van de transmissielijn.

Om de configuratie optimaal in te stellen is een SWR meter onmisbaar. Let bij de aanschaf op de impedantie van de meter en de bandbreedte.

Houd rekening met het aantal kanalen van jouw bakkie, en doe de afstelling bij voorkeur op de middenkanalen. Je zult zien dat de antenne zich ook niet ideaal gedraagt over alle kanalen.

Er bestaan ook antenne tuners die alle onvolkomenheden in de transmissielijn compenseren. Dit spaart de eindversterkers, echter verzorgt geen optimum bij de antenne.

Groet, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de "Standing Wave Ratio" of te wel de staande golf verhouding instelling blijft ideaal richting 1:1. Dit wil zeggen dat alle vermogen wordt uitgestraald aan de antenne.

In de praktijk, en zeker bij 35 Watt zul je voor een mobiele opstelling in de buurt komen van 1:1.5 afhankelijk van de gebruikte coaxiale kabel en dito connectoren. Daar zit namelijk het niet-ideale karakter van de transmissielijn.

Om de configuratie optimaal in te stellen is een SWR meter onmisbaar. Let bij de aanschaf op de impedantie van de meter en de bandbreedte.

Houd rekening met het aantal kanalen van jouw bakkie, en doe de afstelling bij voorkeur op de middenkanalen. Je zult zien dat de antenne zich ook niet ideaal gedraagt over alle kanalen.

Er bestaan ook antenne tuners die alle onvolkomenheden in de transmissielijn compenseren. Dit spaart de eindversterkers, echter verzorgt geen optimum bij de antenne.

Groet, JPK

Thanks,

Ik ga hier in Den Haag even zo'n SWR-meter kopen bij Radio Ster.

Morgen komt alles binnen via DHL.

Dan ga ik zaterdag maar eens inbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks,

Ik ga hier in Den Haag even zo'n SWR-meter kopen bij Radio Ster.

Morgen komt alles binnen via DHL.

Dan ga ik zaterdag maar eens inbouwen.

mischien ff wat afspreken...?

kunnen we samen ff klooien met inbouwen/afstellen ( de mijne moet ook nog afgesteld maar is al ingebouwd ) en uiteraard ff testen hoe het bereik dan ligt...

laat maar wat horen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laat maar wat horen..

Ja, ik ben benieuwd. Je kunt op zich weinig fout doen..... al hoewel ik weet niet of je zelf de coax connectoren monteert? Op zich is het aan te bevelen om de coax zo kort mogelijk te houden. Ieder meter is nl. weer een dB-tje demping. Verder, maar dat geldt voor Jeepie is om de lineair apart af te zekeren. Normaal worden deze geactiveerd door het signaal van de zender. In ontvangst mode wordt de spanning onderbroken en wordt de in en uitgang kortgesloten om optimaal ontvangst mogelijk te maken. Dit gaat allemaal via een relais welke ook weer de nodige demping geeft, maar dan in de ontvangst kwaliteit.

Meet bij het zelf monteren van de connectoren alles "Ohms" door, zodat je zeker weet dat de transmissielijn niet kortgesloten is. Verder kan je de antenne eerst eens afstellen zonder lineair en als dat goed is nog een keer met lineair. Je zult zien dat de kwaliteit op de SWR meter terugloopt. Geen nood, je hebt immers plenty power om dat te compenseren.

In 1985 was 27Mhz in Nederland voor het eerst gelegaliseerd. Toen mochten we uitzenden met 500mWatt (0,5 Watt).

Dit vermogen werd vaak op een vast station goedgemaakt door een antenne met 10-15 dB versterking.

Op mijn mobiele opstelling was een 1/4 golf antenne het meest optimale. Voor speciale doeleinden (vossenjacht) had ik zo'n antenne van 2,75 meter op het dak van de auto. Deze antenne werd in Amerika gebruikt op de trucks om op de bumper te monteren...

Genoeg sentiment. Tegenwoordig hebben we GSM :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "staande golf" is zeker bij hogere vermogens zéér belangrijk! Verkeerde afstelling kost je gegarandeerd een eindtrap!

enne... 27 MC werd in 1980 legaal..... MARC heette dat toen: 22 kanalen, 0,5watt FM.... ph34r.gif

Vanavond alles in de auto gemaakt.

Zit wel zeer mooi.

Maar wel rot afstellen zeg.

Moet stukje van de antenne knippen.

Maar volgens mij moest die juist langer.

