Spring naar bijdragen

Tikkend geluid motor


Recommended Posts

Hallo

Ik heb sinds een geruime tijd een tikkend geluid in de motor zitten eerst was dit alleen maar hoorbaar bij zo'n 2200 toeren nu begint dit geluid ook stationair hoorbaar te worden, mijn vermoeden zegt dat dit de kleppen lifters zijn maar ja je moet dit natuurlijk wel zeker weten.

Voor mijn gevoel hoor ik ze niet alle 16 maar wel een 2 of 3.

Het olie peil is ook in orde, en de druk volgens de meter ook.

Ook heb ik al twee keer de motor gespoeld met van dat spul welke je bij de olie moet doen en daarna de gehele olie moet verversen.

Maar dit hielp ook niet.

Inmiddels de kleppendeksel te hebben gedemonteerd weet ik nu ook dat uit alle stoterstangen olie komt als je de motor laat lopen.

Ik weet niet of ik nu mag stellen dat alle kleppenlifters ook daadwerkelijk olie krijgen.

Ik ben ook al aan het drukken geweest op de tuimelaars maar het geluid lijkt niet te veranderen.

Het gaat hierbij een Grand Cherokee 5.9 uit 1998

De motor begon dit geluid te maken toen hij ongeveer 90.000 KM had gelopen nu staat de teller inmiddels op 108.000Km

Is dit normaal bij zo'n lage KM stand? Zijn er Jeepers die hier ook al mee te maken hebben gehad?

Oja dat moet ik wel zeggen de auto loopt op gas, maar dit moet geen probleem zijn lijkt mij.

Met vriendelijk groet,

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter6509@Aug 22 2005, 15:09

Hallo

Ik heb sinds een geruime tijd een tikkend geluid in de motor zitten eerst was dit alleen maar hoorbaar bij zo'n 2200 toeren nu begint dit geluid ook stationair hoorbaar te worden, mijn vermoeden zegt dat dit de kleppen lifters zijn maar ja je moet dit natuurlijk wel zeker weten.

Voor mijn gevoel hoor ik ze niet alle 16 maar wel een 2 of 3.

Het olie peil is ook in orde, en de druk volgens de meter ook.

Ook heb ik al twee keer de motor gespoeld met van dat spul welke je bij de olie moet doen en  daarna de gehele olie moet verversen.

Maar dit hielp ook niet.

Inmiddels  de kleppendeksel te hebben gedemonteerd weet ik nu ook dat uit alle stoterstangen olie komt als je de motor laat lopen.

Ik weet niet of ik nu mag stellen dat alle kleppenlifters ook daadwerkelijk olie krijgen.

Ik ben ook al aan het drukken geweest op de tuimelaars maar het geluid lijkt niet te veranderen.

Het gaat hierbij een Grand Cherokee 5.9 uit 1998

De motor begon dit geluid te maken toen hij ongeveer 90.000 KM had gelopen nu staat de teller inmiddels op 108.000Km

Is dit normaal bij zo'n lage KM stand? Zijn er Jeepers die hier ook al mee te maken hebben gehad?

Oja dat moet ik wel zeggen de auto loopt op gas, maar dit moet geen probleem zijn lijkt mij.

Met vriendelijk groet,

Peter

<div align="right">

En als je eens een best stuk rijd op benzine, heb je het dan ook??

Niet dat ik er veel verstand van heb hoor.

Ben je al bij een jeepdealer geweest?

Het kan ook zijn dat de motor een tik heeft gehad, toen bv de koelvloeistof op was en er toch meer door gereden is? Want zo'n tik in de motor kan het einde van de motor betekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by John-ZJ@Aug 22 2005, 18:50

En als je eens een best stuk rijd op benzine, heb je het dan ook??

Niet dat ik er veel verstand van heb hoor.

Ben je al bij een jeepdealer geweest?

Het kan ook zijn dat de motor een tik heeft gehad, toen bv de koelvloeistof op was en er toch meer door gereden is? Want zo'n tik in de motor kan het einde van de motor betekenen.

