Spring naar bijdragen

Xj 1998 Koelingsprobleem: Radiateur?


Raven
 Share

Recommended Posts

Met dit warme weer heb ik regelmatig dat de bende te warm wordt.
De temperatuur meter slaat dan even uit en 'check gauges' gaat branden.

 

20 Km provinciale weg bij 30 graden buitentemperatuur is voldoende om dit te laten gebeuren.

 

Ik heb de volgende symptomen:

- 's winters wordt de verwarming niet makkelijk warm

- 's zomers lijkt de verwarming het redelijk te doen
- Als ik 's winters harder dan 120 ga, wordt hij te warm.

- als ik rustig blijf rijden, blijft de meter op zo'n 105 graden staan

- Als de temperatuurmeter naar rechts schiet, doet hij dat even en gaat meteen weer terug. In een enkel geval blijft hij uitgeslagen staan.

- Regelmatig stroomt het overloopvat over als hij te warm wordt

 

- De slang van thermostaathuis naar de verwarming wordt heet

- De slang van de verwarming naar de verdamper wordt heet

- De slang van de verdamper naar de waterpomp wordt heet

- De slang van thermostaat naar de radiateur wordt heet

- De slang van radiateur naar waterpomp blijft lauw

- De radiateurdop wordt warm, maar beslist niet heet

- Na starten zonder radiateurdop stijgt het peil en loopt het over

- Aan de bijrijderskant (in) wordt de radiateur heet

- Aan de bestuurderskant (uit) blijft de radiateur koel.
 

Naar mijn idee is de radiateur verstopt of gewoon gaar, maar voordat ik met een gebrek aan tijd deze uit ga bouwen, wil ik eerst jullie mening horen.

 

Dus... is de radiateur waarschijnlijk naar z'n grootje, of zie ik nog iets over het hoofd?

 



 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het wat koeler is ( en zonder caravan ), blijft hij stabiel op ongeveer 105 graden, dus het lijkt me dat de thermostaat het wel doet.

Dat neemt niet weg dat ik hem sowieso ga vervangen zodra ik ermee aan de slag ga. Ik heb nog een nieuwe voor de Wrangler liggen.

 

Het probleem nu is dat er geen koelvloeistof door de radiateur gaat en het daar dus ook niet gekoeld wordt.

Ik ga er dus van uit dat de radiateur wijlen is, maar voor hetzelfde geld is er iemand die zegt 'nee joh, bekend probleem, je waterpomp doet het niet meer'.

Aan de andere kant, werkt de route thermostaat -> kachel -> verdamper -> waterpomp wel, dus dan lijkt me dat de waterpomp wel (enigszins) functioneert, hoewel de kachel niet superheet wordt.


 

@Marco, de electrische fan slaat netjes aan als een bepaalde temperatuur bereikt wordt.

 

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterpomp van een 4.0 kan niet veel aan kapot, hooguit het lager. Of het schoepenwiel moet los van de as liggen....

 

Heb je de doorstroming van de radiator al gecontroleerd, koelvloeistof eruit en met de tuinslang doorspoelen? 

 

Mocht je een radiator nodig hebben, ik heb er nog een 97er liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ab:
Ik heb een chronisch gebrek aan tijd, dus nog niks kunnen bekijken, behalve checken wat precies heet wordt en wat lauw/koel blijft. De radiateur blijft hoofdverdachte omdat hij alleen bij de ingang heet wordt en bij de uitgang niet.

Doorspoelen wordt de volgende stap, maar eerst tijd vinden om een rot kruisje linksvoor bij de YJ te vervangen, zodat ik een rijdende auto beschikbaar heb als er iets mis gaat.

 

Ik hou je radiateur in het achterhoofd, Ab. Ik zag dat rockauto tegenwoordig ook sommige zaken vanuit Engeland levert, dus dan kan nieuw ook interessant zijn.

@JeepEd:
Als het een verkeerde pomp zou zijn, dan had ik dat probleem afgelopen zomer ook zo erg moeten hebben, lijkt me.