Ga morgen op het werk nog wel even kloten, want de buren kregen streepjes op de tv als ik de handel op 35 Watt zet.

Weet dat er vroegen ook wel eens een schroefje op zat. Maar deze Wilson (little wil) antenna heeft dat niet. wink.gif

Zondag even naar Darkwolf.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook een bakkie besteld.

Maar nou heb ik gelezen dat ik de antenne moet instellen.

Ze praten over een SWR meter !!!!

Moet dat echt.

Wie kan mij helpen.....

hoi Jeepy,afstellen van je SWR: om te beginnen NIETS!! van je kabel afknippen,je antenne plus draad MOET 11(elf)meter lang zijn,vanaf de plug tot aan tip van je spriet(daarom zit er een spoel op)je werkt nl op de 11mtr band(27mc),knip je toch moet je je spriet langer maken!!

werk je met lineair(wordt de weg die het signaal aflegt langer;dus je antenne iets korter)

afstellen doe je op 2 kanalen,nl ch40 en ch1,als deze bijden zover mogenlijk uit het rode gebied op je swr meter staan,richting 1:1)is je swr op alle kanalen(ch)ok.

helemaal 1:1 is vaak niet haalbaar bij mobiele opstelling,dus niet wanhopig worden bij 1:2.

zorg er voor dat je antenne voet goede massa maakt,dit kan je heel simpel checken door tijdens afstellen de voet van je antenne ff beet te pakken,wordt de swr dan beter(jij maakt dan massa via je hand)betekend dit dat je antenne niet genoeg massa via je carrosserie maakt.

het afstellen zelf: check de swr op ch1 en ch 40,is de swr op 1 lager dan op 40 mot je ant. ingekort.is de swr op 1 hoger dan op 40 dan mot je ant.langer.

denk er wel om,dat je elke keer als je met swr meten van kanaal(1/40)wisseld, je swr meter met cal. of set op nul zet,anders klopt je meeting niet!!

en bij gebruik van een lineair mot deze met afstellen er tussen,anders klopt je meeting ook niet!!

jij werkt met little will,stel je die goed af is een bereik van 10/12km haalbaar met 4 watt.(in open terrrein)

verder zou ik tuners(zg.matchers)en ontvangst versterkers achterwege laten,zijn vaak(altijd)bronnen van storing.

en nog tip: bij afstellen ant.spriet onder in spoel douwen(?)dan pas meten,als je je dan verknipt(als hij te lang is),heb je nog stukje speling,en knippen met HALVE cm tegelijk!!,ik gebruik alijd lange tegelkniptang(uit de €2,50bak bij de gamma),die is lekker lang,knipt makkelijk en kost bijna nix,en kijk uit met knippen,stukkie rvs ant. in je oog hebbie zomaar!

succes en groet Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Jeepy,afstellen van je SWR: om te beginnen NIETS!! van je kabel afknippen,je antenne plus draad MOET 11(elf)meter lang zijn,vanaf de plug tot aan tip van je spriet(daarom zit er een spoel op)je werkt nl op de 11mtr band(27mc),knip je toch moet je je spriet langer maken!!

werk je met lineair(wordt de weg die het signaal aflegt langer;dus je antenne iets korter)

afstellen doe je op 2 kanalen,nl ch40 en ch1,als deze bijden zover mogenlijk uit het rode gebied op je swr meter staan,richting 1:1)is je swr op alle kanalen(ch)ok.

helemaal 1:1 is vaak niet haalbaar bij mobiele opstelling,dus niet wanhopig worden bij 1:2.

zorg er voor dat je antenne voet goede massa maakt,dit kan je heel simpel checken door tijdens afstellen de voet van je antenne ff beet te pakken,wordt de swr dan beter(jij maakt dan massa via je hand)betekend dit dat je antenne niet genoeg massa via je carrosserie maakt.

het afstellen zelf: check de swr op ch1 en ch 40,is de swr op 1 lager dan op 40 mot je ant. ingekort.is de swr op 1 hoger dan op 40 dan mot je ant.langer.

denk er wel om,dat je elke keer als je met swr meten van kanaal(1/40)wisseld, je swr meter met cal. of set op nul zet,anders klopt je meeting niet!!

en bij gebruik van een lineair mot deze met afstellen er tussen,anders klopt je meeting ook niet!!

jij werkt met little will,stel je die goed af is een bereik van 10/12km haalbaar met 4 watt.(in open terrrein)

verder zou ik tuners(zg.matchers)en ontvangst versterkers achterwege laten,zijn vaak(altijd)bronnen van storing.

en nog tip: bij afstellen ant.spriet onder in spoel douwen(?)dan pas meten,als je je dan verknipt(als hij te lang is),heb je nog stukje speling,en knippen met HALVE cm tegelijk!!,ik gebruik alijd lange tegelkniptang(uit de €2,50bak bij de gamma),die is lekker lang,knipt makkelijk en kost bijna nix,en kijk uit met knippen,stukkie rvs ant. in je oog hebbie zomaar!

succes en groet Rob

Ja helemaal zoals ik het gedaan heb. En het werkt super.