<div align="right">

Nee op gas of benzine maakt niet uit, voor een half jaar terug al eens bij de jeep dealer geweest en deze zij gewoon doorrijden, mocht het veel erger worden dan zullen we het blok uit elkaar moeten gaan halen om het te vinden.

Er heeft altijd genoeg koelvloeistof in gezeten en is ook nog nooit aan de kook geweest.

Ik hoop toch niet dat dit het einde van de motor betekend want in dat geval zou inderdaad doorijden todat de boel in de soep loopt.

En dit is eigenlijk wat ik wil voorkomen, het zou jammer zijn.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het zeker te weten zul je inderdaad moeten demonteren, maar ja..

Je hebt tikken en tikken, een kenner kan het verschil horen tussen tikken van de kleppen en tikken a.g.v. krukaslagers.

Een 5.9 op gas is voor zover ik weet wel gevoelig voor het verbranden van kleppen, het schijnt normaal te zijn dat je de koppen moet reviseren na 150.000 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kan ik nog effe de auto is bij ongeveer 85000 km van gas voorzien nu staat de teller op 10800 KM, en nog geen 10000 KM later is het tikken begonnen.

Heel vreemd allemaal de Jeep dealer deed er nog al gemakkelijk over toen ik de vraag stelde of dit normaal was bij zo'n lage KM stand ik had zelf de indruk dat de monteur in kwestie er mider zicht op had dan ik zelf heb.

Mischien maar eens een second opinion bij een andere dealer doen je weet maar nooit.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter6509@Aug 23 2005, 19:56

Dan kan ik nog effe de auto is bij ongeveer 85000 km van gas voorzien nu staat de teller op 10800 KM, en nog geen 10000 KM later is  het tikken begonnen.

Heel vreemd allemaal de Jeep dealer deed er nog al gemakkelijk over toen ik de vraag stelde of dit normaal was bij zo'n lage KM stand ik had zelf de indruk dat de monteur in kwestie er mider zicht op had dan ik zelf heb.

Mischien maar eens een second opinion bij een andere dealer doen je weet maar nooit.

Peter

<div align="right">

Dat hoop ik ook, maar die 150.000 is wel een indicatie, geen absoluut punt. Ik ben het met je eens dat je er niet te lichtvaardig over moet doen en dus een goeie snd. opinion voor moet vragen. B&S in Tiel schijnt goed te zijn, en voor jou redelijk in de buurt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk toch ook dat het je hydraulische stoters zijn. Een lekke klep tikt niet echt en als de kleppen ingeslagen zijn wordt de speling alleen maar minder...

Het drukken op de tuimelaars helpt ook niet, druk je de speling er aan de ene kant uit, maak je hem aan de andere kant van de tuimelaar juist meer! huh.gif

Ook het feit dat er olie door de stoterstangen komt zegt vrij weinig over het al dan niet goed werken van de stoters.

Als je een setje voelermaten hebt, kun je nog even proberen of je verschil tussen de onderlinge uitlaat- en inlaat- kleppen kunt meten. Dat moet wel met draaiende motor. Bij correct werkende stoters is de speling nagenoeg 0... Als je er bij enkelen een dikkere voelermaat tussen kunt krijgen ( en makkelijk bewegen), zijn de stoters van die kleppen op z'n minst verdacht...

Wees wel erg voorzichtig bij het werken aan een draaiende motor!!! Als je het niet vertrouwd, dan niet zelf aan beginnen! no.gif

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Een waarschijnlijkprobleem zijn de hydraulische kleplifters.

Onder oliedruk wordt de klepspeling opgevuld tot bijna niets en

is de klep vrijwelstil zonder te verbranden.

Het komt voor dat er geen druk wordt opgebouwd en de klep

wordt hoorbaar met te veel speling aangestuurd.

Hte kan verergeren en kapot lopen. Bij leip het 200k km goed,

toen vervangen en toen was alles stil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook een 5.9L

Naar mijn weten is deze motor geheel niet geschrikt voor gas.