Maar het zat al in de planning om de waterpomp te bekijken als de radiateur eruit moet. Die berichten over verkeerde pompen was ik al tegengekomen en het is altijd handig om te weten welk model je hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou toch eens naar de thermostaat kijken. Ik heb vorig jaar zomer hetzelfde gehad. Met de caravan achter de XJ ('98)  liep de temperatuur snel op, maar zolang ik reed (85-90 km/h) bleef de temperatuur netjes rond de 105 graden. Waarschijnlijk door de rijwind. Zodra ik stilstond liep de temperatuur snel op richting het rode.

 

Zonder caravan had ik nergens last van. Alleen dat de temperatuur na het starten snel opliep. Bleek dat de thermostaat 'dicht' bleef staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de thermostaat in orde is, maar nu ik er nog eens goed over denk, kan de thermostaat natuurlijk ook de toevoer naar de radiateur blokkeren.

Hij is gelukkig goed bereikbaar dus het zou niet al teveel werk moeten zijn om hem even te vervangen *
 

 

* tenzij de kop van een boutje afbreekt omdat hij bleef lekken bij het vullen en je het boutje dus nog wat strakker probeert aan te draaien, terwijl eigenlijk de thermostaat gewoon scheef zat!

Als je dan de gril los haalt om het boutje uit te boren en de gril blijkt best wel ernstig te roesten, ben je zo een maandje bezig. Waar gebeurd verhaal  ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he raven

 

als het kopje van de bout niet is af gebroken. kun je alle twee de

koel vinnen er uit halen zijn vier boutjes en twee stekkers en er

uit halen je pakt een accu tol met slip funtie plus twee volle accu,s

en laat de accu tol zijn werk doen. dit heb ik ook gedaan met de

xj waar van de thermostaat ook was overleden. er zat een boutje

zo vast als een huis deze met accu tol los gekregen nieuwe er in

pakking er tussen en de meter stond weer netjes op 90 graden

hoop dat je er wat aan hebt sdleutel ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jeeper,

 

Bij de Wrangler was toentertijd de kop van de onderste bout van het thermostaathuis afgebroken.

Die zat wat lastiger, dus heb ik de gril eruit gehaald. Daarna was het een eitje met een speciaal uitdraaisetje wat ik heb.

De vertraging zat hem in de roestvorming op de gril, die ik meteen 'even' verholpen heb.

 

Bij de XJ is alles wat bereikbaarder.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervangen van de thermostaat heeft geholpen, Dogjeeper.  :thumbsup:
Stationair blijft hij op ongeveer 90 graden hangen en na een tijdje 80 rijden met een paar keer stevig accelereren, wordt de radiateur warm en blijft de temp rond 100 hangen.

 

Binnenkort maar eens testen op de snelweg, of dan ook alles koel blijft.

 

Bedankt voor de tips! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas is de wagen niet door de snelwegtest gekomen.

 

Eerst 10 Km naar de snelweg warm gereden, zonder problemen, temp zo rond 100 graden.

Daarna de snelweg op. Na 7 Km 120-130 toch weer te warm.

Vreemde is dat de meter vooral in linkse bochten uitschiet!?  :wacko:

Als ik zo 100-110 ga rijden, is er niets meer aan de hand.

 

 

De nieuwe thermostaat en het schoonmaken van de radiatordop heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het overloop/expansievat niet meer overloopt en de koelvloeistof de wijde wereld in slingert.

Toch was er nog wat vloeistoflekkage bij de dop, dus daar zal toch wel een nieuwe voor moeten komen.

 

Verder blijkt de radiator bij de elektrische fan onderin niet warm te worden, dus dat lijkt toch een radiatorprobleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is je temperatuurmeter wel in orde, deze wil nog wel eens afwijkend gedrag tonen als de massa niet helemaal goed is zowel bij de zender of de meter.

 

Vreemde is dat de meter vooral in linkse bochten uitschiet!?   :wacko:

Dan zou ik zeker even wat nameten. Want de meter zou gewoon stil moeten staan bocht naar links of niet ! Dus het lijkt erop dat bij een bocht naar links er iets beweegt dat ervoor zorgt dat je meter uitschiet.

Je zou eigenlijk de temperatuur van de koelvloeistof met een aparte thermometer moeten meten om te zien hoe heet deze nu eigenlijk wordt en om zo te zien of je meter in de auto wel de juiste temperatuur aangeeft.

 

Verder blijkt de radiator bij de elektrische fan onderin niet warm te worden, dus dat lijkt toch een radiatorprobleem.