Dus bakkie zit erin en werkt top.

Wel makelijk trouwens als je kanaal 19 aan heb staan.

Als er file is of een ongeval kan je alles vernemen.

En zoals je ziet geen stukje in het oog....tik nog steeds op een normaal toetsenbord laugh.gif

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
hoi Jeepy,afstellen van je SWR: om te beginnen NIETS!! van je kabel afknippen,je antenne plus draad MOET 11(elf)meter lang zijn,vanaf de plug tot aan tip van je spriet(daarom zit er een spoel op)je werkt nl op de 11mtr band(27mc),knip je toch moet je je spriet langer maken!!

werk je met lineair(wordt de weg die het signaal aflegt langer;dus je antenne iets korter)

Een kleine aanvulling hierop (maakt voor het resultaat niet zoveel uit).

Vanaf de zender tot aan de antenne moet er een transmissieweg gevolgd worden die in de ideale wereld geen nadelige invloed mag hebben op de afgegeven EM straling. Echter de natuur is niet ideaal en ondervindt de EM weerstand en capaciteit (R/C kring). Hierdoor vertoont de coax kabel demping (1,2 dB afhankelijk van de kwaliteit van de kabel).

Dus mijn pleidooi is toch om deze transmissieweg zo klein mogelijk te houden. en inderdaad zal een lengte van 11 meter bij volledige kortsluiting aan het uiteinde een mooie staande golf geven :-) Dat wil je niet omdat het uitgestraalde vermogen niet naar de antenne gaat. Met een zuivere weerstand van 50 Ohm bereik je ook een ideale staande golf. Dit noemen we een dummie-load omdat de zender niets uitzend, maar alles dissipeert in de weerstand.

Koop een iets duurder type RG58 en zorg voor een "nette" montage van de connectoren.

Bij het opnemen van een lineair in de transmissie lijn deze zo dicht mogelijk bij de zender plaatsen en met een korte verbinding.

Verder maakt het voor het zendgedeelte niet zoveel uit. Je merkt het voornamelijk bij de ontvangst sterkte.

Groeten,

JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kleine aanvulling hierop (maakt voor het resultaat niet zoveel uit).

Vanaf de zender tot aan de antenne moet er een transmissieweg gevolgd worden die in de ideale wereld geen nadelige invloed mag hebben op de afgegeven EM straling. Echter de natuur is niet ideaal en ondervindt de EM weerstand en capaciteit (R/C kring). Hierdoor vertoont de coax kabel demping (1,2 dB afhankelijk van de kwaliteit van de kabel).

Dus mijn pleidooi is toch om deze transmissieweg zo klein mogelijk te houden. en inderdaad zal een lengte van 11 meter bij volledige kortsluiting aan het uiteinde een mooie staande golf geven :-) Dat wil je niet omdat het uitgestraalde vermogen niet naar de antenne gaat. Met een zuivere weerstand van 50 Ohm bereik je ook een ideale staande golf. Dit noemen we een dummie-load omdat de zender niets uitzend, maar alles dissipeert in de weerstand.

Koop een iets duurder type RG58 en zorg voor een "nette" montage van de connectoren.

Bij het opnemen van een lineair in de transmissie lijn deze zo dicht mogelijk bij de zender plaatsen en met een korte verbinding.

Verder maakt het voor het zendgedeelte niet zoveel uit. Je merkt het voornamelijk bij de ontvangst sterkte.

Groeten,

JPK.

Ben jij toevallig een zendamateur???? van hobby.

Jacco .--. .- ...-- . --.- .-.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

/me zucht doet me denken aan de goeie ouwe illegale tijd met een mast van 20 meter en een jumbo bak. Mike in >>> dorp plat hehehe

Toen al een "pain in the a.."

Na 80 gestopt geen lol meer aan te beleven breakiebreak

bak ligt te verroesten in de schuur misschien toch maar weer eens opgraven en inbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben jij toevallig een zendamateur???? van hobby.

