Spring naar bijdragen

Trekkracht


Harry H
 Share

Recommended Posts

Net terug van een vakantie in het Zwarte Woud. Daar ben ik met mijn 88er

cherokee Laredo met low output en Kip-caravannetje heen geweest.

De auto is voorzien van een drietraps-automaat.

Dit is mijn eerste ervaring met deze auto als caravan-trekker en ik moet eerlijk

zeggen dat de prestatie's heuvelopwaarts mij een beetje tegenvielen.

De caravan is relatief klein ( 3.90 mtr. eigen gewicht 690 kg). Toch kwam het hele spul bovenaan (de lange heuvels) op de autobahn te kort en werd ik vaak voorbij gestoken door busjes met caravans en campers.

Ik zou er niet graag een grotere en zwaardere caravan achter willen hebben.

Zou het het aan de bakverhoudingen van de drietrap gelegen kunnen hebben ?

Of zou er sprake kunnen zijn van een verkeerde motorafstelling.

NB Zonder caravan presteert de wagen uitstekend.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 18 2005, 18:56

Heb je de keuzehandel van de automaat wel in "2" gezet? De 4.0i wil graag toeren maken ( bij 4400 geeft hij pas z'n volle vermogen).

<div align="right">

Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet gedaan heb. Ben dermate volgas naar boven

gereden dat de automaat niet vaak de kans kreeg naar drie te schakelen.

Maar je hebt natuurlijk wel een punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 18 2005, 19:44

en.... die busjes hebben meestal een dieselmotor.... die trekken juist lekker onderin toeren.....  2500 vinden ze heerlijk, ff een pluimpje en gáán!

Maar hoe gaat het op de vlakke weg?

<div align="right">

Op weg naar huis in Nederland heb ik gekruist op 65 mijlen, waarbij het

machien in de derde trap stond. Hij kreeg daarbij eerder de neiging om

af te zakken dan om sneller te gaan.

Ik begrijp dat ik onder zulke omstandigheden beter in twee kan blijven ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de vlakke weg moet het ook gewoon in "D" kunnen. Maar 65 mijl, da's zo'n 105km/u, geeft natuurlijk nog weinig toeren. Ik heb nu een 4.0iHO in m'n Wrangler liggen en icm met 31" banden en 3.07 asoverbrenging red die het niet om de Jeep, zonder aanhanger, vanaf 80 km/u te laten versnellen.... te weinig toeren dus! En dat blok heeft ook 185 peekaa bij 4400 toeren!

Jij zult met 65 mph wel wat meer toeren draaien, maar je hebt echter ook wat aan je trekhaak hangen en wat minder vermogen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 18 2005, 20:16

Op de vlakke weg moet het ook gewoon in "D" kunnen. Maar 65 mijl, da's zo'n  105km/u, geeft natuurlijk nog weinig toeren. Ik heb nu een 4.0iHO in m'n Wrangler liggen en icm met 31" banden en 3.07 asoverbrenging red die het niet om de Jeep, zonder aanhanger, vanaf 80 km/u te laten versnellen.... te weinig toeren dus! En dat blok heeft ook 185 peekaa bij 4400 toeren!

Jij zult met 65 mph wel wat meer toeren draaien, maar je hebt echter ook wat aan je trekhaak hangen en wat minder vermogen.....

<div align="right">

Kijk... dit licht op de zaak neemt een hoop zorgen weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn natuurlijk wel verschillen, want mijn XJ heeft een 4-bak. In het algemeen kom ik niet verder dan de 3e versnelling. Ik zet hem dan ook in 3 want dan schakelt de lock-up in en draai ik met ca 2200 tpm zo rond de 90 km./u overal tegenaan. In juni in Zuid-Engeland geweest en het was probleemloos, behoudens bij hoge buitentemperaturen (30 gr) de motortemperatuur als de airco aanstond.