De warme koelvloeistof gaat er linksboven in (gezien als je voor de auto staat met je gezicht richting de motor) en komt er dan, als het goed is, gekoeld aan de onderkant weer uit. Dus dat de radiator daar koeler is lijkt me heel gewoon. Ik zou het vreemder vinden als deze kant van de radiator ook vrij warm zou aanvoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De sensor zit links achteraan boven op het motorblok (vrijwel onder de paravan) en niet ergens helemaal voorin. Daar zit ook een sensor voor de aansturing van de computer, maar die doet verder niets.

 

Dat bewegen van die meter zal dus waarschijnlijk met iets anders te maken hebben, zoals een slecht of bijna los hangend contact.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Foutcodes uitlezen Jeep > 97     Alle accessoires moeten uitgeschakeld zijn / Tussenbak in 2WD   Druk dagteller knop in en houdt ingedrukt.Zet contact aanLaat dagteller knop losPCM voert nu controle uit. Wacht tot dit klaar isContact Uit             Aan - Uit             Aan - Uit             Aan                  >> Dit moet snel aaneengesloten gebeurenNu gaat het Check Engine lampje de code getallen kippererenen de codes worden zichtbaar op de km stand aanduiding   Zie foutcode cijfers in Haynes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Foutcodes uitlezen Jeep > 97     Alle accessoires moeten uitgeschakeld zijn / Tussenbak in 2WD   Druk dagteller knop in en houdt ingedrukt.Zet contact aanLaat dagteller knop losPCM voert nu controle uit. Wacht tot dit klaar isContact Uit             Aan - Uit             Aan - Uit             Aan                  >> Dit moet snel aaneengesloten gebeurenNu gaat het Check Engine lampje de code getallen kippererenen de codes worden zichtbaar op de km stand aanduiding   Zie foutcode cijfers in Haynes

 

Helaas! Een stuk of 10x geprobeerd, tot ik gek werd van de luide piepjes.

De PCM controle doet het:

Allerlei wijzers gaan bewegen, lampjes gaan aan en uit, de dagteller telt tot 999999 en 5 piepjes ( maar geen serienummer zoals in het foutcodes-topic )

Na 999999 komt de km-stand en licht het check-engine lampje heel even op.

 

Direct daarna de sleutel-procedure, maar dan gebeurt er niets, behalve wat standaard lampjes die altijd even oplichten als de auto op contact gaat.

 

Ik heb zelfs de non-Jeep tips van http://www.go.jeep-xj.info/HowtoECUcodes.htm geprobeerd, maar allen zonder resultaat.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas! Een stuk of 10x geprobeerd, tot ik gek werd van de luide piepjes.

De PCM controle doet het:

Allerlei wijzers gaan bewegen, lampjes gaan aan en uit, de dagteller telt tot 999999 en 5 piepjes ( maar geen serienummer zoals in het foutcodes-topic )

Na 999999 komt de km-stand en licht het check-engine lampje heel even op.

 

Direct daarna de sleutel-procedure, maar dan gebeurt er niets, behalve wat standaard lampjes die altijd even oplichten als de auto op contact gaat.

 

Ik heb zelfs de non-Jeep tips van http://www.go.jeep-xj.info/HowtoECUcodes.htm geprobeerd, maar allen zonder resultaat.

 

 

Ik weet niet of je binnenkort nog in de buurt van Alphen a/d Rijn komt, maar dan kunnen we 'm even aan de computer hangen. Ik heb een ODB2-uitleeskabel met bijbehorende PC-programmatuur.

Ik ga alleen op woensdag op vakantie t/m 11 september.  Laat het me maar even weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je binnenkort nog in de buurt van Alphen a/d Rijn komt, maar dan kunnen we 'm even aan de computer hangen. Ik heb een ODB2-uitleeskabel met bijbehorende PC-programmatuur.

Ik ga alleen op woensdag op vakantie t/m 11 september.  Laat het me maar even weten.

Thanx, maar is al gebeurd :)

Een bevriende garagist heeft een uitgebreide set met o.a. een Chrysler module.

De enige code die hij tegenkwam was P0118. Verder gaf hij ook een negatieve koelvloeistoftemperatuur ( -44 C ) aan.

De temp-sensor in het thermostaathuis gaat dus vervangen worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...