Spring naar bijdragen

Aan Het Kijken Voor Een Andere Jeep, Advies Gevraagd


Recommended Posts

Hallo medejeepers, na 4 jaar met een cherokee xj gereden te hebben ben ik op zoek naar wat anders. Nou zal het een grand cherokee gaan worden, alleen twijfel ik nog welke. Het moet i.i.g. een V8 worden, liefst de 5,9. Alleen hoor ik dat de betrouwbaarheid minder is dan een 5.2 of een ZJ 4,7.

 

Wat zijn nou de voor en tegens van de ZJ 5,9 of 5,2 of een WJ 4,7, ik rij zo'n 12.000km per jaar. Hiervan een 6000km voor vakantie met een caravan van 1600kilo, de rest zal hij vooral in het weekend gebruikt worden en af en toe een normale off road rit.

 

Brandstofverbruik kijk ik niet naar, hij moet "betrouwbaar" zijn, veel Nm hebben en comfort. Betrouwbaar is een hekel punt bij een jeep, maar ik heb de cherokee nu 4 jaar. In die vier jaar en 45.000km alleen en kapotte startmotor gehad en de jeep is van 1991, ik heb deze motorisch wel gereviseerd toen ik hem kocht. Heb alle pakkingen v.v., kop laten reviseren, dynamo en starter laten reviseren, grotere radiateur gemonteerd, highflow waterpomp, koelslangen, vloeistoffen v.v. enz. Dit gebeurt dus ook bij de grand cherokee dus motorisch komt het wel goed.

 

Qua aandrijflijn is welke versie het betrouwbaarst.

 

Ik hoor graag jullie meningen

 

Alvast bedankt

Richard

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de reactie's te merken moeten het goede auto's zijn :D :D :D .

Ik heb er vanavond dus maar 1 aangeschaft, een 5,9L V8 met 163.000 km op de teller met een N.A.P. erbij. Geen raar afgesleten banden, of rare bijgeluiden bij achtjes draaien en een stille voor en achteras.

Alleen de stoelverwarming bestuurdersstoel werkt niet en de gasveren achterklep zijn lam.

Motor en bak zijn droog, alleen een kleine lekkage bij het thermostaathuis, morgenavond ga ik hem ophalen en zal wat foto's plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

de 5.9 is een superstoere klassieker in wording. de zj is in vergelijking met de wj en latere generaties mijns inziens best wel een ruwe, iewat primitieve auto, maar dat maakt hem juist lekker puur en meer een experience om in de rijden vandaag de dag.

heb zelf slechts een 4.0 zj, maar elke x als ik de motor start en de pook in drive druk langzaam wegrijd, die luchtinlaat hoor en dan die motorgrom voel dan weet ik ook al weer waarom ik de zj rijd en niet een of andere moderne hatchbackje

 

Goede keuze en veel plezierige km's gewenst!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Het is een geweldige auto, rijd fantastisch. Klopt dat het een primitieve auto is, maar daar hou ik wel van. Wilde eerst een wj kopen,  deze is wel veel comfortabeler en ook stiller van binnen.

Heb er dan ook geen spijt van dat ik hem gekocht heb, alleen komen er nu wel wat problemen aan bod die ik niet opgemerkt had toen ik hem kocht. Af en toe schakelt hij raar en leek het bij optrekken vanuit stilstand of hij in een hogere versnelling bleef staan.

Nu heb ik zelf een eobd reader gekocht en met uitlezen kwam eruit P0720 output speed sensor, P1762 governor pressure sensor offset volt to low or high en P1763 governor pressure sensor to high. Na wat speurwerk op amerikaanse site's blijkt dit een kwaal te zijn van de 46re bak, op e-bay een complete set gekocht met een gemodificeerde heavy duty borg en wagner governor pressure sensor en solenoid, output sensor, lock up en overdrive sensor, pakking en filter. Montage is zelf goed te doen.

 

Ook werkt de electrische koelfan alleen op de hoogste stand, sensor is goed. Als ik hem doorverbind dan krijg ik stoom op de stekker, fan eruitgehaald en  via de accu rechtstreeks stroom eropgezet. Ook alleen maar de hoogste stand, dus de de lage stand van de motor defect. Een nieuwe kost volgens de US forums 707 dollar, gebruikt is hij nergens te vinden. Via hetzelfde forum kwamen ik op een motor van een ford taurus. Bij rockauto nieuw te bestellen voor 80 euro incl nieuwe stekker, deze moet veranderd worden omdat de bedrading niet overeenkomt. Er komt nog wel verzendkosten en invoer bij.

 

Ook de visco coupler in de tussenbak zit eraan te komen, en die vervang ik ook maargelijk voor ik op vakantie gaat naar frankrijk met de caravan erachter. Is ook zelf goed te doen, besteld via e-bay voor 320 euro incl verzenden.

 

Dus als alles binnen is heb ik nog wat te sleutelen, maar dat maakt het wel leuk. Ik zal van alles foto's maken en hier op het forum zetten.

 

Er is nog wel een ding waar ik aan twijfel, de achteras. Hier zat bij het verversen veel zilveren schilfers in, en als ik hem wil rondraaien dan heeft hij veel weerstand. Moet echt met twee handen veel kracht zetten om hem rond te draaien, ook als ik de aandrijfas heb losgehaald. Het is een dana 44 met limited slip, ook draaien de wielen dan in dezelfde richting net als bij een gesperd dif. Nou weet ik niet of dit hoord bij een limited slip.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

bewerkt door blazer73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...