Spring naar bijdragen

Tussenbak Vast In 4X4.


lobstarphonk
 Share

Recommended Posts

Hallo Allen,

 

De tussenbak van mijn XJ uit 89 zit vast in 4x4.

Na veel vruchteloos proberen hebben we de as van de tussenbak er maar af gehaald.

Zo kon ik in ieder geval rijden.

Van de zomer gaan er weer aanhangwagens achter de auto, en waarschijnlijk heb ik zo nu en dan vierwielaandrijving nodig.

 

Is er een handeling die ik kan verrichten of kan ik beter een andere tussenbak eronder laten zetten?

Zo ja, welke? Want ik heb gezien dat er zat verschillende tussenbakken zijn..

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Andy.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst even kijken wat de oorzaak is. Prober de bak eens handmatig in 2H te zetten. Dus onder de auto de hendel van de tussenbak bewegen. Kijk dan meteen even of je misschien speling hebt in de schakelstangetjes.

Blijft de tussenbak nog steeds in 4x4 staan, dan zit de oorzaak in de bak zelf. Dit is relatief eenvoudig te bekijken, maar dan moet je de bak wel openmaken. Een tussenbak zit niet zo heel erg ingewikkeld in elkaar.

Of je laat het doen, als je niet de mogelijkheid en/of kennis hiervoor hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo DogJeeper,

 

Bedankt voor je respons.

 

We hebben inderdaad al geprobeerd om hem handmatig in 2WD te krijgen.(dus onder de auto)

Op jou afgaande zal het, zoals ik al dacht, in de bak zelf zitten.

 

Is het niet sneller om gewoon een andere tussenbak eronder te schroeven?

 

Ik moet het inderdaad laten doen, want ik ben niet in de gelegenheid om dat te doen.(geen ruimte/tijd)

Tijd is dus

bewerkt door lobstarphonk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat de bak in 4x4 partime (oranje) of fulltime (groen symbool)?

Als de bak in partime staat, even op slippende ondergrond proberen terug te schakelen of even beide wielen van de grond met een krik.

Het kan zijn dat er een grote spanning in de aandrijflijn is opgebouwd door in partime 4x4 op een ondergrond zonder slip te rijden.

In fulltime 4x4 heb je dat probleem niet.

?EDIT: Ik zie net dat je de aandrijfas al hebt weggehaald, dus dit verhaal gaat niet op?

De NP242 heeft zowel fulltime als partime 4x4, de NP231 alleen partime.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar dan zat ie vast in 2wd. Kijk of er aan de onderkant van de tussenbak een dikke bout zit, en draai deze wat losser. Waarschijnlijk kan je hem dan wel van stand veranderen. Achter die bout zit een veer met daarachter een pen met kogeltje. Deze "vergrendeld" de stand waarin de pook staat zodat ie niet zomaar kan verspringen.

Bij mij was het kogeltje versleten, waardoor ie vast kwam te zitten. Is makkelijk zelf te vervangen, kostte me iets van 16 euro ofzo. Besteld bij Jan Hop in Roosendaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...