Het verschil tussen de LO en de HO is inderdad (op papier) niet groot, dus daar kan het niet aan liggen. Rijden in 4 wordt al lastig als er wat tegenwind is. Onze caravan is wel iets zwaarder, 1.500 kg. beladen. De stroomlijn van de caravan kan bij 80 km./u ook een belangrijke rol spelen, het gewicht maakt dan minder verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Newbe@Aug 18 2005, 23:35

Er zijn natuurlijk wel verschillen, want mijn XJ heeft een 4-bak. In het algemeen kom ik niet verder dan de 3e versnelling. Ik zet hem dan ook in 3 want dan schakelt de lock-up in en draai ik met ca 2200 tpm zo rond de 90 km./u overal tegenaan. In juni in Zuid-Engeland geweest en het was probleemloos, behoudens bij hoge buitentemperaturen (30 gr) de motortemperatuur als de airco aanstond.

Het verschil tussen de LO en de HO is inderdad (op papier) niet groot, dus daar kan het niet aan liggen. Rijden in 4 wordt al lastig als er wat tegenwind is. Onze caravan is wel iets zwaarder, 1.500 kg. beladen. De stroomlijn van de caravan kan bij 80 km./u ook een belangrijke rol spelen, het gewicht maakt dan minder verschil.

<div align="right">

Ik vind ook dat de motoren soms minder presteren in vergelijk met de TDI-volkswagen-achtige motoren. Die trekkken idd lekker door op een lange helling. De Jeep-motoren zijn meer gemaakt om op het gemakje zware lasten te trekken en voor comfort bij weinig toeren.

Dus harry, als je dent dat het aan de motor ligt kun je een trektest verzinnen met een zware last vanuit stilstand op een helling wegrijden. Dan test je het koppel. Op de snelweg boven de 90km/u test je zeg maar ff simpel, de PK's.

Als wegrijden op helling niet lukt heeft de motor te weinig kracht (, slechte afstelling, compressieverlies), als doortrekken vanaf 90 niet lukt dan zal het de bakverhouding/schakelstand zijn (grote wielen, te weinig lucht, dichte uitlaat).

Dis maar een simpele uitleg natuurlijk , maar zegt nog niets over de technische staat vd. motor en bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by dree@Aug 19 2005, 10:27

Ik vind ook dat de motoren soms minder presteren in vergelijk met de TDI-volkswagen-achtige motoren. Die trekkken idd lekker door op een lange helling. De Jeep-motoren zijn meer gemaakt om op het gemakje zware lasten te trekken en voor comfort bij weinig toeren.

Dus harry, als je dent dat het aan de motor ligt kun je een trektest verzinnen met een zware last vanuit stilstand op een helling wegrijden. Dan test je het koppel. Op de snelweg boven de 90km/u test je zeg maar ff simpel, de PK's.

Als wegrijden op helling niet lukt heeft de motor te weinig kracht (, slechte afstelling, compressieverlies), als doortrekken vanaf 90 niet lukt dan zal het de bakverhouding/schakelstand zijn (grote wielen, te weinig lucht, dichte uitlaat).

Dis maar een simpele uitleg natuurlijk , maar zegt nog niets over de technische staat vd. motor en bak.

<div align="right">

Wanneer ik jullie adviezen zo bij elkaar optel denk ik dat er weinig mis is met

de motor. Om de proef op de som te nemen ben ik vanochtend met de caravan

nog even de snelweg opgegaan, met de bak in de tweede trap. Dat gaat een stuk

beter !

In de derde trap komt er bovenaan een overdrive in, waardoor de toeren nog

meer zakken. Logisch dat je dan niet meer versneld met een caravan.

Nu daags na terugkomst blijft de motor wel wat warmer. Olie en koelvloeistof

uiteraard gechekt. Geen vloestof verlies. Maar ja.. om met één van jullie leuke onderschriften te spreken.....een jeeprijder ergert zich niet hij verwonderd zich slechts biggrin.gif

NB Vanochtend een hevige regenbui...geeft de linkerraammotor de geest. Bleef dus openstaan. Ik hoor alleen maar een droog klikje maar er komt geen beweging in. Komt dat bekend voor ? unsure.gif

Raammotor vervangen ? Waar vind ik die ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeepierre@Aug 19 2005, 15:12

Heel erg bekend ramen leven hun eigen leven nog wel is.