Jacco .--. .- ...-- . --.- .-.

Niet in die zin PA 3 ...

Ik heb Electrotechniek gedaan en heel veel ervaring met "truncking" netwerken en datacommunicatie. Voor een officiële licentie ben ik niet opgegaan. Ik heb wel het nodige gehobbied. tongue.gif

Greetings,

.--- .--. -.-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

er is al een topic over een antenne voor een bakkie ( dus vraag ik het hier maar ) tongue.gif

keb me een nieuwe bak gekocht ( midland ) thumbsup.gif

maar ik ik zit nu met een probleem , wat voor een antenne moet ik hierbij nemen ( liefts zo kort mogelijk +- 60 cm )

( oja ik zet zo heel af en toe mijn kacheltje ook aan ( 150 watt) rolleyes.gifrolleyes.gifrolleyes.gif

en volgens mij kan niet elke antenne zoveel vermogen aan tongue.gif ( van horen zeggen )

weet iemand dit ? rolleyes.gif

alvast bedankt

grt ozzy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt een versterker van 150 watt? waarom ? of zover mogelijk te lullen

dan wil je een ant. die zo kort mogelijk is ?

dat zijn 2 dingen die niet rijmen

kijk hier http://www.27mhz-dxpagina.com/

of bij www.conrad.nl

idd niet alle ant. kunnen zoveel vermogen aan .

let er ook op dat je ant. is afgesteld.

Maar daar staat al iets over geschreven in dit draadje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je met een 60cm antenne de kachel aanzet gaat de top van je antenne echt als een kachel gloeien. Heeft geen enkel zin in de auto. En dan kun je ver weg zenden maar niet verder ontvangen. Daar heb je een grote mast voor nodig. Weg met die kachel in de auto 4 wat is zat. Vroeguh deden we het met 0,5 watt en als je die opschroefde naar een wattje was al heel watt. ( inde auto)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel of geen kachel is mijn inziens afhangkelijk met wie je wilt praten.

Heeft de tegen partij het ook, dan kan je echt een heel stuk uit elkaar praten.

Bijvoorbeeld voor mijn werk met de monteurs.

Als antenne is een goede de Litle Will van Watson.

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt een versterker van 150 watt? waarom ? of zover mogelijk te lullen

dan wil je een ant. die zo kort mogelijk is ?

dat zijn 2 dingen die niet rijmen

kijk hier http://www.27mhz-dxpagina.com/

of bij www.conrad.nl

idd niet alle ant. kunnen zoveel vermogen aan .

let er ook op dat je ant. is afgesteld.

Maar daar staat al iets over geschreven in dit draadje

die kachel heb ik ooit al eens gekregen ik dacht "proberen"!!!!( en! hij deedt het prima ) biggrin.gif

alleen drukte je iedereen weg ( daarom gebruik ik hem niet zovaak ) tongue.gif

over die antenne heb ik totaal geen verstand van ,leek me iets handiger in het terein ( bomen en takken ....) tongue.gif

smile.gifsmile.gifsmile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er is al een topic over een antenne voor een bakkie ( dus vraag ik het hier maar ) tongue.gif

keb me een nieuwe bak gekocht ( midland ) thumbsup.gif

maar ik ik zit nu met een probleem , wat voor een antenne moet ik hierbij nemen ( liefts zo kort mogelijk +- 60 cm )

( oja ik zet zo heel af en toe mijn kacheltje ook aan ( 150 watt) rolleyes.gifrolleyes.gifrolleyes.gif

en volgens mij kan niet elke antenne zoveel vermogen aan tongue.gif ( van horen zeggen )

grt ozzy

Ozzy,

Ik heb op dit forum al een pleidooi gehouden voor antennes. Voorkeur is een 1/4 golf antenne, dit komt overeen met een antenne van 2,75 meter. Dit wil jij blijkbaar niet, dan rest een 1/8 golf antenne (1,375) meter of een antenne met "verkortings spoel". http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/z...pc=X&~cookies=1

Hoe dan ook zal een antenne een maximaal vermogen kennen. Dit legt meestal hoger dan de door jou genoemde 150 W. Interessant is natuurlijk het fenomeen 2 weg verkeer, dus wil jij ook kunnen ontvangen. Anders krijg je het fenomeen dat iedereen die met jou communiceert ook 150 W moet gaan zenden.

Let ook bij de aanschaf van een antenne ook op de kwaliteit van de antennekabel en de connectoren.

Succes ermee.

JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...