Deze motor moet normaal benzine hebben met een octaan van 98 of meer.

Als je loodvrij 95 gaat rijden ga je het tikken na 10 a 20.000 km ook horen.

De motor is een 5.2 op geboord naar 5.9

Diverse zaken zijn veranderd aan de motor om het vermogen te krijgen.

Andere nokenas en klepstoters volgens mij als 5.2L

Mijn mening is dan ook niet geschrikt voor gas.

Ik blijf hier lezen.....

Groet Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by www.jeepie.nl@Oct 22 2005, 09:11

Ik heb zelf ook een 5.9L

Naar mijn weten is deze motor geheel niet geschrikt voor gas.

Deze motor moet normaal benzine hebben met een octaan van 98 of meer.

Als je loodvrij 95 gaat rijden ga je het tikken na 10 a 20.000 km ook horen.

De motor is een 5.2 op geboord naar 5.9

Diverse zaken zijn veranderd aan de motor om het vermogen te krijgen.

Andere nokenas en klepstoters volgens mij als 5.2L

Mijn mening is dan ook niet geschrikt voor gas.

Ik blijf hier lezen.....

Groet Rene

<div align="right">

Dacht dat het meestal zo is dat ze bij een LPG motor de kleppen ruimer afstellen??

Vandaar tikken misschien en dan daarna de gebruikelijke slijtage nog erbij unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het euvel zich zo snel na inbouw gasinstallatie voordoet, lijkt het mij een normale zaak om de gasinbouwer eens serieus hier naar te laten kijken.

Welke gasinstallatie heb je trouwens genomen, en bij welke inbouwer?

Als het inderdaad voor een 5.9 minder geschikt is had hij deze niet aan jou mogen verkopen!

Tevens zijn er additieven op de markt om auto's die normaal op super plus rijden van extra smering te voorzien. kosten ca 50 euro. Ook hier zal een goede lpginbouwer je van advies moeten voorzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn 5,9 liter uit 1980 heeft er ondertussen ook al 60.000 probleemloze kilometers op gas opzitten.

en met een motorblok uit 1998 zal op gas rijden toch zeker geen problemen opleveren, hier zitten standaard al geharde klepzittingen in .

dit blok is dus standaard al geschikt voor loodvrij .

is het niet een lekkende uitlaatpakking , dit geeft bijna hetzelfde geluid.

meet anders eens bij alle cilinders de compressie .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by knorretje@Oct 22 2005, 17:15

mijn 5,9 liter uit 1980 heeft er ondertussen ook al 60.000 probleemloze kilometers op gas opzitten.

en met een motorblok uit 1998 zal op gas rijden toch zeker geen problemen opleveren, hier zitten standaard al geharde klepzittingen in .

dit blok is dus standaard al geschikt voor loodvrij .

is het niet een lekkende uitlaatpakking , dit geeft bijna hetzelfde geluid.

meet anders eens bij alle cilinders  de compressie .

<div align="right">

Waarom moet je met een 5.9 uit 1998 dan op loodvrij met een octaan van 98 rijden.

Kop en kleppen zijn denk ik echt niet geschrik voor gas.

Volgens mij is het 5.9 blok uit 1980 ook niet het zelfde blok als uit 1998

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by chiel@Oct 22 2005, 15:18

Als het euvel zich zo snel na inbouw gasinstallatie voordoet, lijkt het mij een normale zaak om de gasinbouwer eens serieus hier naar te laten kijken.

Welke gasinstallatie heb je trouwens genomen, en bij welke inbouwer?

Als het inderdaad voor een 5.9 minder geschikt is had hij deze niet aan jou mogen verkopen!

Tevens zijn er additieven op de markt om auto's die normaal op super plus rijden van extra smering te voorzien. kosten ca 50 euro. Ook hier zal een goede lpginbouwer je van advies moeten voorzien.

<div align="right">

helemaal mee eens Chiel wink.gif eenwaarheid als een koe hoor thumbsup.gifthumbsup.gifworshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke dan is dat het probleem mogelijk niet.