Binnen paneel er even afhalen en motortje even goed inspuiten met wd40 doet echt wonderen!

En vooral de rubbers waar het raam in schuift even goed smeren .

Succes jeepierre

<div align="right">

Ik heb het raam losgekoppelt, naar boven gehesen en met tape vastgeplakt.

Op het motortje staat stroom maar behalve een droge klik gebeurt er niks.

Een tijde geleden al het hele spul ingespoten met wd 40, maar nu lijkt het apparaat

helemaal geen zin meer te hebben.

Vanavond nog even goed kijken. Anders haal ik aan andere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Toch nog even inpikken op dit topic:

Als ik met mij 4.0HO op benzine rijdt, dan heeft hij beduidend meer vermogen dan op LPG. Ik lees op de meeste plaatsen dat dit rond de 15% is, maar vanaf 3000 toeren lijkt het bij mij wel een oude diesel. Dit natuurlijk enkel wanneer ik op LPG rijdt. Is dit gewoon een slechte afstelling van de LPG installatie of zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij ook, ik rijd ook op LPG en voel verschil in optrekken bij vol vermogen maar dat is zo klein dat het verwaarloosbaar is, of je er zeker niet aan ergert.

Trouwens rijden op een te arm LPG mengsel is zeer slecht, je gaat sneller kans maken om je kleppen te verbranden.

En zoals je zelf aangeeft gaat hij ook niet het volle vermogen van de motor benutten.

Normaal moet de auto bij een installatie met klassieke verdamper 1 liter op LPG meer verbruiken dan op benzine,

dit is een basisafstelling. Maar indien je hierop verder afstelt ga je merken dat het verschil in vermogen tussen LPG en benzine verwaarloosbaar klein geworden is.

Dus eerst controleren of je verdamper niet vol "sludge" zit, dit kan je er laten uitlopen na een korte rit wanneer de verdamper warm is door onderaan een vijs uit de ontspanner te draaien. Dan loopt de zwarte smurrie er normaal uit als er inzit. Wanneer er teveel inzit kunnen de membranen niet genoeg meer bewegen en kan dit ook resulteren in te weinig opbrengst. Indien bovenstaande OK, je regelvijs verder uitdraaien maar dit wel met het CO-apparaat eraan. Je hebt normaal ook weer 2 vijzen, 1 opbrengst en 1 CO-vijs.

En anders effe naar de LPG boer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik rij op lpg en regelmatig zit er een gewicht achter van om en nabij de 1500 kilo, geen enkel probleem en bij blijft ie zelfs gewoon in de D staan.

Ik hoef niet als eerste met een zware last boven te komen of als eerste te vertrekken bij de verkeerslichten.

Alhoewel ik mot zeggen dat ik met of zonder last erachter vaaaaaak als eerste weer weg ben, zal de automaat en mijn oplettendheid wel zijn denk ik laugh.gif

Wel eerst even een stukje je automaat warm rijden zonder gewicht erachter want dat vind ie echt wel een heel stuk prettiger.

Ook merk ik heel erg weinig verschil tussen het rijden op LPG en Benzine.

En voor de mensen die het nog niet weten belgische Vijzen zijn bij ons nederlanders gewoon schroeven tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Grand Cherokee 5.9 uit 1998.

Trek een Hobby 720 met een gewicht van 2000Kg en 9.15 meter lang 2.5 meter breed.

Geen enkel probleem.

(Ik rij alleen niet op LPG.) verbruik op benzine met caravan 1 op 4,5 naar spanje.

Wel van belang bij een 5.9 is de koeling.

Dit heb ik aangepast met een andere radiateur. (inplaats van 2 pijpjes dik 3 dik)

1,5 liter meer koelvloeistof en de meter blijft ook naar Spanje netjes staan.

Voor de liefhebbers nog een leuke site waar je informatie tussen Jeep en Caravan kan invullen.

http://www.caravantrekker.nl

JeepHobby2005%20(19).JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En voor de mensen die het nog niet weten belgische Vijzen zijn bij ons nederlanders gewoon schroeven tongue.gif

We hebben jullie onderschat want wij zeggen ook "schroeven"...