Maar ik zelf zou niet op gas gaan rijden met een 5.9

Kan je volgens mij net zo goed een 4 liter nemen.

Maar ja dat is mijn mening.

Ik heb diverse auto's gehad op gas.

Maar heb daarmee altijd problemen gehad.

Staat mij toch bij, een keer gehoord, dat de kop en kleppen niet geschikt zijn van een 5.9 voor gas.

Hoop dat het tikke gevonden wordt en ben wel benieuwd wat het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by www.jeepie.nl@Oct 23 2005, 11:40

Oke dan is dat het probleem mogelijk niet.

Maar ik zelf zou niet op gas gaan rijden met een 5.9

Kan je volgens mij net zo goed een 4 liter nemen.

Maar ja dat is mijn mening.

Ik heb diverse auto's gehad op gas.

Maar heb daarmee altijd problemen gehad.

Staat mij toch bij, een keer gehoord, dat de kop en kleppen niet geschikt zijn van een 5.9 voor gas.

Hoop dat het tikke gevonden wordt en ben wel benieuwd wat het is.

<div align="right">

Hoi Rene, er zijn toch massa,s Amerikanen zelfs met zwaardere motors als een 5.9 die zonder problemen op LPG goed lopen.

Zou het dan alleen met een Jeep (chrysler) een probleem kunnen zijn ?????

Gr.John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JOHN GRAND@Oct 23 2005, 15:08

Hoi Rene, er zijn toch massa,s Amerikanen zelfs met zwaardere motors als een 5.9 die zonder problemen op LPG goed lopen.

Zou  het dan alleen met een Jeep (chrysler) een probleem kunnen zijn ?????

Gr.John

<div align="right">

John zou het niet weten. Maar ze hebben het mij echt afgeraden. (5.9 niet geschikt)

En trouwen vindt het ook niets dat gas.

Is om op te koken.

Zou dan een diesel nemen.

Als je echt veel rijd is dat veel beter. En met een diesel kan je met het vermogen ook veel doen tegenwoordig.

Intercooler, chip enz....

Bij gas neemt alles af. Vermogen, Koppel.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by www.jeepie.nl@Oct 23 2005, 18:19

John zou het niet weten. Maar ze hebben het mij echt afgeraden. (5.9 niet geschikt)

En trouwen vindt het ook niets dat gas.

Is om op te koken.

Zou dan een diesel nemen.

Als je echt veel rijd is dat veel beter. En met een diesel kan je met het vermogen ook veel doen tegenwoordig.

Intercooler, chip enz....

Bij gas neemt alles af. Vermogen, Koppel.....

<div align="right">

Is helemaal waar van dat afnemen , maar er is een nieuw soort gas inst. die daar geen last van heeft . is van shell een uitvinding dacht ik,

verbruik en pk, zouden er zelfs op vooruit gaan ??

wel penny penny denk ik.

Gr, John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een add over de additieven.

Sommige lpg inbouwers monteren bij twijfel over de kleppen de Flashlube in.

Zelf heb ik een GC met 4.7 HO met Prins vsi waar dit additief binnenkort ook in wordt geplaatst.

Hieronder een link voor meer info over Flashlube.

http://www.lpginbouw.nl/ond.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 5.9 kan prima op LPG draaien. LPG heeft inderdaad een veel hoger octaangehalte dan benzine dus dat is het probleem niet. Men was huiverig voor de zogenaamde back-fire met dit blok maar als je een vsi inspuitsysteem hebt is dat euvel verholpen. Je moet echter uitkijken met hoge toerentallen omdat dan je koptemperatuur te hoog kan worden en LPG is nu eenmaal schraal... De flashlube optie is daarvoor inderdaad een goede...

Ik kan helaas op afstand geen diagnose stellen voor dat tikken maar wilde me toch ff uitlaten of die gasdiscussie. Ikzelf heb op het punt gestaan om mijn 1e jeep (dat was een 5.9) op gas te zetten maar helaas is deze in 2000 net voor de lpg inbouw in de fik gezet sad.gif

succes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...