... je regelvijs verder uitdraaien maar dit wel met het CO-apparaat eraan.

Waar koop ik zo een CO apparaat en wat mag dat kosten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben jullie onderschat want wij zeggen ook "schroeven"...

Waar koop ik zo een CO apparaat en wat mag dat kosten?

Nogal duur voor éénmalig gebruik. Je kan beter naar een LPG boer rijden,

deze doet dit voor jouw en duurt max een half uurtje.

Want je moet afregelen op je lambda-waarde.

Dus op stationnair, deellast, vollast.

Moest je er toch één willen aanschaffen kijk dan effe of www.bccp.nl,

hier reeds meerdere malen besteld en altijd tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn LPG afstelling controleren door het lambda getal af te lezen tijdens het rijden.

Stel ik zorg dat het voltage over de grijze en zwarte draad af te lezen is onder het rijden. Wat zou dan het voltage moeten zijn bij stationnair, deellast, vollast in een ideale situatie, zou je zo ook zelf kunnen afstellen?

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er niet aan beginnen.... Als je een CO meter bezit of kunt lenen gaat het nog, maar anders gewoon even naar een specialist rijden.

De LPG afstelling komt nogal kritisch, en voor je het weet staat 'ie te rijk met alle gevolgen/risico's die daarbij horen!

Dus: Niet zelf gaan kl*ten maar aan een vakman overlaten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn LPG afstelling controleren door het lambda getal af te lezen tijdens het rijden.

Stel ik zorg dat het voltage over de grijze en zwarte draad af te lezen is onder het rijden. Wat zou dan het voltage moeten zijn bij stationnair, deellast, vollast in een ideale situatie, zou je zo ook zelf kunnen afstellen?

Ivo

Yep, ik doe het altijd zo, www.bccp.nl verkoopt hier zelfs kleine bakjes met ledjes in zodat je kan aflezen tussen rijk en arm.

Met een gewone voltmeter gaat het natuurlijk ook, maar met ledjes is het duidelijker.

Let er wel op, het is een "tricky" werkje, nooit ineens te veel/weinig bijgeven. Rustig in stappen en testrijden.

Maar, ik raad het je niet aan als je het nog nooit gedaan hebt. Rij dan gewoon naar de LPG specialist en betaal enkele euro's voor het afstellen.

Ik gebruik het lambda-signaal zelfs voor carburatie-systemen, gewoon een lambda sonde plaatsten in de uitlaat en je

kan je carburator PERFECT afstellen.

Voor tuning hetzelfde, je lambda waarde verteld je heel veel over prestaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even wat uit de oude doos (voor zover het nog bruikbaar is):

Afstellen LPG. (vialle C4/5, andere merken identiek)

- Hoofdafstelschroef (in de slang naar het inspuitstuk of op de verdamper bij aanvang van die slang) helemaal indraaien en vervolgens 2 slagen openen.

- Motor starten (op LPG!) en met de stationairregelschroef op de verdamper het CO op 1 tot 1,5% afstellen. Het motortoerental moet nu gelijk zijn aan dat op benzine, anders de afstelling iets corrigeren.

- Hoofdafstelschroef nu geheel openen.

- Motor nu 3000 toeren laten draaien en hoofdafstelschroef dichtdraaien, totdat het toerental daalt. Dan de schroef weer wat openen zodat de motor weer 3000 toeren loopt. De afgelezen CO waarde moet nu tussen de 0,1 en 0,3% liggen. Hoofdafstelschroef nu borgen.

- Vervolgens nog een keer het stationair toerental en CO meten en indien nodig bijregelen.

- Proefrit maken en controleren of alles naar behoren werkt.

Nogmaals, dit is de methode "uit de oude doos". In de jaren 80 werd het zo gedaan. Afhankelijk van je installatie is het echter nog steeds bruikbaar! Het niet halen van het vermogen is vrijwel altijd te wijten aan de hoofdafstelling, of een defecte (verkeerde?) verdamper.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...